عسل در بارداری، مقدار مجاز خوردن عسل در بارداری برای عدم سقط

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن عسل در بارداری

خوردن عسل در بارداری یک جایگزین خوب برای قند تصفیه شده و مزه‌ی شیرین آن است. این ماده یکی از منابع غنی برای تامین قند مورد نیاز بدن است؛ چراکه عسل طبیعی سرشار از گلوکز و فروکتوز است. همچنین عسل سرشار از کلسیم، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A,B1,B2,B3,B5,C  است. تمامی این ویژگی ها باعث می شود تا یک بانوی باردار از عسل برای تامین مواد مورد نیاز بدن و حتی درمان برخی بیماری های زمان بارداری استفاده کند. عسل منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای‌آمینه است که می‌توان از آن برای اهداف دارویی استفاده کرد. اما در کنار آن‌ها حاوی انواع خاصی از باکتری‌های نیز هست که منجر به بوتولیسم در نوزاد می‌شود. و از آنجا که دستگاه گوارش کودک به اندازه کافی برای مقابله با باکتری‌های موجود در عسل خام پیشرفت نکرده است، پزشکان توصیه می‌کنند به نوزادانی که سن آنها کمتر از 1 سال است، عسل داده نشود. احتمالا این موضوع را از قبل می‌دانستید، اما اگر باردار هستید چطور؟ آیا عسل برای جنین هم خطرناک است یا در لیست غذاهای مفید در بارداری قرار داشته و می‌توان آن را استفاده کرد؟

آیا خوردن عسل در بارداری مجاز است؟

ایا عسل برای زن باردار خطرناک است؟ خیر به طور کلی خوردن عسل در بارداری بی‌خطر است و شما می‌توانید آن را در لیست تغذیه بارداری خود قرار دهید مگر اینکه پزشک شما پیشنهاد دیگری داشته باشد. اگر باردار هستید، باید بدانید که عسل برای شما بی‌خطر است زیرا روده می‌تواند باکتری‌های موجود در عسل را کنترل کند. بزرگترین نگرانی در مورد مصرف عسل در دوران بارداری "بوتولیسم" است. این بیماری نادر اما جدی در اثر مصرف عسل آلوده‌ی حاوی اسپورهای کلستریدیوم که یک باکتری مضر است ایجاد می‌شود. این باکتری در معده‌ی افراد بالای یکسال به راحتی از بین می‌رود و هیچگونه خطری برای آن به وجود نمی‌آورد اما در کودکان زیر ۱۲ماه که هنوز معده‌ی آن‌ها تکامل پیدا نکرده است ممکن است تولید سم کند و آنها را مبتلا به بوتولیسم کند. پس مصرف عسل برای مادران باردار حتی به فرض اینکه حاوی باکتری بوتولینوم هم باشد بی‌خطر است و به راحتی در معده‌ی مادران از بین می‌رود. نکته‌ی مهمتر اینکه، این باکتری قابلیت انتقال به جفت را ندارد و نمی‌تواند از مادر به جنین منتقل شود. در نتیجه مادران می‌توانند با خیال راحت از عسل استفاده کنند و حتی از مزایای سلامتی آن نیز بهرمند شوند.

آیاعسل باعث سقط جنین میشود 

آیا عسل باعث سقط جنین میشود؟ بسیاری از زنان باردار در مورد خوردن عسل در ماه اول بارداری یا به طور کلی خوردن عسل در اوایل بارداری مطمئن نیستند و گمان میکنند میتواند منجر به سقط جنینی شود. یکی از ترکیباتی که امکان دارد باعث سقط جنین می‌شود مصرف عسل به همراه دانه‌ی کنجد در بارداری است. ترکیب کنجد با عسل برای سقط جنین یک تجویز سنتی در گذشته است. از این رو باید در مصرف آن احتیاط نمایید.

عوارض خوردن عسل در بارداری

فواید خوردن عسل در بارداری کدامند؟

عسل به دلیل خواص دارویی مختلفی که دارد از مزایای سلامتی‌بخش فراوانی برخوردار است. در ادامه به فواید خوردن عسل در بارداری اشاره می‌کنیم:

  1. باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود: در دوران بارداری، شما باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید تا بتوانید در برابر هرگونه عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری مقابله کنید زیرا هر عارضه‌ای ممکن است تاثیر منفی بر روی جنین داشته باشد. آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت ضد باکتریایی عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند
  2. به درمان گلودرد و سرفه کمک می‌کند: عسل اگر همراه با چای لیمو یا زنجبیل در بارداری مصرف شود، به دلیل خاصیت ضد التهابی، می‌تواند باعث درمان گلودرد و سرفه شود. از قدیم از این ترکیب برای درمان گلودرد استفاده می‌شده است.
  3. به مبارزه با سرما کمک می‌کند: خواص ضد ویروسی و خاصیت تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی عسل به تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. زنان باردار می‌توانند عسل را به اَشکال مختلف (مانند چای یا با آب ولرم) مصرف کنند تا مطمئن شوند که به آنفولانزا مبتلا نمی‌شوند. 
  4. به بهبود زخم کمک می‌کند: مصرف منظم عسل می‌تواند سریعاً زخم معده را در بیماران مبتلا به گاستریت بهبود بخشد. و به ویژه در برابر زخم اثنی عشر، نوعی زخم معده‌ی ناشی از عفونت نیز موثر است. این زخم‌ها می توانند بسیار خطرناک باشند زیرا بر روی معده که در نزدیکی رحم قرار دارد تاثیر می‌گذارد. بنابراین شما باید بعد از مشورت با پزشک خود عسل مصرف کنید.
  5. بی‌خوابی را تسکین می‌دهد: مصرف عسل یکی از ساده‌ترین و بی‌خطرترین راه‌ها برای بهبود کیفیت خواب است.هنگامی که عسل درست قبل از خواب با شیر مصرف شود، دارای خاصیت تسکین دهنده‌ی استرس است. و بدون استرس بهتر می‌توانید بخوابید. بنابراین اگر در دوران بارداری در به خواب رفتن یا داشتن یک خواب پیوسته مشکل دارید، می‌توانید قبل از خواب، شیر گرم با عسل میل کنید. 
  6. می‌تواند به جلوگیری از آلرژی کمک کند: مصرف عسل‌های محلی حاوی گرده با گذشت زمان مقاومت به آلرژی‌های فصلی را بهبود می‌بخشد. مصرف منظم عسل به بدن کمک می‌کند تا در برابر آنتی‌ژن‌هایی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، ایمنی ایجاد کند. اما اگر به گرده حساسیت دارید، قبل از مصرف عسل در صورت داشتن پرهیز غذایی در بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید.
  7. به داشتن یک پوست سر سالم کمک می‌کند: به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، کاربرد موضعی عسل روی پوست سر به درمان بریدگی‌ها، زخم‌ها و مشکلات پوستی کمک می‌کند. استفاده از عسل رقیق شده با آب گرم روی پوست سر، می‌تواند شوره سر و خارش پوست را تسکین دهد.

فواید خوردن عسل در بارداری

فواید مصرف عسل در بارداری از نظر طب سنتی

خوردن عسل در بارداری طب سنتی توصیه می‌شود. به خصوص از آنجایی که استفاده از داروهای شیمیایی در این دوران قدغن است شما می‌توانید از عسل برای درمان امراض و مشکلات زیادی استفاده کنید. به عنوان مثال عسل می‌تواند زخم‌های دهان را بهبود ببخشد و سیستم گوارش را تقویت کند و برای زنان بارداری که در این دوران با مشکل وزن‌گیری مواجه هستند به افزایش اشتها نیز کمک می‌کند. همچنین در طب سنتی از ترکیب آب و عسل برای تشخیص بارداری استفاده می‌شود.

مضرات خوردن عسل در‌بارداری

در بیشتر موارد مصرف عسل در بارداری بی‌ضرر است با این حال موارد استثنایی نیز وجود دارد. مصرف بیش از حد عسل در این دوران می‌تواند به دیابت بارداری دامن بزند و به خاطر وجود گلوکز درلیست موادغذایی مضر در بارداری برای این بیماری قرار دارد. این موضوع در زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند ضرروی‌تر است که میزان مصرف عسل در این دوران را کنترل نمایند. احتمال ابتلا به حساسیت به عسل نادر است اما مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به گرفتگی معده، تحریک دستگاه گوارش، اسهال و نفخ شود. همچنین میزان بالای قند در عسل باعث ایجاد حفره (کرم خوردگی) و پوسیدگی دندان می‌شود. کالری موجود در عسل سبب اضافه وزن می‌شود.

۱- حساسیت انسولین را تشدید می‌کند: عسل قند خون را بالا برده و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد، زیرا مصرف روزانه بیش از ۲۵ گرم فروکتوز در دوران بارداری مضر است.

۲- سبب گرفتگی عضلات معده می‌شود: عسل می تواند سبب گرفتگی معده، اسهال، یبوست و نفخ می‌شود. زیاده روی در مصرف عسل، بدن را اسیدی کرده و بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. و در نتیجه سبب کند شدن عمل هضم می‌گردد.

۳- بر سلامت دندان ها موثر است: میزان بالای قند در عسل باعث ایجاد حفره (کرم خوردگی) و پوسیدگی دندان می‌شود.

۴- اضافه وزن: کالری موجود در عسل سبب اضافه وزن می‌شود. از این رو در مورد خوردن عسل در سه ماه دوم بارداری به بعد که نوبت وزنگیری جنین است بیشتر احتیاط کنید.

مقدار مناسب عسل در‌بارداری چقدر است؟

همه می‌دانیم که هر چیزی تا زمانی مفید است که در حد اعتدال مصرف شود و عسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل (معادل ۱۸۰ تا ۳۰۰ کالری) در هر روز بی ضرر است. چون هر قاشق غذاخوری حاوی ۶۰ کالری است. کالری دریافتی از قندهای ساده نباید از ۱۰ درصد کل کالری مورد نیاز در دوران بارداری بیشتر باشد (حدود ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز).

احتیاط های لازم در زمان مصرف عسل در‌بارداری

عسل را به صورت زیر مصرف نکنید:

  • عسل را با آب داغ و یا نوشیدنی ها مخلوط نکنید، زیرا آنزیم های سالم و مفید آن را از بین می‌برد. می‌توانید آن را با آب ولرم مخلوط کنید.
  • سعی کنید برای استفاده از مزایای عسل حتما از عسل خام استفاده کنید. عسل خام به عسلی گفته می‌شود که حرارت ندیده باشد.
  • حتما عسل را از‌جای مطمئن تهیه کنید و از طبیعی بودن آن اطمینان داشته باشید.
  • در مورد خوردن عسل بعد از انتقال جنین اطلاعاتی در دست نیست بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید.

تاثیر عسل بر باروری

تاثیر عسل در بارداری مورد تحقیقات زیادی قرار گرفته است. از دوران بسیار دور از عسل برای تحریک باروری استفاده می‌شده است. به خصوص عسل‌هایی که حاوی گرده هستند. این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای‌آمینه، آهن، کلسیم و .. است و جای تعجب ندارد که می‌تواند در باروری موثر باشد. عسل سرشار از ویتامین B است که یک ماده‌ی اساسی در تولید هورمون تستوسترون است که در تعداد اسپرم‌ها نقش پررنگی دارد.  همچنین عسل حاوی اسید نیتریک نیز هست که برای عملکرد مناسب دستگاه تناسلی مرد بسیار ضروری است. پس نه تنها خوردن عسل در بارداری می‌تواند مفید باشد بلکه احتمال باروری شما را نیز افزایش می‌دهد.