تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی | تست بارداری خانگی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول

تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول در زمان‌های قدیم که روش‌های تشخیص بارداری به سادگی امروز نبود، بسیار رواج داشت. بسیاری از این روش‌ها بیشتر جنبه سرگرمی‌دارند و شاید باعث شوند که شروع بارداری شما کمی مفرح‌تر باشد! در این مقاله قصد داریم تعدادی از روش‌های تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی را به شما معرفی کنیم، از تشخیص بارداری با بزاق دهان گرفته تا تست بارداری با عسل و بسیاری موارد دیگر. 

تست بارداری خانگی

اگر سوال شما این است که از کجا بفهمم باردارم در روزهای اول؟ وقتی مطمئن نیستید باردار هستید یا خیر، وسوسه‌انگیز است که بخواهید روش‌های تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول مثل تست بارداری با شامپو را امتحان کنید. در این آزمایش‌ها اغلب از موادی استفاده می‌شود که به‌راحتی در خانه در دسترس هستند. اگرچه تست‌های بارداری خانگی بسیار متنوع‌اند اما هنوز مطالعه‌ای در این مورد انجام نشده است که آیا این تست‌ها ازنظر علمی دقیق هستند یا نه.

روش خانگی تست بارداری تنوع زیادی دارد و شامل تشخیص بارداری از روی شکم، تست بارداری خانگی تست بارداری با شامپو، تست بارداری با عطر ، تست بارداری با خمیردندان، تست تشخیص بارداری با قند، تست بارداری با شکر، سرکه، تست بارداری با پیاز، جوش شیرین و غیره است. اگرچه بیبی چک نسبت به این آزمایش‌ها دقیق‌تر و علمی‌تر است اما بسیاری از زنان دوست دارند تست بارداری خانگی دقیق را برای تشخیص حاملگی امتحان کنند. برخی تست‌ها نیز برای تشخیص جنسیت جنین انجام می‌شوند که آن‌ها نیز ازنظر علمی تایید نشده‌اند.

روش‌های تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول

در آزمایشات بارداری که توسط پزشک درخواست می‌شود یا در کیت‌های تشخیص خانگی بارداری، که یک روش تشخیص بارداری در روزهای اول است وجود گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) در خون یا ادرار شما بررسی می‌شود که همین هورمون مهم‌ترین علائم بارداری را نیز ایجاد می‌کند. hCG هورمونی است که پس از لانه گزینی جنین در رحم‌، توسط بدن شما ساخته می‌شود. برخی از روش‌های خانگی نیز وجود دارند که ادعا می‌شود به دلیل واکنش شیمیایی بین hCG و یکسری ترکیبات خانگی، می‌توانند بارداری را تشخیص دهند. اگرچه این روش‌ها به اندازه کیت‌های تشخیص حاملگی (بیبی چک) یا آزمایش خون بارداری و ادرار دقیق نیستند، اما هنوز هم بسیاری از مادران از روش‌های تست بارداری خانگی به عنوان یک روش تشخیص بارداری در روزهای اول استفاده می‌کنند. برخی از متداول‌ترین آن‌ها در ادامه مطرح شده‌اند.

تست بارداری خانگی با شامپو

در این روش، ادرار باید در یک ظرف پلاستیکی جمع شود. در یک ظرف دیگر‌، کمی‌شامپو را با آب مخلوط کنید تا کف درست شود. ادرار خود را به این مخلوط اضافه کنید و به آن توجه کنید. اگر کف کند و جوش و خروش داشته باشد، یعنی نتیجه تست مثبت است.

کسانی که این تست بارداری خانگی را طراحی کرده‌اند معتقدند که اگر در ادرار شما هورمون hCG وجود داشته باشد، با شامپو واکنش نشان می‌دهد. البته هیچ مبنای علمی و ‌شیمیایی برای این موضوع وجود ندارد.

تست بارداری با قند

اگر سوال شما این است که از کجا بفهمم باردارم لازم است بدانید علاوه بر تست حاملگی خانگی تست بارداری با شامپو، یکی دیگر از راه‌های تشخیص خانگی بارداری، تست بارداری با قند است. برای انجام این تست، چند حبه قند را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس، ادرار خود را بر روی آن بریزید. اگر قندها ذوب بشوند یعنی شما باردار نیستید اما اگر آن‌ها به یکدیگر بچسبند این امر می‌تواند نشانه بارداری باشد.

این کار را با ادرار اول صبح خود انجام دهید زیرا در این زمان ادرار غلیظ‌تر است و مقدار هورمون β-hCG برای انجام تست در ادرار به اندازه کافی وجود دارد. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که تست بارداری با قند یک روش علمی نیست و هرگز نمی‌تواند جای تست آزمایشگاهی بارداری را بگیرد.

 

تست بارداری خانگی با قند

تست بارداری با وایتکس

تست بارداری با وایتکس از روشهای تشخیص بارداری به روش قدیمی است و می‌تواند دقیق‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر ازجمله تست بارداری در خانه تست بارداری با شامپو، نتیجه بارداری را مشخص کند. برای انجام این تست، یک ظرف تمیز بردارید و آن را از ادرار خود پر کنید. اکنون مقداری وایتکس به آن اضافه کنید و آن را به‌خوبی مخلوط کنید تا به شکل توده نشود. اگر این مخلوط به شکل کف یا فوم شد به این معنی است که شما باردار هستید اما اگر چنین اثری ایجاد نکرد یعنی شما باردار نیستید.

* تست بارداری با وایتکس چه میزان دقیق است+نحوه انجام 

تست بارداری خانگی با صابون

یکی دیگر از روش های خانگی تست بارداری تست با صابون است. حدود 2 قاشق غذاخوری ادرار را به یک تکه کوچک صابون اضافه کرده و مخلوط کنید. اگر واکنش نشان دهد و کف کند، نتیجه مثبت است. اعتقاد بر این است که صابون نیز، مانند شامپو با هورمون hCG واکنش نشان می‌دهد. در مورد درست بودن این روش تشخیص بارداری در روزهای اول نیز، هیچ شواهد علمی وجود ندارد.

تست بارداری خانگی با سرکه

تست بارداری خانگی با سرکه با مخلوط کردن 1 فنجان سرکه سفید با نصف فنجان ادرار انجام می‌شود. اگر بعد از 3 تا 5 دقیقه، تغییر رنگ داد نتیجه مثبت است. اعتقاد بر این است که hCG موجود در ادرار با سرکه واکنش نشان می‌دهد و باعث تغییر رنگ آن می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ مدرکی مبنی بر صحت این روش نیز وجود ندارد.

*علت دیر مثبت شدن آزمایش خون بارداری چیست 

تست بارداری با شکر

این روش، ساده‌ترین روش برای تست بارداری و از روش های سنتی تشخیص بارداری است. زمانی که هیچ آزمایش علمی‌ای برای تشخیص بارداری در دسترس نبود، تست بارداری با شکر کاربرد بسیار زیادی داشت. برای انجام این تست، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • یک قاشق غذاخوری شکر را در یک کاسه بریزید.
  • یک قاشق غذاخوری ادرار به شکر اضافه کنید.
  • توجه کنید که ریختن ادرار بر روی شکر باعث چه واکنشی می‌شود.
  • اگر شکر به‌صورت توده جمع شد این امر به این معنی است که باردار هستید اما اگر به‌سرعت حل شد به این معنی است که باردار نیستید.

لازم است بدانید هورمون β-hCG موجود در ادرار اجازه نمی‌دهد که شکر به‌خوبی حل شود. به همین دلیل، توده شدن شکر به معنی بارداری است.

تست بارداری با جوش شیرین در خانه

یکی دیگر از راه های خانگی تشخیص بارداری تست با جوش شیرین است. در این روش تشخیص بارداری در روزهای اول باید ادرار را در یک ظرف پلاستیکی جمع کرده و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر ایجاد حباب شود‌، یعنی نتیجه مثبت است. هنوز هیچ مدرک علمی برای صحت این روش وجود ندارد.

تست بارداری با بزاق دهان

تست بارداری با بزاق دهان به اندازه کافی شناخته نشده است یا مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال، این تست‌ها بسیار کاربردی هستند. آن‌ها میزان هورمون β-hCG موجود در بزاق دهان را اندازه می‌گیرند و دقت آن‌ها 98 درصد است. بنابراین، این تست می‌تواند به تشخیص زودهنگام بارداری کمک زیادی کند.

استفاده از تست بارداری با بزاق دهان بسیار راحت است و نتیجه آن نیز خیلی زود مشخص می‌شود. این تست می‌تواند بارداری را در روز اول قاعده نشدن تشخیص دهد. در حال حاضر، اکثر تست‌های بارداری با استفاده از نمونه خون یا ادرار انجام می‌شوند اما تست بارداری با بزاق دهان می‌تواند گزینه آسان‌تر و کاربردی‌تری باشد.

تست بارداری با بزاق دهان

تست بارداری خانگی با برگ قاصدک

در این روش باید چند برگ قاصدک تازه بگیرید و دور از نور مستقیم آفتاب‌، آنها را روی یک صفحه پلاستیکی قرار دهید. ادرار را کاملا روی برگها بریزید تا کاملا سطح برگها را فرا بگیرد. حداقل ده دقیقه صبر کنید و بررسی کنید که آیا نقاط قرمزرنگی روی برگها ایجاد می‌شود یا خیر. اگر ایجاد شد، نتیجه این تست بارداری خانگی مثبت است.

تست بارداری با نمک

تست بارداری با نمک نیز مانند تست بارداری با شکر است و در این روش به‌جای استفاده از شکر، از نمک استفاده می‌شود. مراحل انجام این تست نیز با تست بارداری با شکر یکسان است. در این روش، ادرار و نمک باید در بخش‌های برابر ترکیب شوند. پس از ترکیب آن‌ها، یک دقیقه صبر کنید.

اگر نمک به یک توده خامه‌ای سفید تبدیل شد به این معنی است که شما باردار هستید اما اگر چنین واکنشی را مشاهده نکردید ممکن است به این معنی باشد که باردار نیستید. همانند دیگر روش‌های سنتی تشخیص خانگی بارداری، این روش نیز علمی نیست و نباید جایگزین تست آزمایشگاهی بارداری شود.

تست بارداری خانگی با قرص استامینوفن و پراکسید

دو قرص استامینوفن را خرد کنید و پودر آن را داخل یک کاسه شیشه‌ای روشن بریزید. پراکسید را روی آن بریزید تا پودر کف کند. حالا به اندازه یک قاشق چایخوری ادرار را به مخلوط فوق اضافه کنید و تغییر رنگ آن را بررسی کنید. ادعا بر این است که اگر رنگ محلول به رنگ آبی تغییر رنگ دهد، شما باردار هستید.

تست بارداری با خمیر دندان

برای انجام این تست، دو قاشق غذاخوری خمیردندان سفید را در یک ظرف له کنید و ادرار خود را به آن اضافه نمایید. اگر رنگ خمیر دندان به رنگ آبی تبدیل شود این یعنی شما باردار هستید. گفته می‌شود که مواد موجود در خمیردندان بر اثر تماس با هورمون β-hCG، تغییر رنگ می‌دهد. بااین‌حال، این تست ازنظر علمی تایید نشده است.

تست بارداری با خمیر دندان

تست بارداری آنلاین

اگر برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنید یا فکر می‌کنید یک نی نی باردار هستید احتمالا به دنبال علائم بارداری هستید. اگر باردار باشید پس از گذشت حدود یک هفته، تغییرات جسمی و روحی اندکی در شما رخ می‌دهد. حتی برخی خانم‌ها قبل از اینکه تست بدهند احساس باردار بودن را تجربه می‌کنند. در این شرایط، دادن تست بارداری آنلاین به شما کمک می‌کند تا حدودی متوجه شوید باردار هستید یا خیر. اگر شرایط زیر را دارید تست بارداری آنلاین برای شما مناسب است:

  • فکر می‌کنید باردار شده‌اید اما هنوز تست بارداری نداده‌اید.
  • ممکن است در هفته‌های اول بارداری باشید.
  • فکر می‌کنید که در حال تجربه علائم اولیه بارداری هستید.

اگرچه تست بارداری آنلاین نمی‌تواند به‌طور قطعی تایید کند که باردار هستید یا خیر اما به شما کمک می‌کند علائمی که اکنون دارید را ارزیابی کنید و برای اقدامات بعدی تصمیم بگیرید. همچنین این تست به شما کمک می‌کند علائم متعدد بارداری در اوایل بارداری را بدانید و دلیل بروز آن‌ها را متوجه شوید.

روش های تشخیص بارداری در طب سنتی ایرانی

در این قسمت قصد داریم به روش‌های تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول در طب سنتی اشاره کنیم که شامل روش بوعلی سینا و چند تن از دیگر بزرگان طب ایرانی می‌شود.

تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول از طریق کیفیت رابطه جنسی

اگر در حین رابطه جنسی هر یک از علائم زیر را داشتید، احتمالا از آن رابطه باردار می‌شوید:

  • همزمانی انزال زن و مرد
  • بروز سستی در بدن زن
  • عدم خروج منی از واژن
  • جذب كامل منی توسط رحم
  • درد مختصر بین ناف و واژن زن
  • احساس ضربان در پستان
  • احساس درد در شكم و زانو
  • احساس لرز در آمیزش
  • اینکه آلت تناسلی مردان موقع خروج از واژن خشك باشد.

اگر در رابطه جنسی بعدی هر یک از علائم زیر را داشتید، احتمالا باردار هستید:

  • عدم بروز انزال در زن
  • درد زیر ناف
  • ایجاد حالت تهوع
  • بی میل شدن به رابطه جنسی كه در صورت باردار بودن پسر احتمال آن بیشتر است.

علائم زنان باردار در طب سنتی 

  • قطع قاعدگی
  • احساس سنگینی در بدن
  • كسلی و احساس خستگی
  • افسردگی  
  • سردرد و سرگیجه
  • بی اشتهایی
  • دل پیچه
  • آروغ ترش
  • تمایل به خوردن موادی مثل خاک و ذغال
  • لرز
  • سنگینی گوش‌ها
  • تپش قلب
  • تاریکی در چشم یا برعکس افزایش قدرت بینایی
  • تسکین درد پشت و باسنی که از قبل وجود داشته است.
  • گود رفتن چشم‌ها
  • افتادگی پلک‌ها
  • تغییر رنگ سفیدی چشم به زرد یا کبود
  • زرد شدن سیاهی داخل چشم
  • تیره شده رنگ چهره
  • ایجاد کک و مک یا لکه‌های تیره در پوست
  • کبودی رگ‌های پستان
  • سیاه شدن هاله دور پستان
  • بزرگ شدن پستان

تغییرات ادرار زنان باردار از نظر طب سنتی

  • سختی در ادرار كردن
  • تغییر رنگ ادرار به زرد مایل به آبی
  • وجود رسوباتی شبیه به پنبه زده شده در ادرار
  • وجود دانه‌هـای حبـاب ماننـد در سـر ادرار 
  • كدر نشدن ادرار با حركت دادن آن

تغییرات واژن زنان باردار از نظر طب سنتی 

  • بسته شدن شدید دهانه رحم و حرکت آن به سمت بالا
  • عدم امکان وارد کردن میل سرمه در رحم
  • کوتاه شدن دهانه رحم
  • خشک شدن اطراف دهانه رحم

آزمون‌های تشخيص خانگی بارداری در روزهای اول از نظر طب سنتی

  • تست بارداری با عسل و آب باران که قبل از خواب در شب خورده می‌شود؛ به این ترتیب که اگر فرد دچار دلپیچه شود، یعنی باردار است.
  • تست بارداری با ماساژ دور ناف
  • بخور واژن با یک ماده خوشبو مثل عود در طول شب؛ اگر صبح روز بعد بو از دهان و بيني فرد استشمام نشود، فرد باردار است.
  • قراردادن يك حبه سير در واژن در طول شب؛ اگر صبح روز بعد بو از دهان و بيني فرد استشمام نشود، فرد باردار است.
  • اگر از شياف واژينال عسل و زراوند استفاده شود و بعد از حدود نيم روز، آب دهان فرد شيرين شود، پسر باردار است و اگر تلخ شود، دختر باردار است. اگر طعم دهان تغییر نکند، باردار نیست. این روش درواقع تشخیص بارداری به روش بوعلی سینا است که علاوه بر بارداری، جنسیت را نیز تعیین می‌کند. 

روش های تشخیص بارداری در طب سنتی ایرانی

روش‌های تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول تا چه حد درست هستند؟

به دلیل عدم وجود تحقیقات علمی ‌درباره صحت روش‌های تست بارداری خانگی ما نمی‌توانیم صحت نتایج آنها را تایید یا تکذیب کنیم. به طور کلی به چند دلیل نمی‌توان به نتایج روش‌های تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول اکتفا کرد:

  • برخی شواهد نشان می‌دهد که ادرار زنان غیرباردار نیز می‌تواند همان واکنش‌ها را نشان دهد.
  • واکنش شیمیایی ایجاد شده با روشهای تشخیص خانگی بارداری بسته به کمیت و کیفیت محصول مورد استفاده ممکن است تغییر کند و همیشه نتیجه مشابهی نخواهید گرفت. مثلا شامپوهای مختلف مواد سازنده مختلفی دارند که می‌تواند روی نتیجه این تست اثر بگذارد.
  • مقدار دقیق ادرار مورد نیاز برای انجام تست مشخص نیست. همچنین معلوم نیست که آیا سایر مواد تشکیل دهنده ادرار نیز روی نتیجه تست اثر می گذارند یا نه.

اگر قصد امتحان این روش‌ها را دارید، شاید بهتر باشد از چند روش به طور همزمان استفاده کنید. یادتان باشد که نمونه ادرار را در ظروف پلاستیکی جمع آوری کنید. همچنین اگر در آزمایش های بارداری، از اولین ادرار روز استفاده کنید، نتیجه تست دقیق‌تر است؛ زیرا سطح هورمون hCG در ادرار اول بیشتر است. به طور کلی، بهتر است از این تست ها بیشتر به منظور تفریح و سرگرمی استفاده کنید؛ اما به هیچ وجه نباید این روش‌ها را با  روش‌های تشخیص بارداری آزمایشگاهی و استاندارد جایگزین کنید.  

بهترین روش تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول چیست؟

بهترین روش تشخیص بارداری در روزهای اول که می‌توانید در خانه آن را امتحان کنید، کیت‌های تشخیص حاملگی هستند. شما می‌توانید این کیت‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید و از طریق ادرار، باردار بودن خود را تست کنید. ادعا می‌شود که دقت این کیتها در حدود 99% است! در صورتی که یک یا تعدادی از علائم بارداری را داشتید، از این کیت‌ها برای تست بارداری خود استفاده کنید. مهمترین این علائم عبارتند از:

یادتان باشد که اگر تاریخ انقضای کیت شما گذشته باشد، نتیجه خیلی دقیق نخواهد بود؛ بنابراین بررسی تاریخ انقضای کیت‌های خانگی مهم است. بهتر است آزمایش خود را تکرار کنید؛ اگر نتایج متناقض بود‌، برای انجام آزمایشات دقیق‌تر، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است درخواست آزمایش خون و ادرار بدهد تا باردار بودن شما و سن حاملگی شما را به طور دقیقتر مشخص کند. 

منبع: 

 https://www.momjunction.com/articles/homemade-pregnancy-test_00373199/