چگونه کودک را از پوشک بگیریم ؟+10 قدم ساده

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه کودک را از پوشک بگیریم

پوشک داشتن بخشی از زندگی یک نوزاد است که در سال اول زندگی او به‌شدت به‌صرفه است اما زمانی که والدین می‌خواهند فرزندشان را از پوشک بگیرند این مسئله سختی‌های زیادی برای آن‌ها دارد. برای گرفتن کودک از پوشک نیاز به آموزش دستشویی رفتن به کودک وجود دارد که برای شروع این کار لازم است منتظر نشانه‌هایی از سمت فرزندتان باشید. رشد در هر کودکی به‌طور متفاوتی اتفاق می‌افتد و شروع خیلی زود برای آموزش دستشویی رفتن و از پوشک گرفتن کودک می‌تواند او را تحت فشار بگذارد و باعث می‌شود دستشویی به محل تعارض تبدیل شود. بنابراین در این زمینه مهم است که بدانید چه زمانی و چگونه به فرزندتان آموزش دستشویی رفتن بدهید و بدانید چجوری بچه رو از پوشک بگیریم. در ادامه به پاسخ این سوال مادران که چگونه کودک را از پوشک بگیریم با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

بهترین روش از پوشک گرفتن کودک

در پاسخ به سوال چگونه کودک را از پوشک بگیریم وقتی فرزند دوساله شما از جایش بلند می‌شود و می‌گوید: «داره جیشم میاد» در مرحله اول آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن است. این بدین معنی نیست که فرزندتان می‌تواند خود را نگه دارد اما در این زمان می‌توانید آموزش دستشویی رفتن را به عنوان یک تکلیف هیجان‌انگیز برای فرزندتان شروع کنید. اگرچه برخی معتقدند که از پوشک گرفتن کودک باید زودتر و زمانی که کودک می‌تواند بنشیند باید شروع شود اما برخی دیگر معتقدند که زمانی باید آموزش دستشویی رفتن به کودک شروع شود که در او نشانه‌های آمادگی دیده شود. به هر حال میانگین سن شروع آموزش دستشویی به کودکان، بین 18 ماهگی و دو سال و نیم است. همچنین لازم است بدانید مهم‌ترین عوارض زود از پوشک گرفتن کودک این است که آموزش دستشویی رفتن به کودک را طولانی‌تر می‌کند.

آیا فرزند شما آماده آموزش دستشویی رفتن است؟

اولین نکته در پاسخ به سوال چگونه بچه را از پوشک بگیریم این است که مشاهده کنید آیا فرزندتان آماده آموزش دستشویی هست یا خیر. اگرچه ممکن است برخی از والدین به فرزند خود از دوسالگی آموزش دستشویی رفتن بدهند اما برخی کودکان حتی در دوسالگی نیز آماده این مسئله نیستند و یا حتی از پوشک گرفتن کودک دو ونیم ساله هم هنوز برایتان ممکن نیست. به جای توجه به موضوع سن، به این امر توجه کنید که آیا فرزندتان نشانه‌های آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن را دارد یا خیر. سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا فرزند من توانایی درک و دنبال کردن دستورالعمل‌ها را دارد؟
  • آیا او وقتی کثیف یا خیس است به من می‌گوید یا از این مسئله شکایت می‌کند؟
  • آیا او برای دستشویی رفتن یا استفاده از لباس‌زیر، علاقه و کنجکاوی نشان می‌دهد؟
  • آیا او بدون کمک یا با حداقل کمک شما، می‌تواند شلوارش را بالا یا پایین بکشد؟
  • آیا او حداقل سه تا چهار ساعت در طول روز خشک می‌ماند؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است فرزندتان آماده آموزش دستشویی رفتن است و اکنون می‌توانید او را از پوشک بگیرید. به یاد داشته باشید که قبل از آموزش دستشویی رفتن، حتما با کودک صحبت کنید. تحت فشار گذاشتن کودک برای این کار می‌تواند تاثیری معکوس بگذارد و آموزش دستشویی رفتن را به‌شدت چالش‌برانگیز کند.

آیا فرزند شما آماده آموزش دستشویی رفتن است؟

چگونه توالت مناسب برای کودک را انتخاب کنیم؟

مهم‌ترین گام بعدی خرید نوع صحیح توالت کودک است. توصیه می‌کنیم برای این کار به فروشگاه لوازم کودک بروید و با انواع توالت کودک آشنا شوید. دو نوع اصلی توالت کودک وجود دارد: قصری و تبدیل توالت فرنگی. برخی خانواده‌ها به دلیل هزینه کمتر، تبدیل توالت فرنگی را برای آموزش دستشویی رفتن به کودک انتخاب می‌کنند. این امر همچنین، باعث می‌شود که کودک به توالت فرنگی عادت کند و نیاز به انتقال از قصری به توالت فرنگی از بین می‌رود. همچنین، تمیز کردن آن نیز آسان‌تر است.

  • اما برخی والدین قصری را ترجیح می‌دهند. آن‌ها قصری را به دلیل سایز کوچک‌تر ترجیح می‌دهند چون کودکان می‌توانند راحت‌تر از آن استفاده کنند و همچنین اگر فقط یک توالت در خانه داشته باشید، استفاده از قصری باعث نمی‌شود که دیگران نتوانند از توالت استفاده کنند. اگر می‌خواهید برای فرزندتان قصری تهیه کنید سه ویژگی مهم را در نظر بگیرید: امنیت، سایز مناسب و سادگی.
  • اگر باسن فرزندتان درون دیواره توالت را می‌پوشاند او احتمالا در هنگام استفاده از قصری، احساس ناراحتی خواهد کرد. سایز مناسب قصری به صورتی است که باسن فرزندتان به راحتی بر روی نشیمن قرار می‌گیرد و پاهای او به خوبی بر روی زمین هستند. همچنین به دنبال قصری‌هایی باشید که دسته داشته باشند زیرا این امر به تعادل فرزندتان کمک می‌کند.
  • اگر می‌خواهید به کودک پسر، آموزش دستشویی رفتن بدهید بهتر است از قصری‌هایی استفاده کنید که محافظ پاشش دارند.
  • قصری‌هایی بخرید که ارتفاعش مناسب باشد، آن‌قدر ارتفاع داشته باشد که ادرار کودک در آن بماند ولی آن‌قدر ارتفاع نداشته باشد که کودک برای نشستن بر روی آن بترسد.
  • قصری باید به اندازه کافی ساده باشد و بتوان آن را به راحتی تمیز کرد.
  • خلاص شدن از شر پوشک‌ها
  • اگر سوال شما این است که چگونه کودک را از پوشک بگیریم لازم است بدانید هنگامی‌که قصری را تهیه کردید بهترین کار این است که دیگر در خانه پوشک نداشته باشید. درست است که این کار می‌تواند برای شما سخت باشد اما بهترین راه برای جلوگیری از استفاده کودک از پوشک، دور انداختن همه پوشک‌های خانه است
  • اگرچه ممکن است برای فرزندتان نیز سخت باشد اما در بلندمدت به او کمک می‌کند که دیگر از پوشک استفاده نکند. این بدان معناست که شما همچنین نباید از شلوار تمرینی یا پوشک شبانه استفاده کنید.

چگونه توالت مناسب برای کودک را انتخاب کنیم؟

کارهایی که لازم است برای از پوشک گرفتن کودک انجام دهید

چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟ مهم‌ترین روش علمی از پوشک گرفتن این است که مراقب علائمی باشید که نشان می‌دهد فرزندتان باید از قصری استفاده کند. برخی از علائم عبارت‌اند از بی‌قراری پا و این پا و آن پا کردن. بهترین حالت این است که فرزندتان قبل از اینکه خودش را خیس بکند به شما اطلاع دهد. طریقه از پوشک گرفتن کودک به شرح زیر است:

  1. لباس‌های گشاد و راحت تن فرزندتان کنید. از لباس‌های سرهمی اجتناب کنید، مگر اینکه فرزند شما در پوشیدن یا درآوردن این لباس‌ها راحت باشد.
  2. پس از هر بار استفاده موفقیت‌آمیز فرزندتان از قصری، او را تشویق کنید.
  3. هنگام نشستن کودک بر روی قصری، اجازه دهید بازی کند یا شعر بخواند. داشتن یک اسباب‌بازی مخصوص در آن هنگام نیز ایده خوبی است.
  4. در هنگام آموزش دستشویی رفتن به کودک، به او کمی اجازه کنترل بدهید. این کار باعث می‌شود که آموزش سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.
  5. کارهایی که نباید برای از پوشک گرفتن کودک انجام دهید
  6. با رسیدن فرزندتان به یک سن خاص او را مجبور به استفاده از توالت نکنید. اینکه کودک بزرگ‌تر شما در دوسالگی آموزش دستشویی رفتن را ببیند به این معنی نیست که کودک کوچک‌تر شما نیز در همین سن می‌تواند از پوشک گرفته شود.
  7. به سرزنش‌های بستگان گوش ندهید. بسیاری از مادران از سمت اطرافیان و بستگان تحت فشارند تا فرزندشان را از پوشک بگیرند. این امر درنهایت، باعث تحت فشار بودن کودک می‌شود. تصمیم در مورد اینکه چه زمانی به فرزندتان آموزش دستشویی رفتن بدهید کاملا به شما بستگی دارد.
  8. برخی والدین می‌پرسند: چگونه کودک لجباز را از پوشک بگیریم. در مورد از پوشک گرفتن کودک لجباز ، با فرزند خود درگیر جنگ قدرت نشوید. این کار می‌تواند سطح استرس شما و کودک را افزایش دهد و روند از پوشک گرفتن را طولانی کند.
  9. برای نام بردن اعضای تناسلی فرزندتان از اصطلاحات استفاده نکنید. روند آموزش دستشویی رفتن، منطقی و کاملا واقعی است. بنابراین، از نام‌های واقعی برای اعضای تناسلی فرزندتان استفاده کنید.
  10. اگر فرزندتان خودش را خیس یا کثیف کرد او را مجازات نکنید. اگر چنین اتفاقی افتاد فرزند شما مقصر نیست. تنبیه فقط باعث بدتر شدن مسئله و مشکلاتی در آموزش دستشویی رفتن به کودک می‌شود.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که چگونه کودک را از پوشک بگیریم. به یاد داشته باشید که به محض شروع دستشویی رفتن به کودک تا جایی که ممکن است صبور باشید. اگر می‌گویید نمیتونم بچمو از پوشک بگیرم، لازم است بدانید که این مسئله، فرایندی زمان‌بر است و گاهی اوقات با برخی پسرفت‌های کودک ممکن است ناامید شوید یا همچنین ممکن است کودک با این روند مخالفت کند. در این زمان، آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید وضعیت کودکتان را درک کنید.

کارهایی که لازم است برای از پوشک گرفتن کودک انجام دهید

به‌آرامی به فرزند خود یادآوری کنید که ادرار یا مدفوع کردن باید در قصری انجام شود نه بر روی زمین یا در لباس‌زیر. در پاسخ به سوال چگونه کودک را از پوشک بگیریم لازم به ذکر است ثبات و قاطعیت در طول آموزش دستشویی به کودک بسیار مهم است اما همچنین به یاد داشته باشید که این مرحله برای فرزندتان آسان نیست. صبر و اعتماد شما به کودک، به او کمک می‌کند که راحت‌تر از این مرحله رد شود. همچنین میتوانید سوالات خود در زمینه اینکه چطوری بچه رو از پوشک بگیریم را با پزشک کودک در میان بگذارید.