خورشید گرفتگی در بارداری و دیدن آن برای جنین ضرر دارد؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خورشید گرفتگی در بارداری

اگرچه خورشید گرفتگی یک پدیده طبیعی و نجومی است، اما از نظر فرهنگی، مذهبی و نجومی اهمیت زیادی در زندگی افراد دارد. بعضی افراد معتقدند که هرگونه تغییر در حرکت سیاره‌ای یا موقعیت اجرام آسمانی، از جمله خورشید و ماه، می‌تواند تغییرات خاصی ایجاد کند و بر سلامت و رفاه فرد تأثیر بگذارد. در میان این گروه از افراد، زنان باردار به عنوان یک گروه آسیب‌پذیر می‌توانند در معرض تاثیرات بیشتری باشند. اما آیا این موضوع صحت دارد؟ آیا خورشید گرفتگی در بارداری خطرناک است؟ آیا می‌تواند منجر به بروز لکه روی صورت و پوست نوزادان شود؟ در ادامه قصد داریم در مورد این پدیده و اقدامات احتیاطی بیشتر توضیح دهیم. 

اثر خورشید گرفتگی در بارداری

طبق باورهای سنتی، گفته می‌شود که خورشید گرفتگی می‌تواند یک تأثیر منفی بر بارداری بگذارد. و منجر به بروز ضایعاتی بر پوست و بدن نوزاد شود. از این رو توصیه می‌شود که در زمان وقوع این رویداد، زنان باردار یا افرادی که اولین علائم بارداری را تجربه می‌کنند باید در خانه بمانند و از هرگونه تماس با اشعه‌های مضر خورشید خودداری کنند، در غیر این صورت می‌تواند منجر به زایمان زودرس یا حتی ناهنجاری در کودک شود. از آنجایی که این باور بسیار قدیمی است، بسیاری از افراد نمی‌توانند امروز تشخیص دهند که آیا این موضوع از نظر علمی نیز اثبات شده است یا خیر. ابتدا اجازه دهید ببینیم خورشید گرفتگی در بارداری می‌تواند چه ضررهایی به همراه داشته باشد.

عوارض خورشید گرفتگی در بارداری چیست؟

از نظر فرهنگی، کسوف یک اتفاق بدشگون است و  اعتقاد بر این است که روی نوزاد متولد نشده در رحم تأثیر گذاشته و باعث بدشکلی فیزیکی، شکاف لب یا حتی ایجاد خال‌های مادرزادی می‌شود. با این حال، هیچ دلیل علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در زمان‌های قدیم هیچ سرنخی در مورد علل بروز ناهنجاری‌های مادرزادی وجود نداشت، افراد تقصیر را به گردن مشکلات نجومی مانند بروز ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی در بارداری می‌انداختند. اما اکنون با پیشرفت های تکنولوژیکی، علل دقیق بروز این عوارض مشخص شده است. 

علت لکه پوستی ماه گرفتگی

علت لکه پوستی ماه گرفتگی

لکه‌های پوستی مختلفی می‌تواند در زمان زایمان بر روی پوست کودک ظاهر شود که هر کدام دلایل علمی خاص خود را دارند. یکی از این لکه‌ها و مشکلات پوستی رایج در نوزادان، لکه‌ی ماه گرفتگی است که در آن بخشی از پوست به رنگ بنفش درمی‌آید و می‌تواند بر روی بخش‌های مختلف بدن ظاهر شود. بر خلاف باور عمومی این لکه در اثر خورشید گرفتگی در حامگی یا ماه گرفتگی رخ نمی‌دهد بلکه یک اختلال ژنتیکی پوستی و عروق زیر پوستی ست. دلیل اصلی بروز این اتفاق هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما به طور قطع بروز خورشید گرفتگی در بارداری نیست. این لکه‌ها در ابتدای تولد کمرنگ بوده و بعدها تیره‌تر یا حتی گسترده‌تر می‌شوند و ممکن است حال بادکنکی به خود بگیرند. با وجود آنکه ظاهر ناخوشایندی دارند، اما می‌توان آنها را به کمک لیزر از بین برد.

ایا ماه گرفتگی در سونوگرافی مشخص می‌شود

خیر. به نظر می‌رسد که لکه‌های پوستی سطحی و ظاهری در تصاویر سنوگرافی بارداری قابل مشاهده نیستند.

بایدها و نبایدها برای زنان باردار در زمان خورشید گرفتگی

اگرچه هیچ مدرک علمی نشان نمی‌دهد که آیا خورشید گرفتگی در بارداری تاثیر دارد یا خیر، اما به مادران باردار توصیه می‌شود که اقدامات پیشگیرانه زیر را برای احتیاط بیشتر انجام دهند:

  • در داخل خانه بمانید و زمانی که ماه گرفتگی در حال ظهور است از بیرون رفتن خودداری کنید.
  • زنان باردار در زمان خورشید گرفتگی از خوردن غذا خودداری کنند.
  • پس از پایان ماه گرفتگی، زنان باردار برای جلوگیری از تأثیرات منفی این پدیده حمام کنند.
  • زنان باردار در طول مدت ماه گرفتگی از استفاده از اجسام نوک تیز خودداری کنند.
  • از خوردن غذای قدیمی و انجام هر گونه فعالیت خطرناکی که می‌تواند منجر به آسیب شود خودداری کنید.
  • درها و پنجره‌ها باید بسته و با پرده‌های ضخیم پوشانده شوند تا اشعه‌های بیرون به داخل محوطه وارد نشود.
  • صاف در رختخواب دراز بکشید. برای کار برای جلوگیری از ایجاد مفاصل کج در کودک توصیه می‌شود. 

بایدها و نبایدها برای زنان باردار در زمان خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی در بارداری از نظر اسلام

برای خورشید گرفتگی در زمان بارداری، اعمال خاصی وجود ندارد و توضیح داده نشده که زن باردار در زمان خورشید گرفتگی چه باید بکند. برای مثال در حالی که بعضی معتقدند دست زدن به شکم زن باردار در ماه گرفتگی می‌تواند منجر به بروز لکه‌های خورشید گرفتگی روی پوست شود، اما از نظر اسلام این باور یک خرافه است. بنابراین چیزی به عنوان اعمال ماه گرفتگی در بارداری یا خورشید گرفتگی در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود اگر زن باردار از بروز این خرافه می‌ترسد یا دچار استرس شده است، برای آرامش قلبی خود نماز و قران بخواند که بسیار موثر است. در زمان بروز این حادثه آرام باشید و کودک خود را به دست خدای توانا بسپارید و بعد از اتمام حادثه، حتماً نماز آیات بخوانید.