درمان سوزاک در دوران بارداری

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوزاک در بارداری

سوزاک در بارداری یا سوزاک شدن در دوران بارداری، اگر به موقع درمان شود و اقدامات درمانی لازم در مورد آن صورت بگیرد، نمی‌تواند مشکل‌ساز شود؛ اما چنانچه سوزاک در دوران بارداری درمان نشود یا به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرناک و خطرساز باشد؛ زیرا سوزاک یک عفونت باکتریایی است و هر نوعی از عفونت، خصوصا در دوران بارداری، بسیار بسیار خطرناک است و حتما باید جدی گرفته شود.

بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک چیست؟

سوزاک یک عفونت ناشی از باکتری نیسریا گونوره‌آ (Neisseria gonorrhoeae) است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. این عفونت منحصر و مخصوص خانم‌ها نیست و در مردان نیز اتفاق می‌افتد. سوزاک از جمله بیماری‌های مقاربتی (STD) است که به سرعت به شریک جنسی منتقل می‌شود و معمولا نواحی مرطوب و گرم بدن را آلوده می‌کند؛ این بیماری نه تنها بر دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند غشاهای مخاطی، گلو، چشم‌ها و مقعد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اغلب این باکتری مجرای ادرار، رکتوم یا حلق را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ البته در خانم‌ها می‌تواند دهانه رحم را نیز آلوده کند. سوزاک عموما در اثر سکس واژینال، دهانی یا مقعدی شیوع پیدا می‌کند. در مردان برای انتقال یا ابتلا به سوزاک نیازی به انزال نیست. 

سوزاک نشانه چیست؟

سوزاک نشانه چیست؟

سوزاک نشان‌دهنده وجود یک عفونت باکتریایی در بدن است که منحصرا در اثر تماس جنسی (کنترل نشده) منتقل می‌شود. این بیماری نشان می‌دهد که فرد مبتلا در اثر تماس جنسی با شخص دیگری گرفتار این عفونت شده است. تماس جنسی می‌تواند مقعدی، اورال یا واژنی باشد. در هر صورت وجود شرکای جنسی متعدد و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، علت اصلی ابتلا به این بیماری است.  

علائم سوزاك چیست؟ 

علائم سوزاک در بین مردان و زنان اشتراکات و افتراقاتی دارد که در ادامه به همه آنها اشاره می‌کنیم؛

علائم سوزاک در مردان 

بد نیست بدانید که مردان ممکن است به‌ مدت چندین هفته علائم قابل‌توجهی نداشته باشند. برخی از مردان نیز ممکن است هرگز دچار علائم نشوند. به‌طور معمول، علائم این عفونت حدود یک هفته پس از انتقال ظاهر می‌شوند. اولین علامت قابل‌توجه در مردان، اغلب احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن است. با پیشرفت عفونت، سایر علائم به شکل زیر ظاهر می‌شوند:

  • تکرر ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار
  • خروج ترشح یا مایع چرک‌مانند از آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ یا متمایل به سبز)
  • تورم یا قرمزی در سر آلت تناسلی
  • تورم یا درد بیضه‌ها
  • گلودرد مداوم
  • سوزش مقعدی 
  • خونریزی مقعدی 
  • حرکات روده‌ای دردناک

علائم سوزاک در زنان

علائم سوزاک در زنان

عفونت‌های سوزاک می‌توانند بسیار شبیه عفونت‌های متداول قارچی یا باکتریایی واژینال باشند. بسیاری از زنان هیچگونه علائم واضحی از سوزاک ندارند. علائم سوزاک در بارداری و غیر بارداری معمولا خفیف یا شبیه علائم سایر عفونت‌ها است؛ از همین جهت تشخیص عفونت سخت است. 

  • ترشح از واژن
  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • پریودهای سنگین‌تر یا لکه‌بینی
  • گلودرد
  • درد حین و بعد از رابطه جنسی
  • درد تیز در پایین شکم
  • تب
  • سوزش مقعدی 
  • خونریزی مقعدی 
  • حرکات روده‌ای دردناک

علت سوزش واژن در بارداری چیست؟

سوزش واژن در بارداری می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که سوزاک تنها یکی از آنها است. عفونت واژن، عفونت قارچی، عفونت مجاری ادرار، کم آبی،  تریکومونیازیس، تحریک پوستی و خشکی واژن از جمله دلایل سوزش واژن در بارداری هستند. در این میان سوزاک به عنوان یکی از دلایل سوزش واژن در بارداری، در صورت اقدام به موقع به راحتی می‌تواند درمان شود؛ علت سوزاک در بارداری می‌تواند ناشی از برقراری رابطه جنسی بدون رعایت کردن مسائلی بهداشتی جنسی باشد. 

درمان سوزاک در بارداری

درمان سوزاک در بارداری

درمان سوزاک در بارداری حتما باید به موقع انجام شود و جدی گرفته شود؛ بد نیست بدانید نوزادان مادران آلوده نیز ممکن است در هنگام زایمان آلوده شوند. این بیماری در نوزادان عموما چشم‌‌ها را درگیر می کند. برای درمان سوزاک از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک را حتما پزشک مشخص می‌کند و حتما باید طول دوره درمان کامل شود؛ در غیر این صورت ممکن است دارو تاثیر کمتری داشته باشد و یا اصلا تاثیری نداشته باشد. نگران نباشید، پزشک آنتی بیوتیک‌هایی که برای دوران بارداری بی‌خطر هستند، تجویز می‌کند. معمولا دو داروی سفتریاکسون و سفیکسیم برای درمان سوزاک در بارداری باید مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان به موقع سوزاک می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند بیماری التهاب لگنی را کاهش دهد و از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری کند.

داشتن رابطه جنسی در طول درمان عفونت سوزاک ممنوع است؛ بعد از دریافت دوز مناسب دارو نیز تا 7 روز باید صبر کنید تا دارو در بدن موثر واقع شود. 

به یاد داشته باشید که درمان عفونت سوزاک به معنای ایمنی در برابر ابتلای مجدد به بیماری سوزاک نیست. لذا همواره رعایت مسائل بهداشت جنسی و توصیه‌های پزشکی الزامی است. 

همچنین لازم است شریک زندگی نیز تحت درمان قرار بگیرد.

بسیاری از افرادی که به سوزاک مبتلا هستند، بیماری مقاربتی کلامیدیا را نیز دارند. در چنین شرایطی باید هر دو عفونت تحت درمان قرار بگیرد. 

عوارض سوزاک در بارداری

عدم درمان سوزاک در بارداری می‌تواند منجر به عفونت کیسه آب، زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود. سوزاک درمان نشده ممکن است در هنگام زایمان به نوزاد منتقل شده و او را آلوده کند. این بیماری در نوزادان عموما چشم‌‌ها را درگیر می کند. بنابراین اگر علائم این بیماری را دارید یا از نظر بیماری‌های مقاربتی جزء گروه پرخطر هستید و اکنون باردار هم هستید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا آزمایشات لازم انجام شود و در صورت نیاز اقدامات درمانی و مداخلات پزشکی لازم برای درمان سوزاک در بارداری آغاز شود. 

نحوه جلوگیری از سوزاک

اجتناب از رابطه جنسی، استفاده از کاندوم در صورت برقراری رابطه جنسی و داشتن رابطه تک زوجی بهترین راهکارهای جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی از جمله سوزاک هستند.

آیا سوزاک از علائم بارداری است؟

خیر؛ سوزاک یک عفونت باکتریایی است که به دلایل خاصی ممکن است اتفاق بیفتد. این عارضه ربطی به باردار بودن ندارد؛ در واقع بارداری نمی‌تواند شانس ابتلا به این عارضه را بالا بببرد، اما به دلایل مختلف ممکن است این عارضه در طول بارداری نیز اتفاق بیفتد. سوزاک از علائم بارداری نیست؛ اما در صورتی که یک خانم باردار به سوزاک مبتلا شود، حتما باید به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام دهد تا جنین و بارداری او در خطر نباشند. 

درمان خانگی سوزاک در بارداری

درمان خانگی سوزاک در بارداری

برای درمان خانگی سوزاک در بارداری می‌توانید از روش‌ها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید؛ البته توجه داشته باشید که بدون مشورت با پزشک باید از انجام هر اقدامی خودداری کنید.

درمان سوزاک در بارداری با سیر

به یمن وجود ترکیب خاص آلیسین در سیر، این ماده می‌تواند برای مبارزه با این عفونت باکتریایی بسیار موثر باشد. آلیسین با سایر ترکیبات سیر یک عامل ضد باکتری قدرتمند را می‌سازد که می‌تواند با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک مبارزه کند. اضافه کردن سیر به رژیم غذایی، بهترین راه برای بهره بردن از خواص معجزه‌آسای آن است. 

درمان سوزاک شدن در بارداری با روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از محبوب‌ترین راه‌ حل‌های شناخته شده ضد باکتری است و در کاهش عفونت‌های ویروسی موثر است. برای درمان سوزاک چند قطره از روغن درخت چای را روی یک پنبه یا پد بهداشتی ریخته و سپس آن را در محل عفونت قرار دهید. استفاده از این روغن مستقیما بر روی نواحی عفونت در آقایان، بلامانع است

درمان خانگی سوزاک در بارداری با آلوورا

گونه "باربادنسیز میلر" آلوورا تنها گونه آلوورا است که برای درمان سوزاک تناسلی به کار می‌رود، زیرا سایر انواع این گیاه ممکن است عفونت را تشدید کنند. این یکی از بهترین درمان‌های خانگی توصیه شده برای سوزاک است، زیرا اثبات شده است که در برابر عفونت‌های باکتریایی موثر است.

درمان بیماری سوزاک در بارداری با رزماری

این گیاه محبوب پخت و پز حاوی بیش از ۴۰ ترکیب ضد باکتریایی و ۲۰ ترکیب ضد ویروسی است. با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری رزماری خشک با یک فنجان آب، یک محلول تهیه کنید و روزانه دو بار آن را بنوشید. اضافه کردن رزماری تازه به رژیم غذایی نیز باعث می‌شود تا از مزایای ضد باکتریایی آن بیشتر بهره ببرید.

درمان سوزاک در بارداری با ماست

ماست پروبیوتیک فعال و زنده حاوی باکتری‌های سالم است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها و عفونت سوزاک کمک کند.

کلام آخر

همانطور که از عکس بیماری سوزاک مشخص است، این بیماری باکتریایی ظاهری زشت و زننده دارد. برای جلوگیری از ابتلا به سوزاک حتما نکات بهداشتی جنسی را رعایت کند و چنانچه دچار سوزاک در بارداری شُدید، حتما به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.