۱۲ پاسخ

قرص دوفاستون یا دوفامد یکی از داروهای تجویزی برای درمان ناباروری است. این دارو حاوی یک هورمون مصنوعی به نام دیدروژسترون است که مشابه پروژسترون است. از این دارو برای افرادی استفاده می‌شود که ترشح هورمون پروژسترون در آنها به درستی انجام نمی‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه اقدام به بارداری و رصد کردن دوران قاعدگی پیش از بارداری اپلیکیشن تخصصی گهواره را نصب و از امکانات پیام مشاور و نظرات دیگر مادران بهره مند شوید.

بیماری‌ها و مشکلاتی مانند قاعدگی نامنظم، خونریزی‌های شدید، دردهای بیش از حد در این دوران و مشکلات سندروم پیش از قاعدگی را می‌توان به کمک این قرص درمان نمود. اما یکی از معروفترین اثرات درمان قرص دوفاستون برای درمان ناباروری است. این دارو، قطر آندومتر رحم را افزایش داده و در واقع یک محیط حمایتی برای جنین ایجاد می‌کند که شانس بارداری را افزایش می‌دهد. مصرف این قرص بیشتر از روز 18 یا 19 پریودی به بعد انجام می شود. این قرص درواقع نوعی مکمل برای افزایش شانس موفقیت داروهایی که قبل از آن تجویز شده است مانند قرص کلومیفن، hmg و hcg محسوب می‌شود. 

یکی دیگر از فواید مصرف قرص دوفاستون در جلوگیری از سقط جنین است. سقط جنین به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. یکی از شایع‌ترین انواع آن در اثر اختلال در ترشح هورمون پروژسترون است. در این شرایط قرص دوفاستاون می‌تواند کمک کننده باشد. اما مصرف این قرص برای این هدف صد در صد به تشخیص و تجویز پزشک نیاز دارد. 

در پاسخ به این سوال که آیا دوفاستون مانع از بارداری می‌شود باید گفت دوفاستون اثرات خود را بدون مهار تخمک گذاری انجام می‌دهد، به طوری که بیماران می‌توانند در طول دوره‌ی استفاده از این قرص، باردار نیز شوند. همچنین این قرص به ویژه در مواردی که زن می‌خواهد باردار شود و از مشکلات خونریزی جلوگیری کند نیز مناسب است. همچنین در تنظیم دوره‌ی قاعدگی و جلوگیری از سقط مکرر نیز موثر است. قرص دوفاستون می‌تواند شانس بارداری موفق را در زنانی که سابقه سقط مکرر دارند را نیز افزایش دهد. 

دوفاستون در درمان ناباروری

با این حال یکی از نکات بسیار مهم در مورد قرص دوفاستون این است که مصرف آن حتماً باید زیر نظر پزشک باشد و جداً باید از مصرف خودسرانه‌ی آن خودداری کرد. دکتر این دارو را بسته به شرایط جسمانی شما و آزمایش خونی که از شما گرفته تجویز میکند. اگر این نکته را رعایت کنید، درگیر عوارض جانبی این دارو خواهید شد که بسیار جدی و خطرناک است. 

با وجود آنکه اثرات قرص دوفاستون در مورد مشکلات بالا مشخص شده است، اما مانند هر داروی شیمیایی دیگری، عوارض جانبی نیز دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به سردرد، تهوع و درد سینه که شبیه به علائم بارداری هستند، اشاره کرد. همچنین ممکن است باعث خونریزی یا لکه بینی در بین دوره‌های قاعدگی نیز شود. اکثر عوارض جانبی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و با تنظیم بدن شما با دارو، از بین می‌روند با این حال در صورتی که هر کدام از این علائم حاد و شدید شدند، باید به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پروژسترون ممکن است منجر به عوارض جانبی متعددی مانند مرگ جنین در حال رشد ، سقط خود به خود (در 3 ماه اول دوره‌ی بارداری)، نقایص مادرزادی در نوزادان مانند نقایص قلبی و شکاف کام و لب در نوزادان، ظهور علائم مردانه در جنین دختر (مانند ایجاد موهای ناخواسته روی صورت) شود. در آزمایشات انجام شده مشخص شده است که در حدود 3.4 درصد از جنین‌هایی که مادرانشان از این قرص برای بارداری خود استفاده کرده‌اند، این نقایص رخ داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف این قرص و مزایا و عوارض آن می‌توانید به مقاله قرص دوفاستون در بارداری مراجعه کنید.

 

نه عزیزم دوفاستون کمک میکنه به بارداری تخمکارو فعال میکنه من حین خوردن دوفاستون اقدام‌کردم و باردار شدم

خب عزيزمن شما اول بايد قاعدگيت تنظيم شه ك بتونس خامله شي يانه حتما بخور درضمن خيليا بادوفاستون حامله شدن ك

سلام
ببخشید قرص دوفاستون باقرص دوفامد یکی هست؟

دوفاستون برای تنظیم قاعدگی استفاده میشه
همچنین دکترا برای بعضیا که تو اقدامم تجویز میکنن برای تنظیم ضخامت رحم

من تو اقدامم دکترمم داده

شما همون موقع ک قرص رو خوردی باردار شدی

سلام خانم ها من دوماه قرص دوفاستون میخو
رم ادن ماه خوردم پریودم خوب شد این ماه هنوز پریود نشدم ۱۸ باید میشدم قرص ۱۴ تموم شد چندروز صبرکنم تست بزنم؟

سلام خانم ها خوبید من این ماه دومین ماه ازقرص دوفاستون استفاده میکنم ۳تا مونده تموم بشه هرسری روز ۱۶ عادت ماهانه میخورم تا ده شب الان باید تموم بشه بفهم باردارم یا درحین مصرف متوجه میشم؟

جدی میگی؟؟؟؟؟😊😊😊😄

سلام من دوره هام ۳۰روزه بودن که این ماه دکتر بهم دوفامستون دادن از شب نوزدهم شبی دوتا الان پریود هام همون سی روزه حساب کنم یان آخه میگن بعد از سه یا ده روز احتمال پری هست

سلام مامانای عزیز من فرص دوفامد دارم استفاده میکنم سه تا کیست دارم الان ۱۴ روز بعد از پریودی استفاده کردم تا ۱۰ روز ادامه دادم بعد قط کردم تا ۲۵ روز شد الانم ۱۰ روزه پریود نشدم ک امروز صبح پریود شدم یه سوال دارم ازتون میشه در حین استفاده کردن بار دار بشم کیستم کی خوب میشه باید دوره درمان کامل بشه یا نه تا ۳ ماه باید مصرف کنم ولی من دلم خیلی می خا بار دار بشم تو رو خدا کمکم کنید 🌷⚘

سوال های مرتبط