امیدوارم مفید باشه مامانای گل❤❤❤❤
🔰نکاتی در مورد شروع غذای کمکی از پایان شش ماهگی
🔸در تغذیه کودکان زیر یک سال، قبل از دادن غذای کمکی، به کودک باید شیر بدهید.
🔹شروع تغذیه کمکی باید با فرنی، حریره بادام، پوره سیب زمینی و پوره هویج باشد و استفاده از لعاب برنج به دلیل ارزش غذایی پایین توصیه نمی‌شود.
🔸سوپی که برای تغذیه نوزادان زیر یک سال استفاده می‌شود باید دارای سیب‌زمینی، هویج، برنج، جعفری، ماهیچه گوسفند یا مرغ باشد و در هنگام مصرف نیز مواد سوپ کاملاً با پشت قاشق یا گوشتکوب له شود.
🔹هر ماده ی غذایی جدید را با توجه به سن نوزاد باید شروع کنید و اضافه کردن هر ماده ی غذایی جدید باید با یک هفته فاصله انجام شود و چنانچه نوزادی نسبت به تغذیه حساسیت داشته باشد در این مدت خود را نشان می‌دهد.
🔸در روزهای ابتدایی از یک قاشق در روز شروع کنید و پایان ماه هفتم به ۱۲ قاشق برسانید تغذیه با غذای کمکی در هر وعده نباید از 10 قاشق مرباخوری بیشتر باشد.

۳ پاسخ

ینی سوپ و حریره بادوم نباید از ۱۰قاشق بیشتر باشه تا اخر ۷ماه؟؟؟ من دخترم ۶ماه و ۱۱روزشه هرچقد خورد میدمش ک ( البته صورت دخترم دون دون قرمز شده نمیدونم ب چی حساسیت داره تو سوپ) 😭

امیدوارم مفید باشه❤❤❤❤

درسته لعاب برنج ارزش غذایی ندارد ولی برای چند روز اول برای اماده کردن معده نوزاد توصیه می گردد تا یک هفته

سوال های مرتبط

مامان زینب مامان زینب ۶ ماهگی
#تغذیه_کمکی

نحوه شروع غذای کمکی

. ( هفته اول ماه هفتم)

شروع غذای کمکی با #فِرِنی آرد برنج است که با یک قاشق مرباخوری یک‌بار در روز (ظهر) شروع شده و کم‌کم به مقدار و دفعات آن اضافه می‌شود، به‌طوری‌که روز دوم به دو قاشق مرباخوری (یک قاشق ظهر و یک قاشق عصر)، روز سوم به 4 قاشق مرباخوری، روز چهارم، 5 قاشق (صبح، ظهر، عصر و شب، هر بار یک قاشق)، روز پنجم 6 قاشق مرباخوری (صبح، ظهر، عصر و شب، هر بار دو قاشق) و روز ششم و هفتم حداکثر به 12 قاشق مرباخوری می‌رسد.

نکته: غذای کمکی حتماً بعد از شیر مادر داده شود.

. ( هفته دوم ماه هفتم)
در این هفته می‌توان #حریره بادام را به تغدیه کودک اضافه کرد. شروع آن مانند #فرنی از یک تا دو قاشق مرباخوری در روز تا روز ششم و هفتم، حداکثر به 12 قاشق برسد. فراموش نشود که در این هفته به‌جای فرنی، حریره بادام جایگزین می‌شود.

. (هفته سوم ماه هفتم)
در این هفته، پوره #سبزی‌ها مانند #سیب‌زمینی و #هویج داده می‌شود.

. ( هفته چهارم ماه هفتم)
می‌توان سوپ #گوشت را به برنامه کودک وارد کرد. سوپ گوشت در سه تا چهار نوبت در روز بعد از اینکه کودک شیر مادر خورد، به او داده می‌شود. تا پایان ماه هفتم غذاهای کمکی، یکی یکی داده می‌شود و از ماه هشتم می‌توانیم ترکیبی از غذاهای کمکی را در برنامه غذایی کودک وارد کرد.
دقت کنید غذای کودک را به هیچ وجه میکس نکنید و در شیشه نریزید . حتما با قاشق به کودک داده شود
مامان حسام مامان حسام ۶ ماهگی
نکات اساسی در شروع غذای کمکی
1 - غذای کمکی را بعد از شیر مادر به کودک بدهید و هرگز قبل از شیر به او غذا ندهید، زيرا شير مادر را نخواهد خورد.

2 - غذای کمکی را از یک غذای ساده شروع کنید و به تدریج غذاهای ترکیبی به کودک بدهید.

3 - شروع غذای کمکی باید نرم و رقیق باشد ( کمی غلیظ تر از شیر مادر )، سپس به تدریج به غلظت غذای او اضافه نمائید.

4 - غذای کمکی باید وِلَرم ( نه سرد و نه خیلی گرم ) باشد و قبل از استفاده، دمای آن را آزمایش کنید و سپس به کودک بدهید.

5 - برای دادن غذای کمکی، حتما از قاشق استفاده و ابتدا از یک قاشق شروع کنید و به تدریج مقدار آن را زیاد نمائید.

6 - هر غذای کمکی را به مدت ۵ تا ۱۰ روز ادامه دهید تا کودک به بو، طعم و مزه غذا آشنا شود و اگر نتواند آن را تحمل کند یا به آن ناسازگاری داشته باشد، مشخص گردد.

از طرف دیگر کودک و دستگاه گوارش او در این مدت به آن ماده غذایی عادت خواهد کرد و در هر هفته فقط یک ماده غذایی جدید به تركيب غذایی اضافه نمائید.

7 - برای مطبوع و خوش مزه کردن غذا، می توانید آن را کمی شیرین کنید، ولی نباید خیلی شیرین باشد تا شیر مادر به نظر کودک بی مزه جلوه کند. همچنین شیرین کردن زیاد غذا، اختلالات گوارشی ایجاد خواهد کرد.

8 - غذای کودک را در منزل تهیه کنید تا هم سالم، هم بدون مواد رنگی و مواد نگهدارنده و هم ارزانتر باشد.

9 - برای غذا دادن زمانی را انتخاب کنید که فرصت کافی داشته باشید و در کمال آرامش به کودک غذا بدهید.
مامان سورنا مامان سورنا ۹ ماهگی
اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد.
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد. کودکی که با شیر مادر ارضا می‌گردد، لزومی ندارد که قبل از سن شش ماهگی غذای کمکی به او بدهید، ولی اگر کودکی با خوردن ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر شیر در هر نوبت دیگر سیر نمی‌شود، می‌توانید حدود ۵ تا ۶ ماهگی دادن غذای کمکی را به او شروع کنید؛ به عبارت دیگر وقتی کودک از نظر عصبی و عضلانی تکامل یافته است (سر خود را بالا نگه می‌دارد و دست خود را به دهان می‌برد)، می‌توانید به او غذای کمکی بدهید.
هر غذایی باید یک نوبت در روز و با مقدار کم (یک تا دو قاشق) شروع و به تدریج مقدار آن زیادتر گردد. غذاهای گرم، نرم و رقیق، بهتر مورد قبول کودک می‌باشند (از قاشقی که برای دهان کودک مناسب است، استفاده نمایید).

اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
بهترین غذای کمکی نوزاد که مادر می‌تواند برای اولین بار به کودک بدهد، غذایی است که شبیه شیر مادر باشد یعنی آبکی و نرم؛ مزه‌ای شبیه شیر مادر داشته باشد و هضم آن برای کودک آسان باشد. بنابراین لعاب برنج و حریره بادام که کمی شیر مادر به آن اضافه شده باشد، غذای مناسبی به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد است.
۱- لعاب برنج و حریره بادام
این غذا، غذایی است سنتی که مادر می‌تواند در خانه تهیه نماید. طرز تهیه حریره بادام ساده و از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است. مادر می‌تواند با این نوع غذا، تغذیه نوزاد را شروع نماید. خوبی حریره بادام این است که:
به آسانی پخته و آماده می‌شود.
می توان این غذاها را کمی غلیظ‌تر از شیر مادر تهیه نمود تا مزه شیر مادر بدهد.
ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌کند.
مامان حسام مامان حسام ۶ ماهگی
خطرات زود شروع کردن غذای کمکی

اگر غذای کمکی زودتر از ۶ ماهگی شروع شود، ممکن است مسایل و مشکلات زیر برای کودک به وجود آید :

1 ـ غذای کمکی که به شیرخوار داده می شود، ممکن است مورد قبول او واقع نشود و آن را تحمل نکند و در نتیجه کودک دچار دل درد، استفراغ و اسهالگردد، مخصوصا اگر غذای کمکی به صورت بهداشتی تهیه نشده باشد.

2- قبل از ۷ ماهگی، اعمال دستگاه گوارشی شیرخوار تکامل پیدا نکرده است، به طور مثال آنزیم آميلاز که برای هضم و جذب مواد نشاسته ای ( مثل آرد برنج ) ضروری است، در روده های کودک، کم و نا کافی است، بنابراین نمی تواند غذایی را که با نشاسته تهيه شده است، هضم و جذب نماید. همچنین خوردن مواد گوشتی قبل از پایان ۶ ماهگی، ممکن است موجب آسیب کلیه های کودک گردد.

3- چون قبل از ۶ ماهگی گنجایش معده کودک محدود است، بنابراین غذای کمکی جایگزین یکی دو وعده شیر مادر می شود و در نتیجه کودک نیز کمتر به پستان مادر مک می زند. در این وضعیت شیر مادر کم می شود و کودک دچار کمبود وزن میگردد.

۴- با شروع غذای کمکی قبل از ۶ ماهگی، پیدایش حساسیت و آلرژی نسبت به غذا در شیرخوار ممكن است به وجود آید. شروع غذای کمکی قبل از پایان 6 ماهگی ممکن است در سالهای بعد با پیدایش بعضی از بیماریهایی که منشأ حساسیت دارد، مانند کهیر، آسم و آلرژی های غذای ی در کودک ظاهر گردد.