۱ پاسخ

امیدوارم مفید باشه براتون عزیزان

تصویر

سوال های مرتبط

مامان امیرعباس مامان امیرعباس ۸ ماهگی
اموزش خواب به نوزاد
به نوزاد خود کمک کنید که تفاوت میان روز و شب را تشخیص دهد.

اگرچه در 4 تا 6 ماهگی کودک، چرخه خوابیدن نوزاد طولانی‌تر می‌شود اما این بدین معنی نیست که نوزاد اکنون تفاوت روز و شب را تشخیص می‌دهید. به همین دلیل برای آموزش خواب به او لازم است در ابتدا به او این تفاوت را بیاموزید. بدین منظور لازم است راهکارهای زیر را انجام دهید.

شیر دادن شبانه به نوزاد را در شرایطی آرام و بی‌سر و صدا انجام دهید و به محض اینکه نوزاد شیرش را خورد او را به پشت بر روی تختش بگذارید.

شب‌ها، اتاق نوزاد را تاریک نگه دارید.

کودک را روزها در معرض نور (به خصوص نور آفتاب) قرار دهید.

در روز بیشتر با فرزندتان بازی کنید. تحریک کودک در طول روز به او یاد می‌دهد که شب‌ها زمان خواب است.

برای شیر دادن به نوزاد، او را در روز بیدار کنید حتی اگر به خواب عمیقی رفته باشد.

با کودک زیاد حرف بزنید. در طول روز تلاش خاصی برای کم کردن صداها انجام ندهید. در این صورت کودک یاد می‌گیرد که روز برای فعالیت و شب برای خوابیدن است.

شب‌ها به صورت طبیعی به کودک شیر مادر بدهید. گاهی اوقات مادرها در طول روز شیر خود را می‌دوشند تا همسرشان شب‌ها به نوزاد از شیشه شیر بدهد اما لازم است بدانید یکی از نشانه‌ها برای اینکه نوزاد متوجه شود بخوابد ملاتونین موجود در شیر مادر است. این هورمون به خواب کمک می‌کند و شب‌ها از سینه مادر ترشح می‌شود. بنابراین، این ملاتونین در شیری که در روز از سینه مادر دوشیده شده است وجود ندارد.
مامان Matilda💌 مامان Matilda💌 ۷ ماهگی
من خودم دخترم ۶ ماهشه، و با دکتر که صحبت کردم تصمیم گرفتم اتاق خوابش رو جدا کنم
و تصمیم گرفتم این متن مختصر رو برای عزیزانی که شرایط منو دارم بزارم، که اونا هم انجام بدن...
 معتقدند، بهترین زمان برای جدا کردن اتاق کودک بین ۶ ماه تا ۱ سالگی است اما این کار باید با مشورت روانشناس کودک و پزشک اطفال، انجام شود.
برای انجام این کار می‌توانید روش‌های متفاوتی استفاده کنید. به طور مثال: اگر کودک شما عادت دارد برای خوابیدن شیر بخورد، شیر دادن به او را به قبل از برنامه‌ی خوابیدنش موکول کنید تا او یاد بگیرد، چگونه بدون حضور مادر به طور مستقل به خواب برود. دکتر میندل معتقد است « این کار همچنین به کودک کمک می‌کند تا یاد بگیرد که وقتی اواخر شب از خواب بیدار می‌شود، خودش را بدون وابستگی به مادر و به تنهایی آرام کند.» راهکار بعدی این است که کودک را با اتاق خواب جدیدش آشنا کنید. بسیاری از کودکان ممکن است زمان بسیار کمی را در اتاق‌خواب جدید خود سپری کرده باشند. بنابراین عادت دادن او به فضای جدید به انتقال جای خوابیدن و کاهش وابستگی به مادر، کمک می کند. شما می‌توانید برای این که فرزندتان در اتاق جدیدش راحت‌تر باشد، روتین قبل از خوابش را برای چند شب در اتاق جدید انجام دهید و پس از پایان، شب‌ها در اتاق مشترک باشید. برای عادت کردن کودک به شرایط جدید، از او بخواهید در طول روز نیز در اتاق بازی کند یا چرت بزند.
مامان حسام مامان حسام ۶ ماهگی
خطرات زود شروع کردن غذای کمکی

اگر غذای کمکی زودتر از ۶ ماهگی شروع شود، ممکن است مسایل و مشکلات زیر برای کودک به وجود آید :

1 ـ غذای کمکی که به شیرخوار داده می شود، ممکن است مورد قبول او واقع نشود و آن را تحمل نکند و در نتیجه کودک دچار دل درد، استفراغ و اسهالگردد، مخصوصا اگر غذای کمکی به صورت بهداشتی تهیه نشده باشد.

2- قبل از ۷ ماهگی، اعمال دستگاه گوارشی شیرخوار تکامل پیدا نکرده است، به طور مثال آنزیم آميلاز که برای هضم و جذب مواد نشاسته ای ( مثل آرد برنج ) ضروری است، در روده های کودک، کم و نا کافی است، بنابراین نمی تواند غذایی را که با نشاسته تهيه شده است، هضم و جذب نماید. همچنین خوردن مواد گوشتی قبل از پایان ۶ ماهگی، ممکن است موجب آسیب کلیه های کودک گردد.

3- چون قبل از ۶ ماهگی گنجایش معده کودک محدود است، بنابراین غذای کمکی جایگزین یکی دو وعده شیر مادر می شود و در نتیجه کودک نیز کمتر به پستان مادر مک می زند. در این وضعیت شیر مادر کم می شود و کودک دچار کمبود وزن میگردد.

۴- با شروع غذای کمکی قبل از ۶ ماهگی، پیدایش حساسیت و آلرژی نسبت به غذا در شیرخوار ممكن است به وجود آید. شروع غذای کمکی قبل از پایان 6 ماهگی ممکن است در سالهای بعد با پیدایش بعضی از بیماریهایی که منشأ حساسیت دارد، مانند کهیر، آسم و آلرژی های غذای ی در کودک ظاهر گردد.
مامان Luna🪽🌙 مامان Luna🪽🌙 ۸ ماهگی
در ادامه موضوع دیدن تلویزیون و بروز تشنج نوزاد

انواع تشنج های نوزاد


۵.تشنج پنهان یا غایب

مدت زمان این نوع تشنج بیشتر از 30 ثانیه طول نمی‌کشد، به همین دلیل تشخیص این نوع تشنج برای پدر و مادرها دشوار می‌باشد و ممکن است که روزی چند بار اتفاق بیفتد.

از علائم تشنج غایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیره ماندن به یک نقطه
تندتند پلک زدن نوزاد
گریه بدون دلیل

۶. انواع تشنج نوزاد و تشنج فیبریل
این تشنج در بسیاری از مواقع در اثر تب خیلی بالا اتفاق می‌افتد. تشنج‌هایی که در اثر تب خیلی بالا رخ می‌دهند. معمولاً آسیب‌هایی را به بافت‌های عصبی مغز نمی‌رسانند؛ ولی بهتر است که بعد از تشنج نوزاد خود را به پیش پزشک اطفال ببرید تا شرایط آن را ارزیابی کند.

تشنج‌های فیبریل را می‌توان به دو دسته تب ساده و پیچیده تقسیم‌بندی کنیم:

تب ساده: که در آن مدت زمان تب بیش‌تر از 15-30 دقیقه طول نمی‌کشد. تشنج‌هایی که بر اثر تب ساده اتفاق می‌افتند، معمولاً یک‌بار اتفاق می‌افتند و بیشتر از یک شبانه روز نیز طول نمی‌کشند.

تب پیچیده: این نوع تب بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد و حتی ممکن است چند روز از زندگی نوزاد را به خود در گیر کند. در تشنج‌های ناشی از تب بالا ممکن است نوزاد هوشیاری خودش را از دست داده و در موارد خیلی نادر ممکن است که به نورون‌های عصبی در مغز و بافت‌های آن آسیب وارد شود.

اگر تب نوزاد شما بیش‌تر از یک شبانه روز طول کشید، حتماً آن را پیش یک پزشک متخصص ببرید.
مامان ابرا🌤️ مامان ابرا🌤️ ۸ ماهگی
⛔️مزایای روش BLW

استقلال: کودک یاد می‌گیرد که به طور مستقل غذا بخورد و به آنچه که می‌خورد کنترل کامل داشته باشد.

رشد: کودک مهارت‌های حرکتی درشت، ظریف و دهانی را تمرین می‌کند.

کنترل اشتها: کودک مسئول این است که چقدر غذا بخورد و یاد می‌گیرد در صورت سیر شدن غذا را متوقف کند.

تنوع: کودک بافت‌ها و طعم‌های مختلفی را می‌خورد که ممکن است بعدا از بدغذایی او جلوگیری کند.

سهولت: کودک (اغلب) آنچه را که شما می‌خورید، می‌خورد و کمتر به وعده‌های غذایی جداگانه نیاز دارد.

ارزانتر: کودک غذای واقعی می‌خورد.

وعده‌های غذایی خانوادگی: کودک با شما غذا می‌خورد.

غذا خوردن بیرون از خانه: برای اینگونه کودکان غذا خوردن در رستوران‌ها راحت‌تر است، زیرا کودک می‌تواند غذای کامل بخورد.

موفقیت: نوزادان به خوردن آنچه شما می‌خورید، تمایل بیشتری دارند.

تفریح واقعی: نوزادان از لمس کردن، بازرسی و چشیدن طعم‌ها و بافت‌های مختلف لذت می‌برند.

⛔️معایب

کثیف‌کاری: وقتی بچه‌ها خودشان غذا می‌خورند، کثیف‌کاری زیادی می‌شود.

ضایعات مواد غذایی: در این روش معمولا حجمی از غذا قابل خوردن نیست، زیرا به سفره، میز غذا لباس و … مالیده می‌شود.

اسراف: بخشی از غذا به دلیل مالیدن شده به هر جا قابل خوردن نیست,
مامان سورنا مامان سورنا ۹ ماهگی
اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد.
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد. کودکی که با شیر مادر ارضا می‌گردد، لزومی ندارد که قبل از سن شش ماهگی غذای کمکی به او بدهید، ولی اگر کودکی با خوردن ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر شیر در هر نوبت دیگر سیر نمی‌شود، می‌توانید حدود ۵ تا ۶ ماهگی دادن غذای کمکی را به او شروع کنید؛ به عبارت دیگر وقتی کودک از نظر عصبی و عضلانی تکامل یافته است (سر خود را بالا نگه می‌دارد و دست خود را به دهان می‌برد)، می‌توانید به او غذای کمکی بدهید.
هر غذایی باید یک نوبت در روز و با مقدار کم (یک تا دو قاشق) شروع و به تدریج مقدار آن زیادتر گردد. غذاهای گرم، نرم و رقیق، بهتر مورد قبول کودک می‌باشند (از قاشقی که برای دهان کودک مناسب است، استفاده نمایید).

اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
بهترین غذای کمکی نوزاد که مادر می‌تواند برای اولین بار به کودک بدهد، غذایی است که شبیه شیر مادر باشد یعنی آبکی و نرم؛ مزه‌ای شبیه شیر مادر داشته باشد و هضم آن برای کودک آسان باشد. بنابراین لعاب برنج و حریره بادام که کمی شیر مادر به آن اضافه شده باشد، غذای مناسبی به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد است.
۱- لعاب برنج و حریره بادام
این غذا، غذایی است سنتی که مادر می‌تواند در خانه تهیه نماید. طرز تهیه حریره بادام ساده و از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است. مادر می‌تواند با این نوع غذا، تغذیه نوزاد را شروع نماید. خوبی حریره بادام این است که:
به آسانی پخته و آماده می‌شود.
می توان این غذاها را کمی غلیظ‌تر از شیر مادر تهیه نمود تا مزه شیر مادر بدهد.
ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌کند.
مامان آیدا مامان آیدا ۶ ماهگی
ساده‌ترین تصور ما از داشتن رفاه، داشتن تمکّن مالی است اما پول به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی رفاه باشد. رفاه واقعی، رفاه احساسی و هیجانی است. کودک باید عشق دریافت کند، چیزی که ممکن است در مجهزترین قصرها و اتاق‌های بهترین ویلاها یافت نشود.

رفاه یعنی این که والدین کودک همواره، به شیوه‌ای خلاقانه، در دنیای او حاضر باشند، و با تمام وجود به ترس‌ها و نگرانی‌های فرزندان‌شان بپردازند، و برای شنیدن آن‌چه کودک‌شان به زبان می‌آورد و آن‌چه که مشتاق است به زبان بیاورد اما هنوز جرئت‌اش را نیافته، گوش شنوا داشته باشند.

رفاه یعنی این که والدین به کودک‌شان نشان دهند که همواره از او، صرفا به خاطر بودن‌اش حمایت می‌کنند و نه به خاطر موفقیت‌های عجیب و غریبی که احیانا به دست آورده است. یعنی به او اطمینان دهند که حتی اگر کل دنیا علیه او باشد، آن‌ها طرف‌اش خواهند بود. یعنی به او بیاموزند که همه‌ی انسان‌ها، علی‌رغم خطاها و رفتارهای نادرست‌شان، مستحق درک و مهربانی هستند.
مامان مغزِ گردو👧🏻 مامان مغزِ گردو👧🏻 ۷ ماهگی
این مطلب رو دیدم گفتم شاید به درد شماهم بخوره لیمومی از بدو تولد گویا دکتر تغذیه و‌مشاور داره😅
تغذیه در ۷ تا ۹ ماهگی

در این بازه زمانی، کودکان به‌تدریج به سمت خوردن ۳ وعده غذایی در روز می‌روند: صبحانه، ناهار و شام. به همین دلیل، باید طیف گسترده‌ای از غذاهای مختلف را در اختیارشان قرار دهید تا انرژی و مواد مغذی کافی مثل آهن را داشته باشند.

نوزادان نیازی به نمک یا شکر افزوده‌شده به غذا ندارند، چه‌بسا غذای شور برای کلیه‌ها خوب نیست و شکر هم می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌شان شود. در نظر داشته باشید که اوایل ممکن است ۱۰ها بار طول بکشد که کودک به یک غذا، طعم یا بافت جدید عادت کند.

جدا از این، روزهایی خواهد بود که آن‌ها غذای بیش‌تری می‌خورند و روزهایی هم کم‌تر. مهم این است که نگران نباشید و بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. یک نکته دیگر هم این است که نوزادان تا قبل از ۱۲ ماهگی به میان‌وعده نیاز ندارند.

اگر فکر می‌کنید که فرزندتان بین وعده‌های غذایی اصلی گرسنه می‌شود، می‌توانید به آن‌ها شیر اضافی بدهید.
مامان حسام مامان حسام ۶ ماهگی
نکات اساسی در شروع غذای کمکی
1 - غذای کمکی را بعد از شیر مادر به کودک بدهید و هرگز قبل از شیر به او غذا ندهید، زيرا شير مادر را نخواهد خورد.

2 - غذای کمکی را از یک غذای ساده شروع کنید و به تدریج غذاهای ترکیبی به کودک بدهید.

3 - شروع غذای کمکی باید نرم و رقیق باشد ( کمی غلیظ تر از شیر مادر )، سپس به تدریج به غلظت غذای او اضافه نمائید.

4 - غذای کمکی باید وِلَرم ( نه سرد و نه خیلی گرم ) باشد و قبل از استفاده، دمای آن را آزمایش کنید و سپس به کودک بدهید.

5 - برای دادن غذای کمکی، حتما از قاشق استفاده و ابتدا از یک قاشق شروع کنید و به تدریج مقدار آن را زیاد نمائید.

6 - هر غذای کمکی را به مدت ۵ تا ۱۰ روز ادامه دهید تا کودک به بو، طعم و مزه غذا آشنا شود و اگر نتواند آن را تحمل کند یا به آن ناسازگاری داشته باشد، مشخص گردد.

از طرف دیگر کودک و دستگاه گوارش او در این مدت به آن ماده غذایی عادت خواهد کرد و در هر هفته فقط یک ماده غذایی جدید به تركيب غذایی اضافه نمائید.

7 - برای مطبوع و خوش مزه کردن غذا، می توانید آن را کمی شیرین کنید، ولی نباید خیلی شیرین باشد تا شیر مادر به نظر کودک بی مزه جلوه کند. همچنین شیرین کردن زیاد غذا، اختلالات گوارشی ایجاد خواهد کرد.

8 - غذای کودک را در منزل تهیه کنید تا هم سالم، هم بدون مواد رنگی و مواد نگهدارنده و هم ارزانتر باشد.

9 - برای غذا دادن زمانی را انتخاب کنید که فرصت کافی داشته باشید و در کمال آرامش به کودک غذا بدهید.
مامان ... مامان ... ۹ ماهگی
🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺
💕💕

#مهم
#نشر_دهید

یک لحظه ندانم کاری، زندگی بچه را برای همیشه تغییر میدهد.
فقط در یک لحظه، سندرم تکان دادن بچه باعث آسیب شدید و دائمی یا حتی از بین رفتن زندگی میشود.

ساعت دو صبح است.
بسيار خسته ايد و از صداي گريه ي دائم که در سرتان مي پيچد، گوشهايتان زنگ ميزند.
دوباره بيدار شده است.
شما هرگز به کوچولويتان آسيب نميرسانيد، اما گاهي فقط براي ثانيه اي و براي لحظه اي سکوت و آرامش، دنيا را هم ميدهيد.
در اين ساعتهاي تاريک، حتي مهربانترين و دقيقترين والدين نيز به سادگي ميشکنند.

آسيب سر بسيار شديد که به طور معمول به عنوان سندرم تکان دادن بچه خوانده ميشود، زماني رخ ميدهد که بزرگسالي به شدت کودک يا نوزاد را تکان ميدهد و اغلب به قصد تلاش براي متوقف ساختن گريه است.
چون ماهيچه هاي گردن نوزاد به خوبي رشد نکرده اند و حمايت اندکي را براي سر او فراهم ميآورند، اين حرکات خشن، مغز را در جمجمه به عقب و جلو پرتاب ميکند و باعث صدمات جدي و تهديد جاني ميشود.