مهم‌ترین علائم بارداری کدامند و از چه زمانی شروع می‌شوند

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مهم‌ترین علائم بارداری کدامند و از چه زمانی شروع می‌شوند

زمانی که شما برای باردار شدن اقدام می‌نمایید، دوست دارید هرچه سریع‌تر از بارداری یا عدم آن مطلع شوید. در بعضی از خانم‌ها علائم اولیه بارداری در ماه اول بروز می‌کند. حدودا چند هفته بعد از لقاح (۱۱ تا ۱۴ روز بعد) شما نشانه‌های ابتدایی حاملگی را احساس خواهید کرد. در این مقاله در مورد اولین نشانه های بارداری قبل از پریود و دیگر علائم بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد. 

ریزترین علائم بارداری کدامند؟

ریزترین علائم بارداری که در هفته‌های اول پس از لقاح رخ می‌دهند، بسیار مشابه علائم پریود می‌باشد. تفاوت علائم پریود و بارداری، در شدت، طول مدت زمان و تکرر نشانه‌ها است.

از این رو تنها این نشانه‌ها، علائم صددرصدی بارداری نیستند. برای اثبات بارداری نیاز به انجام آزمایش حاملگی است.

همه عزیزان تصور می‌کنند علائم اولیه بارداری بعد از انعقاد نطفه بروز می‌کند. اما مسئول بروز این علائم جفت و هورمون‌های مترشحه از آن است. از زمان لقاح تا تشکیل جفت حدود ۱۱ تا ۱۴ روز فاصله وجود دارد. به این علت علائم اولیه بارداری یک تا دو هفته بعد از لقاح (حوالی زمان قاعدگی بعدی) بروز می‌نماید.

در این مقاله سعی داریم علائم اولیه بارداری، علل هر یک و تأثیر انها را بررسی کنیم.

11 علائم رایج و مهم بارداری

  • حساسیت و درد پستان‌ها

تغییرات هورمونی بارداری سبب می‌شود سینه های شما حساس و دردناک شوند. این اتفاق حدودا دو هفته پس از لقاح رخ می‌دهد. ممکن است شما احساس پر بودن و سنگینی نیز در پستان‌های خود داشته باشید.

  • خستگی و بی‌حالی

یکی از اصلی‌ترین علائم اولیه بارداری خستگی است. اوایل بارداری، سطح هورمون پروژسترون در بدن شما به یکباره افزایش می‌یابد. این افزایش هورمونی سبب کاهش قند خون، کاهش فشار خون و احساس خواب‌آلودگی و خستگی می‌شود.

  • لکه بینی لانه‌گزینی

زمانی که تخمک با اسپرم لقاح پیدا می‌کند، حوالی ۱۱ تا ۱۴ روز بعد به رحم می‌رسد. در رحم برای تشکیل جفت به دیواره رحم می‌چسبد. این اتفاق گاهی باعث لکه بینی مختصر خواهد شد. یک تا دو روز نهایتا به طول می‌انجامد. مقدار خون خارج شده در حد چند لکه می‌باشد.

بعضی از خانم‌ها، دردهای شکمی مشابه دردهای پریود را نیز به صورت همزمان تجربه می‌کنند که از علائم اولیه بارداری می‌باشد.

  • تهوع و استفراغ

یکی از علائم اولیه و شناخته‌شده بارداری تهوع و استفراغ است. که با نام بیماری صبحگاهی شناخته می‌شود. البته در هر زمانی از شبانه روز ممکن است رخ دهد. 

به دلیل افزایش یک باره هورمون استروژن در بدن، شما احساس تهوع خواهید داشت. زیرا این هورمون سبب می‌شود غذا دیرتر از حد معمول از معده به روده باریک منتقل شود.

بوی غذا، دود سیگار و انواع عطرها تشدید کننده تهوع در اوایل بارداری هستند.

  • ویار بارداری

زمانی که شما باردار می‌شوید تغییرات هورمونی زیادی در بدن شما اتفاق می‌افتد. این تغییرات باعث می‌شود که شما به غذای خاصی بیش از حد علاقه‌مند ‌شوید یا نسبت به بوی غذاها حساس شوید. به این حالت ویار بارداری گفته می‌شود. ویار بارداری در سه ماهه اول بارداری که تغییرات هورمونی شدیدتر است، بیشتر دیده می‌شود.

  • سردرد

در اوایل بارداری به‌دلیل افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی، ممکن است درجات متوسطی از سردرد را احساس کنید.

  • یبوست

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری که نسبتا شایع است، یبوست می‌باشد. در بارداری هورمون پروژسترون در بدن شما افزایش می‌یابد. این هورمون سبب کند شدن حرکات روده و ایجاد یبوست می‌شود.

  • تغییرات خلق و خو

در ابتدای حاملگی، افزایش سطح هورمون‌ها در بدن سبب ایجاد تغییرات در خلق و خوی شما خواهد شد. این تغییرات خلقی در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع هستند.

  • احساس سرگیجه

در حاملگی، رگ‌های خونی گشادتر می‌شوند. از این رو فشار خون شما کاهش پیدا می‌کند. ضمناً به دلیل تغییرات هورمونی قند خون نیز کاهش خواهد یافت. از این رو شما احساس سرگیجه و بی‌حالی خواهید کرد. سرگیجه نیز از علائم شایعی است که به دلایل ذکر شده، رخ می‌دهد.

  • افزایش دمای پایه بدن

دمای پایه بدن شما، بوسیله دماسنج، از طریق دهان سنجیده می‌شود. لازم است که این سنجش دما صبح‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب انجام شود. این دما در روز تخمک گذاری افزایش می‌یابد (حدودا نیم درجه سانتی گراد) و تا زمان پریود شدن بالا می‌ماند. اگر شما باردار شوید این دما کاهش پیدا نمی‌کند. پس اگر هر روز دمای پایه بدن خود را ثبت کنید می‌توانید بارداری را پیش بینی نمایید.

  • عقب افتادن پریود

تأخیر در قاعدگی از اولین علائم بارداری است. اصولاً علائم اولیه بارداری بعد از عقب افتادن پریود بروز می‌کنند. زمانی که شما باردار می‌شوید، جفت به دیواره داخلی رحم می‌چسبد و از ریزش این جلوگیری می‌کند. در نتیجه پریود اتفاق نمی‌افتد.

اگر شما قاعدگی مرتبی ندارید، علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم نیز بروز می‌کنند. اما جهت اطمینان به محض عقب افتادن تاریخ پریودتان، آزمایش خون بارداری انجام دهید.

چه زمانی می‌توان از وجود بارداری اطمینان یافت؟!

متأسفانه علائم ذکرشده، به صورت اختصاصی مربوط به بارداری نیستند. بعضی از انها نشانه بیماری‌های گوارشی هستند. بعضی دیگر نیز از نشانه‌های شروع قاعدگی می‌باشند. به این ترتیب ممکن است شما باردار باشید اما هیچ یک از این علائم در شما بروز نکند.

اگر تأخیری در قاعدگی خود مشاهده کردید، با انجام دادن یک آزمایش خون بارداری از باردار بودن یا نبودن خود اطمینان حاصل نمایید.

ضمنا بین یک هفته تا ۱۰ روز پس از عقب افتادن پریود خود، می‌توانید از تست‌های بارداری خانگی (baby check) استفاده نمایید. گرچه همیشه آزمایش خون دقیق تر از تست‌های خانگی است.

علائم اولیه بارداری چه زمانی مشخص می‌شود؟!

  • بروز علائم حاملگی قبل از پریود بسیار بعید است. زیرا حداقل ۱۱ تا ۱۴ روز بعد از تخمک گذاری، لانه گزینی اتفاق می‌افتد و هورمون‌های جفتی وارد خون می‌شوند. مسئول تمامی علائم ابتدایی حاملگی این هورمون‌ها هستند.
  • اگر شما با روش‌های کمک باروری، نظیر I V F یا I U I باردار شوید، یا طی پروسه اقدام برای بارداری از آمپول‌های هورمونی مانند HCG استفاده کرده باشید، نشانه‌های ابتدایی بارداری به همین ترتیب توضیح داده‌ شده خواهد بود.
  • علائم اولیه در بارداری دوقلویی ، به دلیل ترشح بیشتر هورمون‌ها با شدت بیشتری بروز می‌نماید.
  • علائم اولیه در بارداری خارج از رحم، با بارداری نرمال از نظر شدت و کیفیت بروز نشانه‌ها تفاوتی ندارد.
  • علائم اولیه بارداری در دوران شیردهی نیز به همین منوال خواهد بود. با این تفاوت که بسیاری از خانم‌های شیرده در این دوران قاعدگی را تجربه نمی‌کنند. در نتیجه اولین نشانه بارداری برای این دسته از بانوان عقب افتادن پریود نخواهد بود. توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر‌شده در دوران شیردهی، جهت اطمینان بیشتر، آزمایش خون حاملگی انجام شود.
  • ارتباط علائم اولیه بارداری با جنسیت جنین
  • همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، مسئول بروز علائم بارداری هورمون‌های ترشح شده از جفت هستند و بنابراین برای تعیین جنسیت جنین قابل استفاده نیست. بسیاری معتقدند علائم بارداری پسر در هفته 7 و علائم بارداری دختر متفاوت است. اما همانطور که میدانید جفت جنین دختر، با جفت جنین پسر هیچ تفاوتی از لحاظ ساختار و سطح هورمون‌های مترشحه ندارد. در نتیجه علائم اولیه بارداری پسر با علائم اولیه بارداری دختر ، کاملا یکسان بوده و تفاوتی ندارد. در واقع جنسیت جنین ارتباطی با شدت و کیفیت بروز علائم اولیه بارداری ندارد.

تشخیص علائم اولیه بارداری در طب سنتی

در طب سنتی نیز علائم اولیه بارداری طبق توضیحات داده شده است. اما روش‌های تشخیص بارداری در طب سنتی، روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی و یا روشهای تعیین جنسیت صددرصد پسر اعتبار علمی ندارند. در نتیجه نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. لطفا از انجام دادن این روش‌ها خودداری نمایید.