لباس پوشاندن به نوزاد در زمستان

اردیبهشت ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پوشش نوزاد در زمستان

با سرد شدن هوا، لباس زمستانی برای نوزادان تبدیل به یک ضرورت می‌شود. نوزادان و کودکان نوپا، توانایی کمتری در تنظیم دمای بدن خود دارند. بنابراین، آن‌ها در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیر هستند. پوشش نوزاد در زمستان فراتر از این است که تنها یک کت را به پوشش او اضافه کنید، بلکه لازم است در این فصل وقت بیشتری صرف کنید و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشید تا بتوانید طوری برای او لباس بپوشانید که دست‌ها، صورت و پاهای نوزاد نیز در برابر سرما محافظت شوند.

بهترین راهکار برای لباس پوشاندن نوزاد در فصل زمستان این است که به‌گونه‌ای لباس‌ها را انتخاب کنید که چه در ماشین، چه در هنگام پیاده‌روی یا انتظار برای رسیدن مترو و اتوبوس خیالتان راحت باشد که از فرزندتان در برابر سرما محافظت می‌شود. همانطور که اسکاندیناویایی‌ها می‌گویند: «چیزی به نام آب‌وهوای بد وجود ندارد، مسئله تنها لباس نامناسب است.» در ادامه با نحوه خرید پوشش نوزاد در زمستان بیشتر آشنا می‌شوید.

لباس پوشاندن به نوزاد در زمستان

در زمستان برای فرزندتان به‌صورت لایه‌لایه لباس بپوشانید تا او گرم و راحت باشد. در این صورت، وقتی متوجه شوید نوزادتان بیش‌ازحد گرمش شده است می‌توانید به‌راحتی یکی از لایه‌های لباس او را دربیاورید. در ادامه با نحوه‌ ست کردن پوشش نوزاد در زمستان بیشتر آشنا می‌شوید.

نوزاد شش‌ماهه خود را قنداق کنید

اگر می‌خواهید فرزندتان در زمستان بیرون از خانه ببرید او برای گرم ماندن به چند لایه لباس نیاز دارد. وقتی چند لایه لباس سبک برای کودک خود می‌پوشانید او را در یک قنداق از جنس پلی‌استر قرار دهید. اگر نوزاد تازه متولدشده دارید او را در یک پتو بپیچید.

برای کودک شش تا 12 ماهه از لباس پنبه دار و زمستانی مخصوص بچه استفاده کنید

برای بیرون آوردن نوزاد بزرگتر از خانه به او لباس سرهمی نوزاد یا لباس پنبه دار و زمستانی مخصوص بچه بپوشانید. به دنبال لباسی باشید که کلاه نیز به آن متصل باشید تا به‌راحتی بتوانید آن را بر سر فرزندتان قرار دهید. کلاه باید به‌خوبی گوش‌های فرزندتان را نیز بپوشاند. اگر این‌گونه نیست یک کلاه پشمی زیر کلاه لباس قرار دهید.

اگر فرزندتان را در صندلی ماشین قرار می‌دهید به تن او کت نپوشانید

در هنگام تصادف، پالتو، کت‌های بزرگ یا کاپشن‌های پفی می‌توانند سریعا تخت شوند که این مسئله باعث می‌شود بین نوزاد و مهار صندلی ماشین، فاصله ایجاد شود. بنابراین، به‌جای کت یا كاپشن سرهمي، فرزندتان را در صندلی ماشین قرار دهید و سپس پتو یا کت را بر روی او بگذارید.

سر و گوش نوزاد را با یک کلاه گرم بپوشانید

به دنبال کلاهی باشد که روی گوش‌ها را بپوشاند یا کلاه گوش دار باشد. قسمت داخلی کلاه را لمس کنید تا مطمئن شوید پارچه آن زبر نباشد و پوست کودکتان را تحریک نکند. پوشش بسیاری از کلاه‌های نوزاد از پارچه پشم است که این امر باعث راحتی و عایق بودن آن‌ها می‌شود. کلاهی را انتخاب کنید که بند داشته باشد تا بتوانید آن را زیر چانه نوزاد ببندید. به‌این‌ترتیب احتمال برداشتن کلاه توسط کودک کمتر می‌شود.

برای نوزاد دستکش تهیه کنید

ازآنجایی‌که انگشتان نی نی بسیار کوچک است این انگشتان خیلی زود یخ می‌کنند. به همین دلیل مهم است که برای محافظت از انگشتان فرزندتان از دستکش استفاده کنید. دستکش‌هایی را انتخاب کنید که نوزاد نتواند آن‌ها را به‌راحتی بیرون بیاورد.

برای گرم نگه داشتن پاهای نوزاد برای او چکمه بپوشانید

پاهای فرزندتان را با جوراب‌های ضخیم محافظت کنید و سپس به پاهایش چکمه بپوشانید. چکمه‌ها از سرد شدن بیش‌ازحد پاهای کودک جلوگیری می‌کنند. بااین‌حال، شاید پیدا کردن چکمه خوب برای نوزاد دشوار باشد. بنابراین، اگر چکمه مناسب را پیدا نکردید می‌توانید چند جوراب را پای نوزاد کنید.

لباس پوشیدن نوزاد در زمستان

راهنمایی خرید لباس مناسب نوزاد در زمستان

نحوه پوشش نوزاد در زمستان اهمیت زیادی در مراقبت از او در برابر سرما دارد. اگر به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید مهم است بدانید در این فصل چه لباس‌هایی را لازم است به تن نوزاد بپوشانید و از سوی دیگر همیشه به دنبال جدیدترین پوشش نوزاد در زمستان نباشید. در ادامه با پوشاک و لباس‌های مناسب نوزاد در زمستان آشنا می‌شوید.

  • پتو یا روکش مخصوص کالسکه: این وسیله به شما کمک می‌کنید که در هنگام پیاده‌روی و بردن نوزاد خود با کالسکه از او در برابر سرما مراقبت کنید. برخی از این روکش‌ها ضد آب هستند و می‌توانند عایق بهتری در برابر ورزش باد و بارش برف و باران باشند.
  • روکش صندلی ماشین: همانطور که مطرح شد بهتر است وقتی فرزندتان را در صندلی ماشین قرار می‌دهید لباس‌های زیادی به او نپوشانید زیرا این کار می‌تواند در هنگام تصادف خطرناک است. به‌جای آن از روکش صندلی ماشین استفاده کنید. این روکش‌ها نسبت به آب هم مقاوم هستند، پشمی هستند و زیپ دارند.
  • کلاه زمستانی: ازآنجایی‌که معمولا بچه‌ها کلاه را از سر خود کنار می‌زنند برای جلوگیری از این کار، کلاهی را تهیه کنید که بند داشته باشد و بتوانید آن را زیر چانه نوزاد ببندید. همچنین کلاهی را تهیه کنید که گوش‌های کودک را بپوشاند.
  • دستکش بی پنجه: دستکش به گرم نگه داشتن دست‌های فرزندتان کمک می‌کند. سعی کنید مدلی از این دستکش‌ها را تهیه کنید که یا یک بند به یکدیگر متصل هستند. در این صورت، دستکش‌ها گم نخواهند شد.
  • قنداق پشمی: این قنداق‌ها می‌توانند یک لایه بیرونی راحت برای مدل پوشش نوزاد در زمستان باشند و بسیار کاربردی هستند.
  • لباس پنبه دار و زمستانی مخصوص بچه: اگر می‌خواهید فرزندتان را در کریر حمل کنید یا او را برای اولین بار به تماشای برف ببرید این لباس‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند. به دنبال مواردی باشید که به‌راحتی بتوان آن را تن نوزاد کرد و از تن او بیرون آورد و همچنین کلاه داشته باشد.
  • چکمه و جوراب: این لباس‌ها انتخاب مناسبی برای پوشش نوزاد در زمستان زمستانی هستند و برای مراقبت از پاهای فرزندتان در برابر سرما به‌شدت ضروری هستند. اگر نتوانستید چکمه مناسب را پیدا کنید می‌توانید چند جوراب را به‌پای فرزندتان کنید.

لباس پوشیدن نوزاد در زمستان

در زمستان چقدر لباس تن نوزاد کنیم

چه به دنبال لباس نوزاد دختر پوشش نوزاد در زمستان هستید چه لباس نوزاد پسر پوشش نوزاد در زمستان لازم است بدانید در روزهای زمستانی ملایم در خانه برای نوزاد تنها یک لباس سرهمي نوزادي، یک شلوار راحتی و چند جوراب نخی همراه با چکمه کافی است. اگر هوا سردتر شد یا حتی برای یک دقیقه لازم است بیرون بروید باید لایه‌های بیشتری به لباس نوزآد دختر یا پسر اضافه کنید. می‌توانید از یک کت، ژاکت یا لباس پنبه دار و زمستانی مخصوص بچه برای لایه دوم استفاده کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید که پاهای فرزندتان یخ کرده است می‌توانید از لباس زیر بلند برای گرم نگه داشتن پاهای کودک استفاده کنید.

اگرچه اضافه کردن لایه‌ها به لباس نوزادي دخترانه یا پسرانه لازم است اما مهم است در این مورد تعادل را رعایت کنید. نوزادتان به همان سادگی که سردش می‌شود می‌تواند گرمش نیز بشود. بنابراین، مراقب علائم گرمازدگی در نوزاد باشید. این علائم شامل پوست صورتی یا گرم و ضربان قلب سریع می‌شوند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان خیلی گرمش شده است یک لایه از لباس‌های او را دربیاورید و مراقب علائم ناراحتی یا بیماری باشید.

چقدر لباس تن نوزاد کنیم

 

پوشش نوزاد تازه متولد شده در زمستان چگونه باشد؟

بهترین راه برای کنترل هزینه‌ها و اطمینان از مناسب بودن پوشش نوزاد در زمستان این است که فهرستی از لباس‌های موردنیاز را تهیه کنید. در ادامه با این فهرست آشنا می‌شوید.

  • لباس سرهمی
  • پیراهن و بلوز
  • ژاکت
  • لباس‌خواب
  • پتوهای قابل پوشیدن
  • پیراهن پشمی یا لباس پنبه دار و زمستانی مخصوص بچه
  • جوراب و چکمه
  • کلاه

لباس پوشاندن به نوزاد در بیمارستان

چه فرزندتان بلافاصله از بیمارستان به خانه می‌آید چه دیرتر، به‌هرحال آمدن او به خانه رویداد مهم است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه برای نوزاد در بیمارستان لباس بپوشانید لازم است بدانید این امر به دمای هوا بستگی دارد. برای لباس پوشاندن به تن نوزاد به این موضوع نگاه کنید که خودتان چگونه لباس می‌پوشید. اگر هوا گرم است یک تی‌شرت و شلوار نخی برای نوزاد انتخاب کنید و بر روی پاهای او یک پتو قرار دهید اما اگر هوا سرد است برای پوشش نوزاد در زمستان در فصل زمستان از لباس‌خواب، کلاه و پتوی گرم استفاده کنید.

مراقب باشید که پتو روی صورت نوزاد قرار نگیرد زیرا افتادن پتو روی صورت نوزاد با احتمال خفگی او همراه است. از سوی دیگر، در ارتباط با لباس نوزاد پوشش نوزاد در زمستان، سعی کنید روند لباس پوشاندن به نوزاد را پیچیده نکنید و دائما لباس‌ها را عوض نکنید تا بتوانید نوزادی آرام و راحت را به خانه بیاورید. می توانید لباس های مناسب نوزادتان را در لیست سیسمونی نوزاد مشاهده نمایید.

نکات لباس پوشاندن نوزاد در بیمارستان

انتخاب سیسمونی و لباسی که می‌خواهید تن نوزادتان در بیمارستان کنید می‌تواند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های انتظار برای بچه‌دار شدن باشد. بااین‌حال، علاوه بر این موضوع پوشش مناسب پوشش نوزاد در زمستان برای مراقبت از او در برابر سرما نیز اهمیت دارد. در ادامه با چند نکته در مورد نحوه لباس پوشیدن نوزاد در بیمارستان آشنا می‌شوید.

  • فصل را در نظر بگیرید: اگر قرار است در سرمای محیط بیرونی قرار بگیرید مهم است یک ژاکت تن فرزندتان بپوشانید. همچنین، می‌توانید او را با پتوهای اضافه گرم نگه دارید. کلاه گرم را نیز فراموش نکنید.
  • به یاد داشته باشید راحتی نوزاد بسیار مهم است: نوزادان پوست حساسی دارند. بنابراین، لباس نوزاد تازه متولدشده باید نرم و قابل‌تنفس باشد. اگر لباس نوزاد کش دارد مطمئن شوید که کش‌های آن سفت نباشد و بین کش و پوست نوزاد، یک لایه پارچه وجود داشته باشد تا پوست نوزاد تحریک نشود. همچنین مطمئن شوید که دکمه‌های لباس، بدن نوزاد را اذیت نکند.
  • اندازه لباس را با دقت بررسی کنید: برخی والدین برای فرزند خود لباس بزرگتر تهیه می‌کنند تا او به مدت بیشتری لباس را استفاده کند. اگرچه این راهکار خوبی است اما بهتر است برای نوزاد تازه متولدشده استفاده نشود. اگر لباس سایز بزرگ برای نوزاد تهیه کنید لباس به‌خوبی روی تن او نمی‌ماند. بنابراین، بهتر است سایز نوزاد را به‌درستی در نظر بگیرید. به‌جای محدوده سنی نوزادان از محدوده وزنی نوزادان برای انتخاب لباس برای فرزندتان استفاده کنید.
  • پوشیدن و بیرون آوردن لباس باید راحت باشد: لباسی را برای نوزادتان تهیه کنید که بتوانید آن را به‌راحتی تن نوزاد کنید و آن را بیرون آورید. دقت کنید که یقه لباس گشاد باشد و از سوی دیگر دکمه‌هایی برای باز کردن و بستن لباس داشته باشد.

ویژگی‌های لباس مناسب نوزاد در پاییز

اگرچه شروع فصل پاییز شما را از گرما نجات می‌دهد اما چالش‌های خاص خود را برای پوشش نوزاد دارد. در انتخاب لباس پاییزه برای نوزاد لازم است بدانید چه در خانه و چه در بیرون آمدن از منزل، گرم نگه داشتن نوزاد اهمیت زیادی دارد و مهم است که از گرما یا سرمای بیش‌ازحد اجتناب شود. در ادامه با لباس‌های مناسب نوزاد در فصل پاییز آشنا می‌شوید.

  • لباس‌خواب نوزاد
  • ژاکت
  • رامپر پشمی
  • دستکش و کلاه
  • پوشاندن سر نوزاد در طب سنتی

در طب سنتی بر این موضوع تاکید می‌شود که ازآنجایی‌که نوزاد قادر به تعریق نیست جلوگیری از خارج شدن رطوبت از سر نوزاد و خشکی مغز او اهمیت زیادی دارد. عدم وجود رطوبت مغز می‌تواند منجر به سرماخوردگی نوزاد در زمستان شود. به همین دلیل، پوشش نوزاد در زمستان اهمیت زیادی دارد که در این زمینه طب سنتی بر پوشاندن کلاه بر سر نوزاد دارد. این کلاه بهتر است یک کلاه نخی گرم باشد و همیشه برای نوزاد استفاده شود. بااین‌حال، بهتر است در زمان خواب، از کلاه برای نوزاد استفاده نشود چون می‌تواند باعث گرم شدن بیش‌ازحد دمای بدن او شود.

درنهایت، انتخاب هوشمندانه پوشش نوزاد در زمستان به شما کمک می‌کند که از فرزندتان در برابر سرما محافظت کنید. سعی کنید چند لایه لباس سبک برای نوزاد انتخاب کنید که به تن کردن آن‌ها و بیرون آوردنشان از بدن نوزاد آسان باشد. این کار باعث می‌شود که بتوانید از گرم شدن بیش‌ از حد نوزاد نیز جلوگیری کنید و از سوی دیگر، نگران سرما خوردن فرزندتان هم نباشید.