پایین بودن جفت در بارداری و درمان آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پایین بودن جفت

پایین بودن جفت یا جفت سرراهی از مشکلات احتمالی بارداری است. جفت پایین در بارداری ، به جفت جنین براساس موقعیت قرارگیری آن گفته می‌شود که بخشی از آن یا تمامی قسمت‌های آن، در نزدیکی یا روی دهانه رحم قرار گرفته باشد. این نوع از انواع جفت می‌تواند سبب خونریزی در بارداری شود. اما خطری برای سلامت شما یا جنین ندارد.

خطرات پایین بودن جفت یا جفت سرراهی چیست؟

در افرادی که جفت  پایین در دوران بارداری دارند، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. ممنوعیت نزدیکی واژینال تا زمان زایمان یا بالا رفتن جفت
  2. پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین
  3. ممنوعیت ورزش در بارداری
  4. داشتن استراحت نسبی
  5. سونوگرافی واژینال و معاینه از طریق واژن ممنوع

خطرات جفت پایین در بارداری شامل خونریزی بدون درد طی حاملگی است. درمانگر شما برای کنترل این خونریزی، استراحت نسبی و گاها شیاف پروژسترون در بارداری، برای شما تجویز می‌نماید.

علائم تشخیص پایین بودن جفت

پایین بودن جفت از ماه اول بارداری بسیار شایع است. طی بارداری با افزایش سایز رحم، جفت نیز ممکن است جابه‌جا شود و به قسمت‌های بالاتر رحم کشیده شود. بسیاری از خانم‌های باردار نگران وضعیت جفت و سلامت جنین خود هستند. به ویژه مادرانی که دچارپایین بودن جفت در دوران بارداری هستند. به همین علت همواره به دنبال راهی جهت درمان جفت پایین هستند.

جلوگیری از مشکل جفت سرراهی

روشی نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن جفت پایین در دوران بارداری وجود ندارد. زیرا شما به هیچ روشی نمی‌توانید محل لانه‌گزینی جفت را انتخاب نمایید. لانه‌گزینی جفت یک امر کاملا تصادفی است.

چگونه پایین بودن جفت در سه ماهه اول درمان می‌شود؟

صراحتا باید ذکر کرد که درمان به خصوصی برای پایین بودن جفت در بارداری وجود ندارد. اما داشتن استراحت نسبی و صبوری، کمک می‌کند تا با افزایش سایز رحم طی بارداری، جفت نیز خود به خود بالا رود. البته ممکن است با وجود استراحت مناسب و رعایت نکات ذکرشده نیز جفت هم‌چنان پایین باقی بماند. زیرا تغییر وضعیت جفت کاملا اتفاقی است و به نحوه عملکرد شما مربوط نمی‌شود.

هیچ دارو یا خوراکی خاصی جهت تغییر وضعیت جفت سرراهی وجود ندارد. به خصوص که بسیاری از روش‌هایی غیرعلنی توصیه‌شده مانند استفاده از انواع دمنوش و داروی گیاهی می‌تواند برای شما و جنین شدیداً مضر باشد.

پوزیشن‌های خاص نشستن و خوابیدن نیز راهی برای درمان جفت پایین نیست. بنابراین با این موارد وقت خود را تلف نکنید.

تنها راه درمان که باعث بالا رفتن جفت پایین می‌گردد، صبوری و استراحت است.

در نهایت نیز اگر جفت از ماه هفتم بارداری تا ماه نهم بارداری و نزدیک به زایمان هم‌چنان بر روی دهانه رحم یا در نزدیکی آن باقی ماند، انجام زایمان با روش سزارین ضروریست. زیرا باز شدن دهانه رحم حین زایمان طبیعی سبب خونریزی شدید جفت خواهد شد. این خونریزی برای شما و جنین خطرساز خواهد بود.