قد و وزن کودک دو ساله چقدر باید باشد؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قد و وزن کودک 2 ساله

کودک دلبندتان از زمان تولد تا دو سالگی به مقدار شگفت‌انگیزی رشد می‌کند. دانستن میانگین قد و وزن کودک 2 ساله به شما کمک می‌کند که بدانید فرزندتان ازنظر رشدی در مسیر صحیحی قرار دارد یا خیر. بررسی رشد نوزاد از طریق جدول قد و وزن کودکان انجام می‌شود. این جدول قد و وزن بر اساس سن کودکان طراحی شده و به شما و پزشک متخصص اطفال کمک می‌کند که بدانید قد و وزن کودک 2 ساله شما در مقایسه با سایر همسالانش مناسب است یا خیر.

درصورتی‌که رشد کودک نرمال نباشد، پزشک کودکان توصیه‌هایی به والدین خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال در صورت کمبود وزن کودک دو ساله ممکن است پزشک کودکان مصرف یکسری مکمل‌ها را برای کودکتان توصیه کند. در برخی موارد ممکن است درمان‌های جدی‌تری نیاز باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم درباره قد و وزن کودک دو ساله صحبت کنیم.

 

وزن کودک 2 ساله چقدر باید باشد؟

با توجه به اندازه‌های آمده در جدول قد و وزن بر اساس سن کودکان که توسط WHO (سازمان جهانی بهداشت) ارائه شده، وزن کودک دو ساله پسر به‌طور میانگین حدود 12 کیلو و 100 گرم است و وزن کودک دختر دو ساله نیز به‌طور میانگین حدود 11 کیلو و 500 گرم است. کودکانی که پایین یا بالای این میانگین قرار دارند هنوز هم سالم و عادی تلقی می‌شوند مگر در شرایط خاص و با تشخیص پزشک. در کل کودکان با سرعت‌های مختلفی رشد می‌کنند و طبیعی است که وزن و قد بچه‌های هم سن تفاوت داشته باشد. آنچه مهم‌تر است این است که فرزند شما به‌طور پیوسته در حال رشد باشد و باید روند رشد او را طی زمان بررسی کنید. بااین‌وجود کودکانی که وزنشان بسیار کمتر یا بسیار بیشتر از میانگین اعلام‌شده باشد، ممکن است مشکلات سلامتی خاصی را تجربه کنند.

کمبود وزن کودک دو ساله او را در معرض خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آپنه خواب، مشکلات استخوانی و بلوغ زودرس قرار می‌دهد. یک کودک 2 ساله که وزن بسیار کمتر از حد متوسط دارد، می‌تواند کمبود ویتامین و مواد معدنی را تجربه کند که باعث کاهش سلامت عمومی او می‌شود.

قد کودک 2 ساله چقدر باید باشد؟

با توجه به اندازه‌های آمده در جدول قد و وزن بر اساس سن کودکان که توسط WHO ارائه شده، یک پسر 2 ساله در 24 ماهگی به‌طور متوسط 87.7 سانتی‌متر قد دارد و یک دختر 2 ساله، در 24 ماهگی به‌طور متوسط حدود 86.2 سانتی‌متر قد دارد. این اعداد میانگین هستند و محاسبه قد کودک به عوامل متعددی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال اگر شما و شریک زندگی‌تان قد بسیار کوتاه یا خیلی بلندی داشته باشید، فرزندتان این را به ارث خواهد برد؛

اگر قد کودک کوتاه‌تر از حد نرمال بوده و دلیل آن ژنتیک نباشد، ممکن است این موضوع به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای باشد. پزشک کودکان در این موارد ابتدا علت را بررسی کرده و سپس راهکارهای تغذیه‌ای و درمانی خاصی را برای افزایش قد کودک 2 ساله ارائه خواهد کرد. معمولاً در این شرایط شربت افزایش قد کودکان که حاوی زینک سولفات است، تجویز می‌شود. همچنین اگر وزن گیری کودک شما با سرعت بیشتری نسبت به رشد قد او اتفاق می‌افتد، جای نگرانی دارد و باید با پزشک متخصص اطفال دراین‌باره مشورت کنید تا ببینید چه گزینه‌ها و روش‌های درمانی برای بازگرداندن کودک در مسیر صحیح رشد وجود دارد.

چه عواملی می‌تواند بر قد و وزن کودک 2 ساله من تأثیر بگذارد؟

ژن‌های فرزند شما بزرگ‌ترین عاملی است که تعیین می‌کند قد و وزن کودک 2 ساله چقدر باشد؛ اما عوامل دیگری نیز وجود دارد:

مدت حاملگی

اگر کودک شما پس از موعد مقرر به دنیا آمده باشد، ممکن است او از حد متوسط بزرگ‌تر باشد و اگر او زودرس به دنیا آمده باشد، احتمالاً کوچک‌تر خواهد بود. ازآنجاکه معمولاً چندقلوها زودتر از موعد متولد می‌شوند، آن‌ها نیز کوچک‌تر هستند.

سلامت بارداری

شما اگر در دوران بارداری سیگار می‌کشیدید و یا با کمبودهای تغذیه‌ای مواجه بوده‌اید، به‌احتمال‌زیاد یک نوزاد کوچک‌تر به دنیا خواهید آورد. اگر در دوران بارداری وزن زیادی به دست آورده‌اید یا به دیابت حاملگی مبتلا شده‌اید، به‌احتمال‌زیاد یک نوزاد بزرگ‌تر به دنیا خواهید آورد.

جنسیت نوزاد

درصورتی‌که جدول قد و وزن بر اساس سن نوزاد را چک کنید، مشاهده خواهید کرد که به‌طور میانگین قد و وزن کودک دختر دو ساله کمی کمتر از نوزادان پسر است و این کاملاً طبیعی است.

تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شیر خشک

حدوداً در 3 ماه اول زندگی، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند رشد سریع‌تری دارند. بعدازآن تا حدود یک‌سالگی، نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند سریع‌تر وزن می‌گیرند. در حدود 2 سالگی سرعت رشد نوزادانی که از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنند تقریباً یکسان خواهد بود.

هورمون‌ها

اگر فرزند شما عدم تعادل هورمونی داشته باشد مثلاً اگر با سطح پایین هورمون رشد یا هورمون تیروئید به دنیا آمده باشد، سرعت رشد پایین‌تری نسبت به اندازه‌های اعلام‌شده در جدول قد و وزن کودکان خواهد داشت.

داروها

برخی از داروهای خاص، مانند استفاده مرتب از کورتیکواستروئیدها، ممکن است رشد کودک را کند و آهسته کند.

بیماری‌های خاص

اگر فرزند شما به بیماری‌های مزمن (مانند سرطان، بیماری کلیوی یا فیبروز کیستیک) یا اختلالات مربوط به توانایی خوردن یا جذب مواد مغذی (مانند مشکلات دستگاه گوارش) مبتلا باشد، ممکن است رشد وی کند شود.

مشکلات ژنتیکی

گذشته از اینکه آرایش ژنتیکی فرزند شما می‌تواند در بلندقد یا کوتاه‌قد بودن او نقش داشته باشد، یکسری مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون، سندرم نونان یا سندرم ترنر نیز می‌توانند بر رشد او تأثیر بگذارند. رشد این بچه‌ها با اندازه‌های جدول قد و وزن کودکان تطابق چندانی ندارد.

خواب نوزاد

بخش زیادی از رشد و تکامل کودکان در خواب اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر کودک شما خواب خوبی دارد، رشد بهتری هم خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که نوزادان و کودکان دارای شکاف رشد هستند؛ این بدان معنی است که رشد آن‌ها همیشه یک روند تدریجی و قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است همان زمانی که نگران عقب ماندن کودکتان از رشد طبیعی‌اش هستید، به‌یک‌باره با یک صعود چشمگیر در نمودار رشد کودکتان مواجه شوید! محاسبه قد و وزن کودک باید در نقاط عطف رشد و تکامل کودکان انجام شود؛ یعنی زمان‌هایی که یک جهش بزرگ در رشد او صورت می‌گیرد.