تعیین جنسیت جنین در بارداری با روش‌های سریع و صد در صدی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تعیین جنسیت جنین

یکی از دغدغه‌‌های مختلفی که بسیاری از والدین دارد، در مورد جنسیت فرزندشان است. بسیاری از والدین دوست دارند جنسیت جنینشان را به صورت اختیاری انتخاب کنند. اما این موضوع تا چه حد ممکن است؟ و اگر درست است چگونه تعیین جنسیت کنیم؟ در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد مفاهیم و روش‌های تعیین جنسیت جنین توضیح دهیم. 

تعیین جنسیت جنین با پدر است یا مادر

قبل از آنکه در مورد نحوه تعیین جنسیت جنین توضیح دهیم باید ابتدا بدانید چه عواملی در تعیین جنسیت جنین موثر است. یا به عبارتی دیگر تعیین جنسیت جنین توسط مرد است یا زن؟ انسان‌ها از 23 جفت کروموزوم تشکیل می‌شوند. جفت آخر کروموزمی، مسئول تعیین جنسیت جنین است. کروموزم زن XX و کروموزوم مرد XY است. در زمان تشکیل جنین و ترکیب تخمک و اسپرم، از مادر و پدر هر کدام یک کروموزم در کنار هم قرار گرفته و کروموزوم جنین را تشکیل می‌دهد. 

تعیین جنسیت جنین با پدر است یا مادر

همانطور که می‌بینید هر دو کروموزوم زن یکسان و XX است. بنابراین زن نمی‌تواند در تعیین جنسیت صد در صد جنین نقشی داشته باشد. چیزی که در لقاح و تعیین جنسیت جنین تعیین کننده می‌شود، این است که کدام کروموزوم پدری در کنار این کروموزوم مادری قرار می‌گیرد؟ X یا Y؟ اگر کروموزوم X پدر کنار کروموزوم مادر قرار بگیرد جنین دختر و اگر کروموزوم Y پدر کنار کروموزوم مادر قرار بگیرد، جنین پسر می‌شود. طریقه تعیین جنسیت به این صورت است و سوال اصلی این است که آیا می‌توان کاری کرد که کروموزوم‌های دلخواه کنار هم قرار گرفته و جنسیت مد نظر را ایجاد کنند؟

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

در مورد زمان تعیین جنسیت جنین بین علم پزشکی و طب سنتی اختلاف نظرهایی وجود دارد. در علم پزشکی این باور وجود دارد که تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری انجام می‌شود. اما بعضی متخصصین و حتی حدیث‌های مذهبی معتبر بر این موضوع تاکید دارند که تعیین جنسیت تا 4 ماهگی یا همان 16 هفته قابل تغییر است. شما می‌توانید به هر کدام از این نظریه‌ها که می‌خواهید باور داشته باشید و در ادامه ما قصد داریم روشهای تعیین جنسیت حاملگی از نظر هر دو طب را بررسی کنیم. 

تعیین جنسیت جنین در طب سنتی

روشهای مختلف تعیین جنسیت جنین در این طب به دو بخش قبل و بعد از بارداری تقسیم می‌شود. در هر دوی این روشها تاکید بر رژیم غذایی هم مادر و هم پدر است. 

یکی از اصلی‌ترین بخشهایی که طب سنتی در تعیین جنسیت جنین مورد هدف قرار می‌دهد، طبع رحم است. براساس این طب مصرف غذاهای با طبع گرم، منجر به گرم شدن رحم و پسرزایی و غذاهای با طبع سرد به طور معکوس منجر به دخترزایی می‌شوند. چه زمانی برای تعیین جنسیت جنین مناسب است؟ برای تغییر طبع رحم به تلاش چند هفته‌ای نیاز است و طبع آن یک شبه تغییر نمی‌کند. بنابراین اگر قصد تعیین جنسیت را دارید، باید از چند ماه قبل با داشتن رژیم موردنظر برای آن تلاش کنید.

همین مورد درباره‌ی اسپرم مرد نیز صادق است. برای بارداری پسر، شما به اسپرمهای قوی و زیاد نیاز دارید. برای داشتم اسپرم قوی و زیاد هم باید از غذاهای با طبع مانند مصرف شیر و عسل روزانه، خرما و .. استفاده کنید. غذاهای با طبع سرد اسپرم شما را ضعیف کرده و در نتیجه احتمال پسرزایی افزایش می‌یابد. همچنین بعضی افراد به دنبال استفاده از روشهای دارویی مانند استفاده از قرص افزایش اسپرم y هستند که در میتوانید در مقاله مربوط به آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اما در بعضی احادیث آماده که جنسیت جنین زن باردار را نیز می‌توان با کمک روشهایی تغییر داد. تعیین جنسیت جنین در 1 ماهگی یا تعیین جنسیت جنین در دو ماهگی و حتی تا چهارماهگی با این روش ادامه دارد. در این بین چند روایت از سایرین معتبرتر است:

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری در طب سنتی

  • تا قبل از چهار ماهگی پدر اناری دانه کند (تمام یک انار) و روی آن آیه الکرسی بخواند و فوت کند و انار را زن بخورد. این کار باعث پسر شدن جنین می‌شود.
  • تا قبل از چهار ماهگی، به نقل از امام صادق (ع) آمده است : «هرکس که زنش باردار است و فرزندش چهار ماهه شد، رو به قبله بایستد و آیة الکرسى بخواند، و دست به پهلوى همسرش گذارد و بگوید: اللَّهُمَّ إِنِّی قَدْ سَمَّیْتُهُ مُحَمَّدا (خداوندا من این فرزند، را محمد نام گذاردم)، خداوند این جنین را پسر می‌کند، و اگر به عهد خود وفا کند و نام او را محمد نهد خداوند آن را وسیله برکت او قرار دهد و گرنه اختیار با خداست که او را نگهدارد یا ببرد».
  • بعد از باردار شدن زن دست خود را روی شکم قرار داده و 1400 بار صلوات بفرسند و 7 بار آیه 35 آل عمران ( إذ قالت امرأةُ عمران رب إنی نذرت ما فی بطنی محرراً فتقبل منی انک سمیع الدعا) را بخواند.

تعیین جنسیت به کمک علم پزشکی

در علم مدرن پزشکی، تاکید برای تعیین جنسیت تنها به قبل از بارداری معطوف می‌شود. براساس این علم وقتی زن باردار می‌شود دیگر نمی‌توانید کاری برای تغییر جنسیت او انجام دهید. در ادامه در مورد بعضی متدهایی که برای این کار استفاده می‌شود توضیح می‌دهیم:

تعیین جنسیت جنین با زمان تخمک گذاری

اگر چه تعیین زمان برقراری رابطه جنسی یک یک روش دقیق برای تعیین جنسیت نیست اما از نظر بسیاری از کارشناسان نتایج بسیار موفقیت آمیزی داشته و از آنجایی که هزینه و تلاش زیادی نمی‌خواهد بسیاری از زوج‌ها آن را امتحان می‌کنند. براساس این روش، هرچقدر که زمان نزدیکی را به روز تخمک گذاری نزدیک کنید، شانس باروری پسر افزایش می‌یابد. براین اساس از دو روز قبل از تخمک گذاری شانس باروری پسر زیاد شده و در روز تخمک گذاری به اوج خود رسیده و سپس تا دو روز بعد همچنان شانس بیشتری برای پسردار شدن وجود دارد و بعد از آن احتمالش کم می‌شود. 

بنابراین براساس این فرضیه چند روز بعد از پریودی فرزند دختر می‌شود؟ تا دو روز قبل و دو روز بعد از تخمک گذاری، احتمال دختر دار شدن بیشتر است. اما این نظریه لزوماً یک نظریه صد درصدی نیست و بسیار پیش آمده که حتی با یک لقاح موفقیت آمیز در روز تخمک گذاری باز هم جنین دختر شده است و برعکس.

تعیین جنسیت به کمک پوزیشن 

یکی دیگر از روشهایی که برای تعیین جنسیت جنین در نظر گرفته می‌شود عمق نفوذ در پوزیشن رابطه‌ی جنسی ست. زیرا اسپرم مرد آسیب پذیر است و هر چه به دهانه رحم نزدیک‌تر تخلیه شود، شانس بیشتری برای باروری داشته و قوی‌تر می‌ماند بنابراین پوزیشنهایی که منجر به نفوذ بیشتر آلت تناسلی مرد شود، شانس پسرزایی را افزایش می‌دهد و برعکس.

تعیین جنسیت به کمک علم پزشکی

محدود کردن رابطه جنسی

برای آنکه مرد اسپرم قوی‌تری داشته باشد که شانس پسرزایی را افزایش می‌دهد مرد باید قبل از رابطه جنسی از تخلیه اسپرم خودداری کند. هرچه تعداد اسپرم در یک تخلیه بیشتر باشد، شانس تولد پسر افزایش می‌یابد و برعکس.

رژیم غذایی برای تعیین جنسیت جنین

مشخص شده است که سبک غذایی می‌تواند کیفیت تخمک و اسپرم را تحت‌تاثیر قرار دهد. هر چه تخمک و اسپرم قوی‌تر، شانس پسرزایی بیشتر و برعکس. به این منظور:

  • مصرف پتاسیم بیشتر در موادی مانند گوشت، موز، زردآلو و کرفس برای مردان
  • مصرف منیزیم بیشتر در موادی مانند مغزها، دانه‌های سویا و سبزیجات سبز رنگ برای زنان

توصیه می‌شود.

زمان ارگاسم

یکی دیگر از روشهای تعیین جنسیت جنین خانگی، از طریق مدیریت زمان ارگاسم مرد و زن است. اگر زن زودتر از مرد به ارگاسم برسد، محیط واژن قلیایی شده و شانس پسرزایی افزایش می‌یابد و برعکس.

تعیین جنسیت جنین با آزمایش ژنتیک

اگر به دنبال یک روش تقریباً صد درصدی با احتمال خطای بسیار کم برای تعیین جنسیت جنین خود هستید، باید از روشهای آزمایشگاهی و ژنتیکی استفاده کنید. این روشها چطور است؟

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری به روش iui

در این روش که عموماً به عنوان یک روش درمان ناباروری استفاده می‌شود، اسپرم تغلیظ شده‌ی مرد به درون رحم زن وارد می‌شود. در این روش امکان کنترل و تعیین جنسیت جنین وجود دارد. اگر شما به دنبال بارداری پسر باشید، اسپرم‌هایی که به درون رحم تزریق می‌شوند همگی اسپرمهایی قوی با احتمال بالای پسرزایی هستند. موفقیت تعیین جنسیت در IUI نسبی ست و روش بعدی برای این کار مطمئن‌تر است.

تعیین جنسیت جنین با ivf

در IVF شرایط متفاوت است. یعنی ابتدا اسپرم و تخمک زن در محیط آزمایشگاهی با هم ترکیب می‌شوند و سپس تخم لقاح پیدا کرده وارد رحم زن می‌شود به امید آنکه به دیواره‌ی رحم چسبید و جنین تشکیل شود. اگر شما جنسیت خاصی مدنظرتان باشد در این قسمت با انجام آزمایشهای ژنتیکی، کروموزوم‌های دلخواه شما کنار هم قرار داده شده تا جنسیت مدنظرتان بدست آید. این روش از روش IUI بسیار مطمئن‌تر است. زیرا جنسیت به طور صد در صدی تعیین شده و تنها موضوع این است که جنین تشکیل شود. 

تشخیص جنسیت جنین

تشخیص جنسیت جنین صد در صدی

در نهایت چه زمانی می‌توانید متوجه جنسیت جنین خود شوید؟ همانطور که روشهای زیادی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد، روشهایی مختلفی نیز برای تشخیص آن وجود دارد. روشهای خانگی و روشهای علمی. بروز اشتباه در تعیین جنسیت جنین به روشهای خانگی بسیار زیاد است و از این رو معتبر نیستند. تعیین جنسیت جنین در چند ماهگی است؟ روش علمی و دقیق این کار انجام سونوگرافی تعیین جنسیت است که باید تا 18 هفتگی برای آن صبر کنید. تشخیص زودهنگام جنسیت جنین در سونوگرافی NT یا تعیین جنسیت جنین در غربالگری اول به دلیل رشد ناکافی اندام‌های جنسی با خطای زیادی همراه است. از آنجایی که بسیاری از افراد نمی‌توانند تا 18 هفتگی صبر کنند، به روشهای خانگی پناه می‌برند روشهایی مانند:

  • تعیین جنسیت جنین با جوش شیرین
  • تعیین جنسیت با پیاز
  • تعیین جنسیت جنین با نخ و سوزن
  • تعیین جنسیت جنین با نمک
  • تعیین جنسیت جنین از روی ویار
  • تعیین جنسیت جنین از روی تاریخ تولد مادر
  • تعیین جنسیت جنین با حلقه و زنجیر
  • و ...

به هر حال توصیه می‌شود به جای آنکه به دنبال استفاده از روشهای تعیین جنسیت جنین در ماه اول بارداری یا استفاده از روشهایی مانند تعیین جنسیت جنین در 1 ماهگی با جوش شیرین باشید تا انجام سونوگرافی صبر کنید. تعیین جنسیت جنین از روی عکس سونوگرافی بسیار دقیق است و متخصص مربوطه می‌تواند با مشاهده آلت یا سایر اندام‌های جنسی؛ جنسیت جنین شما را به شکل مطمئنی اعلام کند. برای اطلاع دقیق در مورد این روش از تعیین جنسیت جنین بعد از بارداری، به مقاله تعیین جنسیت گهواره (سونوگرافی تعیین جنسیت جنین) مراجعه کنید.