نحوه اهدای اسپرم، مراحل و شرایط آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه اهدای اسپرم

اگرچه بعضی از روشهای کمک باروری ساده تری مانند خوردن قرص لتروزول و امثال آن استفاده میکنند در مورد بعضی دیگر به مداخلات پیچیده‌تری نیاز است.( در مورد قرص لتروزول و دوقلوزایی در این مقاله بیشتر بخوانید.) یکی از این روشها، دریافت اسپرم اهدایی ست. اطلاع از نحوه اهدای اسپرم احتمالا می‌تواند به کسانی که در فکر انجام این کار هستند، کمک کند. وقتی علت ناباروری زوجی نبود اسپرم باشد و مرد اسپرمی برای بارور کردن تخمک زن نداشته باشد و روش‌های درمانی برای بهبود این مشکل موثر نشده باشد، تنها را باقی مانده برای رسیدن به آرزوی پدر شدن، استفاده از اسپرم اهدایی است. اسپرم اهدایی به کمک روش‌های کمک‌ باروری با تخمک زوجه لقاح داده می‌شود. اهدا کننده اسپرم می‌تواند آشنا باشد یا برای همیشه ناشناس باقی بماند.

استفاده از اسپرم اهدایی چه زمانی ضرورت دارد؟

اگر علت ناباروری زوجین مربوط به مرد باشد و مرد آزواسپرم قطعی باشد و زوجین همچنان به داشتن فرزند اصرار داشته باشند، استفاده از اسپرم اهدایی تنها راهی است که می‌تواند کمک کننده باشد.

بنابراین اگر به کمک هیچ یک از روش‌های درمانی امکان استخراج حتی یک اسپرم با کیفیت از مرد وجود نداشته باشد، اسپرم اهدایی تنها گزینه روی میز است.

همچنین اگر مردی اسپرم دارد، اما مبتلا به یک بیماری ارثی صعب العلاج است و می‌خواهد از بروز بیماری در فرزند پیشگیری کند، اسپرم اهدایی تنها راهی است که می‌تواند کمک کننده باشد.

به علاوه اگر مشخص شود که مرد ناقل یک ناهنجاری کروموزومی است، باز هم پای اسپرم اهدایی به میان می‌آید.

شرایط استفاده از اسپرم اهدایی

شرایط استفاده از اسپرم اهدایی

بارداری به روش اهدای اسپرم و نحوه گرفتن اسپرم اهدایی شرایط مخصوص به خود را دارد. به جز آمادگی روحی و روانی زن و مرد، اقدامات پزشکی نیز باید انجام شود. در مورد حکم شرعی این کار می‌توانید نظرات مراجع تقلید مختلف را مطالعه کنید؛ اقدامات پزشکی برای اهدای اسپرم از قرار زیر هستند:

  • سن اهدا کننده

سن اهدا کننده باید بین 18 تا 39 سال باشد. حتی گفته می‌شود زیر 30 سال نیز بهتر است. متاهل یا مجرد بودن اهداکننده اسپرم مهم نیست.

  • فاکتورهای آزمایشی

گرفتن نمونه خون و ادرار برای آزمایش بیماری‌های عفونی مانند HIV و هپاتیت و سایر فاکتورهای آزمایشی مهم است.

  •  آزمایش اسپرم

حتما قبل از اهدای اسپرم باید چندین مرتبه آزمایش اسپرم انجام شود تا قدرت تولید مثل نمونه دهنده به خوبی و با دقت بالا بررسی و ارزیابی شود. نداشتن رابطه جنسی یا انجام ندادن خودارضایی حداقل 3 روز پیش از آزمایش دادن الزامی است. نمونه اسپرم باید از لحاظ کمیت و کیفیت بررسی شود.

  • آزمایش ژنتیک

این آزمایش نشان می‌دهد که اهدا کننده حامل بیماری ژنتیکی مانند تالاسمی هست یا خیر.

  • سابقه پزشکی خانواده

ارائه سابقه پزشکی حداقل دو نسل قبل الزامی است. زیرا این سابقه نشان می‌دهد که بیماری که می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود در فرد وجود دارد یا خیر

  •  ارزیابی روانشناختی

اینکه اطلاعات شخصی دهنده اسپرم به خانواده گیرنده اسپرم داده شود یا خیر و تمام مسائل حول این محور توسط مشاوره به طور اختصاصی برای هر خانواده ارزیابی می‌شود.

  • سابقه شخصی و جنسی

دهنده اسپرم باید تناسب اندام و ضریب هوشی بالاتر از میانگین جامعه داشته باشد. وضعیت فعالیت جنسی و مصرف یا عدم مصرف دخانیات او مشخص شود. بیماری‌های ناشی از روابط نامشروع برای او بررسی شود. عادات شخصی، تحصیلات، سرگرمی ها و علایق او مشخص شود.

مراحل و روش اهدای اسپرم

بعد از اینکه تمام مراحل غربالگری انجام شد و دهنده اسپرم تمام شرایط ارائه اسپرم را داشت، روش اهدای اسپرم بر اساس مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • آمادگی برای ارائه اسپرم

دهنده اسپرم باید حداقل 2-3 روز قبل از انزال رابطه جنسی و خودارضایی نداشته باشد. ( در مورد عوارض خودارضایی برای دختر بیشتر بخوانید)

  • اهدای اسپرم

اهدای اسپرم معمولا در بانک اسپرم، از طریق خودارضایی در یک اتاق خصوصی انجام می‌شود. نمونه مایع منی به آزمایشگاه منتقل می‌شود یا کارهای آزمایشگاهی لازم روی آن انجام شود و برای تلقیح با تخمک استخراج شده از بدن زن آماده شود.

روش اهدای اسپرم

  • بعد از اهدا

نمونه منجمد می‌شود و حداقل به مدت شش ماه در قرنطینه نگه داشته می شود. سپس مجدداً برای بیماری‌ها‌ی عفونی مانند HIV آزمایش می‌شود.

نکاتی در مورد دریافت اسپرم اهدایی

به جز مسائلی نظیر نحوه تزریق اسپرم اهدایی، فروش اسپرم، فروش و اهدای اسپرم، روش اهدای اسپرم، قیمت اسپرم اهدایی 1401 و ...، زوجین در مورد حکم اسپرم اهدایی نیز سوالاتی می‌کنند. باید بدانید که مراجع مختلف تقلید در مورد این کار نظرات مختلف منفی و مثبتی ارائه داده اند. عده‌ای تایید و عده‌ای نیز رد کرده‌اند. موضوع مهم این است که زوج دریافت کننده اسپرم به طور شخصی با ذات و ماهیت اصلی و واقعی این کار کنار بیایند و آن را بپذیرند. به هر حال اسپرم اهدایی به این معنی است که زوج پدر بیولوژیکی فرزند نیست. همین موضوع در مورد تخمک اهدایی نیز صادق است با این تفاوت که در تخمک اهدایی، جنین از خون زنی که او را حمل می‌کند (مادر حامله) تغذیه می‌‌شود و این موضوع می‌تواند برای برخی خوشایند باشد.

اسپرم اهدایی/ پدر بیولوژیکی

موضوع جنین اهدایی نیز کاملا متفاوت است، به این معنی که اساسا نطفه و جنین متعلق به زوج دیگری است، اما در بدن فرد دیگری رشد و نمو پیدا می‌کند.

اما در رحم اجاره‌ای جنین متعلق به زوج در جایی غیر از بدن زوجه رشد پیدا می‌کند و نهایتا تمام خصوصیات ژنتیکی و وراثتی او به زوجین تعلق دارد و فرزند بیولوژیکی آنها به حساب می‌آید.

در مورد دریافت اسپرم اهدایی از برادر همسر باید حساسیت بسیار زیادی به خرج دهید. به طور کلی انجام این کار توصیه نمی‌شود، زیرا عوارض اجتماعی ناشی از آن در آینده می‌تواند آسیب‌رسان باشد. لذا بهترین حالت این است که دهنده اسپرم ناشناس و نامشخص باقی بماند.

اینکه قیمت اسپرم اهدایی چه قدر است یا ثبت نام برای فروش اسپرم چگونه و کجا انجام می‌شود و یا هر اطلاعات دیگری در مورد شماره تلفن مراکز خرید اسپرم و آدرس بانک اسپرم را هم می‌توانید از پزشک خود پرس و جو کنید و هم اینکه از سایت‌های اینترنتی معتبر دریافت کنید.

نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است از اسپرم اهدایی استفاده کنید، ریسک نکنید و به جای استفاده از روش iui از روش درمان ناباروری ivf کمک بگیرید. زیرا تزریق اسپرم در تخمک در آزمایشگاه و انتقال جنین آماده به رحم به روش آی وی اف شانس موفقیت را بالا می‌برد.

کلام آخر

فروش تخمک و دریافت تخمک اهدایی، فروش اسپرم و دریافت اسپرم اهدایی، فروش جنین منجمد یا جنین اهدایی و اجاره رحم تیرهای آخری هستند که در مسیر درمان ناباروری به زوجین با مشکلات متخلف پیشنهاد می‌شود تا در نهایت تلاش آنها برای بارداری نتیجه مثبت دهد. استفاده کردن یا نکردن از این روش‌های کمک باروری شدیدا به ویژگی‌های روحی و حساسیت‌های شخصی زوجین بستگی دارد. اسپرم گیری، تحریک تخمدان برای تحریک تخمک گذاری و تولید تخمک بیشتر و قوی‌تر و نهایتا اهدای جنین بار روحی زیادی را به زوجین وارد می‌کند. زوجین باید بتوانند از پس مدیریت و کنترل این بار روحی برآیند تا موفق به ادامه مسیر شود. البته نحوه اهدای اسپرم، اهدای جنین، اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای ساده و بی‌دردسر نیست، اما زوجینی که بخواهند می‌توانند با کمک مراکز مختلف کمک باروری این مسیر با موفقیت طی کنند.