علائم سرطان سینه در زنان که نیاز به مراجعه پزشک دارد!

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم سرطان سینه در زنان

سرطان هنگامی آغاز می‌شود که رشد سلول‌ها از کنترل خارج می‌شود. سرطان سینه یا پستان از بخش‌های مختلف پستان‌ها آغاز می‌شود و معمولا تورمی را تشکیل می‌دهند که بصورت یک توده احساس می‌شود. بنابراین دانستن اینکه پستان‌ها در حالت عادی باید چگونه باشند، بسیار مهم است تا از سلامت پستان‌ها خیالمان راحت باشد. این بیماری ممکن است در برخی از افراد بدون علائم ظاهر شود و در برخی دیگر علائم مختلفی داشته باشد. بنابراین انجام لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان، تست‌های غربالگری بطور مداوم و ماموگرافی‌ها برای تشخیص سرطان و تغییرات ایجاد شده در پستان بسیار مهم است. در ادامه این مطلب از گهواره علائم سرطان سینه در زنان را باهم مرور می‌کنیم.

علت سرطان سينه در زنان

تغییر یا جهش در دی‌ان‌ای می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند و عملکردهایی مانند کنترل رشد سلول‌ها و تقسیم آنها را نیز مختل کند. برخی از تغییرات دی‌ان‌ای وراثتی بوده و می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش دهد. همچنین عوامل مرتبط به سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش نکردن، استعمال دخانیات و غیره می‌تواند احتمال سرطان سینه را افزایش دهد. در بیشتر موارد این سلول‌های جهش یافته می‌میرند یا توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند، اما سلول‌هایی که از حمله سیستم ایمنی بدن در امان بمانند، به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند. اما بطور دقیق مشخص نیست که چگونه برخی از عوامل بر ایجاد این سرطان تاثیر می‌گذارند، اما بنظر می‌رسد که هورمون‌ها در ایجاد سرطان سینه نقش بسیار مهمی دارند. بطورکلی می‌توان علت سرطان سینه را به عوامل زیر نسبت داد:

  • تغییرات ژنتیکی

همانطور که گفته شد برخی از جهش‌های دی‌ان‌ای که از طریق والدین به ارث می‌رسد می‌تواند احتمال سرطان سینه را افزایش دهد. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه را داشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها دو برابر است. این بدان معناست که در هنگام تولد این جهش‌ها در تمام سلول‌های بدن فرد وجود دارد. برخی از این جهش‌ها خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. جهش در ژن‌های BRCA1  و BRCA2 یکی از شایع‌ترین علل ارثی در ابتلا به سرطان است.

  • سیستم ایمنی بدن

چاقی و اضافه وزن می‌تواند یکی از علل بروز این بیماری در زنان باشد. وجود بافت‌های چربی در افراد یائسه باعث بالا رفتن سطح استروژن در بدن شده که خود یکی از دلایل بروز سرطان سینه است. همچنین چاقی در دوران کودکی و وجود چربی اضافه دور شکم نقش مهمی در بروز ابتلا به سرطان سینه دارد. 

  • نداشتن فرزند

زنانی که فرزند نداشته و یا در سنین بالای 35 سال اقدام به بارداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. شیردهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. (در مورد سایر مشکلات بارداری در سن چهل سالگی در این مقاله بیشتر بخوانید)

علت سرطان سینه

  • تغییرات پستان

خانمهایی که در بافت پستان خود، چربی کم و بافت لیفی و غده‌ای بیشتری داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. 

  • وضعیت قاعدگی

شروع دوران قاعدگی قبل از 12 سالگی و یا شروع یائسگی بعد از 55 سالگی می‌تواند احتمال بروز سرطان سینه را افزایش دهد و علت آن وجود طولانی مدت هورمون استروژن و پروژسترون در بدن است.

  • سبک زندگی

نداشتن تحرک بدنی، فعالیت ورزشی، خواب کم در طول هفته، مصرف نوشیدنی‌های الکلی به میزان زیاد و داشتن برنامه غذایی و سبک زندگی ناسالم احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

  • بالا رفتن سن

بطور میانگین خانم‌های بالای 60 سال بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. تنها 10 تا 15 درصد سرطان‌های سینه مختص زنان زیر 40 سال است.

  • جنسیت

طبق مطالعات انجام شده در موسسه ملی سرطان سالانه بیش از 190000 هزار خانم به این بیماری مبتلا می‌شوند که 100 برابر بیشتر از آقایان است. هر ساله حدود 2000 مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

سونوگرافي عکس سرطان سينه

سونوگرافی عکس سرطان سینه

علائم سرطان سینه در زنان با عکس

سرطان سینه ممکن است در برخی از افراد بدون هیچگونه علائمی بروز پیدا کند و در برخی دیگر علامت‌های مختلفی داشته باشته باشد. همانطور که گفته شد سرطان سینه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های طبیعی و مورد نیاز در سینه به شکلی غیر طبیعی شروع به تکثیر و انتشار کنند، که نتیجه آن ایجاد توده‌های سرطانی و بروز مشکلات و اختلالات دیگر است. سرطان سینه می‌تواند خوش‌خیم و بدخیم باشد. از مهم‌ترین علائم سرطان سینه در زنان عبارتند از:

  • احساس برجستگی و یا اجزای توده در پستان یا حفره زیر بغل
  • کشیدگی پوست سینه
  • تورم بخشی از پستان و یا ضخیم شدن پوست آن
  • پرتقالی شدن پوست سینه و ایجاد نقاط پوستی قرمز
  • شکل گیری نوک پستان به صورت معکوس
  • تغییرات در سایز کلی سینه و افزایش سایز
  • تغییرات قابل توصیف در شکل ظاهری سینه
  • قرمزی و پوسته پوسته شدن نوک سینه
  • ترشح هر نوع ماده‌ای به غیر از شیر از نوک سینه مانند خون
  • احساس درد در بخش‌های مختلف سینه
  • احساس وجود توده و گره در بخش‌های درونی و بیرونی سینه
  • خارش و التهاب در پستان
  • تغییر رنگ در سینه
  • سفت شدن، حساس شدن و برافروختگی در ناحیه سینه

علائم گفته شده لزوما به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست، اما توصیه می‌شود به محض مشاهده حتی یکی از ان علائم به احتمال ابتلای این بیماری شک کنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. البته باید بدانید که تود‌هایی که در سینه‌ها وجود دارند لزوما سرطانی نیستند. گاهش این توده‌ها کیست‌های کوچک پر از مایع هستند که در بیشتر موارد دلیل غیر سرطانی دارند.

علائم سرطان سینه در زنان

 درد سرطان سينه چگونه است؟

درد علامت اولیه و شایع وجود سرطان سینه نیست، اما وجود تومورها در سینه می‌تواند باعث درد شود زیرا به بافت سالم اطراف خود فشار وارد می‌کند. درد سینه (ماستالژی یا ماستودینیا) به حساسیت، ناراحتی، تورم و یا احساس سنگینی در سینه، ناحیه اطراف آن و زیر بغل گفته می‌شود. معمولا سرطان سینه با بروز درد در پستان‌ها آغاز نمی‌شود، اما اگر از حد خاصی گذشته باشد می‌تواند دردناک باشد. این درد بیشتر در هنگام لمس کردن احساس می‌شود. زنانی که به سرطان التهابی سینه مبتلا شده باشند، معمولا بروز درد و حساسیت یکی از اولین علائم در آنهاست. درد ناشی از سرطان در افرادی که سرطان پیشرفته داشته باشند بیشتر دیده شده است.

باید بدانید که در بیشتر موارد این درد خفیف است اما در برخی از زنان می‌تواند بر زندگی روزمره‌شان تاثیر منفی بگذارد. درد در اثر سرطان در 15 درصد افراد نیاز به درمان اساسی دارد. درد سینه، دردی بسیار شدید همراه با سوزش، تنش و حساسیت در است که بسیاری از زنان از آن شکایت می‌کنند. این درد معمولا در یک سینه و یا هر دو سینه‌ها بصورت مداوم و یا موقتی بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل شدت درد می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین درد سینه به دو دسته درد سینه دوره‌ای که مرتبط با دوران قاعدگی است و در روزهای پایانی دوره قاعدگی از بین می‌رود و درد مداوم که با دوره قاعدگی تغییری نمی‌کند و علل آن می‌تواند ضربه به سینه، دردهای روماتیسمی، آبسه در سینه، عفونت و یا کیست باشد.

 

تشخیص سرطان سینه در منزل

جوش علائم سرطان سينه در زنان 

وجود جوش‌های قرمز بر روی سینه در بیشتر موارد باعث نگرانی می‌شود و همانطور که در علائم سرطان سینه در بالا گفته شد، وجود نقاط پوستی قرمز و پرتقالی شدن پوست سینه می‌تواند یکی از علائم بروز سرطان سینه باشد. اگر این جوش‌ها ناشی از گزیدگی و یا به دلیل مصرف غذاهای چرب و شیرین و یا دوره قاعدگی باشد، جای نگرانی نیست و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما در صورتی که این جوش‌ها بیشتر شود و مدت طولانی‌تری باقی بماند ممکن است خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

تست سرطان سينه در منزل

به عقیده پزشکان انجام ماهانه تست سرطان سینه در منزل بصورت ماهانه در کنار سایر آزمایش‌ها و غربالگری‌ها، شانس تشخیص زود هنگام سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد. بهترین راه تشخیص سرطان سینه در منزل از طریق لمس کردن در زمانی که سینه یفت و دردناک نباشد (بعد از پایان عادت ماهانه) است. باید هر ماه تغییرات سینه را در نظر داشته باشید و سینه‌ را با ماه قبل مقایسه کنید. 

  • مرحله اول

دست به کمر ایستاده و سینه‌ها را در آینه نگاه کنید. به شکل، اندازه و رنگ سینه‌ها توجه کنید و به دنبال تورم در ناحیه سینه باشید. اگر تغییراتی دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • مرحله دوم

بازوهای خود را به بالای سر برده و باز همان تغییرات را دنبال کنید.

  • مرحله سوم

نوک سینه را به آرامی فشار دهید و به دنبال ترشحات غیر عادی از آن باشید.

  • مرحله چهارم

سینه‌های خود را در حالی که دراز کشیدید لمس کنید و انگشتان را بصورت دایره‌ای روی آن بچرخانید تا بافت سینه را بطور دقیق حس کنید. این کار بار دیگر در حمام زمانی که سینه خیس است انجام دهید تا تغییرات را به خوبی متوجه شوید.