ادویه های ممنوعه و مجاز در دوران بارداری را بشناسید

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ادویه مناسب بارداری

دانستن ادویه مناسب بارداری و استفاده به‌اندازه در غذا بسیار مهم است. مصرف ادویه در بارداری تاثیر زیادی در بهبود طعم و جذابیت غذاها دارد، به خصوص برای مادران باردار که در دوران حاملگی نسبت به طعم و بوی غذاها حساستر می‌شوند. از طرفی ادویه‌ها معمولا سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. اما همه ادویه‌ها با وجود اینکه کاملا طبیعی هستند و خواص زیادی هم دارند، ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشند. شما باید ادویه‌های خطرآفرین برای جنین را بشناسید و از ادویه‌هایی که باعث سقط جنین می‌شود، استفاده نکنید. 

البته نگران نباشید؛ خوشبختانه تعداد غذاها و ادویه‌های مضر در دوران بارداری بسیار کمتر از ادویه های مجاز در دوران بارداری است و شما هنوز هم می‌توانید از طعم و بوی ادویه‌ها و خواص درمانی آن‌ها بهره‌مند شوید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از ادویه‌های مناسب بارداری را به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

ادویه‌های مجاز در دوران بارداری کدام‌اند؟

1-زردچوبه
همه ما از ارزش غذایی زردچوبه به عنوان یک داروی تسکین دهنده باخبریم و تاثیرات شگفت آوری که بر روی پوست ما دارد را می‌دانیم. زردچوبه همچنین به دلیل برخورداری از ماده ای به نام کورکومین که یک ماده سم زدای طبیعی است، از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از الکل‌، مواد شیمیایی و برخی داروها، محافظت می‌کند. همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کند. بنابراین بدون شک زردچوبه نیز یک ادویه مناسب بارداری است. مقدار مجاز مصرف زردچوبه در بارداری 8 گرم در روز است.

2-زنجبیل
زنجبیل نیز یکی از ادویه های مجاز در دوران بارداری است که یک درمان خانگی مؤثر برای درمان برخی از عوارض بارداری نظیر بیماری صبحگاهی‌، تهوع و استفراغ محسوب می‌شود. . مطالعات انجام شده در گذشته نشان داده‌اند که استفاده از زنجبیل چه به صورت چای چه در غذا، به معالجه زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی کمک می‌کند. زنانی که از بیماری صبحگاهی یا تهوع بارداری رنج می‌برند، می‌توانند به مدت چهار روز متوالی، روزانه یک گرم زنجبیل مصرف کنند.
3-فلفل سیاه 

فلفل سیاه منبع غنی کروم است که برای یک زن باردار لازم است. کاهش یافتن سطح کروم در بدن باعث افزایش قند و کلسترول خون می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت حاملگی شود. یک مطالعه نشان داده است زنانی که به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند اگر به طور منظم در رژیم غذایی خود کروم مصرف کنند، می‌توانند به بهبود آن کمک کنند. میزان توصیه شده روزانه مصرف کروم در بارداری 30 میکروگرم است. البته سعی کنید از فلفل سیاه و سایر انواع فلفل زیاد استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند برخی از عوارض بارداری نظیر سوزش معده را تشدید کند.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست 

4-هل
یکی دیگر از ادویه های مجاز در دوران بارداری پودر هل است. به آن دسته از زنانی که از کم خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود که پودر هل را به غذای خود بیفزایند. اگر روزانه یک قاشق چای خوری پودر هل استفاده کنید، از لخته شدن خون در دوران بارداری که یکی از عوارض بارداری است، پیشگیری می‌کند. هل همچنین به رفع تهوع بارداری کمک می‌کند. بنابراین هل یکی از ادویه های مناسب بارداری است.

5. فلفل سفید در دوران بارداری

یبوست یکی از شایعترین عوارض بارداری است که تقریباً همه زنان حداقل در بخشی از در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند. بهترین درمان خانگی برای خلاص شدن از شر یبوست در دوران بارداری‌، اضافه کردن کمی فلفل سفید به رژیم غذایی روزانه شماست.

6. دارچین

پوست دارچین یکی از ادویه های مجاز در دوران بارداری است؛ زیرا به کنترل فشار خون شما کمک می‌کند. با این حال‌، مصرف دارچین در بارداری باید خیلی کم  باشد، زیرا یک ادویه گرم است.

ادویه‌های مضر در دوران بارداری کدام‌اند؟

همانطور که در بخش قبل دیدید، استفاده از ادویه های مجاز در بارداری نه‌تنها بی‌خطر است بلکه فواید بیشماری هم برای مادر و جنین دارد. اما بعضی از همین ادویه‌ها هم اگرچه جزو ادویه های مجاز در دوران بارداری هستند، اما به دلیل اینکه در مقادیر بالا باعث تشدید برخی از عوارض بارداری می‌شوند، نباید در دوران بارداری در مصرف آنها زیاده‌روی شود. مثلا بسیاری از زنان باردار از سوزش معده در بارداری رنج می برند و مصرف غذاهای تند در بارداری می‌تواند آن را تشدید کند. این در حالی است که فلفل جزو ادویه های خطرآفرین برای جنین نیست. 

موضوع مهمتر این است که شما باید ادویه های خطرآفرین برای جنین را نیز بشناسید و از مصرف آنها اجتناب کنید. غذاها و ادویه های مضر در دوران بارداری می‌توانند رحم را تحریک کنند و در نتیجه خطر زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش دهند. همچنین ممکن است باعث رقیق شدن خون و خونریزی در دوران بارداری شوند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

مصرف زیره سبز در دوران بارداری

زیره سبز ادویه پرخاصیتی است؛ اما بسیاری از مادران می خواهند بدانند که ایا مصرف زیره در دوران بارداری ضرر دارد یا نه. مصرف زیره سبز در بارداری به کاهش التهاب و جلوگیری از نفخ در دوران بارداری کمک می‌کند. اما برخی از شواهد نشان می‌دهد که زیاده روی در مصرف آن، می‌تواند خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. بنابراین زنان باردار بهتر است از آن استفاده نکنند و یا در مقادیر بسیار اندک از آن استفاده کنند. 

مصرف شنبلیله در بارداری

دانه‌های شنبلیله اثر تحریکی روی رحم دارند و بنابراین مصرف آن برای خانمهای باردار توصیه نمی‌شود. همچنین‌، مصرف آنها می‌تواند باعث بروز یکسری مشکلات گوارشی نظیر نفخ‌، گاز و اسهال شود. دوز بالای تخم شنبلیله می‌تواند باعث عقب ماندگی رشد در کودکان شود. بنابراین بدون شک جزو ادویه های خطرآفرین برای جنین هستند. 

مصرف رازیانه در بارداری

تخم رازیانه نیز یکی از گیاهان ممنوعه در دوران بارداری است، خصوصا اگر بیش از حد مجاز مصرف شود. این ادویه دارای اثرات فیتواستروژن هستند که عملکردی مشابه با هورمون استروژن زنان دارد و انقباضات رحمی را تحریک می‌کند. اگر از رازیانه پس از زایمان استفاده شود به پاکسازی رحم، درمان اختلالات هورمونی و افزایش شیردهی کمک می‌کند. اما در دوران بارداری استفاده از آن باید در حد اعتدال باشد. 

مصرف نعناع‌فلفلی در بارداری

نعناع فلفلی رحم را شل می‌کند و این می‌تواند باعث سقط جنین شود. همچنین‌، استفاده از روغن نعناع در دوران بارداری می‌تواند باعث قاعدگی شود، از این رو استفاده از گیاه نعناع فلفلی جزو ممنوعیت های بارداری است و در استفاده از آن به هر شکلی، باید احتیاط کنید. 

مصرف پودر سیر در بارداری

سیر حاوی مقداری مواد سمی است که برای خانم باردار توصیه نمی‌شود. سیر به طور کلی جزو ممنوعیت های بارداری نیست اما این قدرت را دارد که به شما و کودک شما آسیب برساند؛ زیرا اگر به مقدار زیاد استفاده شود‌، می‌تواند باعث سوزش سر دل و خونریزی نیز بشود. 

مصرف سنبل ختایی در بارداری

این ادویه حاوی ماده‌ای است که می‌تواند باعث رقیق شدن خون شود. از این رو جزو گیاهان مضر حاملگی و پرهیز غذایی دوران بارداری محسوب می‌شود. 

دانه کنجد در بارداری

ادویه‌ای که باعث سقط جنین می‌شود نیز دانه کنجد است. تخم کنجد باعث تحریک عضلات رحمی و تشدید انقباضات رحم می‌شود که می‌تواند باعث سقط جنین شود. خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. بنابراین بهترین راه این است که از مصرف بذر کنجد خصوصاً در سه ماه اول بارداری خودداری کنید. اما اگر از دانه‌های کنجد در اواخر بارداری استفاده شود، می‌تواند زایمان را تسهیل کند.

زعفران، ادویه خطرناک در سه ماهه اول بارداری

یکی دیگر از ادویه هایی که در مورد مصرف آن در دوران بارداری اما و اگرهای زیادی وجود دارد، زعفران است. مصرف زعفران به مقدار کم در داخل غذا ضرری ندارد اما زعفران زمانی به عنوان ادویه پردردسر شناخته می شود که مقدار زیادی از آن به طور روزانه مصرف شود. گفته شده که مصرف زیاد زعفران می تواند با بروز انقباضات رحمی و سقط جنین بویژه در سه ماهه اول بارداری در ارتباط باشد. علاوه بر این مصرف زیاد زعفران می تواند منجر به افرایش حرارت بدن شود و ممکن است مشکلات دیگری هم برای خانم های باردار به همراه داشته باشد. از این رو توصیه می شود که این ادویه را به مقدار بسیار کم در رژیم غذایی تان داشته باشید.

سایر گیاهان

برخی از گیاهان نیز وجود دارند که مشخص نیست استفاده از آنها خطرناک است یا بی خطر، مانند قاصدک، گزنه و بابونه. این گیاهان نه جزو گیاهان ممنوعه در دوران بارداری هستند نه مجاز. از روی احتیاط بهتر است که مصرف آنها را در دوران بارداری به شدت محدود کنید. 

عوارض مصرف ادویه‌های ممنوع در دوران بارداری

بعضی از مهمترین عوارض مصرف ادویه های ممنوع در دوران بارداری عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • انقباضات رحم
  • مشکلات جنینی

ممکن است یک ادویه فقط با بروز یکی از این مشکلات در ارتباط باشد یا در اثر مصرف ادویه دیگری دو یا چند مشکل دیگر هم در خانم های باردار دیده شود. لذا بهتر است قبل از مصرف ادویه‌ در بارداری حتی اگر در لیست ادویه‌های مناسب بارداری باشد، بهتر است با پزشک یا ماما مشورت کنید. ممکن است به دلیل شرایط خاص شما، مصرف برخی از این ادویه‌ها برای شما مجاز نباشد.