طرز تهیه شیر خشک در منزل - 6 مرحله تهیه شیر خشک

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراحل تهیه شیر خشک

مراحل تهیه شیر خشک، یک گام مهم بعد از انتخاب شیر خشک مناسب وبهترین شیر خشک برای وزنگیری نوزاد است. ترکیب اشتباه پودر و آب می‌تواند مانع از دریافت مواد مغذی کافی توسط نوزاد شده یا بیماری و مشکلات گوارشی در او ایجاد نماید. از این رو مادران نه تنها باید مراحل تهیه شیر خشک را به طور صحیح و دقیق رعایت کنند بلکه باید در مورد نکات بهداشتی حین تهیه‌ی آن و ذخیره و نگهداری شیر آماده شده نیز ملاحظه به خرج دهید.

رعایت مراحل در تهیه‌ی شیر خشک مهم است. اضافه کردن بیش از حد آب، مواد مغذی اساسی را رقیق می‌کند و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در تغذیه‌ی نوزاد بگذارد و مقدار بیش از حد پودر نیز باعث مشکلات گوارشی می‌شود. روش تهیه‌ی صحیح شیر خشک روی قوطی آنها نوشته شده است. اما قبل از دست به کار شدن این قوانین ساده را دنبال کنید:

  • دستان خود را کاملاً بشویید.
  • هرگز شیر خشک منقضی شده را به کودک خود ندهید و در صورتی که قوطی دچار ضربه‌خوردگی و فرورفتگی ست از آن استفاده نکنید.
  • اگر شیر خشک در قوطی است، ابتدا درب قوطی را از هر گرد و غباری تمیز کرده و مطمئن شوید که درب بازکن شما تمیز است.

 

طرز تهیه شیر خشک برای نوزاد

مراحل تهیه شیر خشک ساده است، اما هنوز هم مهم است که دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید - سلامتی کودک شما به آن بستگی دارد. تعیین میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد، روش صحیح مخلوط کردن، ذخیره سازی، گرم کردن، و استفاده‌ی مجدد از شیر تهیه شده نکانی هستند که  باید در نظر داشته باشید.

یادآوری 1: پودر شیر خشک استریل نیست، بنابراین نباید برای نوزادان نارس یا نوزادانی که دارای مشکلات ایمنی هستند استفاده شود مگر اینکه توسط پزشک راهنمایی و نظارت شود.

یادآوری 2: با مصرف شیر خشک رنگ مدفوع نوزاد به سمت رنگ سبز متمایل می شود. علت مدفوع سبز در نوزادان شیر خشکی بسیار متنوع است.

یادآوری 3: طرز تهیه شیر خشک برندهای مختلف یکسان است. طرز تهیه شیر خشک اپتامیل با ببلاک و نان فرقی ندارد.

درست کردن شیر خشک با آب جوش

آب را به جوش بیاورید، سپس حرارت را خاموش کنید. جوش خوردن بیش از حد آب، می‌تواند غلظت ناخالصی‌ها را افزایش دهد. بگذارید آب قبل از اضافه شدن به شیر خشک تا دمای اتاق خنک شود. تهیه شیر خشک با آب جوش می‌تواند باعث لخته شدن و کاهش ارزش غذایی آن شود. پس از مخلوط کردن مطابق با دستور روی قوطی، چند قطره را روی قسمت داخلی مچ دست خود بپاشید تا مطمئن شوید خیلی گرم نیست.

توجه: در درست كردن شير خشک نوزاد، آب معدنی یا فیلتر شده جایگزینی مناسب برای آب جوشانده نیست، اما ممکن است جایگزین بهتری برای شیر آب در برخی مناطق باشد. اگر در مورد سرب یا سایر مواد مضر موجود در آب آشامیدنی منطقه‌تان نگران هستید، قبل از تهیه با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله های مربوط به خوردن میوه زیاد در بارداری، خوردن گوجه در بارداری و خوردن به در بارداری را نیز مطالعه کنید. 

تهیه شیر خشک با آب جوش

مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد

نحوه درست کردن شیر خشک در همه شیر خشکها یکسان است. مراحل تهیه شیر خشک برای نوزاد به این صورت است. برای اختلاط مناسب، این مراحل را دنبال کنید:

  1. دستان خود را کاملاً با صابون و آب گرم بشویید.
  2. مقدار مورد نظر آب را در بطری کودک اندازه‌گیری کنید.
  3. با استفاده از قاشق داخل قوطی یا هر قاشقی که روی بسته نوشته شده است پودر بردارید اما به یاد داشته باشید که قاشق را بیش از حد پر نکنید. سر خالی باشد.
  4. درپوش شیشه شیر را ببندید و تکان دهید. (نکته: حرکت مچ دست در هنگام مخلوط کردن کمک می‌کند تا فرمول شیر خشک سریعتر و کامل‌تر مخلوط شود.)
  5. شیر خشک آماده را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
  6. از تکان دادن شدید قبل از تغذیه خودداری کنید، این کار می‌تواند باعث ایجاد حباب هوا و منجر به گاز در کودک شما شود.

مضرات شیر خشک غلیظ

هرگز بیش از حد در تهیه‌ی شیر خشک از پودر استفاده نکنید. این کار تعادل را بهم می‌زد، باعث تهوع و استفراغ نوزاد، تشنج و برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها می‌شود.

مضرات شیر خشک غلیظ

چگونه شیر خشک را گرم کنیم

شیر خشک نیازی به گرم شدن ندارد. اگر تصمیم دارید که شیر خشک گرم به نوزادتان بدهید، آن را در مایکروویو قرار ندهید. این کار باعث ایجاد نقاط داغ می‌‌شود که می‌تواند کودک شما را بسوزاند. در عوض، بطری پر شده را درون یک کاسه آب گرم (نه جوش) بگذارید یا زیر شیر آب گرم نگه دارید ( مواظب هدر رفتن آب باشید! )

شیر خشک سرد برای نوزاد

آب شیر خشک باید سرد باشد یا گرم؟ در طی چند ماه اول زندگی، کودک شما روی تنظیم دمای بدنش کار می‌کند. وقتی که نوشیدنی سرد مصرف می‌کنید، تمام این تلاش از بین می‌رود. این یکی از دلایلی است که گرم کردن شیر خشک تا دمای بدن (و نه داغ) مهم است. برای بسیاری از نوزادان ، شیر خشک سرد در معده احساس خوبی ندارد. کودک ممکن است علائم ناراحتی معده از جمله خروج گاز از خود نشان دهد. شیر خشکی که در یخچال نگه داشته‌اید را با قرار دادنش در آب گرم به مدت چند دقیقه گرم کنید. با بزرگتر شدن کودک، ممکن است متوجه شوید که آنها به جای شیر خشک گرم، شیر هم دما با دمای اتاق یا شیر خنک را ترجیح می‌دهند. مایع خنک ممکن است در لثه‌ی دندان احساس خوبی ایجاد کند یا ممکن است در یک روز گرم تابستان حس خنکا به او دهد. البته همه‌ی نوزادان یکسان نیستند و ترجیحات دمای آنها نیز متفاوت است.

اطلاعات مهم نگهداری شیر خشک

قوطی‌های باز باید در جای خشک و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کرده و بعد از باز شدن در قوطی، آن را ظرف یک ماه استفاده کنید. نگهداری شیر خشک پودری در دمای خنک توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است رطوبت را افزایش داده و منجر به کلوخه شدن پودر شود. شیر خشک آماده شده را یخچال دهید. از منجمد کردن شیر خشک آماده شده خودداری کنید و بعد از تاریخ انقضا آن را دور بیاندازید.

شیرخشک درست شده تا چند ساعت قابل استفاده است

شیر خشک آماده شده را میتوانید یک الی دو ساعت بعد از تهیه در دمای اتاق نگه دارید. بیشتر از این زمان ممکن است شیر خشک فاسد شود. بنابراین اگر شیر خشک برای کودک خود تهیه کردید و همه آن را نخورد و فکر میکنید تا دو ساعت آینده نیز قرار نیست آن را استفاده کند، آن را در یخچال بگذارید. شیر خشک آماده شده تا 24 ساعت در یخچال قابل نگهداری است.بهتر است درب بدون سر شیشه را روی شیشه ببندید و شیشه را در قسمت سردتر یخچال بگذارید (نزدیک خروجیهای هوای سرد). و همچنین یخچال باید روی دمای استاندارد 4 درجه تنظیم شده باشد.

شیر خشک درست شده چند ساعت قابل استفاده است؟

نحوه‌ی تغذیه با بطری شیر خشک

هر مادری نه تنها باید مراحل تهیه شیر خشک را بداند بلکه باید از روش صحیح شیر خشک دادن به نوزاد نیز مطلع باشد. مادر باید در یک دست نوزاد را در آغوش گرفته به طوری که سر نوزاد روی بازوی او قرار گیرد و با دست دیگر بطری را کنترل کند. نوزاد باید در حالت شیبدار باشد و سرش بالا قرار داشته باشد تا نوشیدن دچار مشکل نشود. برای شروع از سر شیشه‌های نازک استفاده کنید و با بزرگ شدن کودک، سری شیشه را به سری‌های بزرگتر با سوراخ‌های بیشتر برای نوشیدن شیر بیشتر تغییر دهید. سعی نکنید کودک را به اتمام بطری تشویق کنید و اجازه دهید او با سرعت دلخواه خودش آن را بنوشد.

از شش ماهگی به بعد و شروع غذاهای جامد، خواهید دید که تعداد دفعات میل به شیر کاهش می‌یابد. وقتی کودک شما خواب است، مایعات را در دهان جمع می‌کند. موقع خوابیدن به کودک خود بطری ندهید. دادن بطری شیر یا سایر مایعات دیگر شیرین، در شب و زمان خواب اشتباه است و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.