فتق در بارداری

فتق نوعی وضعیت پزشکی است و زمانی اتفاق می‌افتد که قسمتی از یک اندام داخلی از طریق سوراخی در عضله بیرون می‌زند. شایع‌ترین محل فتق در شکم و کشاله‌ی ران است. بروز فتق در دوران بارداری همیشه نگران‌کننده نیست مگر اینکه دردناک باشد. با این حال اگر درمان نشود، در نهایت بسیار جدی شده و تهدیدکننده‌ی حیات فرد خواهد بود.

اگر می‌دانید که فتق دارید و در حال اقدام به بارداری هستید یا هم‌اکنون باردار هستید، بسیار مهم است که به پزشک خود این موضوع را اطلاع داده تا درمان‌های لازم صورت گیرد. در بعضی مواقع نیاز است تا فتق قبل از بارداری رفع شود و بارداری خود را با نگرانی آغاز نکنید.

 

علت فتق چیست؟

فتق در نتیجه‌ی ضعف در دیواره‌ی عضله یا ماهیچه است. با این حال برخی شرایط و فاکتورهای سلامتی می‌توانند در ضعف بافت نقش داشته باشند و منجر به فتق شوند. از آن جایی که در دوران بارداری عضلات تمایل به کشش، نازکی و ضعیف شدن دارند، زنان باردار بیشتر در معرض بروز فتق هستند.

 

سایر علل فتق

بلند کردن اجسام سنگین؛تجمع مایع در شکم؛افزایش فشار در شکم؛زور زدن در هنگام اجابت مزاج و یا ادرار کردن؛اضافه وزن؛عطسه یا سرفه‌ی مزمن.

 

علایم فتق چیست؟

همه‌ی زنان علایم فتق را در بارداری تجربه نمی‌کنند. در کسانی که این مورد را تجربه می‌کنند، علایم می‌تواند هم مشاهده شده و هم احساس شود. نقطه‌ی فیزیکی فتق می‌تواند مانند یک توده، زمانی که شما دراز کشیده‌اید یا به آن نقطه فشار وارد می‌کنید، احساس شود. هم‌چنین ممکن است از لحاظ جسمی یک برآمدگی در زیر پوست در محل فتق مشاهده کنید، اما در برخی از موارد قابل مشاهده نیست.

هم‌چنین ممکن است یک درد مرموز، به طور معمول در زمانی که شما فعالیت می‌کنید، خم می‌شوید، عطسه و سرفه می‌کنید یا به شدت می‌خندید، تجربه کنید. برخی از زنان هم‌چنین با پیشرفت بارداری و بزرگ شدن شکم احساس ناراحتی در هنگام حرکت می‌کنند.

۲ پاسخ

فتق همان توده ی عضلانی کنارکشاله ی ران یاماهیچه میزنه عفونی هستش همراه بادرداگرخودبه خودسربازکنه ازبین بردمشکلی نداره

درمان فتق چیه؟؟؟تو بارداری

سوال های مرتبط

مامان باران و آق پسر مامان باران و آق پسر هفته هجدهم بارداری
مناسب‌ترین حالت خوابیدن در بارداری
بهترین فرم خواب در بارداری برای یک خانم باردار، خوابیدن به پهلو (sleep on side) است، زیرا بهترین حالت گردش خون را برای مادر و جنین فراهم می‌کند. همچنین در عین حال کمترین فشار را به رگ‌ها و اندام‌های داخلی بدن مادر وارد می‌کند. خوابیدن مادر به پهلوی چپ میزان خون و مواد مغذی را که به جفت و جنین می‌رسد، افزایش می‌دهد. علاوه بر این گردش خوب خون به کاهش تورم احتمالی، رگ‌های واریسی در پاها و کنترل و بهبود هموروئید در مادر کمک می‌کند. عملکرد کلیه را تقویت می‌کند، که به معنای از بین رفتن مواد زائد و تورم کمتر در پاها، قوزک و دست‌هاست. درحقیقت خوابیدن به سمت چپ در بارداری سبب می‌شود که رحم بزرگ و سنگین بیشترین فاصله را از بزرگ سیاهرگ زیرین پیدا کرده درنتیجه خون رسانی کافی به جنین انجام شود. در یک کلام بی‌خطرترین حالت خواب برای بانوان باردار که از سه ماهه اول عبور کرده‌اند، خوابیدن به پهلوی چپ در بارداری است که موجب بیشترین حد از گردش خون می‌شود.
مامان shina مامان shina هفته یازدهم بارداری