علائم بارداری | ریزترین علائم و نشانه‌های بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم بارداری

بارداری یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک بسیار مهم است که روح و جسم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تغییرات هورمونی بدن و تحولاتی که در ساختار و فعالیت ارگان‌های بدنتان رخ می‌دهد، باعث ایجاد علائم بارداری می‌شود. عقب افتادن پریود معمولاً مهم‌ترین نشانه‌ای است که به شما یادآوری می‌کند که ممکن است باردار باشید؛ به‌خصوص اگر پیش ‌از این پریود منظمی داشته‌اید. اما بسیاری از مادران تمایل دارند که با علائم و اولین نشانه های بارداری قبل از پریود آشنا شوند تا زودتر به بارداری خود پی‌ببرند. اولین علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح ایجاد می‌شوند؛ البته لازم به ذکر است که همه زنان با همه علائم بارداری مواجه نخواهند شد و زمان شروع علائم بارداری ممکن است در هر زنی متفاوت از دیگری باشد. در این مقاله حتی به ریزترین علائم بارداری نیز اشاره کرده‌ایم؛ پس با ما همراه باشید. 

 

شروع علائم بارداری از چه زمانی است؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است: علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ بعد از رابطه جنسی، اگر داخل رحم شما تخمک سالم وجود داشته باشد و شرایط رحمی نیز مناسب باشد، ترکیب تخمک و اسپرم غالبا در داخل لوله رحم اتفاق می‌افتد. بعد از لقاح، سلولی به نام تخم ساخته می‌شود. این سلول شروع به تقسیم و زیادشدن می‌کند و توده‌ای از سلول‌ها را ایجاد می‌کند که رویان نامیده می‌شود. رویان برای اینکه بتواند رشد کند و زنده بماند نیاز به استفاده از مواد غذایی و اکسیژن داخل رگ‌های خونی مادر دارد. به همین خاطر، رویان از داخل لوله‌های رحم به داخل حفره رحم که فضای مناسبی برای رشد و بقا است، می‌رود.

رویان به دیواره رحم چسبیده و در آنجا، جای می‌گیرد؛ به ‌این ‌ترتیب، خودش را به عروق خونی مادر می‌رساند و با سرعت زیادی به تقسیم و رشد ادامه می‌دهد. به این پدیده لانه گزینی می‌گویند. بعد از این مرحله، باید کم کم به فکر خرید سیسمونی باشید! لانه گزینی در افرادی که سیکل قاعدگی منظمی دارند، چند روز قبل از موعد عادت ماهیانه رخ می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود که قاعدگی بعدی اتفاق نیفتد. 

تقریباً 7 تا 14 روز طول می‌کشد تا جنین در دیواره رحم لانه گزینی کند و پیام قطع قاعدگی شما را صادر کند. آیا در طول این مدت هیچ ‌یک از علائم بارداری را ندارید؟ شاید همه علائم بارداری را نداشته باشید، اما قطعاً به دلیل تغییرات بدن شما در راستای سازگار شدن با حفظ جنین اولیه، شما تغییراتی هرچند اندک را مشاهده خواهید کرد. همان‌طور که گفتیم درواقع، ریزترین علائم بارداری در هفته اول بارداری بعد از لقاح ایجاد می‌شوند. البته زمان شروع علائم بارداری در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه با ریزترین علائم بارداری آشنا خواهید شد.

شروع علائم بارداری

ریزترین علائم اولیه بارداری کدامند؟

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که چیزی تحت عنوان علائم بارداری حتمی وجود ندارد. شما ممکن است بسیاری از این علائم را تجربه کنید اما باردار نباشید. یا ممکن است بارداری بدون علائم را تجربه کنید. جدا از این تشخیص علائم بارداری زیر یک ماه حتی با تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی کار دشواری است. علائم و نشانه‌های بارداری در هر زنی متفاوت است و ممکن است همه‌ی علائم بارداری در یک فرد رخ ندهد. تنها علائم قطعی بارداری مواردی هستند که توسط تست‌های آزمایشگاهی اثبات شده باشند. از این رو به علائم ظاهری بارداری اکتفا نکنید. علائم بارداری بعد از انتقال جنین فریز شده به روش ivf نیز مشابه علائم بارداری طبیعی هستند. موضوع دیگری به نام بارداری پنهان وجود دارد. این شرایط در زنانی ایجاد می‌شود که قاعدگی‌های نامنظم دارند که ممکن است باردار شوند اما بسیاری همچنان دچار پریود می‌شوند و در کنار آن علائم بارداری را نیز تجربه می‌کنند. علائم بارداری پنهان به جز قطع قاعدگی مشابه با علائم بارداری عادی ست. همه علائم بارداری را می‌توان در دو دسته زیر جای داد: 

علائم قطعی بارداری

به علائمی گفته می‌شود که می‌توانند به‌طورقطعی بارداری را اثبات کنند. نشانه‌های قطعی و درواقع مهم‌ترین علائم بارداری یا ریزترین علائم بارداری قبل از پریود عبارت‌اند از:

  • آزمایشات بارداری شامل ارزیابی سطح بتا  HCG در خون یا ادرار فرد
  • تست خانگی یا همان بی بی چک (بهتر است انجام این آزمایش را به زمانی موکول کنید که علایم صددرصدی بارداری را در خود مشاهده می‌کنید)
  • استفاده از سونوگرافی واژینال یا شکمی
  • تشخیص جنین و یا مشاهده فعالیت قلب جنین در سونوگرافی
  • سمع صدای قلب جنین توسط دستگاه سنجش ضربان قلب جنین
  • لمس قسمت‌های مختلف جنین در معاینه (بعد از 24 هفته این امکان وجود دارد)
  • لمس حرکات جنین در معاینه (بعد از 22 هفته این شرایط وجود دارد)

انجام آزمایش خون بارداری سریع‌تر از سایر روش‌ها، بارداری را تشخیص می‌دهد. بهترین زمان انجام این تست، بعد از به تعویق افتادن قاعدگی است. ازمایشهای سنتی و خانگی مانند تست بارداری با پیاز لزوماً نتایج درستی ندارند.

علائم صددرصدی بارداری

علائم احتمالی بارداری

به علائمی گفته می‌شود که نمی‌توانند به ‌طو رقطعی وجود بارداری را اثبات کنند. درواقع اینها علائم ثانویه بارداری هستند که ممکن است در همه زنان اتفاق نیفتند. حتی بسیاری از بارداری‌ها جز قطع عادت ماهیانه، علامت دیگری ندارد. از طرف دیگر، بسیاری از علائم احتمالی بارداری با علائم قاعدگی شباهت دارند؛ به همین دلیل ممکن است تا زمانی که با عقب افتادن پریود خود مواجه نشده‌اید، به بارداری خود پی نبرید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از مادران که قاعدگی نامنظمی ندارند، ممکن است حتی تا ماه دوم و سوم بارداری، از حضور جنین در وجودشان بی‌اطلاع باشند!

راه قطعی تشخیص بارداری مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است؛ در ادامه قصد داریم درباره علائم احتمالی بارداری با شما صحبت کنیم. اگر تعداد بیشتری از این علائم را دارید، احتمال بارداری شما بیشتر است (اما قطعی نیست!)

علائم بارداري بعد از 48 ساعت نزديكی 

در حالی که برخی از علائم بارداری اولیه در هفته اول خیلی زود شروع می‌شوند، در بیشتر مواقع، شما بلافاصله متوجه چیزی نخواهید شد و هر چیزی که بلافاصله پس از رابطه جنسی اتفاق می‌افتد، مانند لکه بینی یا افزایش ترشحات، معمولاً به بارداری مربوط نمی‌شود.بنابراین چیزی به عنوان علائم بارداری روز اول وجود ندارد. صرف نظر از احساسات شما در مورد بارداری احتمالی، می توان به راحتی هر احساسی را به علائم بارداری نسبت داد. به خاطر داشته باشید، علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم اولیه بارداری بسیار شبیه به هم هستند و بنابراین می‌توانید به راحتی در زمانی که در حال پریود شدن هستید فکر کنید حامله‌اید یا برعکس. اگر به طور تصادفی یکی از علائم بارداری را دارید و حت داشتن علائم یک یا دو روز پس از رابطه جنسی معمولاً نشانه بارداری نیست و می‌تواند همگی تصادفی باشند.علائم بارداري در روزهاي نخست به ندرت قابل تشخیص هستند.

علائم بارداری لانه گزینی

لانه گزینی در بعضی زنان نشانه‌های آشکاری دارد اما در برخی دیگر قابل تشخیص نیست. این علائم همان علائم بارداری بعد از ده روز هستند. اگر در زمان تخمک گذاری لقاح به درستی انجام شود، در حدود 8 تا 10 روز بعد لانه گزینی اتفاق می‌افتد. علائم آن بسیار شبیه به علائم پیش از قاعدگی هستند. در این شرایط شما شاهد گرفتگی و درد خفیفی در رحم و خونریزی بسیار ضعیفی خواهید بود که صورتی بسیار روشن یا قهوه‌ای ست. و با خون پریود که قرمز است متفاوت می‌باشد. در بعضی زنان این علائم ظهور نمی‌کنند. 

علائم اولیه بارداری کدام اند؟

قطع عادت ماهیانه

اکثر شما این‌گونه فکر می‌کنید که عقب افتادن پریود یعنی بارداری! در حالی که این اتفاق از نشانه های اولیه بارداری است اما بارداری تنها یکی از علل قطع عادت ماهیانه است. در بسیاری از شرایط پزشکی مثل اختلالات هورمونی یا حتی داشتن استرس، ممکن است با قطع یا عقب افتادن قاعدگی مواجه شوید. از طرف دیگر، برخی از زنان ممکن است علائم بارداری و پریود همزمان را تجربه کنند و یا لکه بینی داشته باشند. این خونریزی مختصر معمولا در اثر لانه گزینی جنین در دیواره رحم رخ می‌دهد و با خونریزی قاعدگی فرق دارد و از ریزترین علائم بارداری در هفته سوم و چهارم است؛ اما شما متوجه این تفاوت نخواهید شد. بنابراین حتی قطع یا برقراری عادت ماهیانه را نمی‌توان به‌عنوان نشانه قطعی بارداری دانست. بعلاوه بسیاری علائم بارداری قبل از پریود مشخص می‌شوند که اگر دقیق باشید می‌توانید تشخیصشان دهید. به عنوان مثال از علائم بارداری هفته قبل پریود می‌توان به حالت تهوع و حتی تغییرات خلق و خو اشاره کرد. علائم بارداری روز موعد پریود می‌توانند همچنان ادامه داشته باشند اما توصیه می‌کنیم اجازه دهید حداقل ده روز پریودتان به تعویق بیفتد و سپس برای انجام آزمایش‌های بارداری اقدام کنید. 

دردناک و حساس شدن پستان ها 

یکی از علائم بارداری بعد از لقاح، سفت، حساس و تغییرات پستان‌ها در بارداری است. از هفته‌های اول بارداری با شروع ترشح هورمون‌های حاملگی، پستان‌ها حساس و دردناک گشته و از ماه دوم تغییر اندازه در آنها رخ می‌دهد و عروق ظریفی در زیر پوست آن دیده می‌شود. پررنگ شدن هاله‌های پستان نیز، از سه ماهه دوم رخ می‌دهد.

* حتما بخوانید: درد نوك سينه در اوايل بارداری ، علت و درمان آن

تکرر ادرار بدون سوزش ادرار

با آغاز بارداری، حجم خون کم‌کم شروع به افزایش می‌کند و این قضیه باعث تکرر ادرار در بارداری می‌شود. اما وجود سوزش ادرار و یا تکرر ادرار شدید مثلاً هر یک ساعت یک‌بار مراجعه به دستشویی، می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد. 

خستگی و بی‌حالی شدید

خستگی را می‌توان از علائم بارداری در ماه اول دانست. وقتی بارداری شروع می‌شود، بدن به یک‌باره باید از پس کارهای اضافه‌ای چون حفظ بارداری، رساندن غذا و اکسیژن به رحم، جنین و جفت بربیاید. این شرایط باعث افزایش سوخت‌وساز بدنتان می‌شود و می‌تواند باعث احساس خستگی در دوران بارداری شود.

حالت تهوع

بیماری صبحگاهی یکی از شایع‌ترین علائم بارداری و از علائم بارداری در هفته اول است که حتی قبل از اینکه متوجه قطع قاعدگی خود شوید، ایجاد می‌شود؛ این تهوع می‌تواند با یا بدون استفراغ و تنفر از بعضی بوها و غذاها باشد. تأثیر هورمون‌های بارداری باعث ایجاد این علائم می‌شود. تهوع عموماً در صبحگاه رخ می‌دهد و در بیشتر موارد با سرگیجه همراه است. تهوع خفیف تا متوسط با مصرف دارو و توصیه‌های پزشکی کنترل می‌شود، اما تهوع و استفراغ‌های شدید، نیاز به داروهای وریدی و بستری شدن در بیمارستان دارد.

نشانه بارداری

نشانه‌های با احتمال کمتر:

کمردرد

کمردرد در بارداری یکی از شایع‌ترین علائم این دوران است؛ تا جایی که تقریباً 70 درصد زنان، کمردرد در بارداری را تجربه می‌کنند. با بیشتر شدن سن حاملگی و بزرگ شدن رحم و شکم، این درد، بیشتر هم می‌شود. کمردرد و دردهای انقباضی در زیر شکم و کمر در روزهای پیش از قاعدگی هم ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تشخیص تفاوت برخی از علائم بارداری با علائم قاعدگی سخت یا حتی غیرممکن است. 

مشکلات گوارشی

هورمون‌های بارداری و تغییراتی که در عملکرد دستگاه گوارش ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث انواعی از مشکلات گوارشی شود؛ مانند یبوست، نفخ و سوزش سر دل. سوزش سر دل (معده) عموماً در سه ماهه دوم و سوم بارداری شایع است. یبوست و نفخ شکم می‌تواند در علائم اولیه بارداری  نیز دیده شود، اما چون از نشانه‌های وقوع قاعدگی نیز هست، ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. 

گرفتگی بینی

یکی دیگر از علائم بارداری که شیوع بالایی هم دارد، آبریزش و گرفتگی بینی است. برخی از مادران از همان ابتدای بارداری دچار گرفتگی بینی می‌شوند تا جایی که حدود یک‌سوم از مادران، از ماه دوم بارداری دچار این عارضه می‌شوند. علت گرفتگی بینی در بارداری افزایش مخاط بینی است که بازهم هورمون‌های بارداری، عامل اصلی آن هستند. 

تنگی نفس

بارداری سبب افزایش کار ریه‌ها می‌شود که این موضوع هم به نوبه خود، باعث بالا رفتن تعداد تنفس شما خواهد شد. هورمون‌های بارداری عملکرد تنفسی شما را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که جنین در طول بارداری از خون حاوی اکسیژن، بهره‌مند باشد. با افزایش هفته‌های بارداری، رحم بزرگ‌تر می‌شود و وزن شما هم بیشتر می‌شود؛ این شرایط به ریه‌های شما فشار بیشتری می‌آورد. به همین دلیل است که تنگی نفس در اواخر بارداری شدیدتر از اوایل آن است. 

* علت و درمان تنگی نفس در بارداری پسر و دختر را در این مقاله بخوانید. 

علائم بارداری از روی ناف

از دیگر علائم بارداری، تغییراتی است که در ناف رخ می‌دهد. این تغییرات شامل برجسته شدن تدریجی محل ناف و خارش پوست اطراف آن است. 

* علائم بارداری از روی ناف در بارداری دختر وپسر 

هوس‌های غذایی

علاقه ناگهانی به مصرف برخی غذاها که به آن ویار بارداری نیز می‌گویند، عموماً علت شناخته‌شده‌ای ندارد اما یکی از علائم بارداری شایع است. برخی از انواع آن، که میل به چیزهای عجیب ‌و غریب مثل خاک، یخ و غیره را در فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند به خاطر کمبود برخی مواد ضروری مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد.هوس‌های غذایی یا بیزاری از آنها از ریزترین علائم هفته سوم بارداری هستند.

تغییر خلق و خو

تغییرات خلق و خو در بارداری بسیار شایع است. همان‌طور که هورمون‌های بارداری تأثیرات فراوانی بر جسم مادر می‌گذارند، می‌توانند بر روح و روان او نیز، تأثیر بگذارند. درواقع هورمون‌های بارداری این قابلیت را دارند که مواد شیمیایی مغز را تغییر دهند. به همین دلیل ممکن است در دوران بارداری بسیار حساس و تحریک‌پذیر شوید و طوفانی از احساسات متناقض را تجربه کنید. بسیاری از زنان با وضعیت مشابه این، در دوران پیش از قاعدگی نیز، مواجه می‌شوند.

اختلالات خواب

اختلالات خواب از دیگر علائم بارداری هستند که ممکن است در تمام طول بارداری همراه شما باشند؛ اما در سه ماهه اول و سوم بارداری، شایع‌تر هستند. علت اصلی این مشکلات در اوایل بارداری، تغییرات هورمونی بدن شماست؛ اما هرچه به انتهای بارداری نزدیک‌تر می‌شوید برخی مشکلات بارداری نظیر تنگی نفس و بزرگ شدن شکم، باعث می‌شوند که انواع اختلالات خواب در بارداری تشدید شوند. 

احساس ضعف و سرگیجه

در طول بارداری افزایش سوخت و ساز و فعالیت بدن، می‌تواند باعث افت ناگهانی میزان قند خون مادر شود. علاوه بر این، فشار خون شما به دلیل گشاد شدن رگ‌ها در اوایل بارداری، کاهش می‌یابد. این اتفاقات خود را با احساس سبکی سر، سیاهی رفتن چشم، ضعف و حالت غش نشان می‌دهند. 

علائم اولیه بارداری

تغییرات در پوست 

پوست در دوران بارداری حساس‌تر از هر دوره دیگری است. هورمون‌های حاملگی باعث پررنگ شدن خط ناف، هاله اطراف پستان، دستگاه تناسلی و خال‌ها می‌گردد. لک حاملگی نیز ممکن است در ناحیه صورت و گردن ایجاد شوند. تغییرات پوستی در بارداری‌ اول بیشتر است و از بارداری دوم به بعد، کمتر می‌شود. از علائم بارداری از روی چهره می‌توان به افزایش تعداد جوش‌ها، خشکی و حتی تیره شدن رنگ پوست در این بخش اشاره کرد.

ترشحات رحمی

با شروع بارداری رحم کم‌کم شروع به رشد می‌کند و از 12 هفتگی از لگن خارج می‌شود. میزان ترشحات رحمی در بارداری با تاثیر هورمون‌های حاملگی، افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند برای خانم‌ها اذیت کننده باشد.

لکه بینی

چسبیدن رویان به دیواره داخلی رحم و لانه گزینی در آن، باعث پاره شدن عروق جداره رحم می‌شود. در بعضی از افراد، این پارگی عروق با لکه بینی یا خونریزی‌های مختصر، خود را نشان می‌دهد. یکی از علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود همین لکه بینی است. لکه بینی در بارداری یا خونریزی برای مدت کوتاهی، در حد چند ساعت تا یکی دو روز به طول می‌انجامد و با خونریزی حاصل از عادت ماهیانه که حجیم و طولانی‌مدت است، تفاوت دارد. البته در افرادی که عادات ماهیانه نامنظم دارند گاهی تشخیص تفاوت بین این دو نوع خونریزی، مشکل است. 

افزایش درجه حرارت بدن 

یکی دیگر از ریزترین علائم بارداری می‌تواند افزایش درجه حرارت بدن باشد. البته این مورد، نشانه مطمئنی برای بارداری نیست؛ چراکه درجه حرارت بدن شما ممکن است در هوای گرم یا هنگام ورزش کردن نیز، افزایش یابد. در اوایل بارداری باید بیشتر آب بنوشید و بااحتیاط ورزش کنید. خودمراقبتی مادر برای حفظ سلامتی او و جنین در حال رشدش، اهمیت دارد.

افزایش ضربان قلب

در حدود هفته‌های 8 تا 10 بارداری ممکن است قلب شما سریع‌تر و سخت‌تر بتپد. تپش قلب در بارداری شایع است. این اتفاق هم معمولا به دلیل تغییرات هورمونی بدن است. همچنین در ادامه بارداری، به دلیل افزایش جریان خون به جنین نیز، این وضعیت قدری تشدید خواهد شد.

علائم بارداری و جنسیت جنین

بسیاری از افراد معتقدند که علائم بارداری پسر  با علائم بارداری دختر متفاوت است. با این حال هیچ تحقیق علمی از این نظریه حمایت نمی‌کند. برای مثال در شرایطی که بیشتر افراد معتقدند حالت تهوع در بارداری پسر کم است یا اصلاً وجود ندارد و برعکس از علائم صد در صدی بارداری دختر است حال آنکه لزوماً چنین نیست. درست است که سطح هورمون‌ها در بارداری دختر بیشتر است که می‌تواند منجر به حالت تهوع بیشتری شود اما این بدین معنا نیست که یکی از علائم بارداری پسر در هفته 7 نداشتن تهوع است. در مورد سایر علائم بارداری زن نیز همین موضوع صحت دارد و همه‌ی آنها نسبی بوده و لزوماً نشان دهنده‌ی جنسیت خاصی نیستند.

علائم بارداری دو قلو

علائم بارداری جنین دو قلو نسبت به بارداری تک قلویی متفاوت است. در بارداری فرزند دو قلو سطح هورمون‌ها بیشتر شده و در نتیجه ممکن است شما همه‌ی علائم بالا را با شدت بیشتری تجربه کنید. به ویژه در زمانی که دوقلوی دختر دارید.

علائم بارداری خارج از رحمی

در این شرایط چطور؟ علائم بارداری چیست؟ آیا با علائم بارداری طبیعی تفاوت دارد؟ علائم بارداری در این حالت تا درجات زیادی مشابه با علائم بارداری سالم است. در این حالت هم پریودتان عقب می‌افتد و حالت تهوع و درد سینه را تجربه می‌کنید. اما چیزی که می‌تواند شما را به شک بیاندازد نشانه‌های دیگری است که از علائم باردرای غیرطبیعی محسوب می‌شوند. در این شرایط خونریزی و دردهای زیاد شکمی و ناحیه‌ی لگن می‌توانند از علائم بارداری روزهای اول باشند. همچنین در این شرایط تپش قلبتان ممکن است ضعیف شده و حتی دچار حالت غش و بی‌حالی شوید. توصیه می‌شود در صورت مشاهده‌ی این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم بارداری پوچ

حاملگی پوچ یکی از انواع بارداری‌های غیرطبیعی است که در زنان رخ می‌دهد. در این حاملگی زمانی رخ می‌دهد که سلول جفت رشدی غیرطبیعی داشته باشد و به صورت توده‌ای درآید. علائم این دو بارداری در ابتدا بسیار شبیه به هم است اما با افزایش سن بارداری علائم جدیدی ظاهر می‌شود. خونریزی به رنگ قهوه ای تیره تا قرمز روشن از علائم بارداری سه ماهه اول بوده که تهوع شدید، درد و فشار لگن، افزایش فشار خون، دفع کیست، پرکاری تیروئید و .... نیز به آن اضافه می‌شود.

علائم بارداری در شیردهی

برخلاف تصور بسیاری از افراد، شما می‌توانید در دوران شیردهی نیز باردار شوید. علائم بارداری در زنان شیرده بسیار مشابه با علائم بارداری در دیگر شرایط است. همه چیز درباره علائم بارداری در شیردهی در مقاله‌ای با همین نام آمده است.

بارداری کاذب

بارداری کاذب شرایطی روانشناسی است که در آن فرد احساس می‌کند باردار است و حتی تمام علائم بارداری را نیز تجربه می‌کند اما باردار نیست. این شرایط در زنانی پیش می‌آید که برای مدتی طولانی باردار نشده‌اند یا دچار شرایط روحی خاصی هستند. علائم بارداری کاذب در این شرایط بسیار شبیه به علائم بارداری ضعیف است. انجام تست بارداری مشخص می‌کند که شما باردار نیستید.

علائم بارداری بعد از سقط جنین

بعد از سقط جنین در اولین تخمک گذاری شما می‌توانید باردار شوید. علائم بارداری در این شرایط بسیار شبیه به بارداری عادی ست. به ویژه اگر بلافاصه بعد از سقط باردار شوید این علائم می‌تواند شدیدتر هم باشد زیرا تعادل هورمونی هنوز کامل به شرایط عادی برنگشته است. علائم بارداری ناخواسته نیز به همین صورت مشابه با سایر بارداری‌هاست.

علائم بارداری طب سنتی

در طب سنتی هم توضیح می‌دهند از کجا بفهمیم که بارداری موفقیت‌آمیز بوده است. علائم بارداری زودتر در این طب عبارتند از:

  • پریود نشدن
  • حس سنگینی در بدن 
  • علائم بارداری از روی چشم و کاهش قدرت بینایی
  • احساس خستگی
  • افزایش ضربان قلب
  • افسردگی
  • ویار
  • آروغ ترش 

علائم ریز بارداری تا چه حد در تشخیص بارداری موثرند؟

مطالعات نشان می‌دهد 60 درصد از زنان برخی از این علائم بارداری را تا هفته 5-6 بارداری تجربه می‌کنند و 90 درصد از زنان نیز، بعضی از این نشانه‌ها را تا هفته هشتم بارداری تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است گاهی اوقات و یا هر روز رخ دهند. به‌طورکلی، شروع علائم بارداری از هفته اول بعد از لقاح است؛ برخی از این علائم به‌مرورزمان تشدید می‌شوند و ممکن است ناراحت کننده باشند.

در ادامه به زمان تقریبی شروع علایم بارداری اشاره شده است که اطلاعات مختصر و مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد:  

علائم بارداری ماهی که این علائم شروع می شوند
گرفتگی خفیف و لکه بینی  در هفته 1 تا 4 بارداری 
عقب افتادن پریود در هفته 4 بارداری 
خستگی  در هفته 4 تا 5 بارداری 
تهوع  در هفته 4 تا 6 بارداری 
حساس و دردناک شدن پستانها  در هفته 4 تا 6 بارداری
تکرر ادرار در هفته 4 تا 6 بارداری
نفخ  در هفته 4 تا 6 بارداری
بیماری حرکت در هفته 5 تا 6 بارداری
نوسانات خلقی در هفته 6 بارداری
تغییر دمای بدن در هفته 6 بارداری
بالا رفتن فشار خون   در هفته 8 بارداری
خستگی شدید و سوزش سر دل در هفته 9 بارداری
افزایش ضربان قلب در هفته 8 تا 10 بارداری
تغییرات پستان و نوک پستان  در هفته 11 بارداری
آکنه   در هفته 11 بارداری
افزایش وزن قابل توجه در هفته 11 بارداری
درخشش بارداری  در هفته 12 بارداری

همانطور که از جدول بالا هم مشخص است شدت و تنوع علائم به مرور با افزایش سن بارداری کاهش می‌یابد و تقریباً مسیری به صورت زیر را در پیش دارد:

سیر تغییر علائم بارداریشایان ذکر است که این علائم مختص بارداری نیستند و در 9 درصد زنان غیر باردار به‌خصوص در سندرم پیش از قاعدگی مشاهده می‌گردند. به همین دلیل هرگاه شک به وقوع بارداری وجود داشته باشد، نیاز به انجام تست‌های مطمئن برای تشخیص بارداری می‌باشد. پس این نکته را به خاطر بسپارید که؛ داشتن علائم بارداری ذکرشده در این مقاله، دلیل 100% بر باردار بودن شما نیست. همچنین ممکن است شما اکثر این علائم را با افزایش سن حاملگی تجربه کنید؛ یعنی زمانی که از طرق دیگری، به باردار بودنتان پی برده‌اید. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، قطعی‌ترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص بارداری از طریق مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های لازم است. بنابراین از همان ابتدای بارداری سعی کنید با انتخاب پزشک مناسب، سلامت خود و جنینتان را حفظ کنید. 

تفاوت علائم بارداری و pms 

همانطور که بسیاری از شما میدانید علائم اولیه بارداری به میزان زیادی به علائم پیش از قاعدگی نزدیک است. از این رو گاهی تمیز دادن آنها از یکدیگر دشوار است. در ادامه در مورد بعضی تفاوت‌های بین این دو شرایط بیشتر توضیح داده‌ایم:

علائم  PMS بارداری
لکه بینی  ندارد دارد
خستگی دارد دارد
تهوع و استفراغ ندارد دارد
گرفتگی شکمی دارد دارد
بزرگ شدن سینه ها دارد دارد
تنگی نفس ندارد دارد
تیره شدن نوک سینه ندارد دارد
افزایش ادرار دارد دارد