عوارض جینسینگ در بارداری | آیا مصرف آن در بارداری ایمن است

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض جینسینگ در بارداری

گیاه جینسینگ (ginseng) یکی از گیاهان باستانی چینی است که از دیرباز به طور گسترده در موارد درمانی زیادی استفاده شده و به طور کلی آن را یک داروی گیاهی می‌دانند. خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با خستگی و کاهش استرس باعث شده است که این ماده‌ی گیاهی در بسیاری از محصولات درمانی و بهداشتی استفاده شود و حتی عده‌ی زیادی از قرص جینسینگ، پودر جینسینگ یا عصاره‌ی آن به طرق مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنند. اما آیا در دوران بارداری نیز استفاده از این گیاه بی‌خطر است؟ در ادامه در مورد عوارض جینسینگ در بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد. 

مواظب مصرف جینسینگ در بارداری باشید

در شرایطی که بعضی معتقدند جینسینگ می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند، اما متاسفانه از نظر بسیاری از متخصصین، صحت این ادعا بسیار بعید به نظر می‌رسد. بعلاوه تحقیقات در مورد اثر مکمل و چای جینسینگ در بارداری هنوز به طور کامل انجام نشده و کارشناسان نگران عوارض جینسینگ در بارداری هستند. مصرف این گیاه به طور کلی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، و در ادامه دلایل آن آمده است:

  • خطر وقوع نقص‌های مادرزادی: همه چیز سر ماده‌ای‌ به نام جینسنوزید Rb1 است که در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده که می‌تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد. 
  • خطر خونریزی: جینسینگ خاصیت ضدانعقادی دارد و می‌تواند در روند زایمان که به لخته شدن نیاز دارید مشکل ایجاد کند. بعلاوه خطر افزایش خونریزی خطرناک در اوایل بارداری را نیز افزایش می‌دهد.
  • اسهال می‌آورد: یکی از  عوارض قرص جینسینگ افزایش خطر اسهال در بارداری است که می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. به ویژه در مورد چای جینسینگ که اسهال می‌تواند یک عارضه‌ی حتمی و البته شدید باشد. 
  • اختلال در خواب: اختلالات خواب در بارداری به خودی خود به دلیل تغییر در هورمون‌های بارداری رخ می‌دهد. با این حال مصرف جینسینگ یکی دیگر از عوارض قرص جینسینگ برای خانم‌ها است که می‌تواند این مشکل را حتی بدتر کند. همچنین افزایش نوسانات خلق و خو که در نتیجه‌ی استراحت ناکافی ایجاد می‌شود، می‌تواند از دیگر عوارض جینسینگ در بارداری باشد. 

مضرات جینسینگ در بارداری

  • خشکی دهان: آنزیم‌های جینسینگ می‌تواند غدد بزاقی را ضعیف کند و همین موضوع منجر به تولید آب دهان کمتر و خشکی دهان می‌شود. زنان باردار به صورت خود به خودی به دلایل مختلفی مانند اضطراب و استرس و مصرف بعضی داروها خشکی دهان را تجربه می‌کنند و مصرف ریشه جینسینگ یا به هر نحو دیگر آن می‌تواند تنها شرایط را بدتر کند.
  • کاهش قند خون: یکی از خواص جینسینگ که طرفداران زیادی دارد، تاثیر آن در کاهش قند خون و لاغری است. اما این موضوع می‌تواند در بارداری خطرناک باشد و منجر به سرگیجه و کاهش ضربان قلب شود که حتی زندگی جنین را نیز به خطر می‌اندازد. 
  • عدم تعادل هورمونی: از دیگر عوارض قرص جینسینگ در بارداری، می‌توان به تغییر در تعادل هورمونی اشاره کرد که می‌تواند در بارداری بسیار خطرناک بوده و منجر به سقط جنین شود.

جینسینگ برای باردار شدن

حتماً شما هم در مورد اثر جینسینگ برای اسپرم و افزایش شانس بارداری در زنان شنیده‌اید. اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ اخبار ضد و نقیضی در مورد اثر جینسینگ در باروری وجود دارد. بسیاری از نتایج براساس نظر متخصصین طب سنتی هستند و تاثیر این گیاه از نظر علم پزشکی هنوز در هاله‌ای از ابهام است. در شرایطی که برخی معتقندند جینسینگ می‌تواند باروری مردان را کاهش دهد، به نظر می‌رسد هیچ مدرکی مبنی بر این موضوع وجود ندارد. یکی از کاربردهای جینسینگ تحریک فعالیت هیپوفیز و درنتیجه افزایش میل جنسی در مردان است که می‌تواند در زمان باروری کمک زیادی بکند. طریقه مصرف جینسینگ برای اسپرم به چه صورت است؟ حداکثر دوز بسته به نوع مورد استفاده 1000 میلی گرم در روز است، اگرچه مقدار 200 میلی گرم روزانه توصیه می‌شود. 

جینسینگ برای باردار شدن

آیا مصرف پودر جینسینگ قبل از بارداری در باروری زنان نیز مفید است؟ محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز ممکن است عملکرد جنسی زنان را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2020 بر روی زنان یائسه نشان داد که جینسینگ اگرچه علائم یائسگی را تسکین نمی‌دهد، اما عملکرد جنسی زنان را بهبود می‌بخشد. همچنین جینسینگ به دلیل توانایی‌اش در مبارزه موثر با خستگی و ایجاد تعادل هورمونی در زنان، می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده باروری بسیار موثر در نظر گرفته شود. با این حال تحقیقات گسترده هنوز در حال انجام است.

تاثیر جینسینگ بر جنسیت جنین

در شرایطی که بسیاری افراد استفاده از کپسول جینسینگ هندی برای بارداری پسر را پیشنهاد می‌دهند، اما هیچ مطالعه‌ی علمی از همچنین نظریه‌ای پشتیبانی نمی‌کند. به طور کلی هیچ روش قطعی به جز لقاح آزمایشگاهی در تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری نقشی نخواهد داشت. با این حال تغذیه می‌تواند شرایط را برای بارداری جنسیت خاص، بهتر کند.

سخن پایانی

عوارض جینسینگ در بارداری از جهات زیادی اثبات شده است، با این حال تحقیقات بیشتر هنوز در حال انجام است. از این رو پیشنهاد می‌شود مصرف این گیاه دارویی را تا بعد از زایمان به تعویق بیاندازید. همچنین برای جلوگیری از بروز مضرات جینسینگ، از خرید محصولات بهداشتی و آرایشی حاوی این ماده نیز خودداری کنید.