روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک ‌گذاری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری

از کجا می‌توان متوجه شد که ‌تخمک گذاری رخ داده است؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری بپردازیم. در هر سیکل ماهیانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد احتمال بارداری برای یک زوج سالم وجود دارد. البته شرط بارداری عدم استفاده از انواع روش‌های پیشگیری از حاملگی می‌باشد. اگرچه احتمال باروری در هر فرد بنابر چرخه قاعدگی او متفاوت می‌باشد. 

با اقدام در بازه زمانی تخمک گذاری که چیزی حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن تخمک می‌باشد، بیشترین احتمال بارداری وجود دارد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که پس اگر فقط در روز تخمک گذاری نزدیکی صورت بگیرد باردار می‌شوید. اما این نظریه غلط است. زیرا اسپرم می‌تواند تا پنج روز درون رحم زنده بماند. در واقع اگر شما چند روز پیش از تخمک گذاری نیز نزدیکی داشته باشید ممکن است باردار شوید. به خاطر داشته باشید که برای باردار شدن تنها یک اسپرم نیاز است.

تخمک گذاری چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک ‌گذاری لازم است بدانید تخمک گذاری به آزاد شدن تخمک رسیده بالغ از یکی از تخمدان‌ها گفته می‌شود. در هر ماه یک بار تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. توانایی باروری بدن خانم در حوالی تخمک‌گذاری به شدت افزایش می‌یابد. زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود شما می‌باشد. اما در هر خانوم براساس مدت سیکل قاعدگی او زمان تخمک‌گذاری متغیر می‌باشد.

چه زمانی تخمک گذاری رخ می‌دهد؟

قبل از پرداختن به موضوع روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری لازم است بدانید تخمک گذاری به آزاد شدن تخمک رسیده بالغ از یکی از تخمدان‌ها گفته می‌شود. در هر ماه یک بار تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. توانایی باروری بدن خانم در حوالی تخمک گذاری به شدت افزایش می‌یابد. زمان تخمک گذاری بعد از پریود شما می‌باشد. اما در هر خانوم براساس مدت سیکل قاعدگی او زمان تخمک گذاری متغیر می‌باشد.

تخمک گذاری معمولا در اواسط سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. یعنی در یک سیکل قاعدگی که ۲۸ روز است، تخمک گذاری در روز ۱۴ام سیکل رخ می‌دهد. اما همه بانوان سیکل قاعدگی ۲۸ روزه ندارند. سیکل‌های قاعدگی بین ۲۳ تا ۳۵ روز متغیر هستند. برخی از بانوان نیز همیشه سیکل منظم ندارند و بین ۲۱ تا ۴۰ روز سیکل قاعدگی‌شان به طول می‌انجامد. در نتیجه سیکل قاعدگی آنان می‌تواند در هر ماه متفاوت باشد. تخمک گذاری در بدن تمام خانم‌ها ۱۴ روز پیش از تاریخ پریود بعدی رخ می‌دهد. برای محاسبه روز تخمک گذاری در سیکل نامنظم می‌توانید از اپلیکیشن‌های ماشین حساب تخمک گذاری استفاده نمایید. 

تخمک گذاری چه مدت به طول می‌انجامد؟

تخمک گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد. این زمان، مدتی است که آزاد شدن تخمک بالغ از تخمدان به طول می‌انجامد. در این باره زمانی احتمال بارداری افزایش می‌یابد. ضمن اینکه کیت تخمک گذاری در این بازه زمانی مثبت خواهد شد.در این زمینه برخی از زنان می‌پرسند چگونه تخمک خود را تقویت کنیم که می‌توانند برای رسیدن به این هدف از روش‌های موثری مثل رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری، ورزش کردن و غیره استفاده کنند.

تخمک‌گذاری چه مدت به طول می‌انجامد؟

علائم و نشانه‌های زمان دقیق تخمک گذاری

در ادامه علائم تخمک گذاری موفق را بررسی خواهیم کرد.

  • کاهش دمای پایه بدن و سپس افزایش آن بلافاصله پس از تخمک گذاری
  • افزایش ترشحات واژینال. علاوه بر این شکل ترشحات شبیه به سفیده تخم‌مرغ خواهد شد که به این اصطلاحا ترشحات تخمک گذاری گفته می‌شود.
  • نرم شدن دهانه رحم
  • درد زیرشکم به ویژه در یک طرف
  • افزایش میل جنسی
  • داشتن لکه‌بینی در حد بسیار کم
  • تورم ملایم واژن یا آلت تناسلی

چگونه زمان دقیق تخمک گذاری را پیدا کنیم؟

در ادامه به بررسی روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری یعنی روزهای افزایش شانس باروری می‌پردازیم. این علائم نشان‌دهنده آمادگی بدن برای تخمک گذاری می‌باشند. به وسیله آن‌ها زمان دقیق تخمک گذاری مشخص می‌گردد.

  • چک کردن تقویم؛ زمان چرخه قاعدگی خود را یادداشت کرده و به خاطر داشته باشید. با پیدا کردن مدت زمان چرخه قاعدگی خود می‌توانید روز تخمک گذاری را تخمین بزنید. یا اینکه از نرم‌افزار‌های مخصوص برای پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری استفاده نمایید. اگر سیکل قاعدگی شما نامنظم است، بهتر است تمرکز خود را بر روی دیگر علائم تخمک گذاری بگذارید. با چک کردن زمان قاعدگی خود می‌توانید نمودار زمان تخمک گذاری خود را به دست بیاورید.
  • به زبان بدن خود گوش دهید؛ در ۲۰ درصد بانوان علائم لحظه آزاد شدن تخمک قابل مشاهده هستند. دردهای زیرشکم یک طرفه یکی از این نشانه‌ها می‌باشند. به این دردها اصطلاحا میتل اشمرز گفته می‌شود. این درد می‌تواند نشانه بلوغ یا آزاد شدن تخمک در هر ماه باشد. پس هر ماه به خوبی توجه کنید تا بتوانید پیام دردهای میانه سیکل را دریافت کنید.
  • دمای بدن خود را اندازه بگیرید؛ دمای پایه بدن شما همواره اندازه مشخصی دارد. با یک دماسنج مخصوص باید دمای بدنتان را اندازه بگیرید. بهترین زمان اندازه‌گیری دمای پایه بدن صبح‌ها پس از ۳ تا ۵ ساعت خواب کامل می‌باشد. البته باید پیش از بیرون آمدن از تخت‌خواب دمای بدن خود را بسنجید. دمای پایه بدن شما به تغییرات هورمونی وابسته است. در فاز فولیکولار یا همان مرحله بلوغ تخمک تا آزاد شدن آن، استروژن افزایش می‌یابد. در فاز دوم سیکل قاعدگی پس از تخمک گذاری سطح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد. تا بتواند لایه داخلی رحم را حفظ نماید که اگر تخمکی بارور شده است به راحتی لانه‌گزینی نماید. افزایش هورمون پروژسترون سبب می‌شود که دمای پایه بدن بالا رود. در این شرایط رحم شما برای لانه‌گزینی تخمک لقاح یافته آمادگی کامل را دارد. تمام این تفاسیر به این معناست که دمای پایه بدن در نیمه اول سیکل قاعدگی نسبت به نیمه دوم کمی پایین‌تر است. تا زمان تخمک گذاری دمای پایه بدن شما در پایین‌ترین حد خود است. سپس بلافاصله پس از تخمک گذاری حدود نیم درجه دمای پایه بدن افزایش می‌یابد. در واقع چارت‌بندی دمای پایه بدن به شما کمک می‌کند بلافاصله پس از تخمک گذاری از بروز آن آگاه شوید. ضمنا با بررسی مرتب دمای پایه بدن طی چند ماه متوالی، بازه زمانی احتمالی تخمک گذاری خود را می‌یابید. یعنی با چارت‌بندی دمای پایه بدن خود می‌توانید نمودار زمان تخمک گذاری را به دست بیاورید.

چگونه زمان دقیق تخمک‌گذاری را پیدا کنیم؟

  • از وضعیت دهانه رحم خود آگاه باشید؛ تخمک گذاری یک پروسه پنهان نیست. بسیاری از علائم تخمک گذاری فیزیکی هستند. تغییرات هورمونی در بدن سبب ایجاد احساسات متفاوت خواهند شد. از طرفی این تغییرات هورمونی سبب آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شوند. یکی از علائم قابل تشخیص ظاهری هنگام تخمک گذاری تغییر وضعیت سرویکس می‌باشد. در اوایل سیکل قاعدگی دهانه رحم سفت و کاملا بسته است. اما بلافاصله پس از تخمک گذاری دهانه رحم نرم شده و به اندازه بسیار نامحسوسی باز می‌شود که اسپرم بتواند به راحتی وارد رحم شود. در این شرایط شما می‌توانید با معاینه دهانه رحم از تغییرات جزئی آن آگاه شوید. معاینه می‌تواند در منزل و به وسیله انگشتان تمیز خودتان صورت گیرد. البته باید دقت بسیار بالایی داشته باشید و به صورت مستمر از اوایل سیکل دهانه رحم را بررسی نمایید. 
  • ترشحات تخمک گذاری؛ علاوه بر این تغییرات ترشحات واژینال و رحم تغییر می‌کنند. زیرا ترشحات رحمی به اسپرم کمک می‌کنند تا راحت‌تر به تخمک برسد. در اواسط سیکل قاعدگی ترشحات واژینال افزایش می‌یابند. قوام ترشحات مانند سفیده تخم‌مرغ خواهد بود. با پایان تخمک گذاری ممکن است مجددا ترشحات کم شده و یا غلیظ شوند. با این روش و باقی روش‌هایی توضیح داده شده می‌توانید زمان دقیق تخمک گذاری را پیش‌بینی نمایید.
  • استفاده از کیت تخمک گذاری؛ این کیت‌ها بر اساس سنجش هورمون ال اچ عمل می‌کنند. این هورمون حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت پیش از تخمک گذاری افزایش می‌یابد. کیت تخمک گذاری با نمونه ادرار شما عمل می‌کند. در واقع سطح هورمون ال اچ را در ادرار تان می‌سنجد. اگر هر دو خط موجود بر روی کیت مثبت شود یعنی نهایتا تا ۲۴ ساعت آینده تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. در نتیجه بهتر است در این باره زمانی برای بارداری مجدد بعد از عمل سزارین، نزدیکی داشته باشید.

در هر صورت نمی‌توان با اطمینان گفت که روش‌هایی پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری، همگی بر روی تمامی بانوان به صورت یکسان عمل می‌کنند. شرایط بدن هر فرد با دیگری متفاوت است. بنابراین می‌توانید با استفاده از چندین روش از روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک گذاری، به وضعیت بدن خود در زمان آزاد شدن تخمک واقف شوید. در نتیجه به سادگی زمان دقیق تخمک گذاری خود را خواهید یافت.