آیا سنگ کلیه مانع بارداری می‌شود؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا سنگ کلیه مانع بارداری می‌شود؟

"آیا سنگ کلیه مانع بارداری میشود؟" این سوالی است که ذهن بسیاری از زوجین را به خود درگیر کرده است. برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است به توضیحاتی در خصوص سنگ کلیه در بارداری بپردازیم. سنگ کلیه معمولا در اثر تجمع املاح و نمک در کلیه‌ها و دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. حال اگر این سنگ‌ها در لوله حالب دیده شوند، سنگ حالب نامیده می‌شوند. سنگ کلیه ممکن است علائمی همچون درد شدید در کمر، تهوع و استفراغ، تكرر ادرار، کاهش حجم ادرار، تیره شدن و تغییر رنگ ادرار، سوزش ادرار و... ایجاد کند. تشخیص این بیماری با استفاده از علائم کلینیکی، آزمایش خون، پیلوگرافی داخل وریدی (IVP)، آزمایش ادرار، رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی انجام می‌شود.

در بسیاری از موارد این سنگ‌ها کوچک بوده و از طریق مجاری ادراری دفع می‌شوند. درمان سنگ کلیه بر اساس اندازۀ سنگ با روشهای مختلفی همچون استفاده از دارو، طب سنتی، عمل جراحی باز، جراحی از طریق ایجاد برش کوچک بر روی پوست (PCNL)، جراحی لاپاروسکوپیک، جراحی از طریق مجرا (RIRS)، سنگ شکنی بیرون اندامی (ESWL) انجام می‌شود. در حین بارداری به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که برای جنین و مادر وجود دارد تشخیص و درمان سنگ کلیه با چالش‌هایی روبرو است. به همین دلیل ممکن است سوال‌هایی درخصوص بارداری و سنگ کلیه ذهن افراد را مشغول کند. ما در ادامه به تعدادی از این سوالات و پاسخ آن‌ها می‌پردازیم؛ از جمله این سوال که آیا سنگ کلیه مانع حاملگی میشود؟

آیا سنگ کلیه در زنان باعث ناباروری می‌شود؟

آیا سنگ کلیه مانع بارداری می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که وجود سنگ کلیه در زنان باعث ناباروری نمی‌شود اما برخی از روش‌های تشخیص و درمان این بیماری به‌دلیل استفاده از امواج ممکن است به جنین آسیب برسانند. به همین دلیل روش‌های عکس‌برداری با مادۀ حاجب و اشعه در حین بارداری استفاده نمی‌شوند. همین امر تشخیص و درمان سنگ کلیه را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. بنابراین بهتر است قبل از بارداری این بیماری تشخیص داده شده و اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود. همچنین لازم است در حین بارداری با انجام مراقبت‌هایی، از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری کرد. ازجملۀ این مراقبت‌ها می‌توان به نوشیدن آب کافی، کاهش مصرف نمک در بارداری و... اشاره کرد.

سنگ کلیه و سقط جنین

طبق مطالعات و بررسی‌هایی که تابه حال انجام شده است ارتباط مستقیمی بین وجود سنگ کلیه و سقط جنین وجود ندارد. تنها سنگ کلیه در صورت درمان نشدن ممکن است مشکلاتی برای سلامت فرد همچون عفونت مجاری ادراری، پره‌اکلامپسی و... ایجاد کند. این مشکلات می‌توانند به صورت ثانویه منجر به سقط جنین شوند.

چه کسانی با سنگ کلیه باردار شدند؟

بسیاری از خانم‌ها از پزشک خود می‌پرسند که آیا سنگ کلیه مانع بارداری می‌شود؟ این در حالی است که بسیاری از افراد در حین بارداری دچار سنگ کلیه شده‌اند یا قبل از باردار شدن سنگ کلیۀ کوچک داشته‌اند. پس باردار شدن با وجود سنگ کلیه دور از ذهن نیست.

آیا سنگ کلیه در مردان باعث ناباروری می‌شود؟

در مردان سنگ کلیه و باردار شدن می‌تواند مشکلاتی داشته باشد. این عارضه می‌تواند غلظت و تحرک اسپرم را برای همیشه کاهش دهد. همچنین می‌تواند بعد از یک دوره‌ی طولانی مدت در بیماران مبتلا به سنگ حالب تحتانی باعث ایجاد نقص‌های فراساختاری شدید بر روی اسپرم شود. بنابراین بیشتر مردان مبتلا به این مشکل با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو ابتدا باید نسبت به درمان این مشکل اقدام کرد. سپس به کمک دارو اسپرم‌ها را تقویت کرد و بعد برای بارداری اقدام نمود. درعین حال توجه داشته باشید اسپرم در مسیر خود با پروستات، بیضه و مجاری اسپرم‌ بر در ارتباط بوده و ربطی به کلیه، مثانه و مجاری ادراری ندارد.

آیا سنگ کلیه مانع بارداری میشود و در بارداری خطرناک است؟ 

خطر سنگ کلیه در افراد باردار و غیرباردار تقریبا یکسان است با این تفاوت که سنگ کلیه در هفته‌های پایانی بارداری می‌تواند دردهای زایمان را القا کند. به همین خاطر به محض دیدن علائم سنگ کلیه همچون درد شدید در کمر، درد در حین دفع ادرار و وجود خون در ادرار به پزشک متخصص مراجعه کنید. در زمان بارداری وجود سنگ کلیه با سونوگرافی بررسی می‌شود که روشی بی‌خطر برای جنین شماست. 

سنگ شکنی کلیه در بارداری

پس از پاسخ به این سوال که آیا سنگ کلیه مانع بارداری میشود؟ به درمان سنگ کلیه می‌پردازیم. در روش سنگ شکنی، سنگ‌های بزرگ کلیه با استفاده از امواج به سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل شده و دفع می‌شوند. البته این روش به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است به جنین وارد کند در زنان باردار استفاده نمی‌شود. مگر درصورتی که شرایط فرد باردار وخیم باشد. درمان سنگ کلیه در زمان بارداری معمولا با مصرف دارو و نوشیدن آب و مایعات بیشتر برای دفع سنگ از طریق مجراي ادرار انجام می‌شود.

آیا کیست کلیه باعث نازایی می‌شود؟

یکی از انواع بیماری‌هایی که ممکن است کلیه‌ها را درگیر کند کلیه پلی‌کیستیک است. در این بیماری تعداد زیادی کیست در کلیه‌ها ایجاد شده و حتی ممکن است وزن کلیه‌ها را تغییر دهد. درصد پایینی از افراد مبتلا به کلیه پلی کیستیک ممکن است به مشکلاتی حین بارداری مانند پره‌اکلامپسی مبتلا شوند. در پره‌اکلامپسی نیز عمکلرد کلیوی کاهش یافته و مختل می‌شود. همچنین در این بیماری فشار خون فرد هم افزایش می‌یابد. البته لازم به ذکر است درصد بالایی از افراد مبتلا به این بیماری مشکلی دربارداری نخواهند داشت. درهرحال لازم است افراد مبتلا به این بیماری در حین بارداری به‌طور منظم توسط پزشک خود بررسی شوند. 

علاوه بر کلیۀ پلی کیستیک، کلیه ممکن است دچار انواعی از کیست شود که این کیست‌ها از بی‌خطر تا خطر بالا دسته‌بندی می‌شوند. افراد مبتلا به انواع کیست کلیه باید به طور دوره‌ای و همچنین قبل و در دوران بارداری تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند زیرا حین بارداری کارکرد کلیه نیز تحت تاثیر تغییرات فیزیولوژیک قرار می‌گیرد.

ما در این مقاله بیشتر به بررسی این سوال پرداختیم که آیا سنگ کلیه مانع بارداری میشود؟ در سایر مقالات سایت، ما دربارۀ علائم و علت سنگ کلیه در بارداری و درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری به تفصیل توضیحات لازم را داده‌ایم. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر به این مقالات مراجعه کنید.

سنگ کلیه و اقدام برای بارداری

برای جمع بندی اینکه آیا سنگ کلیه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟ باید گفت ، در حال حاضر کاملاً ثابت شده است که هم مردان و هم زنان مبتلا به بیمار‌ی مزمن کلیوی (CKD) و سنگ‌های کلیوی دارای نقص باروری و هورمونی قابل توجهی هستند که با اورمی، التهاب مزمن، و تغییرات در سطح هورمون‌های بارداری مرتبط است که می‌تواند بارداری را دچار اختلال کند. پس آیا سنگ کلیه مانع بارداری می‌شود؟ بله. و بنابراین باید قبل از بارداری آن را درمان کرد و در طول بارداری نیز با مراقبت از بروز آن جلوگیری کرد. وجود سنگ کلیه در بارداری با افزایش قابل توجه خطر سقط مکرر، پره اکلامپسی خفیف، فشار خون مزمن، دیابت بارداری و زایمان سزارین همراه است. همچنین در یک مطالعه این عارضه را با پارگی زودرس غشاها همراه دانسته‌اند.