مراقبت‌های بعد از میکرونیدلینگ | نکات ضروری برای اثربخشی عالی

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی متعددی برای جوانسازی پوست و زیبایی به جز استفاده از بهترین روغن برای جوانی پوست صورت و بهترین روغن برای پوست خشک وجود دارد. یکی از این روش‌ها برای جوانسازی پوست، میکرونیدلینگ است که با تحریک کلاژن سازی باعث ترمیم پوست آسیب دیده و جوانسازی پوست می‌شود. حتی اگر برایتان سوال باشد که آیا میکرونیدلنیگ کک و مک را از بین می‌برد یا خیر، پاسخ ما مثبت است. در این روش تعدادی سوزن بسیار ظریف با سرعت و عمق تعیین شده بر اساس پوست شما، بطور همزمان وارد لایه دوم پوست شما می‌شوند و سبب فعال شدن سیستم ایمنی بدن شما و افزایش تولید کلاژن می‌شود. برای این روش غیر تهاجمی، مراقبت‌هایی باید صورت بگیرد که در ادامه این مطلب با گهواره بیشتر در این باره با آن آشنا می‌شویم.

ضرورت مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ 

میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی و یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین روش‌های درمان پوستی است که سبب بهبود جای زخم و اسکار، افزایش جریان خون، افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از چین و چروک و جوانسازی پوست می‌شود. یکی از عوامل بسیار مهمی که بر روی نتیجه میکرونیدلینگ تاثیر می‌گذارد، مراقبت‌های قبل و بعد از میکرونیدلینگ است، که اگر به درستی و با دقت انجام شود، نتیجه آن یک پوست شاداب، جوان و سالم است.

توصیه می‌شود تا یک هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ از محصولات موضعی که باعث افزایش حساسیت پوست می‌شود، خودداری کنید. 3 روز قبل از درمان از مصرف داروهای ضد التهاب که باعث تداخل در فرآیند التهابی طبیعی پوست می‌شوند خودداری کنید. تا دو هفته قبل از میکرونیدلینگ از انجام لیزر موهای زائد، IPR، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کرم موبر و موم انداختن خودداری کنید. در روزی که می‌خواهید درمان را انجام دهید از برداشتن موی صورت خود خودداری کنید زیرا باعث التهاب پوست می‌شود.

ضرورت مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

از مراقبت‌هایی که باید بعد از انجام درمان میکرونیدلینگ رعایت کنید عبارتند از:

  • بعد از درمان تا حداقل 24 ساعت از شستن صورت خود و استحمام بپرهیزید.
  • پس از آن حتما صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • در طول سه روز پس از درمان در هنگام شست‌وشو از یک پاک کننده ملایم به همراه آب ولرم استفاده کنید.
  • به دلیل خشکی پوست که ممکن است پس از انجام میکرونیدلینگ اتفاق بیفتد از هیالورونیک اسید برای آبرسانی و بازیابی تعادل پوست استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان تا 48 ساعت پس از درمان از لوازم آرایش استفاده نکنید.
  • از مصرف الکل، استعمال دخانیات، غذاهای تند و نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید زیرا باعث افزایش التهاب و قرمزی پوست می‌شود.
  • در رژیم غذایی خود از مواد غذایی که به ترمیم پوست شما کمک می‌کند مانند آناناس، ماهی سالمون، آب آلبالو و مکمل‌های کلاژن ساز استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جدا خودداری کنید یا حتما از ضد آفتاب بدون مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • تا 3 روز بعد از درمان از ورزش کردن خودداری کنید، زیرا تعریق در این درمان واکنش معکوس می‌دهد.
  • به هیچ عنوان از کمپرس آب سرد استفاده نکنید.
  • برای سرعت بخشیدن به بهبودی پوست خود مایعات خنک بیشتری مصرف کنید.
  • تا حد ممکن تا زمان بهبودی کامل پوست از خوردن شکر، لبنیات و گندم خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از تورم و درد بهتر است به مدت یک هفته به پشت بخوابید.
  • تا یک هفته بعد از درمان از کندن پوسته‌ها، دستکاری کردن، خاراندن و ماساژ دادن قسمت تحت درمان خودداری کنید.

عکس صورت بعد از میکرونیدلینگ

عکس صورت بعد از میکرونیدلینگ

چند روز بعد از میکرونیدلینگ می‌توان صورت را شست؟

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که بعد از انجام میکرونیدلینگ باید به درستی رعایت شود، شست‌وشوی صورت است. پزشک شما حتما این توصیه را به شما می‌کند که به هیچ عنوان بعد از میکرونیدلینگ اقدام به شست‌وشوی صورت نکنید. زیرا پس از انجام میکرونیدلینگ منافذ پوست شما باز است و هرگونه برخورد آب با پوست شما ممکن است به آن آسیب وارد کند. بنابراین بهتر است حداقل به مدت 24 ساعت از شستن صورت خود خودداری کنید و پس از آن تحت مراقبت‌های خاص پوست صورت خود را مورد شست‌وشو قرار دهید. شستن صورت باید به آرامی انجام شده تا منافذ پوست تحریک نشوند.

چند روز بعد میکرونیدلینگ پوست خوب می‌شود؟

باید بدانید مدت زمان بهبودی پوست شما کاملا به نوع پوست و مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید، بستگی دارد. ممکن است بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست شما کبود شود که اصلا جای نگرانی نیست و با مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند به سرعت بهبود می‌یابد.

همچنین به دلیل التهاب و رها شدن هیستامین در اثر میکرونیدلینگ، پوست شما قرمز خواهد شد که میزان آن بسته به نوع پوست فرد و متغیر بودن درمان او، متفاوت است. مدت زمان این قرمزی پوست بین 12 تا 72 ساعت که خود به خود خوب می‌شود. در صورتی که پس از گذشت 72 ساعت پوست شما هنوز قرمزی داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

میکرونیدلینگ

بهترین کرم ترمیم کننده بعد از میکرونیدلینگ

همانطور که گفته شد توصیه می‌شود بعد از انجام میکرونیدلینگ اکیدا در معرض نور خورشید قرار نگیرید. در صورتی که مجبور بودید تا در طول روز به بیرون از منزل بروید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. حتی بهتر است در منزل در معرض نور لامپ‌ها و مانیتور هم قرار نگرفته و یا حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های ضد آفتابی که در بازار وجود دارند، برای پوست‌های سالم ساخته شده‌اند و برای پوست شما که در معرض میکرونیدلینگ قرار گرفته و بسیار حساس شده است مناسب نیستند و ممکن است به شما آسیب وارد کنند. بنابراین بهتر است از پزشک خود بخواهید تا در دوران نقاهت برای شما کرم ضد آفتاب مناسب تجویز کند.

بهترین کرم ترمیم کننده بعد از میکرونیدلینگ دقیقا همان کرمی است که پزشک شما باتوجه به نوع پوست و میزان شدت درمانی که انجام داده است، برای شما تجویز می‌کند. اینکه در چه ناحیه‌ای از صورت، با چه عمقی سوزن‌ها در پوست شما فرو رفته است در تجویز کرم ترمیم کننده بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین حتما درمورد کرم ترمیم کننده با پزشک خود مشورت کنید.

پماد زینک اکساید بعد از میکرونیدلینگ

در صورتی که پزشک شما این پماد را برای شما تجویز کرده باشد، قطعا تاثیر خوبی بر روی پوست شما خواهد داشت. بنابراین خودسرانه این پماد را تهیه و استفاده نکنید. پماد زینک اکساید حاوی ترکیبات بسیار قوی است که صدمات پوستی را بهبود بخشیده و درمان می‌کند. در میکرونیدلینگ تعدادی سوزن بسیار ظریف وارد پوست شده و پوست را برای ساختن کلاژن تحریک می‌کند. به همین دلیل پوست شما تا مدتی بعد از درمان دارای زخم، التهاب و یا تاول‌هایی مانند سوختگی است. بنابراین این پماد می‌تواند در جهت بهبود این علائم به شما کمک کند. در صورتی که پزشک این پماد را برای شما تجویز کرده است، توصیه او را حتما جدی بگیرید و اگر به این پماد حساسیت دارید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

بعد از میکرونیدلینگ چه کرمی بزنیم؟

ممکن است شما قبل از انجام میکرونیدلینگ یک روتین پوستی برای شادابی و پاکسازی داشته باشید و حتی مراحل پاکسازی پوست صورت خود را طی کنید، ولی بهتر است که بعد از انجام میکرونیدلینگ تا مدتی روتین پوستی خود را متوقف کنید تا زمانی که بهبودی کامل برسید. استفاده از کرم‌های لایه بردار و ماسک‌ها ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و خارش و التهاب پوست صورت شود. (همچنین به مقاله عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه مراجعه کنید.)

همانطور که در بالا به آن اشاره شد تا حداقل 48 ساعت پس از میکروندلینگ از کرم‌های آرایشی و لوازم آرایش استفاده نکنید. پس از درمان پوست تا حد زیادی وامل دفاعی خود را از دست داده است و استفاده از هرگونه کرم و لوامز آرایشی که بدون تجویز دکتر باشد، ممکن است مستقیم وارد خون و زیر پوست شما شده و آسیب وارد کند.

تنها کرمی که می‌توانید استفاده کنید، کرم‌های ترمیم کننده‌ای است که بسته به نوع درمان و پوست شما پزشک متخصص برای شما تجویز می‌کند.

زمان استفاده از کرم ترمیم کننده بعد از میکرونیدلینگ

بهتر است تا 24 ساعت پس از درمان از هیچگونه کرمی استفاده نکنید. البته این مدت زمان ممکن است با توجه به پوست و نوع درمان شما متفاوت باشد که پزشک زمان دقیق آن را به شما اعلام خواهد کرد. بنابراین توصیه می‌شود بعد از انجام میکرونیدلینگ به طور خودسرانه هیچ عملی را انجام ندهید و کاملا دستور پزشک خود را رعایت کنید.