راه‌‌‌‌‌‌های درمان زگیل در کودکان کدام‌اند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زگیل در کودکان

زگیل در کودکان بسیار متداول است و حدود 10 تا 20 درصد از کودکان، انواعی از زگیل‌های پوستی را دارند. زگیل در دختران نسبت به پسران بیشتر است و بیشتر در کودکان بین 12 تا 16 سال دیده می‌شود؛ بااین‌وجود امکان ایجاد آن در هر سنی وجود دارد. نکته مهم این است که زگیل مسری است، به همین دلیل به‌راحتی بین کودکان منتقل می‌شود.

خبر خوب این است که این عارضه تنها یک ضایعه پوستی بی‌خطر است که معمولاً نوزادان را درگیر نمی‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد. بااین‌وجود زگیل در کودکان در برخی موارد به دلیل ایجاد درد و ناراحتی و یا ایجاد حس خجالت و شرمساری، نیاز به درمان دارد. به‌عنوان‌مثال درمان زگیل پا ، زگیل دهان کودکان یا زگیل دست بچه ها اهمیت دارد، چراکه می‌تواند باعث درد و ناراحتی کودکان شود. از طرفی بعضی از کودکان از داشتن زگیل در بخش‌هایی از بدنشان مانند صورت، خجالت می‌کشند. به همین دلیل، والدین به دنبال راه‌های درمان سریع زگیل در کودکان هستند.

در این مقاله قصد داریم درباره علت زگیل در کودکان و روش‌های درمان آن صحبت کنیم.

 

زگیل در کودکان چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

زگیل‌ها عموماً یک رشد پوستی بی‌ضرر هستند که توسط خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام پاپیلوماویروس انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. پس از آلوده شدن کودک به ویروس، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا زگیل قابل رؤیت شود. آن‌ها بسیار رایج هستند و در حدود یک نفر از هر پنج کودک را مبتلا می‌کنند. زگیل می‌تواند در هر نقطه‌ای از پوست یا غشاهای مخاطی ایجاد شود مثلاً زگیل دهان کودکان یا زگيل مقعدي در كودكان از انواع کمتر شایع آن هستند و زگیل صورت کودکان، زگیل پا و زگیل دست بچه ها از انواع شایع آن هستند. علت زگیل تناسلی در کودکان نوع خاصی از همین ویروس پاپیلومای انسانی می‌باشد.

زگیل در کودکان در 40% موارد ظرف دو سال به‌طور خود به خودی از بین می‌رود؛ اما در بزرگسالان یا افرادی که مشکلات سیستم ایمنی دارند، بیشتر باقی می‌ماند. اگر زگیل‌ها مشکلی ایجاد نکنند، نیازی به درمان زگیل در کودکان نیست اما همان‌طور که گفتیم بعضی از آن‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در کف دست، زیر ناخن یا کف پا هستند می‌توانند ایجاد ناراحتی کنند. درمان زگیل صورت کودکان هم اهمیت زیادی دارد، زیرا زگیل صورت باعث خجالت کودکان می‌شود و ممکن است به رشد اجتماعی آن‌ها صدمه بزند.

زگیل در کودکان چگونه منتقل می‌شود؟

زگیل می‌تواند از طریق تماس پوستی یا استفاده از لوازم مشترک نظیر حوله یا لباس، از یک کودک به دیگری سرایت کند. کندن زگیل نیز می‌تواند باعث انتقال آن از یک قسمت از بدن همان کودک به قسمت دیگری از بدنش شود. زگیل‌ها همچنین می‌توانند به‌طور غیرمستقیم از طریق استخرها یا حمام‌های عمومی نیز منتقل شوند، به‌خصوص اگر کودک شما پابرهنه باشد و یا یک خراش یا بریدگی روی پا یا قسمتی از بدنش داشته باشد.

زگیل در کودکان

انواع زگیل در کودکان چیست؟

انواع مختلفی از زگیل در کودکان دیده می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

زگیل‌های متداول

این زگیل‌ها معمولاً سطح خشن دارند و به رنگ خاکستری مایل به زرد یا قهوه‌ای هستند. آن‌ها ممکن است روی انگشتان، آرنج، زانوها یا صورت کودکان ایجاد شوند. همچنین ممکن است داخل دهان ایجاد شوند و ظاهری شبیه به گل‌کلم دارند.

زگیل‌های پالمار و پلانتار

این زگیل‌ها روی کف پا یا کف دست رشد می‌کنند. به زگیل‌هایی که روی کف دست رشد می‌کنند زگیل‌های پالمار و به زگیل‌هایی که در کف پا رشد می‌کنند، زگیل‌های پلانتار گفته می‌شود. زگیل‌های پلانتار زمانی ایجاد می‌شوند که ویروس از طریق یک بریدگی یا خراش در پوست کف پا، وارد بدن شده و باعث رشد یک توده غیر سرطانی شبیه به میخچه روی کف پای کودک شود.

زگیل‌های پالمار و زگیل‌های پلانتار خطرناک نیستند، اما می‌توانند در برابر درمان، مقاوم بوده و تا حدودی دردناک باشند.

زگیل‌های صاف یا مسطح

زگیل مسطح کودکان، ضایعاتی کوچک و صاف هستند که اغلب در صورت کودکان ایجاد می‌شوند.

زگیل‌های فیلی فرم

زگیل‌های فیلی فرم توده‌هایی كوچك، بلند و باریك هستند که معمولاً روی پلک‌ها، لب‌ها، صورت یا گردن کودکان ظاهر می‌شوند.

زگیل‌های پری‌انگوال

این‌ها به‌صورت پوست ضخیم در اطراف ناخن‌های دست و پا ظاهر می‌شوند. آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد شکاف دردناک در پوست این نواحی شوند.

درمان خانگی زگیل در کودکان

درمان خانگی زگیل در کودکان

بیشتر زگیل‌ها بعد از چند هفته یا چند ماه بدون معالجه، از بین می‌روند. زگیل‌های معمولی اغلب با محصولات بدون نسخه قابل درمان هستند. درمان زگیل در کودکان بستگی به عوامل متعددی دارد، ازجمله:

• مدت ایجاد زگیل‌ها

• محل ایجاد زگیل‌ها

• نوع زگیل‌ها

• تعداد زگیل‌ها

به یاد داشته باشید که هیچ روشی وجود ندارد که برای درمان صد در صد زگیل یا درمان سریع زگیل در یک جلسه به کار برود. تبلیغاتی که در این زمینه می‌شود نوعی کلاه‌برداری است. بسیاری از روش‌های درمان زگیل در کودکان به چند بار تلاش نیاز دارند و گاهی ممکن است ترکیبی از چند روش درمانی به‌کاربرده شود.

در گذشته از روش‌هایی مانند کندن زگیل با نخ به‌خصوص به‌عنوان روشی برای درمان خانگی زگیل دست کودکان یا درمان زگیل صورت در کودکان استفاده می‌شد که اعتقاد بر این بود که با قطع جریان خون و اکسیژن‌رسانی به زگیل، باعث از بین رفتن آن می‌شود. امروزه به دلایل مختلف، این روش توسط پزشکان توصیه نمی‌شود. روش‌های مطمئن‌تری که می‌توانید در خانه برای درمان سریع زگیل استفاده کنید، عبارت‌اند از:

استفاده از چسب برزنتی خاکستری برای درمان زگیل در کودکان

یک روش خوب برای درمان زگیل در کودکان این است که زگیل را به مدت 24 ساعت در روز و به مدت 6 روز با یک نوار ضد آب و مقاوم بپوشانید. این یک روش کم‌هزینه و ساده است که علاوه بر اینکه می‌تواند از انتشار زگیل به دیگر قسمت‌ها جلوگیری کند، می‌تواند باعث از بین رفتن زگیل نیز بشود.

این چسب‌های مخصوص با جلوگیری از رسیدن اکسیژن، باعث مرگ سلول‌های سطحی زگیل می‌شوند. سپس شما می‌بایست با کمک سنگ پا یا سوهان ناخن، سطح زگیل را بتراشید و همین کار را مجدداً تکرار کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که زگیل کاملاً از بین برود. استفاده از پمادهای بدون نسخه که در قسمت بعدی توضیح داده می‌شود، می‌تواند اثربخشی این روش را بیشتر کند. (ابتدا با مشورت با پزشک، مطمئن شوید که ضایعه مورد نظرتان زگیل است.)

پمادهای بدون نسخه درمان زگیل در کودکان

پمادهای مخصوص زگیل که معمولاً حاوی اسید سالیسیلیک یا لاکتیک اسید هستند نیز در اکثر داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند. به نظر می‌رسد که این پمادها در درمان زگیل دست کودکان مؤثرتر از درمان زگیل پا هستند. این پمادها با لایه‌برداری پوست، به درمان سریع زگیل کمک می‌کنند.

این پمادها معمولاً می‌بایست تا 3 ماه استفاده شوند تا جواب بگیرید. نحوه استفاده از این پمادها به این صورت است که ابتدا زگیل را به مدت 10 دقیقه در آب گرم می‌خیسانید. سپس آن را با استفاده از سنگ پا یا سوهان ناخن، بتراشید. سپس پماد روی زگیل مالیده می‌شود. باید مواظب باشید که پماد را روی سایر نواحی پوست که سالم هستند، نمالید. برای محافظت از پوست اطراف زگیل، می‌توانید از وازلین استفاده کنید. اجازه دهید پماد خشک شود، سپس زگیل را با کمک یک نوار چسبنده قوی بپوشانید.

به هیچ عنوان از درمان‌های بدون نسخه یا خانگی زگیل، برای درمان زگیل روی صورت و لب کودکان استفاده نکنید.

درمان زگیل در کودکان

چه زمانی برای درمان زگیل در کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که روش‌های درمان خانگی زگیل در کودکان پاسخ نداد و درد بیش‌ازحد زگیل یا محل آن باعث ناراحتی یا خجالت کودکتان می‌شد، می‌توانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با کمک یکسری از گزینه‌های درمانی موجود به شما کمک کند.

برخی از روش‌های درمانی ممکن است باعث ایجاد درد و سوزش در ناحیه تحت درمان شوند. با پزشک فرزند خود صحبت کنید که کدام روش درمانی می‌تواند کمترین درد را ایجاد کند و بهترین عملکرد را برای فرزند شما داشته باشد. مؤثرترین روش‌های درمانی موجود عبارت‌اند از:

انجماد زگیل با نیتروژن مایع

این روش یک درمان معمول و مؤثر است، اما می‌تواند دردناک باشد. از بین تمام مطالعات انجام‌شده در این زمینه، به نظر می‌رسد نیتروژن مایع فقط روی زگیل‌هایی که روی دست‌ها قرار دارد، مفید باشد.

تحریک سیستم ایمنی

پزشک همچنین می‌تواند با درمان‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تشویق می‌کند که سلول‌های پوستی آلوده به ویروس زگیل را تشخیص داده و از بین ببرد، به درمان زگیل در کودکان کمک کند. در صورت عدم موفقیت درمان‌های دیگر یا در صورت وجود تعداد زیادی زگیل، این روش گزینه خوبی است.

سایر روش‌های درمان زگیل در کودکان

روش‌های دیگری هم برای درمان زگیل وجود دارند که در مورد کودکان کمتر استفاده می‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

• اعمال جریان الکتریکی (برق) بر روی زگیل

• بریدن (برداشتن) زگیل

• از بین بردن زگیل با کمک لیزر