تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی

تمرینات کگل شامل حرکات ورزشی‌ هستند که لگن و ناحیه تناسلی را درگیر می‌کنند. طی این حرکات عضلات لگن به صورت ارادی منقبض و منبسط می‌شوند. عضلات لگن از استخوان لگن و ارگان‌هایی مثل مثانه، رحم و روده‌ها حمایت می‌کنند. این تمرینات می‌توانند در روابط جنسی، آمادگی برای زایمان و کاهش عوارض بعد از زایمان کمک‌کننده باشند. تمرینات کگل با درگیر کردن عضلات کف لگن، زایمان و ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی را تسهیل می‌کند. هر چقدر عضلات لگن مادر قوی باشد، احتمال آسیب و پارگی پرینه و جراحی ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی کاهش می‌یابد.

یکی از عوارض بعد زایمان، بی‌اختیاری ادرار است که تمرینات کگل با حمایت از مثانه، می‌توانند این عارضه را کاهش دهند. همچنین با تقویت عضلات مقعد از بی‌اختیاری مدفوع نیز جلوگیری می‌کند. از مزایای قابل توجه تمرینات کگل کمک به ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی و بهبود ناحیه پرینه است. خبر خوب این است که انجام این تمرینات بسیار ساده است و نیاز به مربی خصوصی یا وسیله خاصی نیست. این حرکات را می‌توان به راحتی در کارهای روزمره خود گنجاند. این تمرینات معمولا سه بار در روز، هر بار به مدت پنج دقیقه توصیه می‌شود. در ادامه شما را با سه نوع از تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی آشنا خواهیم کرد.

 

حرکت اول تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی: پل سرشانه

 

حرکت اول تمرینات کگل برای ترمیم واژن

از تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی، می‌توان حرکت پل سرشانه را نام برد. این حرکت انواع متنوعی دارد که همه آن‌ها با یک موقیعت شروع می‌شوند. برای انجام این حرکت باید روی زمین به پشت دراز بکشید، دست‌هایتان را موازی بدن، کنار خود بگذارید و زانوها را خم کنید. بعد همان‌طور که نفس خود را بیرون می‌دهید، لگن و مهره‌های خود را از زمین جدا کنید، تا آنجا که شانه‌هایتان تکیه‌گاه شما روی زمین شوند. در این وضعیت باید تمامی عضلات قسمت مرکزی بدن شما، عضلات لگن، پشت و پشت ران منقبض باشند. یک دم عمیق بکشید و سپس آرام کمر و مهره‌های خود را روی زمین بگذارید. انجام مکرر این تمرین در نهایت به ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی کمک می‌کند.

حرکت دوم تمرینات کگل برای ترمیم واژن: حرکت arm and leg raises

حرکت دوم تمرینات کگل برای ترمیم واژن

با توجه به تغییرات واژن بعد از زایمان، ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی با تمرینات کگل را باید از دوران بارداری و حتی قبل از آن شروع کرد. یکی دیگر از این تمرینات حرکت arm and leg raises است. برای انجام این حرکت باید مشابه عکس زیر روی چهار دست و پای خود بایستید و چنان که از اسم این تمرین می‌آید، دست و پا مخالف خود را از زمین بلند کنید. در حین این حرکت باید تمرین کنید که موقعیت شما با بلند کردن دست و پا تغییر نکند و به درستی بتوانید این تغییر نیرو را کنترل کنید. این حرکت نیز به خوبی عضلات مرکزی و لگن را درگیر کرده و انجام منظم آن به تسهیل زایمان و کاهش عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی کمک می‌کند.

حرکت سوم تمرینات کگل برای ترمیم واژن: حرکت dead bug

حرکت سوم تمرینات کگل برای ترمیم واژن: حرکت dead bug

یکی دیگر از تمرینات کگل برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی این حرکت است. زایمان طبیعی نیاز به آمادگی‌ جسمی دارد. یکی از تمریناتی که کمک می‌کند که این آمادگی جسمانی را به دست آوریم، تمرین dead bug است. برای این تمرین لازم است مثل عکس، به پشت بخوابیم و بعد پا (با زانوی خم شده) و دست مخالف خود را از زمین بلند کرده و به حالت عمود درآوریم. با یک دم، دست و پای مخالف را روی زمین گذاشته و دست و پای دیگر را بلند می‌کنیم. این تمرین نیز با درگیر کردن عضلات باسن و عضلات ناحیه پرینه به ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی و کاهش عوارض بلندمدت زایمان طبیعی کمک می‌کند.