خوردن کنجد در بارداری و خواص آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کنجد در بارداری

خوردن کنجد در بارداری مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری می‌تواند خواص و مضرات خودش را داشته باشد. ویتامین‌های موجود در دانه‌های کنجد، ویتامین‌های خانواده B از جمله ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و ویتامین E است که هر سه عضو خانواده ویتامین B برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار بسیار مفید است. مصرف کنجد در‌دوان بارداری ایمن است و هیچ شواهد علمی مبنی بر ناامن بودن آن در دسترس نیست، اما تنها شرط آن‌رعایت اعتدال است

آیا خوردن کنجد در بارداری بی‌خطر است؟

مصرف کنجد در‌دوران بارداری ایمن است و هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر ناامن بودن آن در دسترس نیست.این یک تصور غلط است که دانه های کنجد دمای بدن را افزایش میدهند و با ایجاد عدم تعادل باعث سقط جنین میشوند. در واقع دانه های کنجد برای سلامت کلی بدن مفید هستند، زیرا غنی از آهن، کلسیم، اسید های آمینه، پروتئین، اسید اگزالیک، ویتامین های E، C و B می باشند، که هم برای مادر و هم برای کودک مفید است. اما بیشتر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که یک زن باردار باید از مصرف آنها در سه ماهه‌ی اول خودداری کند، زیرا باعث تهوع او می‌شود.

خواص کنجد در دوران بارداری

دانه‌های کنجد سرشار از مواد مغذی اساسی است که مصرف آن در دوران بارداری برای شما و جنین فواید زیادی خواهد داشت. این دانه‌ها منبع عالی آهن، کلسیم و فیبر هستند. برای دریافت تمام این مواد مغذی فقط کافی است مقدار کمی کنجد مصرف کنید.در زیر به مواد تشکیل دهنده دانه کنجد می‌پردازیم. هر 10 گرم دانه‌ی کنجد شامل این مواد است:

  • پروتئین 2 گرم
  • فیبر 1 گرم
  • کربوهیدرات 2 گرم
  • چربی 4 گرم
  • کلسیم  89 میلی‌گرم
  • آهن 1.3 میلی‌گرم
  • کالری 51

سایر مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین های B نیز در مقادیر کم در دانه‌ی کنجد وجود دارد. دانه‌ی کنجد:

  1. منبع عالی پروتئین و اسیدهای آمینه است که برای رشد مناسب جنین ضروری است. دانه‌ی کنجد نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند مغزها و دانه‌ها، پروتئین بیشتری دارد.
  2. منبع غنی فیبر است، مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های کنجد به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. همچنین می‌تواند به هضم غذا در دوران بارداری کمک کند. یبوست یک مشکل شایع در این دوران است و خوردن کنجد در بارداری می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند
  3. حاوی اسید اولئیک است که می‌تواند سطح کلسترول بد یا همان LDL را پایین نگه دارد و سطح کلسترول خوب یا HDL  را بهبود بخشد. خوردن کنجد در بارداری پروفایل چربی خوب را تضمین می‌کند. همچنین دانه های کنجد شامل دو ترکیب گیاهی (لیگنان و فیتواسترول) هستند که ممکن است به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند.
  4. حاوی ویتامین C است که ویتامین c در بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود از این رو ممکن است مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها باشید. اما با خوردن دانه کنجد می‌توانید از این عفونت‌ها جلوگیری کنید. مصرف دانه کنجد می‌تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا هم جلوگیری کند.
  5. حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، منگنز و روی است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند. همچنین می‌توانند به رشد سالم کودک شما نیز کمک کنند. کلسیم  یک ماده مغذی مهم برای سلامتی دهان و دندان در دوران بارداری است.
  6. حاوی اسید فولیک است و خوردن آنها در دوران بارداری می‌تواند به جلوگیری از نقص مربوط به لوله‌های عصبی در نوزادان کمک کند.
  7. باعث افزایش انرژی و کاهش استرس روحی و ضعف می‌شود.
  8. یک منبع غنی ازآهن، مس و ویتامین B است که به افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شوند. مقدار بالای آهن در‌این‌دانه می‌تواند اکسیژن کافی برای جنین داخل رحم را فراهم کند.

خواص کنجد برای باردار شدن

کنجد مملو از آنتی اکسیدان‌ها و دارای خواص ضد استروژنی است. در مطالعات انجام شده مشخص شد که وقتی 25 مرد نابارور بین سنین 27-40 سال به مدت سه ماه پودر کنجد به صورت خوراکی (5/0 میلی گرم) مصرف کردند، پیشرفت چشمگیری در میزان اسپرمشان مشاهده شد. بعلاوه مصرف کنجد میل جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

تاثیر کنجد بر شیردهی

دانه های کنجد ارزش غذایی بالایی دارند و از جمله منابع غذایی ای به شمار می آید که مصرف آن به تمام گروه های سنی از جمله مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، توصیه می شود. کنجد منبع غنی از کلسیم، مواد معدنی و اسید چرب امگا 6 است. با این حال برخی از افراد نسبت به دانه کنجد یا روغن کنجد حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف آن خودداری کنند.

کنجد سیاه مصرف کنیم یا سفید، کدام یک انتخاب سالم‌تری است؟

کنجد سیاه مواد مغذی بیشتری دارد و از این رو مصرف کنجد سیاه در بارداری سالم‌تر از کنجد سفید است. کنجد سیاه بیشتر از کنجد سفید کلسیم دارد و اگر قصد دارید در دوران بارداری کمبود کلسیم را جبران کنید، کنجد سیاه گزینه بهتری است. هرچند مصرف کنجد سفید نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد و آنها هم مفید هستند.

مصرف کنجد در بارداری برای مادر باردار و جنین خطرناک نیست. اما به دلیل اینکه مصرف این ماده غذایی ممکن است باعث حالت تهوع شما شود، بهتر است آن‌را در سه ماهه اول بارداری مصرف نکنید. اگر قصد دارید این ماده غذایی را به رژیم بارداری خود بیفزایید، حتما با پزشک مشورت کنید تا انتخاب شما آگاهانه باشد. بارداری سالمی را برای شما آرزو می‌کنیم!

 

چگونه کنجد را در رژیم غذایی خود جای دهید

‌اکنون که به فواید بی‌شمار مصرف کنجد در بارداری آگاه هستید، شاید فکر کنید که چگونه این ماده ارزشمند غذایی را در رژیم بارداری خود بگنجانید. این دانه‌‌ها علاوه بر مواد مغذی فراوان، گزینه سالمی برای اضافه شدن به رژیم غذایی شما محسوب می‌شود.

1. کنجد را به کاسه صبحانه خود اضافه کنید. آن را به غلات گرم خود بیفزایید.

2. می‌توانید کنجد را به سالاد اضافه کنید و آن را برای مزه دار شدن و برشته شدن کمی تفت دهید.

3. می‌توانید دیپ کنجد (ارده) درست کنید و سبزیجات خود را در آن بزنید و هنگام گرسنگی بعدازظهر میل کنید.

4. می‌توانید دانه‌های کنجد را به ترشی گشنیز و نعنای خود اضافه کنید.

5. می‌توانید دانه‌های کنجد را بو بدهید و برای تزئین غذاهای مختلف استفاده کنید.

6. می‌توانید در سوپ یا بورانی استفاده کنید.

مضرات کنجد در بارداری

به طور کلی خوردن کنجد در بارداری برای مادر و جنین مضر نیست. با این حال، سیستم همه‌ی زنان به یک شکل به یک غذای مشابه پاسخ نمی‌دهد. اثرات دانه کنجد در دوران بارداری می‌تواند متفاوت باشد. اگر حالت تهوع دارید، صبر کنید تا حالت تهوعتان فروکش کند و‌اگر بعد از مصرف دانه کنجد، دچار ناراحتی معده شدید، باید از خوردن آنها خودداری کنید. بهتر است قبل از مصرف دانه‌ی کنجد در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.  اگر بعد از خوردن دانه‌های کنجد هرگونه لکه بینی را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه‌ی آلرژی به دانه‌ها را دارید کنجد نخورید زیرا دانه‌ها، از جمله کنجد، از جمله آلرژن‌های غذایی معروف هستند. همیشه اعتدال را در نظر داشته باشید. اکثر پزشکان معتقد هستند درسه ماه اول بارداری که امکان سقط جنین وجود دارد آن را مصرف نکنید و در ادامه بارداری به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

فواید عسل و کنجد در بارداری 

خوردن کنجد در بارداری بسیار مفید است اما خوردن عسل و کنجد در بارداری می‌تواند فواید معجزه‌آسایی داشته باشد. کنجد در تنظیم و کاهش سطح فشار خون مفید است و هنگامی که آن را با عسل ترکیب می‌کنید، در کاهش، جلوگیری و خلاص شدن از مشکلات مهم بهداشتی کمک می‌کند. مصرف عسل و کنجد باهم:

  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. 
  • هوس‌ها را کاهش می‌دهد
  • به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.
  • درد را بهبود می‌بخشد
  • زخم‌ها را درمان می‌کند
  • سلامتی استخوان را تقویت می‌کند
  • از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنید

*در این مقاله در مورد خوردن عسل در بارداری بیشتر بخوانید.