۱۱ پاسخ

یکی از نکات مهمی که در طول بارداری رصد می‌شود، وزنگیری جنین است. معیار وزن یکی از مهمترین معیارها برای تشخیص سلامت جنین است. منظور این نیست که نوزادی که وزن بیشتری دارد لزوماً سالمتر است و نوزاد کم وزن در معرض خطر قرار دارد. بلکه هدف این است که وزن نوزاد در محدوده‌ی سلامتی قرار داشته باشد. کمتر یا بیشتر بودن وزن از محدوده‌ی تعیین شده (بسته به میزان اختلاف) می‌تواند مشکلات سلامتی برای نوزاد به همراه داشته باشد، تولد او را با مشکل همراه کند و حتی مشکلات بعد از تولد به همراه داشته باشد. در نتیجه به عنوان یک مادر باید از جدول وزن‌گیری جنین مطلع باشید تا بتوانید در صورت نیاز با انجام تغییراتی در طول رژیم، وزن او را در محدوده‌ی سلامت حفظ کنید. 

روش‌های زیادی برای تعیین وزن جنین وجود دارد که هر کدام درصدی خطا دارند. با این حال بیشتر آنها از صحت بالایی برخوردارند که باعث می‌شود نتایجشان قابل اعتماد شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، استفاده از سونوگرافی است. به طور معمول اولین سونوگرافی بارداری در سه ماهه‌ی اول یا همان هفته‌ی دوازدهم انجام می‌شود. در جواب آزمایش سونو به جز وزن، اندازه‌های دیگری از جمله اندازه‌ی دور سر، دور شکم، طول ران، طول بازو و ... نیز اندازه گرفته می‌شود. جز این که وزن و این اندازه‌ها، اطلاعات خوبی از وضعیت جسمانی و سلامتی جنین به مادر می‌دهد بلکه می‌تواند در نحوه‌ی محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان موثر باشد.

وزنگیری جنین

برای تعیین وزن سلامت جنین، یک جدول استاندارد برای وزن‌گیری آنها به وجود آمده است. قبل از اینکه بخواهیم در مورد اعداد این جدول توضیح بدهیم لازم است بدانید که این جدول تنها یک محدوده‌ی وزنی را مشخص کرده است. هر جنینی با جنین دیگر تفاوت دارد و از این رو ممکن است همه‌ی آنها در هفته‌های مشخص شده، وزن تعیین شده در جدول را نداشته باشند اما از سلامت کامل برخوردار باشند. با این حال پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، تا حد امکان حدود وزنی را در حدود این جدول نگه دارید. در هفته‌ی سی‌ام بارداری که در سوال مطرح شد، وزن جنین باید در حدود 1502 گرم باشد حالا ممکن است وزن جنین شما چند گرم بیشتر یا کمتر باشد. اگر این اختلاف زیاد نباشد، مشکلی پیش نمی‌آید. برای اطلاع از وزن جنین در هفته‌های دیگر باید به جدول زیر مراجعه کنید.

 

هفته بارداری وزن مناسب (گرم)
8 1
10 4
12 14
16 100
20 300
22 430
24 600
26 760
30 1319
31 1502
32 1702
33 1918
34 2146
35 2383
36 2622
37 2859
38 3083
39 3288

 

اعدادی که در این جدول مشخص شده‌اند برای یک جنین است، در شرایط چند قلویی، تعریف وزن استاندارد متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود نوزاد وزن کمتری داشته باشد. 

در مورد بخش دوم سوال: آیا ممکن است سونوگرافی، سن جنین را اشتباه تشخیص دهد؟ احتمال وجود اختلاف بین سن بارداری و سونوگرافی بسیار زیاد است. درواقع دلایل زیادی برای وقوع این اتفاق رایج وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به تخمین نادرست روز اول قاعدگی و اختلال در روند رشد جنین اشاره کرد. این اختلاف معمولاً از یک تا دو هفته است و اصولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. نکته‌ی مهم این است که پزشک برای انجام کارهای مربوط به بارداری و زایمان شما به تاریخ سن جنین در سونوگرافی استناد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وزنگیری جنین می‌توانید به مقاله‌ی بهترین روش وزن‌گیری جنین مراجعه کنید.

این جدول کمکت میکنه

تصویر

۹ هفته اختلاف؟؟؟؟؟ مگه میشه؟؟

سلام خانما ۳۰هفته ۴روز سونو رفتم‌وزن بچم ۱۸۰۰بود خوبع بنظرتون؟

سلام من نی نی درهفته 30یک کیلو600گرم بودایاخوبه یانه والان درهفته 36هستم ازکجابفهمم رشدکرده یانه

میشه بگید بچه تون با چ وزنی به دنیا اومد؟؟

نی نی من هم ۳۰هفتع ۵روز ۱۵۵۴بود
گف خوبه

31 هفته 2016
بعضی وقتا سونا اشتباه میکنه

تو گهواره هم زده سی هفته

وزنش خوبه سعی کن چیزای مقوی بخوری...
سونوNTدقیق هفته رونشون میده

در طول روز بادام وکشمش و خرما بخور خیلی برای وزن جنین خوبه

سوال های مرتبط

مامان دوقلوها👼🏻 مامان دوقلوها👼🏻 هفته سی‌وسوم بارداری
مامان دوقلوها👼🏻 مامان دوقلوها👼🏻 هفته سی‌وسوم بارداری
مامان زینب مامان زینب هفته سی‌ونهم بارداری
مامان نیلا کوچولو💕 مامان نیلا کوچولو💕 هفته سی‌وپنجم بارداری