علائم لانه گزینی و خونریزی لانه گزینی از چند هفتگی اتفاق می افتد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی یکی از نشانه‌های زود هنگام اعلام حاملگی و از اولین نشانه های بارداری قبل از پریود است. بسیاری از خانم‌ها پیش از ناپدید شدن پریود، به دنبال این نشانه هستند تا به بارداری خود پی ببرند، اما اینکه خونریزی لانه گزینی واقعا از علائم بارداری است و آیا تمام خانم‌ها به طور قطع باید تجربه این خونریزی را قبل از ناپدید شدن پریود و در اوایل بارداری داشته باشند، سوالاتی است که به آنها پاسخ خواهیم داد.

به طور کلی تمام خانم ها باید بدانند که چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟ علائم لانه گزینی تخمک بارور شده چیست؟ خونریزی لانه گزینی چه جوریه؟ مقدار خون از هر دوره ای از بارداری می تواند نشان دهنده موضوع خاصی باشد. 

خونریزی لانه‌گزینی چیست، چرا و چطور اتفاق می‌افتد؟

اگر لقاح موفق اتفاق بیفتد، احتمال اینکه خونریزی لانه‌گزینی نیز اتفاق بیفتد، وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر باید گفت که نطفه پس از باروری تخمک توسط اسپرم تشکیل شده و به سمت رحم حرکت می‌کند و خودش را به دیواره داخلی رحم می‌چسباند. گاهی همزمان با اتصال جنین به بافت پرخون رحم، کمی خونریزی اتفاق می‌افتد. این خونریزی مشکلی ایجاد نمی‌کند و در فرایند بارداری طبیعی است. خونریزی ناشی از لانه‌گزینی معمولا از علائم اولیه بارداری به حساب می‌آید. این خونریزی نباید شدید و ادامه‌دار باشد. 

کیفیت خونریزی لانه گزینی چگونه است؟

کیفیت خونریزی لانه گینی

اینکه خونریزی لانه گزینی چه قدر طول می‌کشد یا خونریزی لانه گزینی چه قدر طبیعی است و یا خونریزی لانه گزینی چند روز است و حتی این موضوع که خونریزی لانه گزینی چه مقدار است و اینکه خونریزی لانه گزینی کی اتفاق می‌افتد، برای بسیاری از خانم‌ها که در انتظار جواب مثبت بی بی چک هستند، سوالات مهم و پراهمیتی است. پاسخ همه این سوال‌ها به طور حتم می‌تواند بسیاری از خانم‌ها را از بلاتکلیفی و اضطراب و استرس حامله شدن یا نشدن بیرون بیاورد. 

خونریزی لانه گزینی کی و در هفته چندم اتفاق می‌افتد؟

باید بدانید که لازمه خونریزی لانه گزینی، لقاح موفق و شروع بارداری است؛ اما آیا واقعا وقوع خونریزی لانه‌گزینی قطعی و حتمی و برای همه است؟ پاسخ این سوال منفی است؛ در واقع غالبا خونریزی ناشی از لانه‌گزینی اتفاق نمی‌افتد یا خیلی خفیف رخ می‌دهد. در مواردی که لانه‌گزینی موجب بروز خونریزی شود، معمولا شما منتظر شروع عادت ماهانه هستید. بنابراین اغلب این خونریزی با شروع عادت ماهانه اشتباه گرفته می‌شود. به عبارت دقیق‌تر تقریبا یک هفته مانده به شروع عادت ماهانه بعدی، احتمال دارد که در صورت وقوع لقاح موفق، لکه بینی خونریزی لانه‌گزینی اتفاق بیفتد.

*در این مقاله در مورد درد زیر شکم در هفته سوم بارداری بیشتر بخوانید.

خونریزی لانه‌گزینی چه مقدار است؟ 

خونریزی لانه گزینی چه مقدار است؟

میزان خونریزی لانه‌گزینی اغلب شدید نیست و به شکل لکه‌بینی خواهد بود. این خونریزی معمولا رنگ روشن‌تری دارد و خون آن تازه‌تر است و جریان آن نیز نسبت به عادت ماهانه کندتر است. همچنین ممکن است این خونریزی با دل‌درد خفیفی نیز همراه باشد. خونریزی ناشی از لانه‌گزینی زودتر از حالت تهوع بارداری اتفاق می‌افتد و خودبه‌خود نیز متوقف می‌شود. 

اگر خونریزی شدیدتر شود و ادامه‌دار باشد و با لخته خون همراه باشد، به احتمال بسیار قوی نشانه شروع عادت ماهانه است؛ زیرا حجم خون‌ریزی لانه‌گزینی زیاد نیست؛ در هر صورت باید به هر نوع خونریزی خارج از سیکل عادت ماهانه توجه شود، زیرا اگر فرض بارداری و خونریزی لانه‌گزینی ناشی از آن منتفی باشد، احتمال بارداری خارج از رحمی وجود دارد که دیر متوجه شدن این موضوع می‌تواند پیامد‌های بسیار بدی به دنبال داشته باشد. 

به طور کلی دیدن لخته خون یا لک خون در زمانی که در انتظار بارداری هستید و هنوز موعد پریود شما فرا نرسیده است، باید جدی گرفته شود. اگر در زمان تخمک گذاری، نزدیکی داشته‌اید و احتمال بارداری می‌دهید، چنین علائمی خیلی نمی‌تواند بی دلیل و عادی باشند؛

توصیه می‌کنیم که هر خونی را به لک لانه ارتباط ندهید و حتما پزشک خود را در جریان قرار بدهید. شما باید تفاوت خونریزی لانه گزینی با خونریزی پریود را بدانید و این دو را از هم تمیز دهید. درست است که تخمک بارور و لقاح موفق می‌توانند منجر به خونریزی لانه‌گزینی شوند، اما این خونریزی در اکثر خانم‌ها با جواب بارداری مثبت اتفاق نمی‌افتد. اگر منتظر یک نی نی شیرین هستید و می‌خواهید بدانید که زندگی جنینیِ نی نی شما آغاز شده است یا خیر، فقط بدون هیچ استرسی از بی بی چک استفاده کنید یا آزمایش خون بارداری بدهید.

چنانچه منتظر بارداری بعد از سقط هستید، هرگز ذهن خود را مشغول نشانه های اولیه بارداری نکنید؛ آرام باشید و منتظر بمانید تا علائم بارداری پسر و یا همچنین علائم بارداری دختر بصورت اصلی و قطعی ظاهر شوند. 

آیا همزمانی خونریزی لانه گزینی با پریود درست است؟

تفاوت خونریزی لانه گزینی با پریود

باید بگوییم که همزمانی خونریزی لانه گزینی با پریود صحیح نیست؛ خونریزی لانه‌گزینی اندکی زودتر (حدود یک هفته) از شروع عادت ماهانه بعدی اتفاق می‌افتد و شکل و مقدار خونریزی هم بسیار کم و محدود است؛ لذا انتظار لخته خون در خونریزی لانه گزینی کاملا اشتباه است؛ به عبارت دیگر اینکه همزمان با خونریزی لانه‌گزینی، پریود هم اتفاق بیفتد، ممکن نیست؛ در واقع همان پریود است که به دلایل بسیاری می‌تواند زودتر از موعد مقرر شروع شده باشد و حتی شدت بیشتری از دفعات قبلی هم داشته باشد.  

اگر عکس خونریزی لانه گزینی را در اینترنت جست و جو کنید یا از کسانی که خونریزی لانه‌گزینی داشته اند، بپرسید، حتما متوجه این موضوع خواهید شد که خونریزی لانه گزینی بسیار کم و محدود و موقت است و خیلی زود قطع می‌شود و ادامه‌دار نیست.

نکات مهم در مورد خونریزی لانه‌گزینی

واقعیت هایی در مورد خونرزی لانه گزینی

  • حجم خونریزی لانه گزینی بسیار کم و محدود است و خود به خود متوقف می‌شود؛
  • احتمال وقوع خونریزی لانه گزینی در بارداری دوقلو  بیشتر از بارداری تک قلو نیست؛ 
  • خونریزی لانه‌گزینی نداشتن دال بر بارداری منفی نیست؛ 
  • وقوع خونریزی لانه‌گزینی همراه با لخته شدید، دور از انتظار است؛
  • حتی وقوع خونریزی لانه‌گزینی بعد از رابطه نیز تقریبا غیرممکن است؛
  • همراهی خونریزی لانه‌گزینی با پریود در بارداری ممکن نیست؛
  • طول مدت خونریزی لانه گزینی از چند ساعت تا 2 روز متغیر است؛
  • گفته می‌شود خونریزی لانه‌گزینی در اولین بارداری بیشتر از بارداری‌های دوم و سوم است، زیرا دیواره رحم در بارداری اول حساس‌تر است؛
  • خونریزی لانه‌گزینی می‌تواند با لکه بینی یا ترشحات صورتی، قرمز و یا گاهی قهوه ای همراه باشد؛
  • خونریزی لانه‌گزینی می‌تواند با گرفتگی خفیف و نامنظم همراه باشد؛
  • ممکن است خونریزی لانه‌گزینی  خلق و خوی شما را تغییر بدهد؛
  • احتمال ابتلا به سر درد همراه با خونریزی لانه‌گزینی بعید نیست؛
  • ممکن است همراه با خونریزی لانه‌گزینی، انقباضات شکمی در اوایل بارداری هم رخ دهد؛
  • خونریزی لانه گزینی لخته‌های خونی ندارد؛
  • خونریزی ناشی از لانه گزینی به جنین در حال رشد آسیبی وارد نمی‌کند؛ 
  • وقوع خونریزی لانه‌گزینی برای همه قطعی و حتمی نیست.

بارداری

کلام آخر

اگر در انتظار بارداری هستید و منتظر خونریزی لانه‌گزینی نشسته‌اید و هنوز این خون را ندیده‌اید و نا‌امید شده‌اید، باید بدانید که بسیاری از خانم‌های باردار، اصلا متوجه چیزی به نام خونریزی لانه‌گزینی نمی‌شوند و اصلا چنین شکلی از خونریزی را تجربه نمی‌کنند؛ گرچه خونریزی لانه‌گزینی می‌تواند نشانه زودهنگامی برای اعلام بارداری باشد، اما نبود آن و مشاهده نکردن آن هرگز به معنای رد فرضیه بارداری نیست؛ به عبارت دیگر بهتر است قبل از مشاهده جواب آزمایش بتای خود، هیچ اظهار نظری در مورد باردار بودن یا نبودن خودتان نکنید؛ زیرا وقوع خونریزی لانه‌گزینی همیشگی، قطعی، حتمی و هم‌گیر نیست.