خوردن سیب در دوران بارداری و فواید آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن سیب در دوران بارداری

خوردن سیب در دوران بارداری با آن طعم ترش و شیرینش می‌تواند برای زنان زیادی اشتها برانگیز باشد. در طول بارداری باید تغذیه سالمی داشته باشید و تا می توانید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. سیب یکی از مواد غذایی مناسب در بارداری بوده و از نظر داشتن مواد مغذی بسیار غنی است. سیب، در درجه‌ی اول حاوی آب و کربوهیدرات است. از طرفی مقادیر زیادی قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز نیز دارند. آنها منبع غنی از فیبرهای نامحلول نیز هستند و پتاسیم ماده‌ی معدنی اصلی موجود در سیب است که نقش آن در بهبود سلامت قلب شناخته شده است. سیب سرشار از فیبر موسوم به پکتین نیز هست که به پایین آمدن قند و بهبود هضم غذا کمک می‌کند.

فواید خوردن سیب در دوران بارداری

خوردن سیب در دوران بارداری فواید درمانی زیادی برای مادر و نوزاد در حال رشد دارد. سیب غنی از آنتی اکسیدان ها، فلاوونوئیدها و فیبر غذایی می باشد. ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب باعث کاهش آسیب‌ رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. ویتامین‌های گروه B  (ویتامین ب6 ، ریبوفلاوین ، و تیامین ) موجود در سیب به سالم ماندن گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند. خوردن سیب در دوران بارداری می‌تواند برای جنین نیز مفید باشد زیرا خطر آلرژی و آسم در آن‌ها را کاهش می‌دهد.

  1. مصرف سیب از کم خونی جلوگیری می‌کند: سیب منبع خوبی از آهن است که تولید هموگلوبین در خون را تقویت کرده و از کم خونی جلوگیری می‌کند. زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند. برای جلوگیری از احتمال بروز این مشکل، خوردن غذاهای غنی از آهن در بارداری توصیه می‌شود.
  2. سیب به هضم غذا کمک می‌کند: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند روند هضم را کندتر کرده و منجر به یبوست شود. اما خوردن سیب می‌تواند برای این موضوع مفید باشد. سیب حاوی فیبر است که مدفوع را نرم می‌کند اما اگر بیش از حد آن را مصرف کنید، می‌تواند اثر منفی بگذارد. شما می‌توانید در طول بارداری روزانه 1-2 سیب میل کنید.
  3. به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند: فلاونوئیدها، فیتوشیمیاییها و آنتیاکسیدانهای قوی موجود در میوه سیب با رادیکالهای آزاد بدن مبارزه میکنند. همچنین سیب منبع خوبی از ویتامین C در بارداری محسوب ‌شود. که می‌تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند. بنابراین این غذای ترد را بخورید و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهید.
  4. انرژی را تأمین می‌کند: سیب‌ها حاوی قندهای ساده مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند که می‌توانند فوراً انرژی لازم را برای شما فراهم کنند. بنابراین، در صورت گرسنگی یا رنج کشیدن از مشکلات قند خون، فکر خوب است که هنگام بیرون آمدن یک سیب را در کیف خود داشته باشید.
  5. به سلامت قلب کمک می‌کند: خوردن روزانه یک عدد سیب می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون، پلاک‌ها و التهاب در دیواره‌ی شریان‌ها کمک کند. خوردن سیب می‌تواند سوزش سر دل را تسکین یابد.
  6. از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند: خوردن سیب در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آسم در کودک شما را کاهش دهد. سیب حاوی آنتی‌اکسیدان است که ریه‌های مادر را تقویت می‌کند. 
  7. به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند: سیب حاوی کلسیم است. مصرف کلسیم در بارداری برای رشد استخوان‌های قوی در جنین ضروری است. کلسیم می‌تواند به تقویت استخوان های خود شما هم در دوران بارداری کمک کند. سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات التهابی ست که به تقویت تراکم و قدرت استخوان کمک می‌کنند.
  8. قدرت حافظه را افزایش می‌دهد: پوست سیب‌ها حاوی کورسین، نوعی آنتی اکسیدان است که باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی می‌شود. این ماده مانع از آسیب سلول‌های مغزی می‌شود و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقلی را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب سیب روزانه با تحریک ناقل عصبی به نام استیل کولین باعث بهبود حافظه می‌شود. همچنین از مغز در برابر صدمات اکسیداسیون که به دلیل کمبودهای برخی از مواد غذایی یا به دلیل عوامل ژنتیکی اتفاق می‌افتد، محافظت می‌کند.
  9. باعث افزایش انرژی می‌شود: سیب کربوهیدرات بالایی دارد و مصرف آن در دوره بارداری می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کند همچنین یک میان وعده مناسب برای دورانی است که دچار ضعف شده است. سیب کالری بالایی ندارد بنابراین مصرف آن خیلی روی وزنتان تاثیر نمی‌گذارد و نگران کننده نیست. پس اگر در طی دوره بارداری مستعد اضافه وزن هستید می‌توانید ، سیب یک انتخاب مناسبی برای شماست.

فواید خوردن سیب در دوران بارداری

 

معایب خوردن سیب در دوران بارداری

به تعداد سیب‌های موجود در رژیم غذایی خود توجه داشته باشید، زیرا مصرف بیش از حد میوه می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

  • روی فرآیند متابولیسم تاثیر می‌گذارد: مصرف بیش از حد سیب باعث افزایش جذب کربوهیدرات می‌شود، که به نوبه‌ی خود باعث افزایش سطح قند، کند شدن متابولیسم و جلوگیری از سوزاندن چربی بدن می‌شود.
  • موجب افزایش وزن می‌شود: مصرف زیاد سیب باعث افزایش دریافت کالری می‌شود، بنابراین منجر به مشکلات مدیریت وزن در دوران بارداری می‌گردد. مقدار توصیه شده روزانه سیب برای خانم‌های باردار یک تا دو وعده در روز است که یک وعده آن برابر با یک سیب کامل متوسط است.

احتیاط‌های لازم در خوردن سیب در دوران بارداری

اگر می‌خواهید سیب را در بخشی از رژیم بارداری خود قرار دهید، ایرادی ندارد. فقط باید بخاطر داشته باشید که قبل از خوردن، آن‌ها را کاملا بشویید زیرا احتمال زیادی وجود دارد که به سموم دفع آفات آلوده شده باشند. در صورت امکان، سیب‌های ارگانیک را بخورید زیرا آنها سموم دفع آفات و واکس ندارند. از خوردن دانه‌ی سیب خودداری کنید زیرا دانه‌های سیب حاوی سیانید هستند که یک ماده‌ی سمی است. دانه‌ها هنگام هضم، سیانید را به آرامی در معده آزاد می‌کنند. از این رو مدتی طول می‌کشد تا علائم مسمومیت با سیانید شروع شود. قند سیب به کندی جذب بدن می‌شود. با این حال، توصیه می شود که دیابتی ها از سیب های خیلی شیرین استفاده نکنند.

آیا سیب‌های سبز به اندازه سیب‌های قرمز خوب هستند؟

سیب‌های سبز در مقایسه با سیب‌های قرمز حاوی قند کمتری هستند. آنها پوست ضخیم‌تری دارند و ترش‌تر هستند. آنها منبع خوبی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطح کلسترول، مدیریت وزن و تنظیم قند خون کمک می‌کنند. در صورتی که احساس کاهش اشتها دارید (اگرچه در زنان باردار رایج نیست)، ممکن است بخواهید سیب‌های سبز را امتحان کنید تا دوباره اشتهای‌ خود را برگردانید. سیب‌ سبز نیز مانند سیب قرمز سرشار از آنتی اکسیدان هستنداما سیب های قرمز دارای آنتی اکسیدان های بیشتری مانند آنتوسیانین هستند که رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و خاصیت ضد التهابی دارند و سرطان را از خود دور می‌کنند.

سیب‌های سبز برای کنترل فشار خون بالا شناخته شده‌اند.

خوردن سیب کال در بارداری

خوردن سیب کال در بارداری مجاز است؟

خوردن سیب در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد اما در حالت کامل و رسیده. به دلیل کمتر بودن قند این میوه ها، بیشتر افراد آن‌ها را خیلی ترش می‌دانند.  و تا حد امکان باید از خوردن سیب کال در بارداری خودداری کنید. فرایند طبیعی رشد میوه باید طی شود، در روند رسیدن، مواد مغذی و آنزیم‌هایی در میوه تولید می‌شود که بافت آن را نرم می‌کند که جویدن و هضم میوه را راحت‌تر می‌کند. سیب‌های کال به دلیل وجود گاز اتیلن می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند. همچنین به دلیل سفتی بیش از حد ممکن است به خوبی جویده نشوند و باعث دل درد شوند. همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده و غیرقابل هضم آنها سبب ایجاد نفخ می‌گردد. درصد فیبر در میوه‌های نارس بیشتر است که باعث اسهال می‌شود. تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض خوردن میوه‌های نارس هستند.