تفاوت بارداری اول و دوم | علائم، ویار و زایمان

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تفاوت بارداری اول و دوم

آیا به تازگی متوجه شده‌اید که برای بار دوم باردار هستید؟ تجربه دوباره این دوره شیرین و سراسر لذت را به شما تبریک می‌گوییم. اگر اکنون منتظر علائمی که در بارداری اول‌تان تجربه کردید هستید، باید بگویم که این دوره و این بارداری ممکن است کاملا متفاوت از قبلی باشد و در علائم بارداری که تجربه می‌کنید متوجه تفاوت‌هایی شوید. بارداری اول و دوم ممکن است از علائم بارداری گرفته تا مدت زمان زایمان، کاملا با یکدیگر متفاوت باشند. در این مطلب به چند مورد از رایج‌ترین تفاوت‌ بارداری اول و دوم می‌پردازیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت بارداری اول و دوم

در واقع طبق تحقیقات، این گونه به نظر می رسد که بارداری دوم از نظر فیزیولوژیکی با بارداری اول کاملا متفاوت است. در قسمت زیر چند مورد از رایج‌ترین تفاوت بارداری اول و دوم را عنوان کرده‌ایم:

در بارداری دوم زودتر متوجه باردار بودن‌تان می‌شوید

گفته می‌شود که در بارداری دوم علائم بارداری زودتر از بارداری اول خودشان را نشان می‌دهند و شما زودتر از دفعه قبل از باردار بودنتان آگاه می‌شوید. مهم‌ترین علائم بارداری که خیلی زودتر خودشان را نشان می‌دهند عبارت اند از : حالت تهوع بارداری و تکرر ادرار. در این زمینه می‌توانید از تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول استفاده کنید.

علائم بارداری دوم و فرق آن با بارداری اول

برخی از علائم آزاردهنده را کمتر تجربه خواهید کرد

در بارداری دوم علائم آزاردهنده مانند تنفر از بوی برخی از غذاها و یا بزرگ شدن سینه‌ها به اندازه بارداری اول شما را اذیت نخواهند کرد. شاید این تفاوت بارداری اول و دوم بهترین چیزی باشد که بخواهید تجربه کنید. موضوع دیگری که نگرانی و استرس شما را کمتر و آرامش‌تان را بیشتر خواهد کرد، این است که شما قبلا این دوران را تجربه کرده‌اید و اطلاعات و دانسته‌هایتان نسبت به اولین بارداری خیلی بیشتر است.

در بارداری دوم کمی بیشتر از قبل احساس خستگی خواهید کرد

از آنجا که در حال حاضر مادر هستید و مسئولیت رسیدگی به فرزند اول‌تان را نیز بر عهده دارید، ممکن است متوجه خستگی زیاد بارداری دوم نشوید، اما حقیقت این است که در بارداری دوم نسبت به بارداری اول، میزان احساس خستگی که تجربه خواهید کرد به مراتب بسیار بیشتر است و رسیدگی به فرزند اول و سایر مسئولیت‌هایی که بر عهده دارید بر حجم این خستگی می‌افزاید. 

در بارداری دوم برجستگی شکم پایین‌تر از بارداری اول است

از آنجا که ماهیچه‌های شکم و رحمی که در دوران بارداری اول شما کشیده شده‌اند، عضلات استحکام شان را از دست داده‌اند و ممکن است همین علت باعث شود که عضلات قادر به نگه‌داری جنین نباشند و جنین در قسمت پایین‌تری از شکم قرار گیرد، در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که شکم پایین‌تر و شاید بزرگتر یکی دیگر از تفاوت بارداری اول و دوم باشد. 

فرق علائم بارداری اول و دوم

در بارداری دوم زودتر از دفعه اول متوجه حرکت جنین می‌شوید

به یاد دارید که در بارداری اول چقدر منتظرحرکات دلبندتان بودید و با هر حرکتی در وجودتان فکر می‌کردید که جنین در حال حرکت است، به راستی که احساس کردن حرکات جنین یکی از لذت بخش ترین تجربیات دوران بارداری است. خبر خوب این که در بارداری دوم این تجربه لذت بخش را زودتر احساس خواهید کرد. معمولا اوایل ماه پنجم بارداری زمانی است که اولین لگدهای جنین احساس می‌شود، اما در بارداری دوم ممکن است در اواسط ماه چهارم این اتفاق را تجربه کنید.

*در این مقاله بخوانید ویار بارداری از کی شروع میشه

در بارداری دوم انقباضات را زودتر احساس خواهید کرد

در باردای دوم در مقایسه با حاملگی اول احتمالا زودتر انقباضات رحم در بارداری را احساس خواهید کرد. این انقباضات کاذب، در واقع راهی هستند که شما را برای زایمان آماده می‌‌کنند.

آیا زایمان دوم درد کمتری دارد؟

در بارداری دوم زایمان کوتاه تری خواهید داشت

در مورد مدت زمانی را که باید در اتاق زایمان بگذرانید، خبرهای خوبی وجود دارد: یکی دیگر از تفاوت بارداری اول و دوم است است که در بارداری اول زایمان ممکن است دو تا سه ساعت یا بیشتر طول بکشد، در حالی که در بارداری دوم این مدت زمان به نصف کاهش خواهد یافت. نکته جالب دیگر این که در بارداری دوم بیرون آمدن جنین از کانال زایمان سریع تر اتفاق خواهد افتاد. این اتفاق چندین دلیل دارد: اول از همه، سرویکس یا همان دهانه رحم شما در حال حاضر سفتی کمتری دارد، بنابراین اتساع و باز شدن آن سریعتر اتفاق می‌افتد و از آنجا که گردنه رحم و بافت واژن از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند، راحت تر با فشار سر جنین تسلیم می شوند.

در بارداری دوم درد پس از زایمان بیشتر است

انقباضات پس از زایمان روشی است که بدن شما می تواند رحم شما را به اندازه قبل کوچک کند. از آنجا که برای در بارداری دوم رحم شما بزرگتر است، ممکن است روند کوچک شدن آن نسبت به بارداری اول دردناک‌تر باشد.

در بارداری دوم دوره شیردهی راحت‌تری خواهید داشت

البته این راحتی در شیر دادن به نوزاد تا حدی به این دلیل است که شما قبلاً در بارداری اول‌تان این کار را انجام داده‌اید، بنابراین ایده‌های بهتری درباره اینکه اکنون چه کاری باید انجام دهید، دارید. اما علاوه بر این، طبق یک مطالعه، در بارداری دوم بدن شما از نظر جسمی بیشتر آماده شیردهی است و تغییر در غدد شیری بدن شما را آماده می‌کند تا بار دوم سریع‌تر شیر در پستان‌ها جریان پیدا کند. این مورد نیز یکی از موارد خوشحال کننده از مبحث تفاوت بارداری اول و دوم است.