آیا امکان پریود شدن در بارداری وجود دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پریود شدن در بارداری

با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین و مهمترین علائم بارداری، قطع قاعدگی است، اما بسیاری از بانوان ادعا می‌کنند که در دوران بارداری پریود شده‌اند. ممکن است برخی از مادران باردار به دلیل لانه‌گزینی که یکی از اولین نشانه های بارداری قبل از پریود است، مقدار جزئی خونریزی یا لکه‌بینی داشته باشند که این نباید با خونریزی دوران پریود اشتباه گرفته شود. در این مطلب هر آنچه که باید درمورد پریود شدن و خونریزی در دوران بارداری بدانید را توضیح دادیم.

احتمال پریود شدن در بارداری

بطور قطع می‌توان گفت امکان پریود شدن در دوران بارداری نرمال و عادی وجود ندارد اما اگر در دوران بارداری هورمون HCG به مقدار لازم به مادر نرسد، میزان هورمون پروژسترون بالا نمی‌رود و در نتیجه مادر باوجود حاملگی، پریود خواهد شد. در این صورت بارداری نهان رخ داده است که در این نوع بارداری رشد جنین تاخیر دارد و مرتب با اختلال مواجه می‌شود اما لزوما این بر سلامت جنین تاثیر نمی‌گذارد.

آیا پریود شدن نشانه عدم حاملگی است؟

هر ماه، رحم برای جا دادن تخمک در خود، دیواره‌ای ضخیم و غنی از خون ایجاد می‌کند که اگر بارداری اتفاق نیفتد، این بافت و دیوار خونی ریزش پیدا کرده و همان موقع است که شما پریود می‌شوید. خونریزی قاعدگی در ابتدا کم و کم‌رنگ است سپس بیشتر و پر‌رنگ‌تر شده و در نهایت با رسیدن به انتهای دوره کم‌رنگ‌تر و حجم آن کاهش می‌یابد. حال اگر تخمک در این پوشش دیواره رحم قرار بگیرد، بافت غنی خونی در سر جای خود باقی می‌ماند تا از جنین در حال رشد پشتیبانی کند. در نتیجه این بافت خونی تخریب و دفع نمی‌شود و شما تا پایان دوره بارداری پریود نخواهید شد.

آیا احتمال پریود شدن در ماه‌های اول بارداری وجود دارد؟

پس از اینکه تخمک بارور در رحم لانه‌گزینی کرد، با گذشت زمان ارتباط خونی بین مادر و جنین برقرار می‌شود. با برقراری این ارتباط هورمون جفتی انسان (گنادوتروپین) ترشح شده و وارد خون مادر می‌شود. این هورمون به بدن مادر این پیام را می‌دهد تا به مدت 9 ماه نباید دیواره رحم ریزش پیدا کند. همچنین این پیام باعث می‌شود که فولیکول‌های بعد از تخمک‌گذاری (جسم زرد) از بین نرفته و به مدت 3 الی 4 ماه به حیات خود ادامه دهند. جسم زرد هورمون پروژسترون تولید می‌کند که این هورمون از دیواره رحم حمایت کرده و مانع از ریزش آن می‌شود. علت اصلی قاعدگی از بین رفتن جسم زرد، افت پروژسترون و در نهایت ریزش دیواره رحم است. حال در برخی افراد در ماه های اول بارداری به دلیل پایین بودن سطح پروژسترون دچار پریود و لکه‌بینی می‌شوند. در صورتی که این افراد دچار خونریزی شدید شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

تفاوت خونریزی بارداری و پریود شدن

تفاوت میان خونریزی بارداری و پریودی کاملا مشخص است زیرا در زمان وقوع بارداری پریودی وجود ندارد و این امر واضح است اما ممکن از برخی از زنان بخاطر دلایل مشخصی در دوران بارداری خونریزی داشته باشند. هرچند که خونریزی در بارداری یک علامت هشدار دهنده است اما همیشه نگران کننده نخواهد بود. بسیاری از زنان در سه ماهه اول بارداری خونریزی و لکه‌بینی دارند و با این وجود نوزادی سالم به دنیا می‌آورند.

علت خونریزی در سه ماه اول بارداری

تقریبا 15 تا 25 درصد از مادران در سه ماه اول بارداری خونریزی دارند که در ادامه برخی از علل آن را توضیح می‌دهیم.

  • لانه گزینی جنین:

خونریزی لانه‌گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده در حال قرار گرفتن در دیواره رحم و به اصطلاح لانه‌گزینی در رحم است. در این مرحله که معمولا نزدیک به دوره قاعدگی است و شما انتظار پریود شدن دارید، خونریزی کم و لکه بینی را تجربه خواهید کرد که با خونریزی روزان قاعدگی تفاوت دارد. در این مرحله احتمالا هنوز آزمایش بارداری انجام نشده است.

  • تغییرات سرویکس:

ممکن است اندکی پس از بارداری به دلیل تغییرات دهانه رحم، لکه بینی اتفاق بیفتد.

  • عفونت واژینال:

عفونت واژینال یکی دیگر از علل خونریزی در دوران بارداری است که در این صورت ممکن است خونریزی با ترشحات غیر طبیعی واژن همراه باشد.

  • بارداری مول:

بارداری مول به بیماری تروفوبلاستیک حاملگی یا مول هیداتی فرم گفته می‌شود. بارداری مول یک ناهنجاری است که منجربه رشد بافت غیر طبیعی در رحم می‌شود و بارداری طبیعی نخواهد بود. در بارداری کامل مول جنینی وجود ندارد و فقط بافت غیر طبیعی در رحم ایجاد می‌شود اما در بارداری ناکامل مول بافت غیر طبیعی رحم همراه با نقایص شدید جنینی رخ می‌دهد. این بارداری نمی‌تواند منجربه تشکیل جنینی طبیعی و زایمان موفق شود.

  • بارداری خارج از رحم:

بارداری خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در خارج از رحم لانه گزینی کند که با خونریزی ملایم و درد شکمی همراه است. در این نوع بارداری خون‌رسانی کافی برای رشد جنین و ادامه بارداری وجود ندارد. در بیشتر موارد، بارداری خارج از رحم در یکی از لوله‌های رحم (فالوپ) اتفاق می‌افتد که با بالا رفتن سن بارداری درد شکمی بیشتر شده و گاه باعث پاره شدن لوله فالوپ و خونریزی شدید می‌شود که در این صورت جراحی اورژانسی و انتقال خون لازم است.

  • بارداری تهدید به سقط جنین:

در صورتی که مادری در سه ماه اول بارداری خونریزی داشته باشد، احتمال سقط جنین وجود دارد. از علائم سقط می‌توان خونریزی و گرفتگی عضلات شکمی را نام برد. در حالی که دهانه رحم بسته است اما هنوز جنین زنده بوده و در بسیاری از موارد از خونریزی جلوگیری می‌شود و بارداری ادامه پیدا خواهد کرد.

  • سقط جنین

خونریزی، درد شکم و کمر درد از علائم سقط جنین هستند که در 15 تا 20 درصد از زنان باردار رخ می‌دهد که معمولا در هفته 12 بارداری اتفاق می‌افتد. نقص ژنتیکی از مهمترین دلایل سقط جنین است.

علت خونریزی در سه ماه دوم و سوم

خونریزی در سه ماه دوم و سوم نیاز به مراقبت پزشکی دارد و صرف نظر از اینکه خونریزی سبک یا شدید است یا دارای علائم خاصی است، در صورت مشاهده خونریزی، باید هرچه سریعتر و اورژانسی به پزشک مراجعه کرد. برخی از علل خونریزی در سه ماه دوم و سوم:

  • زایمان زودرس و یا اتساع دهانه رحم
  • پلاسنتا پرویا (جفت سرراهی)
  • کنده شدن جفت؛پارگی رحم (که ندرتا اتفاق میافتد)
  • وازو پرویا یا رگ سرراهی (به ندرت رخ می دهد).
  • پریودی سبک در دوران بارداری چیست؟
  • پریودی سبک همان لکه‌بینی و خونریزی جزئی به دلیل لانه‌گزینی است که چند روز بیشتر طول نمی‌کشد.

از هفته چندم خونریزی قطع می‌شود؟

یکی از اولین و اصلی‌ترین علائم‌های بارداری قطع قاعدگی است. همانطور که در بالا توضیح دادیم هر ماه رحم دیواره‌ای برای لانه‌گزینی تخمک بارور شده درست می‌کند که در صورت عدم بارداری این دیوار خراب شده و قاعدگی اتفاق می‌افتد. حال اگر شخص باردار شود، تخمک بارور در دیواره و بافت خونی رحم لانه‌گزینی کرده، بنابراین دیواره خراب نشده و قاعدگی هم رخ نخواهد داد. پس باید گفت که از همان ماه اول خانم باردار خونریزی نخواهد داشت. اما ممکن است به دلیل لانه‌گزینی خونریزی جزئی و لکه‌بینی داشته باشید که از دوران پریود بسیار سبک‌تر است که معمولا یک یا دو روز طول می‌کشد. اما در صورتی که شما بارداری نهان داشته باشید ممکن است تا چند ماه خونریزی مانند قاعدگی داشته باشید.

نکات مهم درباره پریود شدن در بارداری

به این نتیجه رسیدیم که امکان پریود شدن در دوران بارداری وجود ندارد اما بسیاری از بانوان باردار در سه ماه اول بارداری با علائم دوران قاعدگی روبه‌رو می‌شوند. این علائم شامل: 

  • خونریزی واژینال (خفیف و کوتاه مدت)
  • انقباض و درد خفیف
  • بدخلقی و کج خلقی
  • خستگی

بدن هر فرد بسته به اینکه چگونه برای بارداری آماده می‌شود ممکن است این علائم را تجربه کند. در صورتی که این علائم شدت پیدا کردند بهتر است سریع و اورژانسی خود را به پزشک برسانید.