درمان افتادگي سينه بعد از شيردهي چگونه است؟

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان افتادگي سينه بعد از شيردهي

به عنوان یک زن، بدن شما قادر به انجام کارهای شگفت انگیزی مانند بارداری و شیر دادن به نوزاد است. تغذیه با شیر مادر سلامت جسمی و عاطفی شما را بهبود می‌بخشد و به کودک شما یک شروع سالم می‌دهد. با این حال، با گذشت زمان، می‌تواند آسیب‌هایی را بر بدن شما وارد می‌کند. بعد از پایان دوران شیردهی، فرم سینه‌ها تغییر می‌کند. یکی از رایج‌ترین این تغییرات، افتادگی سینه بعد از شیردهی ست. در این مقاله قصد داریم در مورد علت افتادگي سينه ها بعد از شيردهي و روش‌های درمانی آن بیشتر توضیح دهیم.

علت افتادگی سینه بعد از شیردهی 

عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر نیز رخ می‌دهد. هنگامی که شیر می‌دهید، جریان شیر می‌تواند پوست و بافت سینه شما را دچار کشیدگی کند. این امر باعث می‌شود که ظاهری کشیده یا خالی به سینه‌ها بدهد. همچنین بعد از شیر دهی که تولید شیر متوقف می‌شود با تخلیه‌ی شیر از سینه‌ها این کشیدگی و خالی به نظر رسیدن حتی بیشتر هم می‌شود.

جلوگيري از افتادگي سينه بعد از شيردهي

با وجود آن که امکان درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی تا حدودی وجود دارد اما در درجه‌ی اول بهتر است از بروز آن در دوران شیردهی جلوگیری کنید.

جلوگیری از افتادگی سینه بعد از شیردهی

سوتین حمایتی بپوشید

با انتخاب اندازه مناسب سینه بند مطمئن شوید که سینه‌های شما در طول تغییرات اجتناب ناپذیر بارداری به خوبی حمایت می‌شود. پوشیدن سینه بند نامناسب، به خصوص زمانی که از نظر بدنی فعال هستید، می‌تواند منجر به درد و آسیب شود. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از خواب سوتین خود را دربیاورید، زیرا گردش خون را مختل می‌کند.

به طور منظم ورزش کنید

غدد سینه، سلول‌های چربی و رباط‌های شما احتمالاً از ورزش کردن سودی نخواهند برد، اما عضلات زیر سینه‌ها (به نام سینه‌ها) می‌توانند. رفع افتادگی سینه بعد از شیردهی با ورزش یک روش موثر و عملی است. تون کردن سینه‌های ماژور و مینور به سینه‌های شما ظاهر کمی برجسته‌تری می‌دهد. ورزش‌های قدرتی، فشار قفسه سینه و تمرینات با وزنه آزاد را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

پوست خود را مرطوب و لایه برداری کنید

برای حفظ استحکام و هیدراتاسیون پوست خود را روزانه با تمرکز بر ناحیه سینه مرطوب کنید. یک لوسیون گیاهی با عصاره‌های طبیعی انتخاب کنید که پوستی صاف و جوان به شما بدهد. همچنین، هنگام حمام کردن، حتما از اسکراب بدن یا کیسه استفاده کنید تا به آرامی سینه‌های خود را لایه برداری کنید. حذف سلول‌های مرده گردش خون را بهبود می‌بخشد و خاصیت ارتجاعی را باز می‌گرداند.

وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید

شانه‌های خمیده و وضعیت نامناسب منجر به افتادگی و شل شدن بیشتر سینه می‌شود. اگر مراقب وضعیت بدن خود نباشید، این فقط به ظاهر افتادگی آنها می‌افزاید. شانه‌های خود را به عقب و ستون فقرات خود را تا حد امکان صاف نگه دارید.

چربی حیوانی کمتری مصرف کنید

با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غلات کامل و سبزیجات، در شیردهی و کاهش وزن‌های اضافه شده در طول بارداری به حفظ وضعیت مناسب سینه‌ها کمک کنید. روغن زیتون، ویتامین B و ویتامین E را جایگزین چربی‌های حیوانی پرکلسترول و اشباع کنید که با چین و چروک مقابله می‌کند و رنگ و حالت ارتجاعی پوست شما را بهبود می‌بخشد.

ممنوعیت سیگار در دوران شیردهی

از استعمال سیگار خودداری کنید

مطالعات نشان داده اند که سیگار به شکل قابل توجهی توانایی پوست شما را برای ترمیم هرگونه آسیب وارد شده به آن کاهش می‌دهد. بازسازی سلول‌های پوست در بدن شما با مصرف زیاد تنباکو مانع می‌شود و منجر به پیری زودرس، خشکی و چین و چروک می‌شود. 

دوش آب گرم و سرد بگیرید

آب گرم منافذ شما را باز می‌کند در حالی که آب سرد آنها را سفت می‌کند. به همین دلیل تصور می‌شود که تغییر دمای آب در حمام روشی موثر برای تقویت گردش خون باشد. افزایش جریان خون باعث ایجاد یکنواختی، تامین مواد مغذی حیاتی و سم زدایی پوست شما می‌شود.

در وضعیت درست شیر دهید

با قرار دادن نوزاد خود بر روی بالش و بالا بردن او تا ارتفاع راحت هنگام شیردهی، کشش سینه را به حداقل برسانید. سعی کنید سینه‌های خود را به سمت پایین خم نکنید زیرا با گذشت زمان، شیر دادن روزانه فقط باعث تشدید افتادگی می‌شود.

کودک خود را به تدریج از شیر بگیرید

اگر آماده شروع از شیر گرفتن کودک خود هستید، عاقلانه است که این کار را به تدریج انجام دهید تا به بافت های چربی فرصت کافی برای ذخیره مجدد در سینه های شما داده شود. عدم از شیر گرفتن فوری کودک کمک می‌کند تا فرم قبل از بارداری سینه‌های خود را بدست آورید.

به آرامی وزن کم کنید

مشابه با از شیر گرفتن، کاهش وزن پس از کودک نیز فرآیندی است که باید به تدریج انجام شود. به بدن خود فرصتی بدهید تا با همه‌ی این تغییرات سازگار شود. تغییر سایز ناگهانی باعث ایجاد پوست شل و اضافه به خصوص در اطراف سینه‌ها می‌شود که دیگر نمی‌تواند به عقب برگردد. اگر می‌خواهید به شیوه‌ای ایمن و پایدار لاغر شوید، سالم غذا بخورید و در حد اعتدال ورزش کنید.

آیا شیردهی باعث ناهمسان شدن سینه‌ها می‌شود

تغییر سايز سينه بعد از شيردهي یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. بدن ما کاملاً متقارن نیست و اکثر زنان حتی قبل از بارداری و شیردهی سینه‌های کمی ناهموار دارند. بنابراین، اغلب فقط به دلیل تغییرات بدن متوجه این عدم تقارن می‌شوید. با این حال، همچنین این مورد نیز وجود دارد که زنان به طور طبیعی مجاری شیر و آلوئول بیشتری در یک سینه دارند - معمولاً سینه چپ - و ممکن است شیر مادر بیشتری در یک طرف تولید شود. در نتیجه شیردهی می‌تواند منجر به بزرگ یا كوچك شدن سينه بعد از شيردهي و در نتیجه نامتقارن شدن آنها شود.

درمان افتادگی سینه با ورزش

درمان افتادگي سينه با ورزش

یک روش دیگر درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی با ورزش کردن است. ورزش علاوه بر تقویت بدن و بازیابی قدرت، به کاهش چربی ذخیره شده در بافت ها کمک می‌کند. ورزش برای عضلات قفسه سینه شامل پرس دیوار، پرس با توپ، شنا، پلانک، پرس نیمکت، پرس سینه با دمبل و ... است. با این حال، تغییر حاصل از ورزش به خوبی و بی نقصی روش‌های جراحی نخواهد بود. اگر خاصیت ارتجاعی پوست خوب باشد و افتادگی پوست کم باشد، نتایج حاصل از ورزش بهتر است.

درمان خانگی افتادگي سينه بعد از شيردهي 

تغییرات وزن تاثیر بسزایی در ظاهر سینه‌های شما دارد. برای جلوگیری از افتادگی سینه‌هایتان از رژیم‌های سخت پرهیز کنید زیرا می‌تواند بر الاستین و کلاژن سینه‌ها تأثیر بگذارد که می‌تواند باعث افتادگی شود. همچنین، باید مصرف سیگار و غذاهای ناسالم را کاهش دهید. جدای از آن باید آب زیادی بنوشید و غذای سالم بخورید تا سینه‌های سفت و خوش فرمی داشته باشید. برای سفت شدن عضلات، داشتن مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی مهم است. حتما عدس، لبنیات و تخم مرغ را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. شما همچنین باید غذاهایی مانند کلم، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی و هویج بخورید تا سهمیه مواد مغذی لازم مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و کلسیم را دریافت کنید. درمان افتادگي سينه با سويا نیز می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی بسیار موثر باشد.

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی 

اگرچه روش‌های زیادی برای جلوگیری از افتادگی سینه در شیردهی وجود دارد اما گاهاً این اتفاق اجتناب ناپذیر است. اگر ظاهر سینه‌ها بیش از حد دچار تغییر شده و باعث ناراحتی‌تان می‌شود، عمل یک روش بسیار موثر است. 

  • جراحی لیفت سینه: در طی عمل ماستوپکسی، پزشک پوست اضافی را برداشته و بافت‌های سینه را سفت می‌کند، سینه‌ها را تغییر موقعیت و شکل می‌دهد تا جوان‌تر به نظر برسد. اندازه، شکل و موقعیت نوک سینه‌ها نیز اغلب تحت تأثیر بارداری و شیردهی قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌ها را در طول عمل نیز تغییر داد و اصلاح کرد. پزشک یک برش در مرز نوک پستان ایجاد می‌کند و سپس از ناحیه آرئول پایین به سمت قاعده سینه پایین می‌آید. گهگاه بسته به میزان افتادگی، برش افقی بلندی در چین و چروک سینه ایجاد می‌شود، اما این موضوع در جلسه مشاوره شما مطرح خواهد شد.
  • لیفت سینه همراه با ایمپلنت: اغلب، خانم‌ها می‌توانند پری قسمت بالایی سینه‌ها را همراه با افتادگی تجربه کنند، و لیفت سینه با پروتز سینه ممکن است برای ایجاد شکل سینه‌ای زیباتر توصیه شود.

درمان افتادگی سینه با لیزر

یک روش دیگر درمان كوچك شدن سينه بعد از شيردهي یا رفع افتادگی آنها، لیزر درمانی ست. در طول لیزر درمانی، پزشک با استفاده از پرتوهای پرانرژی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و در عین حال تولید کلاژن را برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست سینه تحریک می‌کند. این روش نیازی به مداخله جراحی ندارد. از آنجایی که هیچ برشی ایجاد نمی‌شود، خطر ایجاد اسکار وجود ندارد. با این حال، برای بهترین نتایج زیبایی، باید به طور منظم این روش را انجام دهید.