خوردن غوره در بارداری | خواص و مضرات غوره در حاملگی

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن غوره در بارداری

خوردن غوره در بارداری چندان هم هوس عجیبی نیست و در واقع زنان باردار زیادی هوس غذاهای ترش می‌کنند. غوره همان انگور نرسیده است که در مدت کوتاهی در فصل تابستان قابل برداشت است و آن را به صورت گرد غوره یا آبغوره تبدیل کرده و در انواعی از غذاهای مختلف و‌سالادها از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله سعی داریم به فواید و مضرات خوردن غوره در بارداری بپردازیم.

مزایای خوردن غوره در بارداری

غوره میوه نارس انگور است که دارای طعم ترشی است که به صورت پودر، خشک، فشرده شده، تازه یا منجمد استفاده می شود. غوره یک گیاه با خاصیت اسیدی زیاد است و انواعی از اسیدهای آلی از جمله اسید مالیک، فرمیک، سوکسینیک، اگزالیک، گلیوکولیک و میزان زیادی قند دارد. غوره به دلیل آنتی اکسیدان های فراوان برای درمان بیماری ها مفید است و‌اگر به اعتدال مصرف شود مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال:

  • خاصیت اسیدی غوره می‌تواند به دفع صفرا و هضم غذا و تقویت کبد کمک کند. مصرف غوره در زنان بارداری که مشکل وزن‌گیری دارند، می‌تواند اشتها را تحریک کند.
  • در صورتی که آبغوره را به صورت سرد مصرف کنید می‌تواند باعث از بین رفتن مشکل حالت تهوع شود که زنان باردار زیادی با آن رو به رو هستند.
  • از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامین C است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد.به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست.

  • در زنان بارداری که به فشار خون بالا و چربی خون مبتلا هستند، مصرف آبغوره می‌تواند کمک کننده باشد و می‌تواند خون را تصفیه نماید.
  • همچنین مصرف غوره باعت رسیدن میزان زیادی ویتامین c در بارداری به بدن مادر می‌شود. که می‌تواند برای رشد و نموی جنین استفاده شود و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن گردد. میزان ویتامین A نیز در غوره بسیار بالاست. به طور کلی نوع ویتامین A موجود در مواد گیاهی و گوشتی با هم تفاوت دارد. به ویتامین A موجود در مواد گیاهی، بتاکاروتن می‌گویند که فرم غیرفعال و محلول در آب ویتامین A ست و مصرف آن در دوران حاملگی بی‌خطر است. این ویتامین برای بهبود عملکرد بینایی، اعصاب و تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار مفید است. غوره از نظر برخی از مواد معدنی نیز غنی ست که یکی از این مواد معدنی مهم کلسیم در بارداری است که می‌تواند در رشد استخوان جنین نقش بسیار مفیدی ایفا کند. ماده‌ی معدنی مفید دیگر غوره منبع غنی از آهن در بارداری، آهن است که می‌تواند برای زنان مبتلا به کم خونی بسیار مفید باشد. 

* خوردن زردآلو در بارداری چه فواید و مضراتی برای جنین دارد؟ 

عوارض خوردن غوره و‌آبغوره در بارداری

خوردن بیش از حد آب غوره به دلیل خاصیت اسیدی باعث دل‌پیچه می‌شود. همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند خوردن غوره و آبغوره برای آنان ممنوع است. توصیه شده است کسانی که طبع سرد دارند بهتر است از غوره استفاده نکنند. با توجه به این که مصرف آبغوره قاعده آور و ادرار آور است، زنان باردار باید در خوردن آن احتیاط بیشتری به خرج دهند. همچنین هنگام استفاده از آبغوره در دوران بارداری باید به میزان نمک آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا دچار افزایش فشار خون نشوید. مشخص شده است که مصرف بیش از حد غوره منجر به سقط جنین می‌شود. 

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد آبغوره این است که بیشتر آنها حاوی نمک هستند و می‌توانند دریافتی نمک در بارداری را از حد مجاز فراتر ببرند که برای فشار خون بسیار خطرناک است. 

ویار آبغوره در بارداری

ویار آبغوره می‌تواند مشکلات زیادی برای زنان باردار داشته باشد. مصرف مواد غذایی بیش از حد اسیدی می‌تواند مشکلات فشار خون، مشکلات گوارشی و قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد. همچنین در صورتی که بیش از حد آبغوره مصرف کنید اسید معده افزایش پیدا می‌کند که باعث رفلاکس معده و سوزش سر دل می‌شود که برای خانمهای باردارعذاب آور است. همچنین اسید موجود در آبغوره می‌تواند به دندان‌ها آسیب زیادی بزند و باعث فرسایش مینای دندان شود. 

آبغوره و نازایی

اگرچه خوردن غوره در بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد اما همه چیز در حد اعتدال است که می‌تواند سودمند باشد. طبق تحقیقاتی که توسط متخصصین انجام شده است مشخص شده که بین مصرف آبغوره و نازایی یک رابطه‌ی مستقیم وجود دارد و مصرف مواد غذایی ترش می‌توانند باعث بروز نازایی شوند. و آبغوره در گروه این مواد غذایی قرار دارد. مواد غذایی ترش طبع بدن را به سمت سردی و تری سوق می‌دهند که افزایش غلبه‌ی این طبع باعث احتمال ناباروری در زنان می‌شود.