خوردن گوجه در بارداری و خواص آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن گوجه در بارداری

خوردن گوجه در بارداری می‌تواند یک روش آسان برای گنجاندن سبزیجات در بارداری باشد. رژیم غذایی مادران باردار باید شامل میوه و سبزیجات باشد. گوجه فرنگی یک ماده غذایی فوق العاده و سرشار از مواد مغذی است که دارای مزایای فرا‌وان برای کل بدن است.اما‌ برای بسیاری از خانم‌های باردار این سوال پیش می‌آید که آیا غذاهایی که در دوران قبل از بارداری مصرف می‌کردیم، هنوز مواد غذایی مناسب در بارداری بی‌خطر و قابل استفاده هستند یا خیر. در این مقاله‌، در مورد خوردن گوجه در بارداری صحبت خواهیم کرد.

آیا خوردن گوجه در بارداری ضرر دارد؟

نه تنها خوردن گوجه در بارداری بی‌خطر است، بلکه دارای چندین مزیت نیز هست. زیرا سرشار از ویتامین C است. همین باعث بالا رفتن انرژی و کاهش ضعف می گردد. همچنین خون را تصفیه کرده و به کاهش فشار خون کمک می کند. با این حال، زنان باردار باید به خاطر داشته باشند که مصرف بیش از حد هر چیزی می‌تواند بر سلامتی آنها تاثیر منفی بگذارد.در مورد گوجه فرنگی نیز این موضوع صدق می‌کند. مصرف زیاد گوجه فرنگی در بارداری می تواند موجب رفلاکس اسید معده و حالت تهوع به دلیل اسیدی بودن گوجه فرنگی شوند. همچنین باعث درد شکم می‌شود. اگر بتوانید مصرف گوجه فرنگی را کنترل کنید، از مزایای سلامتی آن بهره‌مند خواهید شد.  

فواید مصرف گوجه

خوردن گوجه فرنگی ویتامین K‌، فولات و پتاسیم و همچنین ویتامین C‌ در بارداری را تامین می‌کند. مواد مغذی موجود در یک فنجان گوجه (100 گرم گوجه‌ی رسیده) عبارت است از:

  • انرژی  19 کیلو کالری
  • پروتئین  0.76 گرم
  • فیبر  1.58 گرم
  • کربوهیدرات  3.2 گرم
  • کلسترول  0 گرم
  • ویتامین C  25 میلی‌گرم
  • کلسیم 8.9 میلی‌گرم
  • پتاسیم 167 میلی‌گرم
  • فسفر 15.4 میلی‌گرم
  • ویتامین A  252 میلی‌گرم

به غیر از این مواد مغذی، گوجه فرنگی منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله لیکوپن، فلاونوئیدها، ویتامین‌های C و E است.

مصرف گوجه در دوران بارداری

فواید سلامتی‌بخش مصرف گوجه فرنگی در دوران بارداری

از خواص خوردن گوجه در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت سیستم ایمنی:
    همانطور که گفته شد، گوجه فرنگی حاوی ویتامین C و ویتامین A است. ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند، در حالی که ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید، با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و باعث ترمیم بافت بدن پس از زایمان می‌شود.
  2. بهبود روند انعقاد خون:
    گوجه فرنگی خشک شده در زیر آفتاب حاوی ویتامین K است که به انعقاد خون کمک می‌کند و خطر خونریزی را کاهش می‌دهد.
  3. بهبود هضم:
    فیبر گوجه فرنگی سیستم گوارش را سالم و قوی نگه می‌دارد.
  4. جلوگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی :
    لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قدرتمند موجود در گوجه فرنگی است که از آسیب سلولی، پره‌اکلامپسی و ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان جلوگیری می‌کند.
  5. حفظ سلامت قلب:
    اسید نیکوتین (اسید کلروژنیک) کلسترول بد را کاهش داده و قلب را در دوران بارداری سالم نگه می‌دارد. خوردن کلسترول به شما کمک می‌کند سطح کلسترول خود را پایین بیاورید و سلامتی قلبی شما را تضمین می‌نماید. گوجه دارای لیکوپن است، ترکیبی که به حفظ کلسترول کمک می‌کند و از قلب محافظت می‌نماید. علاوه بر این، سطح کلسترول LDL و تری گلیسیریدهای موجود در خون را کاهش می‌دهد.
  6. بهبود گردش خون:
    گوجه فرنگی می‌تواند خون را تصفیه کرده و گردش آن را به قسمت‌های مختلف بدن بهبود بخشد.
  7. جلوگیری از بروز سرطان:
    لیکوپن موجود در گوجه می‌تواند با رادیکال‌های ایجاد کننده‌ی سرطان مبارزه کند، از این رو مانع از سرطان دهانه‌ی رحم‌، سرطان رکتال و غیره شود.
  8. مدیریت دیابت حاملگی:
    خوردن گوجه در بارداری به طور مرتب، استرس اکسیداتیو دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.
  9. بهبود رشد جنین:
    محتوای بالای ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به تشکیل پوست، استخوان‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.
  10. بهبود سطح انرژی:
    خستگی در دوران بارداری حالت بسیار شایعی است. بنابراین، خوردن گوجه فرنگی به رهایی از این مشکل کمک می‌کند.

خواص خوردن گوجه در بارداری

عوارض خوردن گوجه در بارداری کدامند؟

اگرچه مصرف متعادل گوجه فرنگی برای زنان باردار بی‌خطر است، اما در صورت مصرف مقادیر زیاد عوارضی به همراه دارد.

سوزش سردل، رفلکس اسید، مشکلات مثانه، مشکلات کلیوی و میگرن از برخی از مشکلات افراط در خوردن گوجه در بارداری هستند.

یکی از خطرات مصرف گوجه فرنگی باقیمانده آفت کش هاست که برای جلوگیری از سرطان‌زایی این ترکیبات توصیه می‌شود تا حد امکان  گوجه فرنگی های ارگانیک خریداری شود، خرید ارگانیک میزان دریافت با سموم دفع آفات را به حداقل می‌رساند. و در صورت نبود چنین گوجه هایی، با دقت شسته شوند تا باقیمانده آفات وارد بدن نشود.

گوجه فرنگی سرشار از هیستامین است و مصرف زیاد آن باعث بروز واکنش های آلرژیک مانندراش پوست، کهیر، عطسه کردن، سرفه، خارش گلو،اگزما و‌حتی ورم صورت و دهان می‌باشد.

 

افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) ممکن است هنگام مصرف غذاهای بسیار اسیدی مانند گوجه فرنگی، علائمی مانند سوزش سر دل و استفراغ را تجربه کنند. با این حال واکنش‌های فردی متفاوت است.

توصیه‌هایی برای مصرف رب گوجه فرنگی در بارداری

مصرف رب گوجه در بارداری بی‌خطر نیست زیرا مکانی مناسب برای رشد کپک و باکتری ست، که می‌تواند منجر به بوتولیسم و سایر عفونت‌های باکتریایی شود. در مواد غذایی کنسرو شده برای از بین بردن میکروب‌ها از درجه حرارت بالایی استفاده می‌شود، فرایندی که مواد مغذی و آنزیم‌های موجود در گوجه فرنگی را از بین می‌برد. بعلاوه دوخت قوطی کنسرو حاوی ماده‌ی سمی به نام بیسفنول است که هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است. از این رو در لیست غذاهای مضر در باراری است و توصیه می‌شود به جای رب از خود گوجه در غذا استفاده کنید و خوردن گوجه در بارداری به مراتب کم خطرتر از مصرف رب است. 

سوالات رایج مادران باردار در مورد مصرف گوجه فرنگی

آیا ارتباطی بین ویار گوجه فرنگی و جنسیت جنین وجود دارد؟

از دیر باز یکی از روش های مرسوم برای حدس جنسیت جنین، توجه به نوع خوراکی هایی است که مادر باردار به آنها تمایل دارد. آیا تمایل شدید به گوجه فرنگی در دوران بارداری گویای جنسیت جنین شماست؟ ویار غذاهای ترش مانند گوجه فرنگی می‌تواند نشانگر این باشد که نوزاد شما پسر است. با این حال، این تنها یکی از روش های بسیاری برای حدس زدن جنس کودک متولد نشده است و اثبات علمی ندارد.

آیا مصرف آب گوجه فرنگی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله. مصرف آب گوجه فرنگی در دوران بارداری بی‌خطر است زیرا سرشار از ویتامین C است و باعث افزایش سطح انرژی و جلوگیری از ضعف می‌شود. همچنین خون را تصفیه می‌کند و به کاهش فشار خون کمک می‌نماید. آب گوجه فرنگی را می توان به عنوان آب میوه ای مقوی در رژیم غذایی گنجاند. این نوشیدنی از ضعف و یبوست مادران باردار جلوگیری کرده و منجر به بهبود فشارخون می شود.

آیا می‌توانم در دوران بارداری سس گوجه فرنگی بخورم؟

این سس ها معمولاً چاشنی گوجه فرنگی هستند و با ترکیب سرکه، شکر و گوجه فرنگی درست می شوند.مصرف سس گوجه فرنگی در دوران بارداری تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود مشکلی ندارد. نگه داری این سس ها پس از باز شدن در یخچال باعث ماندگاری بیشتر آن تا چندین هفته می شود. اگر رنگ سس تغییر و شروع به قهوه ای شدن کرد، آن را دور بریزید و سس دیگری را جایگزین کنید.