مصرف عناب در بارداری، فواید و مضرات دمنوش عناب در بارداری

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف عناب در بارداری

عناب میوه براق و زیتون مانند درخت کوچکی به ارتقاع 10متر است که خواص داروی بسیاری دارد. این میوه در ابتدا سبز رنگ و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌شود. معمولا مادران در دوران بارداری به دنبال تغذیه‌ای سالم برای رشد و نمو جنین خود هستند. میوه‌ها و سبزیجات زیادی وجود دارند که می‌توان در بارداری آنها را مصرف کرد. اما بسیاری از مادران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا خوردن عناب، این میوه مقوی در بارداری مفید است؟ آیا این میوه برای جنین خطر ندارد؟ در ادامه این مطلب بیشتر با این میوه، فواید و عوارض آن آشنا خواهید شد.

خوردن عناب در بارداری 

برخی از بانوان از خوردن گیاهان دارویی و برخی میوه‌ها در دوران بارداری هراس دارند و نگرانند تا اثر منفی بر سلامت آنها و جنین آنها بگذارد. اما باید بدانید عناب فواید بسیار زیادی برای مادران باردار خواهد داشت. اما بسیار مهم است که این میوه به اندازه و درست مصرف شود. خوردن بیش از 20 تا 25 عدد عناب در طول یک روز می‌تواند سیستم گوارش بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث یبوست شود. هرچه تعداد عناب مصرفی بیشتر باشد، مشکل یبوست بدتر و شدیدتر خواهد شد. همچنین این نظریه وجود دارد که مصرف عناب در دوران بارداری می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد و ضعف و بی حالی مادران را از بین ببرد. 

فواید عناب در دوران بارداری

خوردن عناب در دوران بارداری فواید بسیاری برای مادر و جنین خواهد داشت. از جمله خواص عناب در بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دردهای عضلانی: مادرانی که در دوران بارداری دچار درد و گرفتگی عضلانی می‌شوند، مصرف این میوه می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود اینگونه دردها داشته باشد.
  • تنظیم فشار خون: این میوه حاوی ماده‌ای به نام روتین است که به تقویت رگ‌های خونی و افزایش انعطاف پذیری آنها بسیار کمک می‌کند. این امر موجب می‌شود که خوردن این میوه برای مادرانی که به فشار خون بالا در بارداری مبتلا هستند، بسیار مفید باشد.
  • کمک به پوست و مو: مصرف عناب در رشد، ضخامت و نرمی مو بسیار موثر است. همچنین می‌تواند با هرگونه خشکی و یا اگزما پوست در دوران بارداری مقابله کند.
  • تقویت سلول‌های مغزی: تقویت سلول مغزی از دیگر فواید عناب در بارداری ست. عناب منبع عالی از فولات است. بنابراین در تقویت و رشد سیستم عصبی جنین بسیار موثر بوده و به محافظت از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند. همچنین عناب یک منبع عالی و کمیاب از روی است که به رشد و تقویت مغز نوزاد بسیار کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: این میوه دارای ویتامین C بوده و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. مصرف منظم و به اندازه این میوه می‌تواند به بدن در مبارزه با ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. این میوه می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را مهار کند. عناب برای سرماخوردگی در بارداری و برخی بیماری‌های دیگر میتواند مفید باشد.
  • تقویت و استحکام استخوان‌ها: از آنجایی که این میوه حاوی فسفر و کلسیم است و این ترکیبات برای استحکام استخوان‌ها و تقویت آنها بسیار مفید هستند، بنابراین مصرف این میوه در دوران بارداری می‌تواند کمبود فسفر و کلسیم را جبران کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.
  • کاهش استرس و اضطراب: این میوه خواب آور بوده و بسیار به آرامش اعصاب و کاهش اضطراب و عوارض استرس در بارداری کمک می‌کند. مصرف عناب در ماه هشتم بارداری یا نزدیک زایمان در حد کم میتواند استرس زایمان را کم کند.

فواید عناب در دوران بارداری

عناب در سه ماه اول بارداری

این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C برای بدن است. باید بدانید خوردن عناب در سه ماهه اول بارداری بخصوص در ماه دوم بارداری بیشترین اثر را بر جنین خواهد داشت و در عین حال به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد باعث کاهش دردهای شکمی و عضلانی می‌شود. به همین دلیل در طب اسلامی توصیه شده است که مادران در ماه دوم بارداری هر روز سوره مبارک توحید را بر دو عدد عناب خوانده و آنها را ناشتا میل کنند. همچنین از آنجایی که این میوه باعث کاهش علائم حالت تهوع و استفراغ می‌شود، بنابراین مصرف آن در سه ماهه اول بارداری می‌تواند باعث کاهش حالت تهوع بارداری و استفراغ‌های صبحگاهی در مادران باردار شود.

عناب در اواخر بارداری

مصرف عناب در طول دوران بارداری بسیار مفید است، اما خوردن آن در ماه دوم بارداری و اواخر بارداری تاثیر بیشتری دارد. از آنجایی که این میوه باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود، بنابراین مصرف آن در ماه‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان می‌تواند در کنترل اضطراب و استرس مادر نقش بسزایی داشته باشد. همچنین در ماه‌های آخر بارداری به دلیل آنکه حجم رحم و اندازه جنین به حداکثرخود رسیده است، بنابراین فشار موضعی زیادی به روده‌ها وارد می‌شود و مشکلاتی مانند یبوست را برای مادران به همراه دارد. خوردن به اندازه عناب ملین بوده و در حل این مشکل نقش مهمی دارد.

عناب برای زیبایی جنین 

داشتن یک برنامه غذایی درست در دوران بارداری می‌تواند تاثیر بسیاری در روند رشد فیزیکی و زیبایی جنین داشته باشد. اگر به دنبال زیبایی فرزند خود هستید، میوه عناب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. زیرا در مورد عناب در بارداری طب اسلامی گفته شده است که علاوه برآنکه بر زیبایی جنین شما تاثیر می‌گذارد، در خوش آب و رنگ شدن پوست نیز موثر است. خوردن عناب در ماه دوم بارداری که اجزای صورت جنین در حال تشکیل شدن است، بسیار مفید خواهد بود.

چگونه عناب را می‌توان مصرف کرد؟

طریقه مصرف عناب در بارداری چگونه است؟ میوه عناب را می‌تواند هم بصورت تازه و هم بصورت خشک مصرف کرد، از این رو می‌توان در تمام فصول سال از خواص این میوه بهره برد. اما باید بدانید که مصرف این میوه بصورت تازه برای زنان باردار بسیار مفیدتر است، زیرا میوه عناب در روند خشک شدن باعث تشکیل اسیدها و مواد مختلف مانند متانول شده و عوارض زیادی برای زنان باردار خواهد داشت. از این رو می‌توانید از دمنوش عناب به عنوان جایگزین استفاده کنید.

چگونه عناب را می‌توان مصرف کرد؟

جوشانده عناب در بارداری

ایا جوشانده عناب برای زن باردار ضرر دارد؟ همانطور که گفتیم عناب سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای عملکرد ارگان‌های بدن بسیار مفید است. دمنوش و جوشانده عناب خواص آرامبخش و کاهنده استرس دارد، از این رو استرس را از زنان باردار دور کرده و از آنجایی که خاصیت خواب‌آور دارد می‌تواند در مشکل بی‌خوابی و کم خوابی زنان باردار بسیار مفید باشد. اگر خوردن عناب خشک در بارداری برایتان دشوار است میتوانید آن را به صورت جوشانده استفاده کنید.

*در مورد خواص انواع جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید

دمنوش آویشن و عناب در بارداری

طرز تهیه دمنوش عناب در بارداری به این شرح است. برای تهیه دمنوش عناب در بارداری، ابتدا عناب‌ها را شسته و خیس کنید. پس از آن هسته میوه را جدا کرده و میوه خرد شده را داخل قوری ریخته و با آب جوش به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا کاملا دم بکشد. از آنجایی که این میوه شیرین بوده بنابراین نیازی به اضافه کردن شیرینی ندارد. می‌توانید در دم کرده عناب در بارداری از گیاهان و میوه‌های دیگری مانند آویشن، لیمو ترش و به‌دانه نیز استفاده کنید. اما از مصرف آنها در دوران بارداری اطمینان حاصل کنید.

مضرات عناب در بارداری

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، در صورتی که عناب به اندازه و درست مصرف شود، تاثیر منفی برای مادر و جنین نخواهد داشت. اما اگر به میزان زیاد مصرف شود، عناب برای زن باردار می‌تواند خطرناک باشد. از عوارض مصرف زیاد عناب در دوران بارداری عبارتند از:

  • بی خوابی
  • انقباضات مکرر عضلات
  • یبوست
  • افزایش فشار خون
  • خستگی

بنابراین بهتر است مصرف آن بصورت تازه یا دمنوش و به اندازه باشد.

عناب و سقط جنین

خوردن میوه عناب برای بارداری به اندازه و درست فواید بسیاری برای مادر و جنین دارد. اما همانطور که گفته شد مصرف بیش از اندازه این میوه می‌تواند عوارض بسیاری داشته باشد. زنان بارداری که مبتلا به دیابت هستند باید از این میوه در دوران بارداری دوری کنند. همچنین مصرف بیش از اندازه این میوه می‌تواند باعث افزایش ویتامین K در بدن و افزایش غلظت خون شود. اما باید بدانید مدرکی دال بر اینکه این میوه می‌تواند باعث سقط جنین شود وجود ندارد.