طرز خشک کردن به برای دمنوش به‌صورت خانگی، با فر و بدون فر

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز خشک کردن به برای دمنوش

اگر طرز خشک کردن به برای دمنوش را بدانید، به راحتی می‌توانید این میوه خوش عطر و بو، پر خاصیت و بهشتی را خشک کنید و در عصرهای سرد پاییز و زمستان یک دمنوش پر فایده نوش جان کنید. میوه به یکی از میوه‌های پر فایده پاییزی است که بخواهید یا نخواهید بدنتان به صورت اتومات در فصل سرد سال، طلب می‌کند که آن را بخورید و بخشی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را به کمک آن دریافت کنید. با توجه به اینکه میوه‌های خشک طرفداران زیادی دارد و استفاده کردن از آنها بسیار بسیار ساده و راحت است، میوه به یک گزینه عالی برای خشک کردن و استفاده به عنوان دمنوش یا حتی همانطور خشک شده است.

در این مطلب از سایت گهواره همه چیز را در مورد خشک کردن به و به خشک شده و فواید آن و موارد مصرف آن یاد خواهید گرفت.

نحوه خشک كردن به برای دمنوش چگونه است؟

نحوه خشک كردن به برای دمنوش چگونه است؟

خشک کردن به مثل سایر میوه‌ها با چند روش امکانپذیر است. اینکه دقیقا از کدام روش استفاده کنید، انتخاب با شماست، اما توجه داشته باشید نباید به‌ها به قدری خشک شوند، که با فشار دست بشکنند، بلکه بعد از خشک شدن باید بافت نرمی مانند کشمش داشته باشند.

آفتاب

اگرچه خشک كردن به در آفتاب پاییز و زمستان بسیار زمان‌بر است، اما به هر حال استفاده از آفتاب برای خشک کردن میوه‌ها گزینه خوب و کاملا در دسترسی است. در این روش حتما باید روی به را با یک تنظیف تمیز بپوشانید تا گرد و خاک و حشره و مورچه وارد به نشود. حتما به‌ها را زیر و رو کنید تا به خوبی خشک شوند. در این روش به‌های خرد شده نباید در سینی گذاشته شوند، زیرا سینی از زیر اجازه تردد هوا را نمی‌دهد و منجر به پلاسیده شدن، کپک زدن و نهایتا خراب شدن به‌ها می‌شود. در این روش باید به‌ها را با فاصله در یک سبد توری قرار دهید و زیر و روی سبد را تنظیف قرار دهید تا به این ترتیب نکات بهداشتی را هم رعایت کرده باشید و نهایتا یک به خشک شده و کاملا تمیز داشته باشید.

استفاده از بخاری یا شوفاژ یا هیتر

روش خشک كردن به روی بخاری یک روش ساده است. بخاری یا شوفاژ در فصول سرد در دسترس همه است. این دو یکی از بهترین گزینه‌های و در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای خشک کردن میوه از جمله خشک کردن به است. فقط کافی است به‌ها را خرد کنید، روی یک سینی غیر پلاستیکی (مثلا مسی، رویی، استیل و ...) پهن کنید و روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید. در این روش برای خشک شدن به‌ها به صبوری بیشتری نیاز دارید. حتما هر از چندگاهی به‌ها را جا به جا کنید تا تمام قسمت‌ها به به اندازه کافی حرارت ببیند.

خشک شدن به در این روش چیزی بین یک تا دو روز طول می‌کشد، البته بسته به دما و رطوبت محیط این زمان می‌تواند کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر هم باشد.

* طرزتهیه انواع دمنوش انرژی زا و نشاط آور خانگی را در اینجا بخوانید. 

با استفاده از فر

استفاده از فر روش دیگری برای خشک کردن میوه‌ها از جمله به است. به‌های خرد شده را در سینی فر قرار دهید و داخل فر بگذارید. در این روش نباید درب فر را ببندید، زیرا باعث پخته شدن به‌ها می‌شود. حتما برای اینکه آب به کشیده شود و میوه‌ها به صورت یکنواخت خشک شوند، باید به‌ها را زیر و رو کنید.

بسته به مقدار به برای این روش حداقل باید 8 ساعت فر روشن باشد. البته نه 8 ساعت مداوم، زیرا طبیعتا به دستگاه فر شما فشار وارد می‌شود. حتما هر یک و نیم ساعت، نیم ساعت به فر استراحت دهید تا دچار خرابی و خسارت نشود.

دستگاه میوه خشک کن

استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن یک انتخاب عالی و راحت برای خشک کردن میوه است. دستگاه میوه خشک‌کن به دو صورت خانگی و صنعتی در بازار موجود است؛ بدیهی است که برای خشک کردن میوه در مقدار کم و در فضای خانه، یک میوه‌خشک کن خانگی کفایت می‌کند. البته حتما در هنگام خرید دستگاه میوه خشک‌کن به قدرت موتور دستگاه توجه داشته باشید و یک موتور قوی را انتخاب و خریداری کنید؛ زیرا اینگونه دستگاه‌ها معمولا از ناحیه موتور بسیار آسیب‌پذیرند؛ به طوریکه نمونه‌های ضعیف بعد از چند بار استفاده می‌سوزند و نیاز به تعمیر دارند.

قبل از خشک کردن به حتما به این نکات توجه کنید

  • از میوه به سالم و درجه یک استفاده کنید.
  • حتما میوه به را به خوبی بشویید و پرز روی آن را کاملا از بین ببرید.
  • برای خرد کردن میوه به از رنده درشت استفاده کنید یا میوه به را به کمک رنده‌های مخصوص به صورت چیپسی برش بزنید.
  • اصلا نیازی نیست میوه به را پوست بگیرید؛ فقط و فقط خوب آن را بشویید.

طرز تهیه به خشک برای چای و دمنوش

طرز تهیه به خشک برای چای و دمنوش

بهِ خشک شده برای تهیه دمنوش کافی نیست. توجه داشته باشید که بعد از خشک شدن به‌ها حتما باید آنها را تفت بدهید. اگر تفت ندهید، کیفیت خوبی از دمنوش به نخواهید داشت.

تفت دادن به

اگر به عکس به خشک شده نگاهی بیندازید، متوجه رنگ تیره آن خواهید شد. این رنگ تیره حاصل تفت دادن به خشک شده است.

برای تفت دادن به خشک شده باید یک تابه بزرگ روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس مقداری از به‌های خشک شده را در تابه بریزید و تفت دهید. در این مدت حتما حتما تکه‌های به را مدام هم بزنید تا نسوزند.

این کار را تا زمانی که رنگ به‌ها کاملا تیره شود، ادامه دهید. تیره شدن رنگ به موجب می‌شود تا چای به یا دمنوش به بعد از دم کشیدن رنگ بگیرد و خوش‌رنگ شود. حتما مراقبت کنید تا تکه‌های به نسوزند و بد بو نشوند. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تابه را از روی شعله بردارید و خرده‌های به را در سینی پهن کنید تا کاملا خنک شوند.

توجه داشته باشید برای تفت دادن به هرگز به یکباره مقدار زیادی از به خشک شده را در تابه نریزید؛ حتما به حجم تابه دقت کنید و به اندازه‌ای که به‌ها روی هم قرار نگیرند، به در تابه بریزید. درست مانند زمانی که می‌خواهید سیب‌زمینی سرخ کنید.

اگر بیشتر از حجم تابه، به در آن بریزید و تفت دهید، در نهایت به خشک شده و تفت داده شده خوش‌رنگ و با کیفیتی نخواهید داشت.

طرز تهیه دمنوش به

 اگر فیلم طرز تهیه چای به را دیده باشید، حتما متوجه خوش‌رنگ و لعاب بودن این دمنوش یا چای شده‌اید. برای تهیه یک دمنوش به عالی به مواد زیر نیاز دارید:

  • به خشک شده درجه یک
  • دانه هل
  • چوب دارچین
  • گلاب
  • نبات یا عسل
  • زعفران

توجه داشته باشید استفاده از هل، دارچین و زعفران کاملا سلیقه‌ای است؛ این ترکیبات باعث می‌شوند دمنوش خوش‌رنگ‌تر، خوش‌مزه‌تر و پرخاصیت‌تری داشته باشد، اما طبیعتا به تنهایی به خشک شده هم به شما می‌تواند دمنوش خوبی ارائه دهد. همچنین استفاده از نبات یا عسل هم به انتخاب شما بستگی دارد. اگر به خشک شده به اندازه کافی شیرین باشد، معمولا نیازی نیست از هیچ شیرین‌کننده دیگری استفاده کنید.

در نهایت به خشک شده را در قوری چینی بریزید، کمی آب جوش روی آن بریزید و روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور به مدت یک ربع ساعت دم کنید. یادآوری می‌کنیم که استفاده از ترکیبات یاد شده کاملا سلیقه‌ای دل‌بخواهی است.

دمنوش به برای چی خوبه؟

حتما می‌پرسید این همه زحمت و مشقت برای تهیه به خشک شده و بعد دمنوش به، برای چیست و اساسا این دمنوش چه خاصیت‌هایی دارد. باید بدانید که میوه به یکی از پر خاصیت‌ترین دمنوش‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید.

  • موثر برای زخم معده به دلیل داشتن فنول
  • موثر در درمان اسهال و عفونت‌های روده و همچنین یبوست
  • یک دمنوش جوان‌کننده به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان
  • مناسب برای لاغری و تناسب اندام، زیرا کالری کم و فیبر زیاد دارد.
  • ضد آلرژی و آرام‌کننده‌ سیستم عصبی و دستگاه تنفس
  • ضد ویروس و آنتی‌باکتریال
  • جلوگیری کننده از عفونت روده، اسهال، سوزش مجاری ادرار و آنفولانزا 
  • آرام‌کننده‌ ذهن و تقویت‌کننده‌ هوش
  • موثر در جلوگیری از آلزایمر
  • افزایش‌دهنده‌ عقل، اشتها
  • آرامش‌بخش قوی
  • موثر در درمان بی‌خوابی و التهابات موضعی نظیر ترک پوست
  • آرام کننده قلب به دلیل کم کردن فشار خون و کلسترول

*در مورد خواص و مضرات خوردن به در بارداری بیشتر بدانید

ضرر دمنوش به برای چه مواردی است؟

هر ماده مفیدی اگر بی‌اندازه و افراط‌گونه مصرف شود، اثرات سوء خواهد داشت. دمنوش به نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. با توجه به مزاج گرم دمنوش به، استفاده بیش از اندازه از دمنوش به می‌تواند منجر به جوش صورت و التهابات پوست شود.

خواص دمنوش به برای مادران باردار

جالب است بدانید که دمنوش به یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌‌ها برای مادران بارداری است. میوه به، به دلیل قابض بودن باعث تقویت سلول‌های جداره رحم می‌شود و از همین جهت می‌تواند در جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری بسیار موثر باشد.

در واقع تقویت رحم خانم‌های باردار، کاهش میزان حالت تهوع در دوران بارداری و بهبود ناراحتی‌های گوارشی از خواص دمنوش به در دوران بارداری است.

همچنین گفته می‌شود به و دمنوش آن به زیبایی جنین و داشتن چشم‌های زیبا و درشت هم کمک زیادی می‌کند.

اگر باردار هستید، می‌توانید این موارد را امتحان کنید. در واقع استفاده به اندازه از دمنوش به، نه تنها ضرری ندارد، بلکه ضمن تقویت رحم مادر باردار، بهبود حالت تهوع صبحگاهی و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن مادر، در زیبایی جنین هم موثر است.

بدیهی است که استفاده به اندازه از دمنوش به ضرری را متوجه مادر باردار نخواهد کرد. برای این منظور می‌توانید هر روز صبح به جای چای در وعده صبحانه از دمنوش به استفاده کنید تا نتیجه آن را به چشم خود ببینید.

* خوردن دمنوش به در بارداری چه فواید و معایبی دارد؟ اطلاعات کامل 

کلام آخر

اگر از پس مراحل طرز خشک کردن به برای دمنوش بر نمی‌آیید، از خوردن آن منصرف نشوید؛ شما به راحتی می‌توانید از عطاری‌های معتبر، به خشک شده و تفت داده شده و کاملا پودر شده و آماده برای دمنوش تهیه کنید و فقط زحمت دم کردن آن را بر عهده بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم به دلیل خواص بسیار بالای این دمنوش، از خوردن آن صرف نظر نکنید و حتما آن را در رژیم غذایی و سبد غذایی خود قرار دهید.