مصرف غذاهای تند در بارداری و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف غذاهای تند در بارداری

مصرف غذای تند در بارداری یکی از نگرانی‌های تغدیه‌ای مادران بارداراست که آیا غذای تند در دوران بارداری ضرر دارد یا نه؟ رژیم غذایی یک زن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا نه تنها برای مادر غذامحسوب می شود بلکه برای رشد جنینن نیز اهمیت دارد. رژیم غذایی یک زن باردار باید به خوبی متعادل شود. باید مراقب باشید غذاهایی را مصرف کنید که به مادر و جنین آسیب نرساند. اما سوال مهم این است که مصرف غذای تند در بارداری مجاز است؟ بسیاری از باورها  مبنی بر این هستند که مصرف غذاهای تند در بارداری می توانند موجب سقط جنین شوند اما ایا واقعا این باور درست است؟ یک زن باردار در دوران بارداری چه میزان می تواند غذای تند مصرف کند ؟ ادویه‌های مجاز در بارداری کدامند؛ مثلاً آیا خوردن فلفل سبز شیرین در بارداری ضرر دارد یا می‌توان مصرف کرد؛ و کلی سؤال مشابه دیگردر ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه که باید در مورد غذای تند در بارداری بدانید را بدانید.

 

آیا خوردن غذاهای تند در بارداری برای جنین خطرناک است؟

مادران در طول بارداری ممکن است هوس‌های غذایی مختلفی داشته باشند و این امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. مثلاً ممکن است برخی از شما تمایل زیادی به خوردن فلفل تند در بارداری داشته باشید. حتی ممکن است بعضی روزها احساس کنید که خوردن‌ ترشی در بارداری بخصوص ترشی تند تنها چیزی است که می‌تواند حالتان را خوب کند!

خبر خوب این است که ولع مصرف غذای تند در دوران بارداری رایج است و برای مادر و جنین مضر نیست. اما از طرف دیگر، اگر شما به طور منظم غذاهای تند بخورید، ممکن است در دوران بارداری احساس ناراحتی شما نسبت به قبل بیشتر شود. بنابراین توصیه می شود که همه غذاها دارای مقدار مناسبی از ادویه جات باشند، وجود ادویه در مواد غذایی باعث افزایش مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می شود. اما شما مجازید که از مقادیر معقولی غذای تند در بارداری استفاده کنید. مثلاً اگر هوس خوردن فلفل سبز در بارداری را کرده‌اید، قدری میل کنید. نیازی هم نیست که خود را از خوردن ‌ترشی فلفل تند در بارداری محروم کنید! قدری از آن را در کنار غذایتان نوش جان کنید. با این ‌وجود، شما نباید در خوردن غذاهای تند در بارداری زیاده‌روی کنید، زیرا ممکن است دچار یکسری عوارض شوید.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری + نبایدهای بارداری

غذای تند در سه ماهه اول بارداری

مصرف غذاهای ادویه دار در سه ماهه اول بی خطر است و در رشد کودک تأثیر نمی گذارد. خطر از دست دادن بارداری زودرس در سه ماهه اول زیاد است ، که ممکن است باعث شود مادران از عوارض مصرف غذای تند نگران باشند.اما نمی توان گفت که مصرف غذای تند در بارداری می تواند موجب سقط شود.سقط در سه ماه اول همانطور که گفتیم شایع است پس در اوایل بارداری از هر لحاظ چه تغذیه ، چه فعالیت بدنی باید مواظب بود.

غذای تند در در سه ماهه دوم و سوم بارداری

مصرف غذاهای تند در سه ماهه دوم و سوم شانس ابتلا به سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را افزایش می دهد. در سه ماهه سوم ، جنین در حال رشد باعث بازگشت اسیدهای معده به مری می شود و خوردن غذاهای تند می تواند این شرایط را بدتر کند.

 

خوردن فلافل در بارداری

عوارض غذاهای تند در بارداری چیست؟

عوارض غذاهای تند در بارداری بیشتر متوجه خود شماست نه کودکتان! و مربوط به زمانی است که در مصرف آن زیاده‌روی کنید یا حساسیتی نسبت به آن داشته باشید که در این صورت در لیست غذاهای مضر در بارداری قرار میگیرد. شما تا وقتی‌که دچار عوارضی که در ادامه به آنها اشاره شده است، نشوید، مجازید که از مصرف هرگونه غذای تند در بارداری لذت ببرید.

1. سوزش سر دل

اکثر زنان باردار در نتیجه تغییرات هورمونی و فشار ناشی از رشد رحم، دچار سوءهاضمه می‌شوند. سوزش سر دل یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی دوران بارداری است که معمولاً از سه ماهه دوم تشدید می‌شود و در سه ماهه سوم بارداری به اوج خود می‌رسد. خوردن غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری می تواند باعث سوزش معده و بازگشت اسید در ماه های آخر بارداری شود. رفلکس اسید باعث می شود زمان انتقال غذا از معده به لوله مری مواد غذایی احساس سوزش به وجود آید. در دوران باردار هورمون پروژسترون عضلات و رگ های بدن را شل می کند، این‌هورمون، دریچه مستقر در مری را شل می کند به طوری که اسید بیشتری در معده به وجود می آید، اسید تولید شده به داخل مری می رود. مصرف غذاهای تند در دوران بارداری این رفلکس اسید را بدتر می کنند.علت آن است که با پیشرفت بارداری و رشد بیشتر جنین در رحم شما، فشاری که به معده وارد می‌شود، افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود اسید معده به داخل مری برگردد و باعث رفلکس اسید و سوزش سر دل شود.

بهتر است تا حد ممکن از مصرف غذاهایی مانند فلفل و سوسیس و کالباس در بارداری خودداری کنید؛ زیرا باعث تشدید رفلکس اسید و سوزش سر دل می‌شوند. این موضوع به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر خیلی هوس خوردن غذای تند در بارداری را داشتید، بعد از خوردن آن، حتماً یک لیوان شیر بخورید تا سوزش سر دل شما به حداقل ممکن برسد. همچنین مصرف عسل پس از خوردن غذاهای تند در بارداری می‌تواند به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند.

2. بیماری صبحگاهی

بیماری صبحگاهی یا تهوع بارداری به دلیل تغییرات سطح هورمونی بدن در مراحل اولیه بارداری، بسیار شایع است. خوردن غذای تند در بارداری می‌تواند بیماری صبحگاهی را تشدید کند. به همین علت زنانی که دچار تهوع شدید هستند، می‌بایست خوردن غذاهای تند در بارداری را به‌کل فراموش کنند. این افراد حتی در سه ماهه اول بارداری نیز نمی‌توانند به سراغ غذاهای تند بروند، چراکه تهوع بارداری در این زمان شدیدتر از ماه‌های بعدی بارداری است. بنابراین اگر اخیراً بیماری صبحگاهی در شما تشدید شده است، لیست غذاهایی که در روزهای گذشته مصرف کرده‌اید را به‌دقت بررسی کنید.

3.آلرژی

خوردن فلفل می‌تواند در برخی از مادران علائم آلرژی ایجاد کند، حتی اگر آنها به خوردن فلفل تند قبل از بارداری حساسیت نداشته باشند. اگر خوردن فلفل تند قبل از بارداری نیز باعث حساسیت شما می‌شد، باید بدانید که در دوران بارداری این وضعیت تشدید خواهد شد. همچنین اگر پیش از بارداری، هرگونه علائم مربوط به آلرژی غذایی را داشته‌اید، بهتر است فکر خوردن فلفل تند در بارداری را از سرتان خارج کنید! زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که دچار آلرژی به فلفل شوید.

درصورتی‌که پیش از بارداری، تجربه هیچ‌گونه آلرژی غذایی را نداشته‌اید و بعد از خوردن غذاهای تند در بارداری نیز علائم آلرژی را نداشتید، می‌توانید تا جایی که اذیت نشوید، از خوردن‌ترشی فلفل تند در بارداری لذت ببرید!

4.تحریک رحم

اگرچه غذای تند معمولاً در دوران بارداری بی‌خطر است، اما خوردن مقدار زیاد آن یا داشتن دستگاه گوارش حساس، می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری هم برای خانم‌های باردار داشته باشد. در بعضی از خانم‌ها، غذای تند می‌تواند باعث تحریک رحم به دنبال تحریک روده‌ها شود. غذاهای تند معمولاً سریع‌تر از غذاهای بدون ادویه از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و حتی ممکن است باعث اسهال، اسیدیته یا گاز شکم شوند. این موارد می‌تواند باعث گرفتگی روده‌ها شود که به دلیل نزدیکی به رحم به‌نوبه خود روی آن نیز تأثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین علامت رحم تحریک‌پذیر، احساس گرفتگی یا پیچش در عضلات رحم یا عضلات قسمت تحتانی شکم است که در موارد نادر می‌تواند انقباضاتی را ایجاد کند که منجر به گشاده شدن دهانه رحم می‌شوند. خانم‌هایی که کمتر از 37 هفته باردار باشند و چنین علائمی را تجربه می‌کنند، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنند. اگر به دنبال خوردن غذاهای تند در بارداری احساس کردید که نسبت به آن‌ها حساسیت دارید و دچار گرفتگی شکم می‌شوید، بهتر است از خوردن هرگونه غذای تند و یا فست فود در بارداری اجتناب کنید.

عوارض خوردن غذاهای تند در بارداری

فواید خوردن غذای تند در بارداری چیست؟

در مورد عوارض غذاهای تند در بارداری صحبت کردیم؛ وقت آن رسیده که قدری هم درباره فواید خوردن غذاهای تند در بارداری صحبت کنیم! شاید مصرف فلفل تند در بارداری در برخی مادران ایجاد عوارض کند، اما نمی‌توان از فواید این ادویه پرخاصیت چشم‌پوشی کرد.

1. کمک به هضم مواد غذایی

بیشتر زنان باردار دچار مشکلات گوارشی و به خصوص یبوست می شوند. مصرف فلفل در دوران بارداری نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و به از بین بردن مسائل مختلف مثل یبوست، نفخ، تولید گاز در روده ها و گرفتگی عضلات زنان باردار کمک زیادی می کند.

2. مرگ سلولهای سرطانی 

در دوران بارداری خطر آسیب‌های اکسیداتیو به سلول‌های بدن افزایش پیدا می‌کند که در آینده می‌تواند منجر به سرطان شود. فلفل حاوی کاروتنوئیدها است، که یک آنتی اکسیدان است. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که کپسایسین موجود در فلفل قرمز می‌تواند گسترش سرطان ریه را کند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

3. تقویت سیستم ایمنی

با شروع دوران حاملگی در بدن هر زنی، قدرت سیستم ایمنی او به شدت کاهش می یابد. از آن جایی که فلفل حاوی ویتامین C بالایی است، مصرف آن در این دوران حساس می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد را افزایش داده و از بروز بیماری های شایع مانند سرماخوردگی و سرفه در طی دوران حاملگی جلوگیری کند. ویتامین C به تشکیل و حفظ بافت های ارتباطی و عروقی کمک می کند و اطمینان می دهد که بدن شما قوی است و گردش خون مناسب است.

4. مبارزه با سرماخوردگی و سرفه

سرماخوردگی در بارداری وحشتناک است. فلفل و مصرف غذاهای تند در بارداری می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند. از قدیم‌الایام و در بسیاری از کشورها، از فلفل برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده میشد.

5. کمک به دیابت

تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی فلفل می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسیار مفید باشد.به نظر می رسد که فلفل مقدار انسولین مورد نیاز برای هضم غذا، و‌سطح کلی قند خون را کاهش می دهد.این کاهش در تولید انسولین نیز به کاهش فشار کبد کمک می کند. حتی افزودن مقدار کمی فلفل به رژیم غذایی شما می تواند منجر به بهبودی تدریجی در وضعیت سلامتی شود.

6. افزایش متابولیسم

طبق تحقیقات، با استفاده ازفلفل می توانید سوخت بدن خود را بالا نگه دارید. این ادویه هم می تواند اشتهای شما را تنظیم کند. اگرچه فلفل  ممکن است متابولیسم را کمی افزایش دهد، اما ادویه به تنهایی نمی تواند جایگزین ورزش منظم باشد. اگر می خواهید متابولیسم بدن خود را تمام روز بالا نگه دارید، با تمرینات و ورزش ها قدرت و توده عضلانی خود را تقویت کنید.

7. حفظ تعادل فشارخون

همانطور که می دانید فشار خون بالا یک تهدید بزرگ برای سلامت زنان در دوران بارداری محسوب می شود. مصرف پتاسیم در این دوره از زندگی به زنان باردار کمک می کند تا فشار خون خود را کنترل کنند. پس، می توان ادعا کرد مصرف فلفل هم که سرشار از پتاسیم است، می تواند فشار خون را در بدن زنان باردار کنترل کرده و از بروز بیماری پره اکلامپسی در بدن این افراد جلوگیری کند.

فواید فلفل در بارداری

چند باور غلط در مورد خوردن فلفل در بارداری

باورهای غلطی در مورد عوارض غذاهای تند در بارداری در بین مردم وجود دارد که هیچ‌کدام پشتوانه علمی ندارند. بنابراین نباید به آنها اعتقاد داشت. این باورهای غلط عبارت‌اند از:

  • خوردن غذاهای تند در بارداری می‌تواند تأثیر منفی بر روی کودک شما بگذارد!
  • خوردن غذای تند در بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود!
  • مصرف غذاهای پر ادویه در دوران بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین و بیماری‌های مادرزادی شود!
  • خوردن غذای تند در بارداری باعث کور شدن نوزاد می‌شود!

هیچ‌کدام از موارد بالا صحیح نیستند و مورد قبول متخصصین و دانشمندان نمی‌باشند.

منبع:

https://www.webmd.com/baby/qa/can-you-eat-spicy-foods-during-pregnancy