علل و درمان خانگی ترشحات سبز رنگ واژن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی ترشحات سبز رنگ واژن

باید بدانید که ترشح واژن نقش مهمی در سیستم تولید مثل بانوان دارد که توسط غدد درون واژن و دهانه رحم تولید می‌شود. این ترشحات کمک می‌کنند تا سلول‌های مرده و میکروب‌ها را از واژن دور شده و از عفونت جلوگیری می‌کنند. اما توجه داشته باشید که این ترشحات همیشه یک امر عادی و معمولی نیست. زمانی که این ترشحات تغییر رنگ داده و یا بوی بدی داشته باشند، مسئله‌ای جدی و خطرناک خواهد بود که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می‌دهیم.

چه چیزی باعث ترشحات سبز رنگ می‌شود؟

بطور کلی علت اصلی ترشحات در انواع واژن وجود باکتری‌ها در این ناحیه است اما سه عامل اصلی برای ترشحات سبز عبارتند از:

  • عفونت واژن تریکومونایی

تریکومونیازیس از شایع‌ترین دلایل ترشحات سبز در بانوان است که یک نوع بیماری مقاربتی (STD) است که توسط انگل تریکوموناس واژینال ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی، تماس واژن به واژن یا واژن به آلت تناسلی مرد از فرد آلوده به دیگری منتقل می‌شود. معمولا 70درصد از بانوانی که به این عفونت دچار هستند علائمی ندارند اما افرادی که علائم را تجربه می‌کنند، معمولا در روزهای 5 تا 28 چرقه قاعدگی، ترشحات زرد مایل به سبز و بدبویی را مشاهده می‌کنند. ترشحات سبز رنگ و بدبو از شایع‌ترین علائم این نوع عفونت است که تقریبا 75 درصد از بیماران آن را تجربه می‌کنند. از علائم دیگر این نوع عفونت می‌توان:

در صورتی که متوجه ترشحات سبز شدید شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر تریکومونیازیس داشته باشید، در شما التهاب تناسلی ایجاد شده که باعث می‌شود راحت‌تر دچار ایدز و دیگر STD ها شوید.

  • گونوره یا کلامیدیا

ترشحات سبز همچنین می‌تواند به دلیل سایر بیماری‌های STD از قبیل گونوره یا کلامیدیا باشد. این دو بیماری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، مقعد یا دهانی به فرد منتقل شود. معمولا بیشتر افراد مبتلا هیچ علائمی ندارند. با این حال از علائم این دو بیماری می‌توان:

  • احساس در و سوزش در هنگام ادرار
  • افزایش ترشحات واژن (سفید، زرد و سبز)
  • در در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی در بین دوره

باید بدانید که اگر گونوره یا کلامیدیا درمان نشود، به مرور زمان منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می‌شود.

  • واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریالی (BV) یک عفونت ویروسی است که ناشی از عدم تعادل میان باکتری‌های خوب و بد در واژن بوجود می‌آید. می‌تواند گفت که از دلایل این عدم تعادل می‌توان داشتن شرکای جنسی جدید، داشتن چند شریک جنسی و دوش واژینال بیش از حد اشاره کرد. مهمولا این ویروس هیچ علائمی ندارد ولی افرادی که علائم داشتند، عمدتا ترشحات خاکستری مایل به سبز بوده است که بوی قوی شبیه به بوی نامطبوع ماهی بوده است. از دیگر علائم آن عبارتند از:

  • خارش یا بثورات در اطراف واژن
  • در و نارحتی در هنگام ادرار

داشتن BV می‌تواند خطر ابتلا به ایدر، کلامیدیا، تبخال تناسلی، PID،گونوره، مشکلات حاملگی، زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن را افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • از دیگر علت‌های ترشحات می‌توان به دیابت، مصرف آنتی بیوتیک‌ها، مصرف داروهای جلوگیری از بارداری، استفاده از عناصر خارجی مانند نوار بهداشتی، تامپون و غیره و سرطان اشاره کرد. (برای مشاهده عکس ترشحات در بارداری به این مقاله مراجعه کنید)

انواع ترشحات واژن

  • ترشحات سفید

این ترشحات در ابتدا و انتهای چرخه قاعدگی وجود دارند که کاملا طبیعی هستند. اما اگر همراه با ترشح خارش داشته باشید یا بافت این نوع ترشحات غلیظ و پنیری بود، برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • ترشحات آبکی و شفاف

این نوع از ترشحات کاملا طبیعی هستند و در هر زمان از ماه ممکن است که اتفاق بیفتند.

  • ترشحات کششی و شفاف

اگر ترشحات شما شفاف است و حالت حششی دارد به این معناست که احتمال تخمک گذاری در شما بیشتر است. این نوع ترشحات عادی بوده و جای نگرانی نیست.

  • ترشحات قهوه‌ای

ترشحات قهوه‌ای یا آغشته به خون، طبیعی است و بعد از چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. معمولا در پایان دوره قاعدگی ترشحات شما از رنگ قرمز به قهوه‌ای تغییر می‌کنند. همچنین ممکن است این ترشحات و لکه بینی به معنای لانه گزینی باشد.

  • ترشحات سبز یا زرد

این نوع ترشحات اگر غلیظ و بدبو باشند خطرناک هستند و علت آن عفونت در ناحیه واژن است. با مشاهده این نوع ترشحات حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت ترشحات سبز رنگ واژن در دختران مجرد

یکی از علل اصلی ایجاد عفونت‌های باکتریایی واژن در دختران، قلیایی شدن محیط واژن است. از دلایل قلیایی شدن واژن می‌توان دوش واژینال و شست و شوی بیش از حد واژن را نام برد. برخی از افراد هم به دلیل عوامل ژنتیکی از سنین پایین دچار عفونت‌های واژن می‌شوند. ناگفته نماند که استعمال دخانیات می‌تواند درصد ابتلا به عفونت واژینال را در زنان بیشتر کند.

علت ترشحات سبز رنگ واژن در زنان باردار

باید بدانید که وجود ترشحات سبز رنگ در بارداری، طبیعی نیست و باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این نوع ترشحات که به دلیل عفونت ایجاد شده‌اند می‌توانند برای سلامت مادر و جنین خطرساز باشند. عفونت مجاری ادرار که در بین زنان باردار بسیار شایع است و همچنین عفونت مایع آمنیوتیک نیز می‌تواند از علل ایجاد ترشحات سبز رنگ باشند. در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

علت ترشحات سبز رنگ بعد از زایمان

پس از زایمان مادران ممکن است به عفونت مبتلا شوند که یکی از علائم آن ترشحات سبز رنگ است. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه شود.

درمان دارویی عفونت واژن

تجویز داروهای بر اساس میزان عفونت، نوع ان و تشخیص پزشک صورت می‌گیرد. بنابراین از مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از داروهایی که معمولا برای درمان این نوع عفونت‌ها تجویز می‌شود می‌توان داروهای زیر را نام برد:

  • کرم واژینال کلوتریمازول یا قرص واژینال کلوتریمازول
  • کرم میکونازول واژینال
  • قرص واژینال نیستاتین
  • کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم

درمان خانگی ترشحات سبز رنگ واژن

داروها و درمان‌های خانگی بسیاری برای ترشحات واژن وجود دارد که بسیاری از آنها در صورتی که بیماری شما وخیم نباشد، اثر گذار هستند. به راحتی می‌توانید بدون صرف هزینه و زمان، مشکل خود را حل کنید. همچنین می‌توانید همزمان با درمان دارویی خود از نکات زیر هم استفاده کنید.

  1. از پوشیدن لباس زیرها و شلوارهای تنگ خودداری کنید.
  2. لوازم جانبی مانند نوار بهداشتی و تامپون را بطور مرتب عوض کنید.
  3. روزانه و به طور مرتب لباس زیر خود را عوض کنید.
  4. در هنگام شست و شوی واژن، از جلو به عقب تمیز کنید.
  5. در هنگام شست و شوی واژن از مقدار کمی صابون به همراه آب ولرم استفاده کنید.
  6. از شست و شوی بیش از حد واژن و دوش واژینال خودداری کنید.
  7. سعی کنید کمتر از حمام حباب، اسپری خوش بو کننده واژن، صابون‌های عطری و دوش شیمیایی استفاده کنید.
  8. مصرف کافئین و الکل خود را کاهش دهید.

درمان ترشحات سبز رنگ در طب سنتی

  1. لاکتوباسیل موجود در ماست می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک کند. می‌توانید با پد پنبه‌ای مقداری ماست را روی ناحیه واژن خود قرار داده و سپس بشویید.
  2. روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی کننده دارد و می‌تواند مانع از رشد باکتری‌ها شود. مقداری از روغن درخت چای را رقیق کرده و به همراه یک پد روی ناحیه واژن خود بمالید.
  3. سرکه سیب دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است. کافیست چند قطره از آن را با آب ولرم مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت روی بدن خود قرار دهید.
  4. سیر دارای خواص غیر قارچی است که می‌تواند تمامی قارچ‌های موجود در ناحیه تناسلی شما را از بین ببرد. شما می‌توانید هر روز صبح بصورت ناشتا چند حبه سیر را با آب بخورید یا آنها را خرد کرده و در ناحیه واژن خود قرار دهید.
  5. برای حذف بوی بد ترشحات می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و خود را با آن بشویید.
  6. روغن اسطوخودوس باعث کاهش خارش و تحریک شدن واژن می‌شود. مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه روی بدن خود قرار دهید.

درمان ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن 

اگر ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از دوران قاعدگی باشد، طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر طولانی مدت باشد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری آنومیوز باشد. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان ترشح زياد واژن هنگام نزديكي 

ترشحات بیش از حد واژن پس از نزدیکی به دلیل داشتن انقباضات حاصل از ارگاسم است. این ترشحات زیاد به این معناست که آلت تناسلی شما به طور طبیعی عمل می‌کند و جای نگرانی نیست. رنگ، بو و بافت این ترشحات به میزان هورمون شما بستگی دارد. حال اگر در هنگام این ترشحات با عوامل غیر طبیعی روبه‌رو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. بهتر است بعد از رابطه جنسی به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • لباس زیر پنبه‌ای بپوشید.
  • از دوش واژینال ملایم استفاده کنید.
  • پس از شست و شو واژن خود را خشک نگه دارید.
  • برای مراقبت از خود از کاندوم استفاده کنید.
  • از مصرف دئودرانت‌ها و خوش بو کننده ها در ناحیه تناسلی خودداری کنید.