نوشابه در بارداری چه ضرری دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نوشابه در بارداری

همه ما می دانیم که نوشابه، نوشیدنی سالمی نیست. با این حال خیلی ها عاشقش هستند، که می خواهند حواسشان به میزان قند و کالری مصرفیشان هم باشد و نوشیدنی غیر الکلی مورد علاقه شان را هم در رژیم شان قرار دهند.از طرفی می‌خواهند بدانند که مصرف نوشابه در بارداری چه ضرری دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مصرف نوشابه در بارداری اگر در حد متعادلی باشد، عوارض جانبی چندانی ندارد؛ اما نکته اینجاست که نوشابه فاقد ارزش غذایی است؛ به این معنا که هیچ فایده ای برای شما یا جنین ندارد. از طرفی، زیاده روی در مصرف نوشابه در بارداری می تواند برای شما و کودک مضر باشد و در لیست مواد غذایی مضر در بارداری است. در ادامه به دلایل این موضوع اشاره شده است. 

با مصرف نوشابه در بارداری چه چیزی وارد بدنتان می کنید؟

نوشابه های گازدار نه تنها فوق العاده برای سلامتی مضر هستند بلکه اعتیاد آور نیز می‌ باشند. نوشابه از ترکیب چندین ماده تشکیل شده است که اکثر آنها می‌توانند روی شما و کودک شما تأثیر منفی بگذارند:

  • کافئین

نیکی از اصلی‌ترین دلایلی که از مصرف نوشابه در دوران بارداری منع شده‌اید، وجود مقادیر زیاد کافئین در این نوشیدنی‌ها است. کافئین  باعث افزایش فشار خون شما می‌شود. از آنجا که کافئین محرک است، فشارخون و ضربان قلب را بالا می‌برد که هر دو در دوران بارداری توصیه نمی شود. کافئین همچنین تناوب ادرار کردن را افزایش می‌دهد. این موجب کاهش سطح مایعات بدن می شود و می‌تواند به کم آبی انجامد. کافئین اثراتی نیز روی جنین دارد و برای رشد حرکتی و عصبی کودک مضر است. کافئین به طور مستقیم وارد جریان خون می‌شود و از طریق جفت به جنین می‌رسد. کافئین، ماده‌ای سمی برای جنین در حال رشد است. در حقیقت مصرف کافئین بالاتر از ۳۰۰ میلی‌گرم حتی باعث سقط جنین خواهد شد. بنابراین پرهیز از نوشیدنی‌های حاوی کافئین در دوران بارداری به ویژه سه ماه اول ضروری است.

  • شکر

پایدار بودن سطح انسولین شما برای رشد بهینه نوزاد ضروری است. قندی که بر اثر مصرف نوشابه در بارداری وارد بدنتان می‌کنید، سطح قند خونتان را افزایش می‌دهد. وقتی قند خونتان دچار افزایش ناگهانی شود، سطح انسولین نیز به یک‌باره افزایش خواهد یافت که این اصلاً به نفع شما و جنین نیست. مصرف مقادیر زیاد قند، همچنین می‌تواند منجر به چاقی شما و جنین شود که لزوم سزارین را به دنبال دارد. چاقی نیز خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد یا باعث مشکلات و ناتوانی‌های مادرزادی کودک می‌شود.

برخی از مادران تصور می‌کنند که استفاده از نوشابه رژیمی خطری برای خودشان و جنین ندارد. نوشابه های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده های غیرطبیعی دارند مثل ساکارین.درحالی‌که نوشابه‌های رژیمی به همان اندازه نوشابه‌های معمولی، در دوران بارداری مضر هستند. مصرف بیش‌ازحد نوشابه‌های رژیمی می‌تواند باعث ایجاد برخی ناتوانی‌ها در نوزادان شود.

  • آب گازدار

نوشابه از ترکیب آب پرفشار با دی اکسید کربن ساخته شده است. درواقع دی‌اکسید کربن ماده اصلی تشکیل‌دهنده حباب‌های مضر موجود در نوشابه‌های گازدار است. این آب گازدار موجود در نوشابه، برای سلامتی استخوان‌ها مضر است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند کمردرد در بارداری شود؛ زیرا استخوان‌های شما به‌تدریج برای حمایت از شکم در حال رشدتان، بسیار ضعیف می‌شوند. از عوارض دیگر آن می‌توان به سوزش سردل اشاره کرد که به دلیل ایجاد محیط اسیدی در معده رخ می دهد.

آب گازدار ساده فقط حاوی گاز است، اما برخی از تولیدکنندگان مواد معدنی مانند پتاسیم و سدیم را نیز به آن اضافه می‌کنند. افزایش سطح سدیم در بدن باعث افزایش فشار خون می‌شود که می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

  • عوامل طعم دهنده و رنگ ها

طعم دهنده ها حاوی فسفریک اسید هستند که منجر به از بین رفتن کلسیم استخوان ها می شود. کمبود کلسیم باعث شکستگی استخوان ها می شود که خصوصا در دوران بارداری نامطلوب است.اسید فسفریک می‌تواند کلسیم موجود در استخوان‌های شما را تحت تأثیر قرار داده و آنها را شکننده کند.

همچنین رنگ ها ترکیبات شیمیایی هستند که مصرف آنها مضرات فراورانی به همراه دارد به‌خصوص در دوران بارداری.

نوشابه در بارداری چه ضرری دارد؟

نوشیدنی های گازدار حاوی مقدار زیادی قند و مواد مغذی بسیار کمی است که به این معنی است که باید مصرف آنها را به حداقل برسانید. همچنین مواد مضر دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود مصرف منظم این نوشیدنی ها مناسب نباشدو‌عوارض متعددی برای مادر و جنین به همراه داشته باشند، از جمله:

  1. از دست دادن کلسیم در بارداری به دلیل وجود آب گازدار و اسید فسفریک (ماده طعم دهنده) در نوشابه
  2. افزایش فشار خون به دلیل وجود کافئین در نوشابه
  3. چاقی نوزاد و مادر به علت وجود قند و شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه
  4. دیابت بارداری به دلیل مقدار قند بالای موجود در نوشابه
  5. زایمان زودرس

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که یک رابطه منفی بین مصرف نوشابه در بارداری و رشد مغزی کودک وجود دارد. در این مطالعه مشخص شد که وقتی مادران در طول بارداری قند بیشتری مصرف می‌کنند، به‌خصوص در قالب نوشابه، فرزندان آنها با مشکلاتی در مهارت‌های کلامی و حل مسئله، به همراه مشکلاتی در حافظه، بینایی و مهارتهای حرکتی مواجه می‌شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که این عوارض، در نوشابه‌های رژیمی نیز وجود دارد و فقط مختص نوشابه‌های معمولی نیست.

نوشابه های رژیمی از نوشابه های معمولی سالم تر و کم ضررتر هستند؟

در‌حالی‌که مردم تمایل به‌مصرف نوشابه‌های رژیمی که‌به‌نظرشان سالم‌تر از نوشابه‌های معمولی است دارند، تحقیقات نشان داده که هیچ برتری‌ای بین این دووجود ندارد. در 7 سالگی، فرزندان متولد شده از زنانی که هر نوع نوشیدنی شیرینی مصرف نموده بودند نسبت به فرزندان زنانی که نوشیدنی شیرین نخوردند، تمایل بیشتری به اضافه وزن و چاقی نشان داده بودند.

آیا نوشابه برای مادر باردار ارزش‌غذایی دارد؟

ممکن است نوشابه بسیار خوشمزه باشد اما در حقیقت هیچ‌نوع ارزش غذایی ندارد. اگر مصرف این نوشیدنی‌ها آسیبی به بدن نمی‌زد، مشکلی نبود. اما آن‌‌ها تنها کالری اضافه می‌کنند و هیچ‌نوع ماده غذایی به جنین نمی‌رسانند.

نوشیدن چه مقدار نوشابه در دوران بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری، اگر روزانه یک قوطی نوشابه بنوشید (1 وعده = 330 میلی‌لیتر)، بی‌خطر است؛ فرقی هم نمی‌کند که نوشابه شما رژیمی باشد یا معمولی. برخلاف تصور نوشابه رژیمی خالی از ضرر نیست درس است نوشابه های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده های غیرطبیعی دارند مثل ساخارین. این طعم دهنده ها باعث بروز برخی نارسایی ها در جنین می شوند البته اگر در مقادیر زیاد وارد بدن شوند.کافئین موجود در نوشابه اگرچه برای شما نشاط ‌آور است، اما می‌تواند برای جنین مضر باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که یک زن باردار نباید بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کند. یک وعده نوشابه حاوی 32-42 میلی‌گرم کافئین است. ازاین‌رو، اگر مصرف روزانه نوشابه خود را به یک وعده در روز محدود کنید آسیبی به جنین نخواهد رسید.

مکن است نوشابه بسیار خوشمزه باشد اما با توجه به اینکه مصرف نوشابه در بارداری هیچ فایده‌ای ندارد و برعکس، مصرف زیاد آن می‌تواند عوارضی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد، شاید بهتر باشد که از مصرف نوشابه در بارداری منصرف شوید یا آن را به چند بار در ماه محدود کنید. آب‌میوه تازه و مصرف شیر در بارداری، گزینه‌های بسیار مناسب‌تری برای نوشیدنی‌های دوران بارداری هستند که برای آب‌رسانی به بدن مفیدند و یکسری مواد مغذی را نیز برای بدن تأمین می‌کنند. همچنین نوشیدن مقادیر زیاد آب در دوران بارداری نیز، ایده خوبی است. 

بر اساس این تحقیق، امروزه جلوگیری از زایمان زودرس امری مهم تلقی می‌شود، چرا که وقوع این اتفاق منجر به مرگ زودرس و بروز بیماری ‌های متفاوت در دوران طفولیت و کودکی و همچنین در دراز مدت باعث ناتوانی می‌شود. لذا بایستی از مصرف نوشابه اعم از نوشابه معمولی و یا نوشابه های با شیرین کننده مصنوعی برای جلوگیری از خطر زایمان زودرس پرهیز نمود.