راهنمای خرید شیر خشک

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید شیر خشک

اگر می پرسید برای وزن گیری نوزاد چه باید کرد؟ باید بگوییم شیر خشک می تواند راه حل مناسبی باشد، اما حتما باید شرایط خاصی رعایت شود. پزشکان توصیه می‌کنند که شیر دادن به نوزادان بهترین تغذیه برای آن‌ها است اما اگر شما نمی‌توانید تمام‌وقت به فرزند خود شیر داده یا در کل نمی‌توانید به او شیر بدهید لازم است برای تغذیه نوزاد، در ابتدا به اندازه یک یا دو هفته شیر خشک تهیه کنید تا متوجه بشوید آیا آن را دوست دارد یا نه و اگر دوست داشت مقدار زیادی از آن بخرید.همچنین، اگر می‌خواهید برای فرزند خود شیر خشک مناسب را انتخاب کنید احتمالا به خاطر گزینه‌های متعددی که وجود دارد احساس سردرگمی می‌کنید. رفتن به یک فروشگاه و برداشتن یک قوطی شیر خشک، کار ساده‌ای نیست و شما ممکن است در میان گزینه‌های متعدد شیر خشک، ندانید کدام‌یک را انتخاب کنید. در ادامه راهنمای خرید شیر خشک و انواع متداول شیر خشک مطرح شده است که به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع شیر خشک

عادت دادن نوزاد به شیر خشک معمولا کار سختی نیست. البته قطعا در ابتدا کودک کمی ممانعت خواهد کرد، اما در ادامه به خوبی شیر خشک را می پذیرد. شیر خشک، انواع مختلفی دارد که والدین با آگاهی از آن‌ها در راهنمای خرید شیر خشک، می‌توانند انتخاب مناسب‌تری را نسبت به شرایط فرزندشان داشته باشند که در ادامه به انواع شیر خشک با جزئیات بیشتری پرداخته شده است. در واقع با این راهنمایی ها می توانید بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد را انتخاب و تهیه کنید. 

*تعیین مقدار شیر خشک برای نوزاد براساس سن چگونه انجام می شود؟

شیر خشک تهیه‌شده از شیر گاو

این نوع، رایج‌ترین نوع شیر خشک بوده که 80 درصد آن تهیه‌شده از پروتئین شیر گاو است. پروتئین موجود در این شیر خشک، با تجزیه شدن توسط دستگاه گوارش نوزاد، فواید بسیار زیادی برای او دارد. همچنین به این نوع شیر خشک، آهن نیز اضافه شده است که آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مطرح کرده است این امر به برای جلوگیری از کم‌خونی و فقر آهن در کودکان زیر یک سال کمک می‌کند.

همچنین، در ارتباط با راهنمای خرید شیر خشک، ممکن است متوجه شده باشید که شیر خشک تهیه‌شده از شیر گاو، شامل اسید داکوزهگزانوئیک (DHA) و اسید آراشیدونیک (ARA) نیز هستند که تصور می‌شود این مواد افزودنی اثر مثبتی بر رشد مغز و چشم کودکان دارند. اگرچه هنوز هم در مورد این اسیدهای چرب، مطالعات در حال انجامند.

شیر خشک تهیه‌شده از سویا

بدن برخی از نوزادان، شیر خشک تهیه‌شده از شیر گاو را به خوبی تحمل نمی‌کند که این مسئله ممکن است مشکلی موقتی بوده یا ادامه‌دار باشد. آکادمی اطفال آمریکا مطرح می‌کند شیر خشک تهیه‌شده از سویا، برای نوزادانی که 37 هفته یا بیشتر در رحم مادر بوده‌اند (نوزادان ترم) بی‌خطر بوده و تغذیه لازم را برای رشد و نمو طبیعی آن‌ها فراهم می‌کند اما این شیر خشک برای نوزادان زودرس، توصیه نمی‌شود. با این حال، استفاده از شیر خشک تهیه‌شده از سویا، به جز در دو حالت، غیرضروری است:

  • نوزاد مبتلا به گالاکتوزمی یا کمبود ارثی لاکتوز است
  • در شرایطی که رژیم غذایی گیاهی ترجیح داده می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهند شیر خشک تهیه‌شده از سویا باعث کاهش گاز معده یا بالا آوردن نوزاد نمی‌شود. بنابراین اگر والدین به خاطر مسائل گوارشی فرزندشان می‌خواهند به او شیر خشک تهیه‌شده از سویا بدهند، توصیه می‌شود که این کار را نکنند. بطری‌های نوزاد نیز در مشکلات گوارشی نقش دارند بنابراین انتخاب بطری مناسب نیز مهم است.

تفاوت شیر مادر با شیر خشک چیست؟ | مزایای شیر خشک به شیر مادر

شیر خشک هیدرولیز شده

در ارتباط با راهنمای خرید شیر خشک، ممکن است شنیده باشید که شیر خشک‌هایی وجود دارند که از قبل هضم شده‌اند به این معنی که پروتئین‌های شیر گاو در آن، به قسمت‌هایی کوچک‌تری تبدیل شده تا هضم آن برای نوزاد آسان‌تر باشد. این شیر خشک‌ها بهترین شیر خشک برای نوزادان رفلاکسی بوده و هزینه بیشتری نیز نسبت به شیر خشک‌های دیگر دارند. اگر نوزاد شما در معرض ابتلا به آلرژی است یا نسبت به انواع شیر خشک، حساسیت نشان می‌دهد ممکن است پزشک، به شما استفاده از شیر خشک هیدرولیز شده را توصیه کند.

شیر خشک‌های تخصصی

این شیر خشک‌ها واقعا گران بوده و حتی ممکن است فقط در صورت داشتن نسخه، بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. شیر خشک‌های تخصصی فقط برای کودکانی ساخته شده‌اند که دچار بیماری‌های خاصی هستند. ممکن است نتوانید این نوع شیر خشک را به راحتی پیدا کنید یا حتی ممکن است برای تهیه آن، لازم باشد آن را به یک داروخانه یا پزشک متخصص اطفال سفارش بدهید.

اشکال مختلف شیر خشک

در ارتباط با راهنمای خرید شیر خشک، لازم است بدانید شیر خشک نوزاد به سه شکل تهیه می‌شود که اشکال مختلف شیر خشک عبارت اند از:

شیر خشک آماده استفاده

این شکل از شیر خشک، مناسب‌ترین نوع شیر خشک است زیرا به هیچ‌گونه ترکیب یا اندازه‌گیری نیاز ندارد. فقط لازم است آن را باز کرده و به فرزندتان بدهید. همچنین وقتی نمی‌دانید به آب سالم دسترسی دارید یا خیر بهترین گزینه برای خرید شیر خشک است.

از سوی دیگر، شیر خشک آماده استفاده، گران‌تر از اشکال دیگر شیر خشک بوده و پس از باز شدن تنها 48 ساعت طول عمر دارد. همچنین از آنجایی که نسبت به دیگر شیر خشک‌ها، رنگ تیره‌تری دارد مادران نگران لکه شدن لباس فرزندشان با آن هستند.

شیر خشک مایع غلیظ

این شکل از شیر خشک نیز نیاز به ترکیب شدن با آب دارد اما آماده کردن آن از شیر خشک پودری آسان‌تر بوده اما گران‌تر است. از سوی دیگر، در مقایسه با شیر خشک آماده استفاده، شیر خشک مایع ارزان‌تر بوده و فضای کمتری را اشغال می‌کند.

شیر خشک پودری

مقرون به‌صرفه‌ترین و سازگارترین شیر خشک با محیط، شیر خشک پودری است که هم در خانه و هم در زمان حمل و نقل فضای کمتری را اشغال می‌کند. شیر خشک پودری برای آماده شدن نسبت به شیر خشک‌های دیگر، زمان بیشتری می‌برد و شما باید دستورالعمل آماده کردن آن را به دقت انجام دهید اما بعد از این که درب آن را باز کردید تا یک ماه طول عمر دارد.

شیر خشک پودری

مواد تشکیل‌دهنده شیر خشک

یکی دیگر از موارد مهم راهنمای خرید شیر خشک، مواد تشکیل‌دهنده شیر خشک است که شامل پنج ماده اصلی بوده و عبارت‌اند از: کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی. آنچه یک مارک فرمول را از نوع دیگر متفاوت می‌کند کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های خاص (و همچنین سایر مواد مغذی موجود در مقادیر کمتری) هستند.

کربوهیدرات: لاکتوز، کربوهیدرات اصلی هم در شیر مادر و هم در شیر خشک‌های ساخته‌شده از شیر گاو است. همچنین، مالتودکسترین ذرت بعنوان منبع ثانویه کربوهیدرات در شیر خشک استفاده می‌شود. شیرخشکهای بدون لاکتوز، تهیه‌شده از سویا و شیر خشک‌های تخصصی، یک یا بیشتر از یکی از این کربوهیدرات‌ها را شامل می‌شوند: ساکارز، مالتودکسترین ذرت، نشاسته ذرت اصلاح‌شده، یا ماده جامد شیره ذرت که اسامی شیرخشکهای بدون لاکتوز بسیار متفاوت است.

پروتئین: شیر مادر حاوی 60 درصد پروتئین وی (whey) و 40 درصد کازئین است. بیشتر شیر خشک‌ها دارای نسبت پروتئین مشابه بوده و برخی دیگر حاوی 100 درصد پروتئین وی هستند. شیر خشک تهیه‌شده از سویا، حاوی پروتئین ایزوله سویا است (یک ماده سویا فرآوری شده که تقریبا پروتئین خالص است). بعضی از مارک‌ها از پروتئین سویای هیدرولیز شده (پروتئین که تا حدی شکسته شده است) استفاده می‌کنند تا هضم آسان‌تر شود.

چربی: شیر مادر حاوی ترکیبی از چربی‌های تک غیراشباع، چربی‌های چند غیراشباع و چربی‌های اشباع‌شده است. در ساخت شیر خشک‌ها، برای تطابق با ترکیب چربی‌های شیر مادر، از روغن‌های متنوعی استفاده می‌شود. برخی از این روغن‌ها عبارت‌اند از: روغن سویا، روغن نارگیل، روغن پالم و روغن آفتابگردان.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: اکثر کلمات موجود در برچسب مواد تشکیل‌دهنده شیر خشک، ویتامین‌ها و مواد معدنی را شرح می‌دهند که این کلمات را به سختی می‌توان تشخیص داد. به عنوان مثال، منظور از فروس سولفات، آهن بوده، اسکوربات سدیم، ویتامین C است و پنتوتنات کلسیم، ویتامین B5 است.

پیشنهاد می کنیم مقاله خوردن انار در بارداری و خوردن کیوی در بارداری را از دست ندهید. 

آهن در شیر خشک

در راهنمای خرید شیر خشک لازم است به مسئله آهن موجود در شیر خشک نیز به طور خاص توجه داشته باشید. بیشتر شیر خشک‌ها با آهن، غنی شده‌اند و از سوی دیگر، شیر خشک‌هایی نیز در بازار وجود دارند که آهن کمی دارند. در ساخت شیر خشک، سعی بر این است که شیر مادر شبیه‌سازی شود و شیر مادر نیز نسبت به شیر خشک، آهن کمتری دارد. با این حال، نوع آهن موجود در شیر مادر کاملا جذب می‌شود.

شیر خشک کم آهن، از سطح آهن شیر مادر تقلید می‌کند. با این حال، اگرچه آهن موجود در شیر مادر، صد در صد جذب می‌شود اما برای شیر خشک این‌طور نیست. بنابراین حتی اگر شیر خشک سرشار از آهن باشد، همه آن توسط بدن نوزاد جذب نمی‌شود. این امر بدین معناست که در هنگام خرید شیر خشک، نباید نوع کم آهن آن را بخرید. علاوه بر این، همیشه لازم است قبل از دادن هرگونه آهن اضافی به کودک، با پزشک مشورت کنید.

نکاتی در هنگام خرید شیر خشک

موارد زیادی وجود دارد که در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید شیر خشک و راهنمای خرید شیر خشک لازم است در نظر داشته باشید که این موارد در ادامه مطرح شده‌اند:

  • در دسترس بودن: آیا می‌توانید شیر خشکی که می‌خرید را دوباره به راحتی پیدا کرده و بخرید؟ آیا به آب باکیفیت برای ترکیب شیر خشک با آن، دسترسی دارید؟
  • قابلیت استفاده: آیا بدن فرزندتان، شیر خشک را به خوبی تحمل می‌کند؟ آیا کودک شما، رشد مناسبی دارد؟
  • قیمت شیر خشک: اگرچه شیر خشک گران است اما با توجه به مارک شیر خشک، قیمت آن تغییر می‌کند.

پس از اینکه همه این عوامل را در نظر گرفتید با توجه به شیر خشک‌هایی که وجود دارد حداقل می‌توانید از بین چند گزینه مناسب، انتخاب خوبی داشته باشید. اگر باز هم نمی‌توانید در خرید شیر خشک تصمیم‌گیری کنید به یاد داشته باشید اگر انتخاب مناسبی هم نداشته باشید پس از آن می‌توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید.

در نهایت، اگر حتی با وجود اطلاع از راهنمای خرید شیر خشک، باز هم در مورد تصمیم‌گیری برای انتخاب شیر خشک سردرگم هستید یا می‌خواهید شیر خشک فرزندتان را تغییر دهید، با پزشک کودکتان صحبت کنید. پزشک، عواملی مثل سن، سلامتی و نیازهای غذایی فرزندتان را در نظر گرفته و می‌تواند به شما در این مورد توصیه‌ای مناسب داشته باشد.

همچنین، پزشک می‌تواند واکنش‌های کودک شما در نظر داشته و علائم را بررسی کند. سعی نکنید به تنهایی آلرژی یا حساسیت فرزندتان را تشخیص دهید. در صورت مشورت نگرفتن از پزشک، ممکن است نتوانید شرایط زیربنایی فرزند خود را تشخیص داده یا متوجه نشوید که فرزندتان مواد مغذی را به خوبی دریافت نمی‌کند.

در نهایت یادآوری می کنیم می توانید برای اطلاع از خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.