مصرف قرص فلوکونازول برای تعیین جنسیت

تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۱ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص فلوکونازول برای تعیین جنسیت

قرص فلوکونازول یک داروی ضد قارچ و برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود. برخی از افراد معتقدند که قرص فلوکونازول می‌تواند در جنسیت فرزند آنها موثر باشد و یا احتمال پسر دار شدن را افزایش دهد. در این مطلب به این سوال که آیا قرص فلوکونازول در تعیین جنسیت جنین موثر است یا خیر، پاسخ می‌دهیم.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما به ابزارهای کاربردی پیش از بارداری مانند مشاوره با پزشک دسترسی پیدا کرده و می‌توانید با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین ابزارهای دیگر، مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

قرص فلوکونازول برای چیست؟

بر روی پوست انسان انواع مختلفی از قارچ‌ها زندگی می‌کنند. برخی از آنها بی‌خطر هستند و برخی دیگر می‌توانند در سطح بدن رشد و تکثیر پیدا کنند و تبدیل به عفونت‌های پوستی، دهانی و واژینال شوند. شایع‌ترین علت عفونت‌های قارچی، مخمری به نام کاندیدا است که خود را بصورت عفونت در دهان، روی پوست، واژینال یا برفک نشان می‌دهد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی نیز بیشتر است. 

برای درمان عفونت‌های قارچی پزشک ممکن است برای شما داروی ضد قارچ فلوکونازول را تجویز کند. فلوکونازول برای درمان بسیاری از عفونت‌های قارچی از جمله عفونت پوستی، عفونت دهانی و واژینال نیز موثر است. قرص فلوکونازول بصورت 50، 150، 100 و 200 میلی‌گرم و بصورت کپسول خوراکی وجود دارد و همچنین بصورت تزریق و تنها در بیمارستان انجام می‌شود. این دارو همچنین برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به عفونت نیز استفاده می‌شود. 

قرص فلوکونازول آنزیمی به نام سیتوکروم که اثر ضد قارچی دارد را آزاد می‌کند. سیتوکروم باعث متوقف شدن تولید ارگوسترول که یکی از اجزای حیاتی در غشا سلول قارچ است، می‌شود. آزول‌ها (فلوکونازول، کتوکونازول و ایتراکونازول) با مهار کردن تولید ارگوسترول، نفوذپذیری غشای سلولی قارچ را مختل می‌کنند.

از آنجایی که این دارو عوارضی همچون حالت تهوع، اسهال، سرگیجه، اختلال تنفسی و دل درد را دارد، توصیه می‌شود تا تنها با تجویز پزشک و طبق دستورات مصرف شود. معمولا در روز یکبار مصرف می‌شود و دوز و مدت زمان مصرف به نوع عفونت و شدت آن بستگی دارد. ممکن است پزشک پس از پایان یک دوره بار دیگر این دارو را برای شما تجویز کند.

قرص فلوکونازول برای پسردار شدن 

همانطور که گفته شد، قرص فلوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی مانند عفونت واژن، دهان، مری، گلو، خون، ریه و سایر اندام‌های بدن تجویز می‌شود. همچنین از این دارو برای درمان عفونت غشاهای پوشاننده مغز و ستون فقرات (منیژیت) نیز استفاده می‌شود. بسیاری از افراد معتقدند که قرص فلوکونازول می‌تواند در تعیین جنسیت موثر باشد، زیرا این دارو می‌تواند محیط رحم را قلیایی کند. کروموزوم Y در اسپرم مردان در محیط قلیایی بهتر زنده می‌ماند و در نتیجه احتمال پسردار شدن افزایش پیدا می‌کند. از این رو پزشکان به زنانی کهدر تلاش برای بارداری پسر هستند، مقدار 50 میلی‌گرم از این دارو را بصورت روزانه برای آنها تجویز می‌کنند تا در تعیین جنسیت به آنها کمک کند. اما باید بدانید که این باور ثابت نشده است و قرص فلوکونازول تنها برای درمان عفونت‌های قارچی و مخمری تجویز می‌شود.

*در مورد انواع قرص افزایش اسپرم Y در این مقاله بیشتر بخوانید.

قرص فلوکونازول برای تعیین جنسیت

قرص فلوکونازول برای رحم

این دارو می‌تواند محیط رحم را قلیایی کند. از این رو پزشک برای زنانی که قصد پسردار شدن دارند، این دارو را تجویز می‌کند.

نحوه مصرف قرص فلوکونازول برای تعیین جنسیت

همانطور که گفته شد، بسیاری بر این باور هستند که قرص فلوکونازول می‌تواند محیط رحم را قلیایی کرده و در تعیین جنسیت تاثیر بگذارد. از آنجایی که این دارو عوارض بسیاری دارد، باید طبق دستوران پزشک مصرف شود. پزشکان برای زنانی که در تلاش برای پسردار شدن هستند روزانه یک عدد قرص فلوکونازول 50 میلی‌گرم را به مدت 10 روز تجویز می‌کنند.

نحوه مصرف قرص فلوکونازول 150 برای عفونت

دوز مصرفی قرص فلوکونازول، مقدار آن، طول درمان و برنامه زمانی درمان بسته به نوع عفونت بیمار، محل عفونت، شدت آن و نوع پاسخ به دارو نیز متفاوت است. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود و بیمار طبق دستورات آن را مصرف کند. همچنین بسیار مهم است که بیمار دوره درمان را بطور کامل تمام کند تا بهبود پیدا کند. 

قرص فلوکونازول از دوز 50 میلی‌گرم تا 200 میلی‌گرم موجود است که شما می‌توانید هر ساعت در روز همراه با غذا و یا بدون صرف غذا با نوشیدن آب ببلعید. معمولا برای درمان عفونت‌های خفیف واژینال یک قرص با دوز 150 میلی‌گرمی در روز در یک دوره درمانی تعیین شده توسط پزشک می‌تواند عفونت را رفع کند. این دارو معمولا یک بار در روز تجویز می‌شود. بنابراین برای رفع عفونت هر روز قرص فلوکونازول را همراه با آب ببلعید و تا پایان دوره درمان ادامه دهید. در صورتی که فراموش کردید دارو را مصرف کنید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید و از دو برابر کردن دوز بعدی پرهیز کنید.

نحوه مصرف قرص فلوکونازول برای پسردار شدن

عوارض قرص فلوکونازول برای پسردار شدن

قرص فلوکونازول مانند هر داروی دیگر عوارض جانبی محتلفی دارد، اگرچه همه افراد به آن دچار نمی‌شوند. از جمله عوارضی که با مصرف این دارو ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • دل درد 
  • سوزش و درد معده
  • عوارض کبدی
  • اختلالات تنفسی
  • سرگیجه

این عوارض به ندرت خود را شدید بروز می‌دهند و بیشتر در افراد مبتلا به ایدز بروز می‌کنند. از دیگر عوارضی که به ندرت پیش می‌آید عبارتند از:

  • بروز تب و لرز و علائم آنفولانزا
  • کبودی و خونریزی
  • ضعف غیر معمول و احساس خستگی
  • خارش
  • از دست دادن اشتها

عوارض قرص فلوکونازول بر جنین

این دارو در دوران بارداری برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود. توصیه شده است تا حدالامکان این دارو در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود، اما در صورت نیاز تنها با دستور پزشک روزانه یک قرص با دوز 150 میلی‌گرم باید مصرف شود. مصرف دوز بالا از این دارو و در مدت زمان طولانی در دوران بارداری موجب نقص در جنین و در برخی موارد موجب سقط جنین می‌شود. 

از این رو سازمان غذا و دارو در حال بررسی‌ها و مطالعات بیشتری بر روی این دارو است. بنابراین توصیه می‌شود تا این دارو در دوران بارداری با احتیاط بیشتری مصرف شود.

کیا با فلوکونازول پسردار شدن

همانطور که گفته شد، این نظریه ثابت نشده است که قرص فلوکونازول می‌تواند در پسردار شدن نقش مهمی داشته باشد. از آنجایی که این دارو عوارض جانبی بسیاری دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود تنها در صورت لزوم و برای درمان عفونت‌ها و طبق دستوران پزشک مصرف شود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر قرصهای رایج مانند عوارض قرص متادون برای مردان به مقالات دیگر سایت مراجعه کنید.