علائم صد در صد جنین پسر | علائم بارداری پسر و تست جنین پسر

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری پسر

زمانی که متوجه علائم اولیه بارداری خود شده و با آزمایش خون بارداری از آن مطمئن می‌شوید، اولین فکری که به ذهن‌تان خطور می‌کند داشتن یک نوزاد سالم است. اما جنسیت جنین و اینکه بارداری پسر و یا علائم بارداری دختر چه تفاوت‌هایی دارند، از دغدغه‌هایی هستند که همان ماه اول بارداری و از همان لحظات اول دارید. در این مقاله علائم و باورهایی که در مورد علائم بارداری پسر در هفته 7 به بعد شایع است و همینطور نحوه علمی تشخیص جنسیت در بارداری توضیح داده شده است. برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره ای بپیوندید.در ادامه این مطلب گهواره توضیح می‌دهیم که بارداری پسر چه علائمی دارد، کدام علامت علمی و کدام صرفا تجربه مادرهای باردار است، که از سمت آن‌ها بیشتر گزارش شده ولی از لحاظ علمی صددرصد تایید نشده است. همچنین می توانید به مقاله روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی نیز مراجعه کنید.

علائم جنین پسر (علائم بارداری پسر) کدام است؟

حتما بیشتر شما پیش بینی‌های خانم‌های مسن فامیل را در مورد جنسیت کودکان تجربه کرده‌اید و یا حداقل باورهایی را که مبنی بر تشخیص جنسیت نوزاد است، شنیده‌اید. در واقع افراد معتقدند جنین پسر علائم بارداری مشخصی دارد. اما واقعیت این است که این علایم بارداری پسر از روی شکل بارداری و هوس‌های مادر پایه‌ی علمی نداشته و هیچ پژوهشی صحت آن‌ها را تایید نمی‌کند. برخی از این علائم بارداری پسردر ماه اول به بعد یا به طور کلی علائم باردار بودن پسر که قبل از سونوگرافی بیان می‌کنند عبارتند از: 

1. ولع غذاهای شور

از علائم صد در صد جنین پسر در ماه سوم می‌توان به تغییرات ولع غذایی اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که به طور معمول  50% تا 90% از کل زنان باردار در برخی از دوران بارداری هوس به غذاهایی خاص را تجربه می‌کنند.

👩تجربه مامانا: یک عقیده‌ی رایج بیان می‌کند که زنانی که فرزند دختر حمل می‌کنند، میل به خوردن شیرینی‌جات دارند. و در عوض از نشانه‌های فرزند پسر در بارداری این است که مادرشان غذاهای شور هوس می‌کنند. اوج این علایم واضح جنین پسر در ماه دوم رخ می‌دهد.

🧪علمی: حقیقت این است ویار در بارداری پسر یا دختر یک نشانه تعیین جنسیت نیست و تفاوت ویار در بارداری دختر و پسر به نیاز بدن به مواد غذایی مربوط می‌شود و از علائم زن باردار پسر نیست. بنابراین این یک نشانه برای بارداری پسر نیست و طبع مادر در بارداری پسر می‌تواند بسیار شبیه بارداری دختر باشد.

یکی دیگر از انواع ویار بارداری پسر ویار ترشی و غذاهای ترش مزه مانند انواع لیمو، پرتقال، نارنگی و .... است. اما مانند ویار شوری، ویار ترشی در بارداری نشان دهنده‌ی نیازهای غذایی مادر است و نشانه‌ای برای تعیین جنسیت نیست. با این حال انتظار می‌رود از آنجایی که تغییرات هورمونی در بارداری پسر کمتر از دختر است، ویار شدید در بارداری پسر کمتر رخ می‌دهد. بعلاوه اینکه طعم دهان در بارداری پسر شیرین است نیز پشتوانه علمی ندارد.

*در این مقاله بیشتر بخوانید سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است

2. حالت تهوع در بارداری پسر 

👩تجربه مامانا: حالت تهوع کمتر در بارداری پسر نسبت به دختر. عده ای هم عکس  این قضیه را بیان کردند.

🧪علمی: یکی از نکاتی که دانشمندان به صورت صد در صدی مطمئن هستند این است که سطح هورمون hcg در بارداری دختر به مراتب بیشتر از بارداری پسر است در نتیجه عدد بتا در بارداری پسر نیز کمتر خواهد بود. بنابراین به عنوان یکی از علائم جنین پسر در سه ماهگی انتظار می‌رود که شما تهوع کمتری داشته باشید. با این حال بسیاری از مادرانی که پسر باردار بوده‌اند گزارش دیگری داده‌اند.

3. محل کیسه حاملگی در رحم

در بارداری پسر سمت چپ است یا راست؟ بعضی از محل جنین هم جنسیت او را حدس می‌زنند.

👩تجربه مامانا: بر این اساس یکی از نشانه های بارداری پسر قرار گیری او در سمت راست رحم است.

🧪علمی: اما چنین نشانه‌ای هم یک روش تشخیص صد در صدی جنسیت جنین محسوب نمی‌شود و تناقضاتی دارد. (در این مقاله بیشتر بخوانید که جنین پسر در کدام سمت رحم است)

4. ضربان قلب پایین جنین

👩تجربه مامانا: یکی دیگر از ادعاهای عموم در مورد تشخیص جنین پسر به تعداد ضربان قلب جنین مرتبط می‌شود. این یک نشانه در تشخیص جنسیت جنین ده هفته پسر است. اعتقاد بر این است که اگر ضربان قلب جنین در حدود 140 ضربه در دقیقه باشد، جنین یک پسر است و ضربان قلب سریع‌تر به معنی دختر بودن کودک شماست. در حالی که برخی افراد این علامت را یکی از علایم صددرصدی بارداری پسر می‌دانند.

🧪علمی: اما مطالعات علمی نشان داده‌اند که بین ضربان قلب جنین‌های دختر و پسر تفاوت چندانی وجود ندارد. تغییر ضربان قلب را نمی‌توان از نشانه‌های جنین پسر خرافی دانست. در حقیقت، ضربان قلب جنین‌های پسر کمی سریع‌تر (اما فقط در حدود 3 ضربان در دقیقه) است و شاید یک نشانه جنین پسر باشد اما بدون دستگاه‌های دقیق قابل اندازه‌گیری نیست.

به جز این ضربان قلب مادر در بارداری پسر نیز از نظر برخی با بارداری دختر تفاوت دارد. یعنی ضربان در بارداری پسر به نسبت کمتر از بارداری دختر است. براین اساس فشار خون در بارداری پسر نیز باید کمتر باشد. اما این موضوع نیز کلیت ندارد و موارد نقض گزارش شده است. 

5. مو و پوست سالم‌تر مادر

آیا شکل صورت در بارداری پسر متفاوت است؟ تغییرات ظاهری در بارداری پسر نیز برای بعضی نشانه است. تغییرات پوست و مو یکی از علائم بارداری پسر در ماه چهارم به بعد است.

👩تجربه مامانا: برخی معتقدند که اگر بارداری پسر دارید، وجود جنین چهار ماهه پسر باعث می‌شود پوست شما سالم‌تر و موهای‌تان ضخیم‌تر و براق‌تر به نظر‌ علائم حاملگی پسر و وقتی فرزند دختر حمل می‌کنید، زیبایی شما کمتر می‌شود. همچنین انتظار می‌رود ریزش مو در بارداری پسر کاهش بیابد. آکنه در بارداری پسر نیز کمتر است. بنابراین قیافه مادر در بارداری پسر سرحال‌تر و شادابتر است.

🧪علمی: این درحالی است که پوست صورت در بارداری پسر لزوماً تفاوت‌های زیادی با بارداری دختر ندارد. لازم به ذکر است که این‌گونه تغییرات فقط به هورمون‌های بارداری بستگی دارد و لزوماً از علایم حاملگی پسر نیست به طوری که در برخی از خانم‌ها می‌تواند رنگدانه یا آکنه پوستی ایجاد کنند، در حالی که در برخی دیگر موجب درخشش و ضخامت مو می‌گردد.

علائم بارداری پسر

6. کم‌تر بودن نوسانات خلق و خوی

👩تجربه مامانا: حالت مادر نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی ست که بعضی برای تعیین جنسیت استفاده می‌کنند. برخی معتقدند، کسانی‌که فرزند پسر حمل می‌کنند یا از علائم جنین پسر در ماه چهارم این است که نوسانات خلقی کمتری را تجربه می‌کنند.

🧪علمی: نوسانات خلق و خوی شما ارتباطی به جنسیت کودک‌تان ندارد. فرزند شما هر جنسیتی که داشته باشد شما نوسانات خلقی را تجربه خواهید کرد. این یک مورد بسیار شایع برای بسیاری از زنان باردار است.

7. شکل پایین شکم در بارداری پسر

شکل شکم مادر در بارداری پسر چگونه است؟ بسیاری معتقندند شکل شکم جنین پسر و دختر متفاوت است. شکل شکم در بارداری پسر یکی از موارد محبوب و رایج در مورد بارداری و پیش‌بینی جنسیت و یک نشانه بارداری پسر و علایم پسر داشتن است.

👩تجربه مامانا: شاید شنیده باشید که اگر شکم شما پایین است پسری را حمل می‌کنید و اگر بالا است، فرزند دختری را حمل می‌کنید. داستان به این‌جا ختم نمی‌شود و دلیلی بر این ادعا ذکر می‌شود که چون پسران مستقل‌تر هستند، به همین دلیل در  قسمت پایین رحم حمل می‌شوند و دختران به دلیل نیاز به حفاظت بیشتر، بالاتر می‌روند. براساس این تصور گفته می‌شود شکل شکم در ماه سوم بارداری پسر یا حتی تصویر و عکس جنین پنج ماهه پسر تیز و رو به پایین است.

🧪علمی: اما واقعیت این است که نحوه بارداری شما، چه از نظر اندازه و چه شکل شکم، با عوامل علائم صد در صد جنین پسر تبادل نظر علائم بارداري پسر متعددی مرتبط است که هیچ کدام از این‌ها جنس کودک شما را نشان نمی‌دهد و نمی‌توان آنها را از علائم فرزند پسر دانست. اگر در اولین بارداری هستید و یا عضلات شکمی قوی دارید، ممکن است کودک بالاتر قرارگیرد و از طرفی اگر این فرزند اول شما نیست، ممکن است به دلیل کشیده شدن شکم شما در هر بارداری برجستگی شکم شما کمی پایین بیاید. از سویی، اندازه و موقعیت کودک شما در شکم، در نحوه‌ی دیده شدن شکم تأثیر دارد. ظاهر شکم در بارداری پسر میتواند به هر شکلی باشد.

 بنابراین فرم شکم در بارداری پسر تفاوت خاصی ندارد و این نشانه را نمی‌توان از علائم جنسیت جنین پسر دانست. و اگر عکس شکم زن باردار پسر در سه ماهگی یا همان عکس شکم زن باردار جنین پسر را در اینترنت جستجو کنید خواهید دید که آنها حالات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در اواخر بارداری ممکن است حرکت جنین در رحم شما به سمت پایین لگن باشد و باعث شود برجستگی شکم شما کم باشد. موقعیت کودک شما در هر زمان ممکن است به طور موقت شکل و اندازه برجستگی شکم‌تان را تغییر دهد.

تعیین جنسیت صددرصد پسر تنها از طریق سونوگرافی چهار ماهگی به بعد یا به طور دقیق‌تر هجده هفتگی ممکن است بنابراین کمتر کسی ست که به دنبال علائم جنین پسر در هفته شانزده باشد. با این حال، شایعاتی در مورد تعیین جنسیت جنین پسر از روی ظاهر مادر و حالات او وجود دارد که در ادامه قصد داریم در موردشان بیشتر توضیح دهیم.

8. شکل ناف در بارداری پسر

👩تجربه مامانا: یکی از شایعاتی که در مورد نشانه‌های بارداری پسر وجود دارد این است که اگر جنین پسر باشد شکل ناف با بارداری پسر متفاوت است. بر این اساس یکی از علائم بارداری پسر در سه ماهه اول بیرون زدن ناف است و این در حالی است که شکل ناف در بارداری دختر تغییری نمی‌کند.

🧪علمی: اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ با یک سرچ ساده برای عکس ناف زن باردار پسر خواهید دید که چنین قانونی سندیت علمی ندارد.

علائم بارداری از روی ناف در بارداری دختر وپسر 

علائم بارداری پسر

9. کمر درد در بارداری نشانه پسر

👩تجربه مامانا: یکی دیگر از شایعاتی که در مورد کمردرد در بارداری و جنسیت جنین وجود دارد این است که این مشکل را به بارداری پسر ربط می‌دهند و معتقدند که کمردرد در بارداری پسر بیشتر است.

🧪علمی: علت کمردرد در بارداری چیست؟ وزن جنین و رحم در حال رشد می‌تواند بر رگ‌های خونی و اعصاب لگن و پشت فشار وارد کند و باعث درد شود. تغییرات هورمونی نیز منجر به بروز این درد می‌شود. در طول بارداری، بدن شما هورمونی به نام ریلکسین ترشح ‌می‌کند که به رباط‌های ناحیه لگن اجازه می‌دهد تا شل شوند و مفاصل شل شوند تا برای زایمان آماده شوند. طبق تحقیقات اگرچه انتظار می‌رود وزن جنین پسر از دختر بیشتر باشد اما لزوماً همه‌ی جنین‌های پسر از دختر سنگین‌تر نیستند. در ضمن اگرچه تغییرات هورمونی در بارداری پسر اندکی متفاوت است بین میزان ترشح ریلکسین در بارداری دختر و پسر نیز تفاوت قابل توجهی که منجر به درد بیشتر شود وجود ندارد.

بنابراین کمردرد نیز از علامت قطعی جنین پسر نیست و بیشتر به اضافه وزن مادر یا میزان کلسیم یا شکل و آناتومی بدن او مربوط است.

10. لکه بینی در باداری پسر

👩تجربه مامانا: یکی دیگر از نشانه‌هایی که برای بارداری پسر در ابتدای بارداری پیشنهاد می‌دهند، لکه بینی ست. بر این اساس لکه بینی در  هفته دهم بارداری جنین پسر، جنین هشت هفته پسر، جنین نه هفته پسر یا از علائم بارداری پسر در هفته نهم است.

🧪علمی: اما علت لکه بینی در بارداری پسر بودن جنین نیست و دلایل دیگری دارد که بعضی از آنها می‌توانند خطرناک باشند بنابراین باید فوراً مورد بررسی قرار بگیرد.

11. رنگ ادرار در بارداری پسر 

یکی دیگر از علائمی که برخی افراد به عنوان علائم پسر بودن جنین در نظر می‌گیرند رنگ ادرار یا مدفوع است.

👩تجربه مامانا: یکی از علائم بارداری پسر در هفته هشتم یا به طور کلی در ماه‌های اول در نظر برخی افراد این است که رنگ ادرار در بارداری پسر تیره‌تر است. رنگ مدفوع در بارداری پسر نیز باید تیره‌تر شود. یا احتمال بروز یبوست در بارداری پسر بیشتر است. همچنین ترشحات در بارداری پسر نیز روشن و سفیداند. بعضی حتی اینکه ph ادرار در بارداری پسر چند است را نیز به عنوان یک نشانه در نظر می‌گیرند.

🧪علمی: اما حقیقت این است که رنگ ادرار و مدفوع تحت‌تاثیر تغذیه و موادی است که مصرف می‌کنید. غذاهای حاوی رنگدانه مانند هویج می‌توانند رنگ ادرار شما را تیره‌تر کنند. 

12. اضافه وزن در بارداری پسر

👩تجربه مامانا: یکی دیگر از نشانه‌هایی که برای بارداری پسر در نظر می‌گیرند اضافه وزن مادر در این دوران است. بر این اساس انتظار می‌رود مادر در بارداری پسر وزن بیشتری پیدا کند زیرا هم تهوع کمتری دارد و هم جنین پسر وزن بیشتری نسبت به دختر دارد. به طور ویژه این مورد را از علائم جنین پسر در ماه سوم و قبل غربالگری (12 هفتگی) می‌دانند.

🧪علمی: حال آنکه چنین نیست. اگرچه انتظار می‌رود اضافه وزن مادر در بارداری پسر بیشتر باشد اما این یک موضوع کلی نیست. افزایش وزن در طول بارداری به عوامل دیگری از جمله وزن اولیه مادر و تعداد جنین‌ها و ویژگی‌های ژنتیکی نیز بستگی دارد پس لزوماً اضافه وزن بیشتر نشان دهنده فرزند پسر نیست.

13. تنگی نفس در بارداری پسر

👩تجربه مامانا: یکی دیگر از نشانه‌ها که به عنوان تست جنین پسر در نظر گرفته می‌شود تنگی نفس است. بر این اساس مادرانی که در تنفس مشکل دارند جنین پسر دارند.

🧪علمی: حال آنکه وضعیت تنفسی به وزن مادر و شرایط سلامتی ریه یا بیماری‌های اولیه بستگی دارد.

علائم بارداری پسر در طب سنتی

بعضی دیگر به علائم بارداری پسر در طب اسلامی معتقدند. انواع تست بارداری پسر در خانه در این طب پیشنهاد شده است مانند تست حلقه، تست جوش شیرین و ... که متاسفانه دقت و صحت آنها کاملاً مشخص نشده است. بسیاری از افراد متوجه شده‌اند که نتیجه این تست‌ها با واقعیت تفاوت دارد.

علائم صد در صد بارداری پسر

علایم جنین پسر در ظاهر را فراموش کنید زیرا چیزی به عنوان علائم صددرصد جنین پسر وجود ندارد. در این‌جا به برخی از روش‌های علمی و آزمایش‌هایی که به پزشک در تشخیص و تعیین جنسیت جنین و بارداری پسر و یا دختر بودن کمک می‌کند و بسیار مطمئن‌تر از علائم بارداری جنین پسر به صورت ظاهری است اشاره می‌شود:

  1. آزمایش خون : آزمایش خون خاص می‌تواند جنسیت کودک شما را تعیین کند. این آزمایشات معمولا بر روی زنان بالای 35 سال یا افرادی که در معرص خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات کروموزومی هستند انجام می‌شود.
  2. آمنیوسنتز : این آزمایش نیز، بیشتر در بارداری‌های پرخطر انجام می‌شود. با استفاده از نمونه‌ی مایع آمنیوتیک، می‌توان ناهنجاری‌های ژنتیکی و جنسیت کودک را تشخیص داد.
  3. نمونه‌برداری : CVSدر این آزمایش نمونه‌ای از جفت برای تشخیص سندرم داون یا ناهنجاری کروموزومی دیگر استفاده می‌شود که می‌تواند جنسیت کودک را در اوایل هفته 10 بارداری مشخص کند.
  4. سونوگرافی : سونوگرافی رایج‌ترین روش برای تعیین جنسیت کودک شما است. و این همان چیزی است که اکثر زنانی که حاملگی کم‌خطر دارند انجام می‌دهند. یک تکنسین سونوگرافی می‌تواند جنسیت کودک شما را در اوایل هفته 15-16 مشاهده کند، اما بیشتر خانم‌ها سونوگرافی تعیین جنسیت جنین را سه ماهه‌ی دوم خود را انجام می‌دهند. در هر حال از ماه چهارم بارداری پسر یا دختر بودن جنین رسماً مشخص می‌شود بنابراین دیگر نیازی نیست نگران علائم جنین پسر در ماه پنجم باشید.

چه زمانی برای بارداری پسر مناسب است؟

همین ابتدا بگوییم چیزی به عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن وجود ندارد. آنچه در مورد بارداری پسر یا دختر بودن جنسیت را تعیین می‌کند ژن‌های نوزاد هستند. همه تخمک‌ها حاوی یک  نوع کروموزوم X هستند، در حالی که اسپرم‌ها می‌توانند کروموزوم X یا Y داشته باشند. اگر تخمک توسط سلول اسپرم حامل کروموزوم X حاصل شود، جنین XX حاصل می‌شود. در مقابل، اگر سلول اسپرم دارای کروموزوم Y باشد، جنین کروموزوم XY مردانه خواهد داشت. در ابتدا، تمامی جنین‌ها صرف نظر از جنسیت یکسان به نظر می‌رسند. در حقیقت، اگر به دلیل اثر تستسترون نبود، همه‌ی نوزادان دارای صفات زنانه می‌شدند. تا هفته‌ی هفتم بارداری، کودک شما ساختاری به نام " دستگاه تناسلی" نخواهد داشت و سپس در طی 5 هفته آینده، کودک شما شروع به تولید هورمون‌هایی می‌کند که باعث تحریک رشد اندام‌های جنسی می‌شود. 

روش Shettles: این نظریه که دارای 75 درصد موفقیت است (گرچه مطالعات مستقل، از این ادعا حمایت نکرده‎‌اند) معتقد است که اسپرم تولید کننده دختران (اسپرم X) کندتر ولی با انعطاف پذیری بیشتر و طول عمر طولانی‌تری نسبت به اسپرم‌های تولیدکننده‌ی نر (Y-sperm) هستند. بنابراین بارداری پسر در روز تخمک گذاری محتمل تر است. اما اگر دختر می‌خواهید، باید دو تا چهار روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنید. به این ترتیب اسپرم X تنها اسپرم زنده و منتظر در لوله‌های فالوپ شما خواهد بود. براي بارداري پسر چگونه نزديكي كنيم؟ اگر پسر می‌خواهید، باید رابطه جنسی تا حد ممکن نزدیک به زمان  تخمک‌گذاری باشد که با توجه به سرعت بیشتر اسپرم Y، احتمالاً زودتر به تخمک می‌رسد. البته نکات دیگری مانند مجاری واژن و موقعیت‌های جنسی و حتی اینکه زن دارای ارگاسم باشد یا خیر می‌تواند برای اسپرم X یا Y جذاب‌تر باشد.