کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد؟

نوزادان از بدو تولد یا با شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه می‌شوند، اما از سنی مشخص قادر خواهند بود شیر مادر یا شیر خشک را با شیر گاو جایگزین کنند. موضوع زمان شروع دادن شیر گاو به کودک یکی از سوالات بسیار پرتکرار مادران است. در این قسمت از طریق منابع معتبر به این سوال کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد؟ پاسخ می‌دهیم.

از چه سنی میتوان به کودک شیر پاستوریزه داد

شیر پاستوریزه از چند ماهگی مجاز است؟ طبق گفته بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP)، نوزادان بالای 1 سال می‌توانند به جای شیر مادر یا شیر خشک، نوشیدن شیر گاو را شروع کنند. این شیر باید یک شیر کامل باشد، نه یک شیر کم چرب یا بدون چربی، چرا که چربی موجود در شیر گاو برای مغز کودک شما مفید خواهد بود.

البته گفته شده که، در مورد موضوعاتی نظیر سابقه خانوادگی یا احتمال خطر چاقی یا ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، باید در مورد انتخاب مناسب‌ترین شیر گاو برای نوزاد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همانطور که خوردن لبنیات در بارداری از جمله مصرف شیر در بارداری، خوردن کشک در بارداری و خوردن دوغ در بارداری فواید زیادی دارد، استفاده از هر ماده لبنی در زمان مناسب نیز برای کودک بسیار سودمند خواهد بود. 

چرا لازم است که 12 ماه صبر کنید؟

مهم است بدانید شیر گاو از چند ماهگی مجاز است. زیرا کودکان زیر یک سال نمی‌توانند شیر‌گاو را به طور کامل و به راحتی شیر مادر یا شیر خشک هضم کنند. شیر گاو حاوی تراکم بالایی از پروتئین و مواد معدنی است که می‌تواند به کلیه‌های نابالغ کودکان فشار بیاورد.

از آن جا که شیر مادر و شیرخشک حاوی آهن، ویتامین C و سایر مواد مغذی است که بسیاری از آنها در شیر گاو وجود ندارد یا حداقل به اندازه لازم و کافی برای رشد کودک وجود ندارد؛ توصیه می‌شود که زودتر از یک سالگی دادن شیر گاو به کودک را شروع نکنید. البته اینکه کودک از چه سنی میتواند بستنی بخورد هم دقیقا مثل دادن شیر گاو به کودک است.

شیر گاو از ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی است. زمانی که دلبند شما یک کودک 1 ساله است، می‌تواند بسیاری از مواد مغذی از دست رفته را با یک رژیم غذایی کامل شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لبنیات، غلات کامل و فرنی جبران کند که لازم است طرز تهیه فرنی نوزاد را یاد بگیرید.

اگر کودک قبل از 12 ماهگی، نوشیدن شیر گاو را شروع کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

اکنون که می‌دانید کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد؟ لازم است بدانید نوزادانی که قبل از 12 ماهگی نوشیدن شیر گاو (به عنوان جایگزین) را شروع می‌کنند، ممکن است در معرض کم خونی، ناراحتی دستگاه گوارش یا برخی از کمبودها قرار بگیرند. همچنین پروتئین زیادی در شیر گاو وجود دارد که ممکن است کلیه‌ها و سیستم گوارش کودک خردسال زیر 12 ماه قادر به پردازش آن نباشد، بنابراین جایگزینی زودهنگام شیر گاو با شیر مادر یا شیر خشک می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم‌های بدن کودک نیز شود.

*با علائم حساسیت به پروتئین گاوی در نوزادان بیشتر آشنا شوید

خوردن شیر گاو در کودکان زیر یک سال سبب ایجاد مشکلات و حساسیت های گوارشی می شود و باعث دیده شدن خون در مدفوع شان می گردد. نحوه دادن شیر پاستوریزه به کودک یک ساله میتواند به صورت خود شیر یا دیگر محصولات لبنی باشد.

می‌توان به‌کودک شیرغیرپاستوریزه و سنتی داد؟

وقتی میگویم شیر گاو از چند ماهگی مجاز است منظور شیر این است که از چند ماهگی شیر پاستوریزه به نوزاد بدهیم. با انجام روشهای خانگی شیرهای غیرپاستوریزه عاری از میکروب نمی شوند و ممکن است سلامتی کودکان شما را تهدید کنند پس بهتر است از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید و به توصیه اطرافیان خود که می گویند شیر طبیعی که دستکاری و پردازش نشده باشد مفیدتر است ، عمل نکنید. بنابراین حتی برای دادن شیر گاو برای کودک یک ساله از انواع پاستوریزه استفاده کنید.

اگر کودک قبل از 12 ماهگی، نوشیدن شیر گاو را شروع کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگام جایگزینی شیر مادر با شیر گاو چه عوارض جانبی را مشاهده خواهید کرد؟

اگر خانواده شما سابقه حساسیت غذایی ندارند، احتمالاً نوزاد نیز علائم آلرژی را بروز نخواهد داد، اما گاهی اوقات، حساسیت به لاکتوز به زودی پس از اولین تولد خودش را نشان می‌دهد، که در این شرایط در صورت دادن شیر گاو به نوزاد، او علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • بثورات پوستی
  • زودرنجی

این کودکان علاوه بر اینکه با خوردن شیر دچار آلرژی می شوند ، هنگام استفاده از دیگر محصولات لبنی مثل خامه و کره هم دچار آلرژی می شود پس موضوع را جدی بگیرید و حتما با متخصص مشورت کنید ، پزشک ممکن است مصرف لبنیات را تا مدتی برای کودک منع کند پس تصور نکنید هر چه بیشتر به او شیرگاو بدهید، زودتر بهبود می یابد. بنابراین برای این کودک دیگر مهم نیست از چند سالگی به کودک شیر گاو بدهیم، شیرگاو دادن به نوزاد برای همیشه غیرمجاز است.

بزرگترین تغییری که احتمالاً متوجه خواهید شد مربوط به مدفوع کودک شما است. در ابتدا ممکن است کودک شما مدفوع شل یا سفت تری داشته باشد یا ممکن است تغییری موقت در رنگ مدفوع نوزاد یا بافت مدفوع او ایجاد شود. در این مقاله به پاسخ سوال کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد؟ پرداخته شد وهمانطور که حتما متوجه شده‌اید قبل از دوازده ماهگی نباید به کودک شیر گاو داد و بعد از این سن نیز لازم است مراقب حساسیت کودک باشید.