آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟

 

اگر می‌پرسید که آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟ باید بگوییم که بله حتما.استرس می تواند باعث شود که بهترین زمان حاملگی در زنان از دست برود. استرس فاکتور موثر و تاثیرگذاری در بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات است که بارداری و باردار شدن تنها یک نمونه از آنهاست. استرس نه تنها باروری در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه در قدرت باروری مردان نیز تاثیر می‌گذارد. تاثیر استرس بر اسپرم مردان، تاثیر روی کیفیت اسپرم است. استرس در زنان نیز به شدت به هورمون‌های زنانه آسیب وارد می‌کند. 

تاثیر استرس در پریود خانم‌ها

شروع و پایان پریود، شروع و پایان یک سیکل طبیعی برای بارداری است. خانمی که در این دوره استرس داشته باشد، به شدت احتمال بارداری خود را کاهش می‌دهد. به طور کلی استرس باعث تاخیر در تخمک‌گذاری، اختلال در تخمک‌گذاری و افزایش انقباض‌های رحمی و در نتیجه جلوگیری از لانه‌گزینی رویان در دیواره‌های رحم می‌شود. حتی در لقاح‌های مصنوعی نیز، استرس شانس موفقیت و بارداری را به شدت پایین می‌آورد و سن بارداری را بالا می برد. این در حالی است که بارداری در سن چهل سالگی و خطرات آن بسیار جدی است.

بنابراین اگر می پرسید که آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟ باید بگوییم که قطعا بله و اگر مجددا می پرسید که چگونه خیلی سریع باردار شویم؟ باید بگوییم قطعا نباید استرس داشته باشید. لذا چنانچه برای بارداری اقدام می‌کنید، با هر روشی که می‌دانید برای شما موثر است، استرس را از خود و همسرتان دور کنید و با آرامش نزدیکی داشته باشید و از رابطه و آمیزش خود لذت ببرید و بعد از هر بار نزدیکی به باردار شدن یا نشدن فکر نکنید. 

تاثیر استرس بر اسپرم

تاثیر استرس بر اسپرم

صرف نظر از این موضوع که فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری چقدر است؟ باید فاکتورهای موثر در بارداری را بدانید. استرس یکی از این فاکتورها است. استرس به معنی بهم خوردن تعادل درونی بدن است. بهم خوردن تعادل درونی بدن می‌تواند به اشکال مختلف خود را نشان دهد که ناباروری یک نمونه از آن است. استرس در آقایان به شدت می‌تواند کیفیت اسپرم‌ آنها را تحت تاثیر قرار دهد و به مواد ژنتیکی موجود در اسپرم آسیب وارد کند. به گفته یک روانشناس، تحقیقات علمی نشان می‌دهد استرس منجر به کاهش تعداد اسپرم‌های حاوی کرموزم‌های Y می‌شود. بنابراین در شرایط استرس احتمال دخترزایی بیشتر است. لذا استرس نه تنها در باروری تاثیر دارد، بلکه می‌تواند در تعیین جنسیت نیز تاثیر داشته باشد. 

تاثیر استرس بر اسپرم

باردار شدن با استرس چه قدر احتمال دارد؟

اکنون پاسخ سوال آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟ را کاملا می دانید. گرچه استرس می‌تواند یکی از عوامل ناباروری در زوجین باشد، اما با این حال باردار شدن با استرس نیز غیر ممکن نیست. شاید سخت ممکن باشد، اما نشدنی هم نیست. با این وجود توصیه می‌کنیم اگر برای بارداری تلاش می‌کنید، خونسرد باشید؛ عجله نداشته باشید، صبور باشید و به خدای بزرگ توکل کنید. می‌دانیم که این توصیه‌ها برای آن دسته از کسانی که مدت‌ها است برای باردار شدن تلاش می‌کنند و ناموفق‌اند، خوشایند نیست، اما بهتر است در عین حالی که اقدامات پزشکی لازم را انجام می‌دهید، با توکل به خدای مهربان، استرس را از خود دور کنید و همه چیز را به خالق هستی واگذار کنید و هر چه که صلاح است، از او بخواهید.