جوشانده سرماخوردگی در بارداری و انواع دمنوش مناسب بارداری

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش مناسب بارداری

امروزه دمنوش مناسب بارداری در بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها دیده می‌شوند. بسیاری از پزشکان نیز معتقد هستند که مصرف برخی از دمنوش‌های گیاهی یک گزینه‌ی مناسب در تغذیه بارداری برای تقویت سلامت مادر و جنین در این دوران است. از آنجایی که مصرف نوشیدنی های افئین دار در این دوران محدود می‌شود، مصرف دمنوش در خانم های باردار افزایش پیدا می‌کند اما مسئله‌ی مهم انتخاب دمنوش مناسب در زمان بارداری است. زیرا برخی از این دمنوش‌ها می‌توانند اثرات سوء داشته باشند. دمنوش‌ها اغلب می‌توانند یک منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن ‌باشند. با این حال مصرف برخی از این مواد معدنی ممکن است در دوران بارداری مفید نباشند یا باعث خونریزی، سقط و دیگر مشکلات شوند. بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط شود. برای دانستن اینکه مصرف کدام دمنوش‌ها در طول بارداری مجاز و مصرف کدام یک مضر و جز پرهیز غذایی دوران بارداری است، بیایید ابتدا نگاهی به انواع این دمنوش‌ها بیاندازیم.

انواع دمنوش مناسب بارداری کدامند؟

 تعیین دمنوش مناسب بارداری کار دشواری است زیرا اطلاعات در مورد خواص آن‌ها محدود است و از این رو پیشنهاد شده است که جانب احتیاط رعایت شود. بیشتر چای های گیاهی و میوه ای‌، در دوران بارداری ایمن هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر بخواهید مقدار بیشتریمیل کنید نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد. آنچه در دوران بارداری مصرف می‌کنید می‌تواند به شدت بر سلامت شما و جنین تاثیرگذار باشد از این رو نمی‌توانید در مورد آن بی‌اعتنا باشید. در ادامه به معرفی چند دمنوش‌ مناسب زمان بارداری می‌پردازیم:

1. چای: اگرچه تصور می‌شود چای به خاطر داشتن آنتی اکسیدان و اثرات سلامتی بخش می‌تواند یک دمنوش مناسب در بارداری باشد؛ اما میزان کافئین در آن نیز بالا است بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کرده یا محتاطانه عمل کنند. هر فنجان چای به طور متوسط حاوی 40 تا 50 میلی گرم کافئین است. کافئین از جفت عبور می‌کند و به نوزاد می‌رسد. نوزاد قادر به هضم کافئین نیست و از این رو در خونش انباشته می‌شود. کافئین از طریق شیردهی نیز منتقل می‌شود پس هر چقدر در مصرف آن احتیاط کنید برای سلامتی خودتان بهتر است. با این حال مصرف روزانه دو تا سه فنجان چای در روز می‌تواند بی‌خطر باشد. 

2. دمنوش برگ تمشک: این برگ غنی از آهن است که به تقویت مایع رحم، افزایش تولید شیر، کاهش حالت تهوع و کاهش درد زایمان کمک می‌کند از این رو می‌‌تواند یک دمنوش مناسب در بارداری باشد. با این حال بحثی در این مورد وجود دارد که آیا می‌توان از این دمنوش در تمام بارداری استفاده کرد یا تنها در سه ماهه‌ی دوم و سوم مجاز است. برای احتیاط بیشتر بهتر است تنها در سه ماهه‌ی آخر بارداری مصرف شود زیرا انقباضات رحم را تحریک می‌کند. با این حال این گیاه برای برخی از افراد منع مصرف دارد. کسانی که:

  • دچار خونریزی واژنی هستند یا کودکشان در وضعیت سر و ته قرار دارد.
  • قبلاً سزارین داشته یا قصد آن را دارند.
  • قبلاً زایمان زودرس داشتند.
  • قبلاً زیر سه ساعت زایمان کرده‌اند. 
  • سابقه‌ی خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان دارند.
  • فشار خون بالا و سندروم روده‌ی تحریک پذیر دارند. 

3. دمنوش برگ نعنا: یک دمنوش مناسب بارداری، برای رفع حالت تهوع صبحگاهی و نفخ شکم دمنوش نعنا است. اگرچه این دمنوش از دمنوش های مفید در بارداری است اما باید در مصرف آن احتیاط کنید زیرا می‌تواند منجر به قاعدگی و خونریزی شود.( در سه ماهه‌ی اول مصرف نشود.)

دمنوش مناسب زمان بارداری

4. بادرنجبویه: بادرنجبویه از گیاهان مفید در دوران بارداری است. دمنوش آن آرام بخش است و به تسکین تحریک پذیری، بی خوابی و اضطراب کمک می‌کند.

5. دمنوش قاصدک: ( اطلاعات کافی در دسترس نیست) این دمنوش حاوی ویتامین A، کلسیم و آهن است. ریشه و برگ قاصدک می‌تواند به تسکین ورم و تغذیه‌ی کبد کمک کند. این دمنوش احتباس مایعات را تسهیل می‌کند و از این رو در اواخر بارداری می‌تواند بسیار مناسب باشد. همچنین این دمنوش دارای پتاسیم بالایی است و خاصیت مدر ملایمی دارد. 

6. بوته‌ی چای سرخ (ریبوس): این گیاه به شدت در دوران بارداری توصیه می‌شود و طعمی شبیه چای دارد. فاقد کافئین و حاوی کلسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان است که اثرات مثبتی بر هضم، کولیک و رفلاکس دارد. از این رو یک دمنوش مناسب بارداری به حساب می‌آید. 

7. بابونه: (اطلاعات کافی در دسترس نیست) این دمنوش سرشار از کلسیم و منیزیم است که به درمان بی‌خوابی و التهاب مفاصل کمک می‌کند. با‌اینکه این دمنوش باعث بهبود خواب شما می‌شود اما بهتر است تا حد امکان مصرف نشود، زیرا احتمال می‌رود روی گردش خونجنین اثرگذار باشد.

8. دمنوش زنجبیل: این ماده می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند از این رو یک دمنوش مناسب بوده و گیاه آن در لیست ادویه مناسب بارداری است. همچنین روند هضم غذا را بهبود بخشیده و مشکلات معده را برطرف می‌کند. زنجبیل یک گیاه با طبع گرم و محرک گردش خون و حاوی ماده‌ی معدنی روی است. با این حال اگر ترس از خونریزی دارید نباید آن را مصرف کنید.

9. دمنوش گزنه: گزنه دارای ویتامین K،C و A، کلسیم، پتاسیم و آهن است. که در بسیاری از دمنوش‌های بارداری استفاده می‌شود. اما باید توجه داشت بی‌خطر بودن آن در بارداری هنوز به طور کامل ثابت نشده است و باید جانب احتیاط رعایت شود. از این دمنوش به طور ویژه در اواخر بارداری استفاده می‌شود. 

10. دمنوش رزماری: این دمنوش اغلب برای بعد از هفته 32 بارداری مناسب است. رزماری باعث می‌شود ماهیچه ریلکس شده و بدن را برای زایمان آماده می‌کند.

11. دمنوش به لیمو: به لیمو به تعدیل فشارخون کمک می‌کند. همچنین این دمنوش آرام بخش است.

12. دمنوش کاکوتی: چایکاکوتی به تسکین ناراحتی های گوارشی و‌جذب بهتر غذا کمک می‌کند، همچنین درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

13. دمنوش به و‌سیب: از میان دمنوش‌های گیاهان دارویی، دمنوش به و سیب را همراه هم یا به طور جداگانه می‌توان به منظور بهبود بعضی از عوارض بارداری از جمله تهوع بارداری پیشنهاد کرد. مصرف متعادل این دمنوش در بارداری بی‌خطر بوده و حتی تا حدودی از بروز سقط جنین نیز جلوگیری می‌کند.

14. دمنوش بهارنارنج: بهارنارنج خاصیت ضد افسردگی دارد و از آنجایی که زنان در دوران بارداری قادر به مصرف داروهایی شیمیایی نیستند؛ این دمنوش می‌تواند در میزان محدود و مصرف با احتیاط مفید باشد.

دمنوش های خطرناک در دوران بارداری

دمنوش‌های خطرناک در دوران بارداری کدامند؟

در مقابل انواع دمنوش مناسب بارداری دسته دیگری از دمنوش‌ها هستند که می توانند شرایط را برای زنان باردار خطرناک کنند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

  1. دمنوش جعفری: از خوردن این دمنوش در بارداری خودداری کنید زیرا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. 
  2. دمنوش مریم گلی: استفاده از این گیاه در پخت و پز در بارداری مناسب است. اما باید از انواع غلیظ آن خودداری کرد. زیرا با سقط جنین و خونریزی در ارتباط است.
  3. دمنوش سنبل الطیب: گفته شده است که این دمنوش به خوابیدن کمک می‌کند و به شدت توصیه می‌شود که از مصرف آن در بارداری خودداری کنید. همچنین این دمنوش اثر داروهای ضدافسردگی را نیز مختل می‌کند پس اگر افسردگی دارید به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید. 
  4. دمنوش شیرین بیان: این دمنوش حاوی استروژن است و می‌تواند منجر به زایمان زودرس و ناهنجاری در جنین شود. 
  5. دمنوش زعفران: این دمنوش باعث افزایش احتمال وقوع قاعدگی می‌شود از این رو در این دوران بسیار خطرناک می‌باشد.
  6. دمنوش زرشک: نه تنها این دمنوش بلکه دمنوش‌های ترش مزه در این دوران خطرناک‌اند و منجر به سقط جنین می‌شوند.
  7. دمنوش چای سبز: این چای حاوی کافئین است ومصرف زیاد آن می‌تواند روی مغز جنین اثر نامطلوب بگذارد.
  8. دمنوش گل گاوزبان: دمنوش گل گاو زبان خواص زیادی دارد اما استفاده از این گیاه به احتمال زیاد در بارداری و به عنوان یک دمنوش شیردهی ایمن نیست. گل گاو زبان حاوی آلکالوئید‌های پیرولیزیدین است و این ماده برای مادرانی که مشکلات کبدی دارند خطرناک است و می‌تواند منجر به سرطان شود. این دمنوش باعث نرم شدن دهانه‌ی رحم یا زایمان زودرس نیز می‌شود.
  9. دمنوش پونه: پونه یکی از دمنوش‌های مضر در بارداری است که می‌تواند موجب انقباضات رحمی شده و به جنین آسیب برساند.

دمنوش سرماخوردگی در بارداری 

در دوران بارداری استفاده از داروها بسیار محدود است و از این رو روش‌های درمانی گیاهی می‌تواند بسیار مفید باشد. یکی از عارضه‌های رایج در این دوران سرماخوردگی است. نوشیدن جوشانده سرماخوردگی در بارداری می‌تواند گلویتان را مرطوب نگه دارد و این خود یک اثر ضد سرماخوردگی است. بهترین دمنوش های مجاز در بارداری برای سرماخوردگی کدام ها هستند؟ دمنوش بابونه یکی از دمنوش برای سرماخوردگی دوران بارداری است که دارای خواص آرامش‌بخش بوده و برای جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری به شدت مفید می‌باشد. دمنوش بعد، دمنوش لیمو و عسل در بارداری است که خواص درمانی قدرتمندی به عنوان یک دمنوش برای سرماخوردگی در بارداری دارد.

*در مورد درمان سریع آنفولانزا در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

دمنوش سرماخوردگی مناسب بارداری

دمنوش مناسب برای باردار شدن 

طبیعی است که بدن زنان قبل از بارداری باید از سلامت کافی برخوردار باشد و این امر نیازمند تغذیه‌ی سالم است. در این لیست گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث افزایش باروری شوند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • دمنوش گزنه: این دمنوش سیستم غددی بدن را تغذیه می‌کند، عملکرد رحم را تنظیم می‌کند و غنی از مواد معدنی است و به دلیل خواص ضد هیستامینش می‌تواند آلرژی فصلی را تسکین دهد. گزنه حاوی کلروفیل زیادی است که برای تمیز کردن، پاکسازی و اکسیژن رسانی خون بسیار مفید است.
  • دمنوش گیاه پنج انگشت: به تنظیم تعادل هورمونی و چرخه‌ی قاعدگی کمک می‌کند.
  • کوهوش سیاه: تخمدان‌ها و آزاد شدن تخمک را تحریک می‌کند، مشکلات قاعدگی را تسکین می‌دهد  اما فقط باید در نیمه‌ی اول چرخه‌ی قاعدگی استفاده شود.
  • شبدر قرمز: استروژن را افزایش می‌دهد و رحم را تقویت و ضخیم می‌کند تا لانه‌گزینی بهتر انجام شود.
  • چای سبز: به سلامت کلی بدن کمک می‌کند، باعث افزایش هیدراتاسیون شده و تشکیل مخاط در دهانه‌ی رحم را افزایش داده تا لقاح افزایش یابد.
  • زنجبیل: به کاهش التهاب کمک کرده و بدن را سم‌زدایی می‌کند.
  • پنیر باد: سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و قاعدگی را در زنان منظم می‌کند. استرس را نیز کاهش می‌دهد.
  • تریبولوس: با افزایش تعداد اسپرم در باروری مردان موثر است. کیست‌های تخمدانی را نیز می‌کاهد و آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم در زنان را کاهش می‌دهد.
  • دمنوش دارچین: دارچین  با خواص آرام بخشی و همچنین آنتی بیوتیکیش از دچار شدن به اضطراب واسترس جلوگیری کرده و مانع از حالت تهوع و استفراغ می شه. همچنین خواص ضد باکتریایی دارچین مانع از عفونت های زنانه شده و سلامت رحم برای خانم ها رو به دنبال دارد.البته استفاده‌ی زیاد دارچین ممکن است قاعده آور بوده و از بارداری جلوگیری کند.
  • دمنوش برگ تمشک: برگ مشک سرشار از الاجیک، فلانوئید و انواع تانن هاست، دمنوش این گیاه منبع غنی کلیسم و تونیکی مناسب برای بارداری است. این گیاه خالی از کافئین بوده و در درمان ناباروری و تسریع در بارداری موثرمی‌باشد.
  • دمنوش گزنه: برگ های گزنه منبع خوب مواد مغذی و معدنی هستن که در کاهش استرس نقش مهمی دارند، عدم استرس در سرعت بخشیدن به باروری نیز تأثیر چشمگیری دارد. نوشیدن یک فنجان دمنوش گزنه علاوه بر‌اینکه استرس را کاهش می دهد برای کلیه نیزهم مفید می‌باشد.

نکات مهم در مصرف دمنوش مناسب در دوران بارداری

در مورد ایمنی دمنوش مناسب بارداری اطلاعات کمی وجود دارد از این رو باید در مصرف آنها احتیاط کنید. البته بیشتر آنها بی‌خطر هستند اما بسته به شرایط خاص هر زن این وضعیت می‌تواند تغییر کند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید آیا می‌توانید از دمنوش خاصی در این دوران استفاده کنید یا نه می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید. 

مصرف برخی از چای‌های گیاهی در بارداری به دلیل داشتن اثرات دارویی ایمن نیستند و حتی دمنوش‌هایی که ایمن معرفی شده‌اند را نیز نباید به صورت روزانه بنوشید.

به ‌طور کلی در خوردن دمنوش‌ها نیز باید اعتدال را رعایت کرد و برخی نکات را مد نظر گرفت که به ‌اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
* دمنوش‌ها باید روی حرارت غیرمستقیم دم بکشند.
* از گیاهانی برای دمنوش استفاده کنید که خالص بوده و از مواد افزودنی در آن‌ها استفاده‌ نشده باشد.
* برای دم کردن دمنوش‌ها قوری‌های چینی یا شیشه‌ای بهترین گزینه هستند.
* رنگ دهنده‌ها یا طعم‌دهنده‌های افزودنی در دراز مدت مضر خواهند بود؛ بنابراین اگر دمنوشی را خریداری کردید از این نظر نیز اطمینان حاصل کنید.