خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن میوه‌ به در بارداری

خوردن میوه به در بارداری هم توسط متخصصین و هم در طب اسلامی بسیار توصیه شده است و در لیست مواد غذایی مفید در بارداری است. از میوه‌ به به عنوان یک دارو نیز استفاده می‌شود. افراد از میوه‌ به، به شکل مربا و کمپوت، عصاره یا چای برای درمان اختلالات گوارشی از جمله درد معده و روده (التهاب دستگاه گوارش) و همچنین اسهال استفاده می‌شود. به یک میوه‌ باستانی بومی در آسیا و مدیترانه است. از میوه‌ی به در تهیه‌ مربا، ژله، مارمالاد و پودینگ استفاده می‌شود.

خواص به در بارداری کدامند؟

سرشار از مواد مغذی است. میوه‌ی به حاوی فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری ست.

ارزش غذایی 92 گرم میوه‌ی به، به شرح زیر است:

  • کالری: 52
  • چربی: 0 گرم
  • پروتئین: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 14 گرم
  • فیبر: 1.75 گرم
  • ویتامین C: 15 درصد از مقدار روزانه (DV)
  • تیامین (ویتامین B1): 1.5 درصد از DV
  • ویتامین B6: 2 درصد از DV
  • مس: 13 درصد DV
  • آهن: 3.6 درصد DV
  • پتاسیم: 4 درصد DV
  • منیزیم: 2 درصد DV

همانطور که می‌بینید، این میوه مقادیر متوسط ویتامین C و مس و مقادیر کمی ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم و آهن در بارداری را تأمین می‌کند. میوه‌ به از نظر کالری کم و دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که آن را به یک میوه مغذی تبدیل می‌کنند.

1. حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است

بسیاری از فواید میوه‌ به را می‌توان به منبع غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها نسبت داد.آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند ، رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های شما آسیب برساند. آنتی اکسیدان‌ها استرس متابولیک و التهاب را می‌کاهند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که برخی آنتی اکسیدان‌های میوه‌ی به، از جمله فلاونول‌ها مانند کوئرستین و کامفرول، باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی می‌شوند.

2. به مدیریت تهوع ناشی از بارداری کمک کند

برخی از شایع‌ترین علائم در اوایل بارداری، تهوع و استفراغ است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که خوردن میوه‌ به در بارداری ممکن است به تسکین این علائم کمک کند. ویتامین B6 موجود در به، در کاهش تهوع ناشی از بارداری مؤثر است.

3. می‌تواند مشکلات گوارشی را تسکین دهد

از دیرباز در طب سنتی برای درمان انواع اختلالات گوارشی از میوه‌ی به استفاده می‌شد. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که خوردن میوه‌ی به در بارداری می‌تواند از بافت روده در برابر آسیب‌های مرتبط با بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو محافظت کند.

4. می‌تواند زخم معده را درمان کند

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ی به در بارداری می‌تواند به پیشگیری و درمان زخم معده کمک کند. میوه‌ی به از رشد باکتری پیلوری، یک باکتری شناخته شده در ایجاد زخم معده، جلوگیری می‌کند.

5. می‌تواند علائم رفلاکس معده را کاهش دهد

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ی به در بارداری می‌تواند در مدیریت علائم رفلاکس معده در دستگاه گوارش (GERD)، که معمولاً به عنوان رفلاکس اسیدی شناخته می‌شود، کمک کند.

6. می‌تواند در برابر برخی از واکنش‌های آلرژیکی محافظت کند

خوردن میوه‌ی به با سرکوب فعالیت برخی سلول‌های ایمنی مشخص که مسئول واکنش‌های آلرژیک هستند، علائم مختلف آلرژی را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در به ممکن است با واکنش‌های آلرژیک خفیف، مانند پوست ملتهب، آبریزش بینی و آسم مبارزه کند. 

7. می‌تواند باعث آرامش اعصلب شود

از مهمترین خواص به خاصیت آرامبخشی آن است. مصرف این میوه و همچنین نوشیدن چای و دمنوش به، موجب تعادل و آرام شدن اعصاب می شود.

8. کمک به پایین آوردن فشارخون 

به پتاسیم بالایی دارد، به همین خاطر در کاهش فشار خون موثر است و مصرف آن در دوران بارداری سبب کاهش فشار خون بارداری می شود. عناب در بارداری نیز این خاصیت را دارد اما احتمال سقط جنین را زیاد میکند.

آیا خوردن میوه‌ به در بارداری در زیبایی جنین تاثیر دارد؟

در طب سنتی آمده است خوردن میوه‌ی به در بارداری منجر به زیبایی جنین می‌شود و پوستی سالم و شفاف و درخشان به او می‌دهد. ولی صحت علمی آن جایی تایید نشده است.

مضرات میوه به در بارداری کدامند؟

علی رغم این که این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است و فواید بسیاری برای زنان باردار دارد اما باید دقت کرد که مصرف بیش از‌حد این میوه در برخی موارد ممکن است مضراتی به دنبال داشته باشد :

  • یکی از اولین مشکلات خوردن میوه‌ به در بارداری، سفتی بیش از حد میوه، سختی در جویدن و هضم دشوار آن است. اگر به را به صورت خام مصرف می‌کنید آن را ابتدا کاملاً بشویید و بعد رنده کنید. خوردن کمپوت و مربای به راحتتر است.
  • کرک روی میوه‌ به برای حلق و گلو مضر است و باید قبل از خوردن آن تراشیده شود. این موضوع به طور ویژه در زنان بارداری که به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند بسیار خطرناک است.
  • توصیه شده است زنانی که مزاج گرمی دارند از خوردن میوه‌ به در بارداری خودداری کنند.
  • دانه‌ی به دارای مقادیری سیانید است که مصرف بیش از حد این میوه در زنان باردار، ممکن است باعث بروز مسمومیت در آن ها شود بنابراین لازم است در مصرف این میوه تعادل را رعایت کرد.

میزان مناسب میوه‌ به، به عوامل مختلفی از جمله سن مادر، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین میزان مناسب مصرف به وجود ندارد. اما مانند میوه‌های دیگر در صورت افراط به عوارض خوردن میوه زیاد در بارداری دچار می‌شوید.

کمپوت به در بارداری

از آنجایی که میوه‌ به سفت بوده و هضم آن دشوار است استفاده از آن به صورت کمپوت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. البته از آنجایی که کمپوت‌های صنعتی حاوی شکر افزوده هستند بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود.

مربای به در بارداری

خوردن مربای به روش دیگری برای خوردن به در بارداری ست اما از‌آنجایی که میزان زیادی شکر به رژیم اضافه می‌کند، برای خانم های باردار مستعد اضافه وزن و دیابت بارداری چندان توصیه نمی‌شود  برای همین بهتر است از این شیوه‌ مصرف به خودداری کنید.

به دانه در بارداری

دانه‌ی به یک دانه‌ی قهوه‌ای و پرخاصیت است. از دانه‌ی به برای درمان گلو درد و تسکین سرفه استفاده می‌شود. دانه‌های میوه‌ به دارای خاصیت ملین، ضد التهابی و قابض خفیف اما قابل اعتمادی هستند. دانه‌ها هنگام قرار گرفتن در آب (30 گرم در نیم لیتر آب) پف می‌کنند و ماده‌ای چسبنده را تشکیل می‌دهند که مصرفش پرخاصیت است. این توده‌ی چسبنده، برای بهبودی بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. علاوه بر این، از آن به صورت موضعی برای التیام سوختگی‌های جزئی و کبودی‌ها استفاده می‌شود. آب این ترکیب را هم می‌توانید در طول روز بنوشید که در درمان سرفه، خشکی گلو و رفع عطش موثر است. از به دانه برای درمان اسهال نیز استفاده می‌شود. 

مصرف دمنوش به در بارداری

برای خوردن میوه‌ی به در بارداری می‌توانید مصرف آن به صورت دمنوش را هم امتحان کنید. مصرف دمنوش به مانند سایر انواه جوشانده سرماخوردگی در بارداری خواص بسیار زیادی دارد و از جمله خواص دمنوش به، درمان سرفه و گلو درد و تنظیم فشار خون دارد. برای تهیه‌ی این دمنوش باید از انواع به رسیده استفاده کنید. آن را خوب شسته و پرزش را بردارید. سپس رنده کرده و خشک نمایید. بعد در یک تابه‌ آن را حرارت دهید، حرارت دادن باعث تیره شدن رنگ به و افزایش طعم آن در دنوش می‌شود (می توان از به خشک شده و حرارت داده نشده هماستفاده کرد)  یک قاشق از این بهِ خشک شده را در یک قوری دم کنید و از نوشیدنش لذت ببرید.