آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟

هنگام سرماخوردگی مادر در شیردهی احتمالا آخرین چیزی که حوصله آن را داشته باشید شیردهی به کودک شیر خوارتان است. اما بهترین کار ادامه شیردهی است. آنفولانزا، اسهال و حتی کرونا و شیردهی هیچ مشکلی با هم ندارند. اگر سوال شما این است که آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟ لازم است بدانید در هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی ممکن است به علت تماس نزدیک مادر و کودک، ویروس منتقل شود. پس چاره چیست؟

آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟

جدا از بد حالی شاید سوال آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟ هم ذهن شما را درگیر کرده باشد زمان درگیری با اکثر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی مادر شیرده ، آنفلوانزا، تب، اسهال، استفراغ یا حتی التهاب پستان بهتر است به شیردهی مثل همیشه ادامه دهید. زیرا اکثر بیماری‌ها از طریق شیر قابل انتقال به کودک نیستند و در حقیقت شیر حاوی آنتی بادی علیه آن بیماری است و می‌تواند تا حد زیادی از سرماخوردگی کودکان جلوگیری کند. علاوه بر این، شیر شما بهترین منبع تغذیه برای کودکتان است و هیچ جایگزین بهتری برای آن وجود ندارد.

محققان اثبات کرده‌اند اگر در هنگام سرماخوردگی به کودک خود به خوبی شیر بدهید نه باعث ظهور علائم سرماخوردگی نوزاد نمی‌شوید، بلکه بین اطرافیان شما، کودک کمترین ریسک ابتلا به این بیماری را خواهد داشت. در عین حال وقتی بیمار هستید شیردهی می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. باید در درجه اول مراقب خودتان باشید تا بتوانید از کودکتان مراقبت کنید. برای این کار خوب استراحت کنید، مایعات زیادی بنوشید و از اعضای خانواده بخواهید در مراقبت از فرزندتان به شما کمک کنند تا سرماخوردگی مادر نوزاد بهبود یابد و انرژی از دست رفته را بازیابی کند.

برای به حداقل رساندن احتمال سرایت بیماری و سرماخوردگی نوزاد، رعایت دقیق بهداشت بسیار اهمیت دارد؛ قبل و بعد از شیردهی، غذا دادن، آماده کردن غذا برای کودک یا حتی عوض کردن پوشک و به دستشویی بردن او، دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا آرنج بگیرید و همیشه بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دست‌ها را بشویید یا ضدعفونی کنید. سوال برخی از مادران این است که از کدام قرص سرماخوردگی در شیردهی می‌توانیم استفاده کنیم؟ هنگام مراجعه به پزشک حتما قبل از تجویز دارو به پزشکتان گوشزد کنید که در حال شیردهی به کودکتان هستید تا از تجویز داروهای خطرناک درشیردهی پرهیز کند همچنین می‌توانید از داروساز داروخانه‌ای که داروهایتان را تهیه می‌کنید، در این باره سوال کنید. به همین منظور لازم است بدانید داروهای ممنوعه در شیردهی کدامند.

*بیماری دست پا دهان کودکان چیست و چه باید کرد

آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟

شیردهی و کرونا

علاوه بر سوال آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟ در شرایط گیج کننده و عجیبی که کووید19 برای همه ما به وجود آورده، افراد مبتلا به این ویروس هر روز بیشتر می‌شوند و دور از ذهن نیست که مادری که به فرزند خود شیر می‌دهد به این ویروس مبتلا شود. پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که این ویروس آن‌قدر جدید هست که بتوان در مورد آن هرگونه نظر قطعی داد! 

مطالعات نشان داده که ویروس کووید19 در شیر مادر مبتلا وجود ندارد اما آنتی بادی علیه این ویروس در شیر مادر وجود دارد. با این حال ویروس می‌تواند از طریق تنفس انتقال یابد و از آن‌جایی که همه ما می‌دانیم سرعت سرایت کرونا ویروس جدید بسیار بالاست، بهتر است دقت و توجه بیشتری به آن داشته باشیم. مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها ( CDC) تاکید می‌کند که این ویروس از طریق شیرمادر، جفت یا مایع آمنیوتیک منتقل نمی‌شود. اگر تست کرونای شما مثبت شده یا علامت‌دار( علائمی مثل سرفه خشک، تنگی نفس، تب و لرز، سر درد، درد عضلانی یا از دست رفتن بویایی و چشایی به صورت ناگهانی) شده‌اید، بهتر است با رعایت مسائل بهداشتی و توصیه‌های پزشکی به شیردهی ادامه دهید. مثلا حتما ماسک بزنید و شیر خود را با شیردوش یکی از لوازم شیردهی جمع‌آوری کرده و توسط فرد دیگری به کودک بخورانید. یا حداقل صورت خود را تا می‌توانید از کودک دور کنید. با این حال بهتر است با توجه به شرایط خاص هر مادر و کودک و شرایط خانوادگی آن‌ها تصمیم گیری شود.

شیردهی و کرونا

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا جدید از مادر به فرزند شیرخوار

  • دست‌ها را پیش از لمس کودک با آب و صابون بشویید.
  • اگر آب و صابون در دسترس نیست از مواد ضدعفونی کننده دست که حاوی الکل حداقل 60 درصد هستند استفاده کنید.
  • در صورت امکان پمپ کردن یا دوشیدن شیر مادر را انجام دهید و از فرد سالمی بخواهید شیر را با شیشه به کودک بدهد.
  • اگر نمی‌توانید از دیگران برای شیردهی کمک بگیرید، برای پیش‌گیری از انتقال ویروس از وسائل حفاظت فردی مثل گان و ماسک و شیلد استفاده کنید.
  • اگر تست شما برای ویروس کرونا جدید مثبت شده، کودک شما مشکوک به آلودگی تلقی می‌شود و لازم است تا 14 روز قرنطینه باشد.

در این مقاله به پاسخ این سوال پرداخته شد که آیا شیرخوار از مادر سرماخوردگی می‌گیرد؟ همانطور که مطالعه کردید پاسخ این سوال منفی است اما بیماری‌های ویروسی متفاوت‌اند.