عوارض کولپوسکوپی در بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض کولپوسکوپی در بارداری

اینکه شما باردار باشید، به این معنا نیست که دچار مشکلات رحمی یا واژن نمی‍‌‌شوید. در واقع این دوران از نظر بروز مشکلات در این نواحی حتی حساس‌تر نیز هست و شاید به معاینات بیشتر برای بررسی وضعیت نیاز داشته باشید. یکی از روش‌های بررسی بافت‌های رحم و واژن در این شرایط، کولپوسکوپی است. اما آیا می‌دانید این روش معاینه به چه صورت انجام می‌شود و چه مشکلاتی برای شما یا جنین دارد؟ پس در ادامه در مورد عوارض کولپوسکوپی در بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد.

کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی روشی برای بررسی دقیق دهانه رحم و معاینه واژن از نظر علائم بیماری است. با این حال این معاینه تنها در شرایطی انجام می‌شود که احتمال بروز مشکلی وجود داشته باشد و نمی‌توان آن را از معاینات پزشکی دوران بارداری دانست. در صورت غیرطبیعی بودن نتیجه‌ی تست پاپ اسمیر، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. در طول کولپوسکوپی، پزشک از ابزار خاصی به نام کولپوسکوپ برای بررسی این ناحیه استفاده می‌کند. اگر پزشک ناحیه‌ای غیرعادی از سلول‌ها را در طی کولپوسکوپی پیدا کند، نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش بیوپسی برمی‌دارد. به طور کلی از آزمایش کولپوسکوپی می‌توان برای تشخیص موارد زیر در زنان استفاده کرد:

  • زگیل ناحیه‌ی تناسلی
  • التهاب و زخم دهانه رحم (سرویکسیت)
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن

کولپوسکوپی چیست

عوارض انجام کولپوسکوپی در دوران بارداری

وقتی باردار نباشید کولپوسکوپی مانند هر معاینه‌ای می‌تواند عوارضی داشته باشد. اما وقتی باردارید شرایط متفاوت و حساس‌تر خواهد بود. به طور کلی کولپوسکوپی معاینه‌ی ایمنی است اما بسته به شرایط زن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بعضی از مهمترین عوارض کولپوسکوپی در بارداری به شرح زیراند: 

  1. بیوپسی یا نمونه برداری در کولپوسکوپی می‌تواند دردناک بوده و حسی شبیه به سوزش داشته باشد. زیرا قرار است بخشی از بافت برداشته شود. با این حال درد آن بسیار کم و گذراست.
  2. در کولپوسکوپی از بی‌حس استفاده می‌شود و بعد از بین رفتن اثر آن ممکن است دردی شبیه به قاعدگی را در رحم و زیر آن حس کنید.
  3. بعضی زنان تا چند روز بعد از کولپوسکوپی ممکن است ترشحات قهوه‌ای یا سیاه ببینند که 3 تا 5 روز از بین می‌رود.
  4. لکه بینی از عوارض کولپوسکوپی در بارداری و بخشی از این معاینه است و مانند لکه بینی در بارداری طبیعی است و نیازی نیس نگرانش باشید. در عرض یک تا دو روز از بین خواهد رفت. 
  5. بروز عفونت در صورت انجام آزمایش در شرایط غیر امین و غیربهداشتی ممکن است. بنابراین باید در انتخاب محل انجام این آزمایش دقت داشته باشید. عفونت‌ در بارداری می‌تواند خطرساز باشد و باید جدی گرفته شود. در صورت بروز تب، درد شدید یا حتی سردی بدن سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض انجام کولپوسکوپی در بارداری

در هر حال توصیه می‌شود اگر انجام کولپوسکوپی بسیار فوری یا واجب نیست آن را تا بعد از زایمان به تعویق بیاندازید. ممکن است خونریزی بعد از کولپوسکوپی رحم در دوران بارداری کمی بیشتر از قبل از این دوران باشد. خونریزی تا دو روز و در مقدار بسیار کم طبیعی است. اما اگر خونریزی شدید و دردناک بود باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 

اقدامات قبل از کولپوسکوپی

برای آماده شدن برای کولپوسکوپی، مانند هر معاینه‌ی دیگری باید بدن خود را آماده کنید:

  • از دو روز قبل از کولپوسکوپی رابطه‌ی جنسی نداشته باشید.
  • از دو روز قبل از کولپوسکوپی از تامپون استفاده نکنید.
  • از دو روز قبل از کولپوسکوپی از داروهای واژینال استفاده نکنید.
  • قبل از مراجعه برای کولپوسکوپی، با مشورت پزشک و برای کاهش درد معاینه، مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.

یکی از مهمترین مسائل نگرانی در مورد عوارض کولپوسکوپی در بارداری است که می‌تواند برای بسیاری از زنان اضطراب ایجاد کند. اضطراب نه تنها می‌تواند باعث شود که در حین فرایند احساس ناراحتی کنید، بلکه باید عوارض استرس در بارداری روی مادر و جنین را نیز در نظر داشته باشید. زنانی که در مورد کولپوسکوپی خود بسیار مضطرب می‌شوند، ممکن است در طول این عمل نسبت به دیگران درد بیشتری تجربه کنند. برای مقابله با این اضطراب هر سوال یا نگرانی در مورد کولپوسکوپی دارید را از پزشکتان بپرسید. همچنین انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش، مدیتیشن، و بودن در کنار دوستان و خانواده می‌تواند به آرامش شما کمک کند.

بهترین زمان برای کولپوسکوپی

قبل از انجام کولپوسکوپی از شما تست پاپ اسمیر گرفته می‌شود و در صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر کولپوسکوپی انجام می‌شود. بین این دو معاینه باید دو ماه فاصله باشد تا زخم‌های ناشی از پاپ اسمیر بهبود پیدا کنند. بعلاوه همانطور که در بالا نیز گفتیم، بهتر است در صورتی که این معاینه فوریت ندارد آن را تا بعد از زایمان به تعوبق بیاندازید تا دچار عوارض کولپوسکوپی در بارداری نشوید.

بهترین زمان کولپوسکوپی

تفسیر جواب کولپوسکوپی 

در تفسیر کولپوسکوپی پزشک به دنبال ناهنجاری‌های بافتی در ناحیه‌ی نمونه برداری شده می‌گردد. جواب آزمایش تنها توسط پزشک متخصص قابل تفسیر است و نباید از افراد غیرمتخصص نظرخواهی کنید زیرا ممکن است منجر به تفسیر اشتباه و ایجاد اضطراب شود که در این دوران بسیار خطرناک است.

هزینه کولپوسکوپی

هزینه‌ی آزمایش کولپوسکوپی به عوامل مختلفی مانند مرکزی که در آن این کار را انجام می‌دهید و پزشک متخصص بستگی دارد و می‌تواند متغیر باشد. بیمه‌های تکمیلی بخشی از هزینه‌ی این آزمایش را تحت پوشش قرار می‌دهند.

سخن پایانی

کولپوسکوپی به طور کلی روش معاینه‌ی ایمنی است و انتظار می‌رود خطری برای مادر و جنین نداشته باشد. با این حال برای جلوگیری از بروز عوارض کولپوسکوپی در بارداری پیشنهاد می‌شود که انجام آن را تا بعد از این دوران به تعویق بیاندازید.