فست فود در دوران بارداری | مقدار مجاز خوردن فست فود در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فست فود در دوران بارداری

مصرف فست فود در دوران بارداری در لیست غذاهای مضر در بارداری قرار دارد. در این دوران، یک مادر نه تنها باید سلامت خود را در نظر داشته باشد، بلکه باید به سلامت نوزاد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد. با توجه به این نیاز، مصرف غذاهای سالم بسیار ضروری است. اما مقابله با هوس های دوران بارداری بسیار دشوار است. یکی از شایع‌ترین هوس‌ها در این دوران، غذاهای فست فود مصرف غذاهای تند در بارداری است. زن باردار می‌تواند در تمام طول بارداری ویارهای مختلف داشته باشد اما مدیریت وزن در این دوران بسیار حائز اهمیت است. با این حال افزایش وزن تنها مشکل مصرف فست فود در دوران بارداری نیست. دلایل مختلفی برای محدود کردن مصرف فست فودها در زندگی و به ویژه این دوران خاص وجود دارد و جای خوشحالی است که روش‌های زیادی برای کنترل میل به این غذاها نیز وجود دارد که در این مقاله به توضیح آنها می‌پردازیم.

مضرات مصرف فست فود در دوران بارداری

سوال اصلی این است چرا باید مصرف فست فودها جز پرهیز غذایی دوران بارداری هستند؟ شما و کودکتان برای افزایش وزن سالم و رشد مناسب مغز، استخوان‌ها، اندام‌ها و سیستم ایمنی در کودک به مقدار کافی مواد مغذی نیاز دارید. غذاهای فست فودی از نظر ارزش غذایی بسیار پایین هستند بنابراین آنها کمکی به شما نمی‌کنند و در عوض مشکلات زیادی به همراه خواهند داشت. اگر شما معده‌ی خود را با غذاهای فست فود در بارداری پر کنید دیگر فضایی برای دریافت مواد مغذی باقی نخواهد ماند.بطور کلی مصرف سوسیس، کالباس و انواع ژامبون ها برای همه افراد توصیه نمیشود. این مواد غذایی دارای سطح بالایی از نیترات هستند که برای سلامت بدن مضر است، میزان نمک در این مواد غذایی از حالت عادی دریافت روزانه بالاتر است که برای خانم های بارداری قطعا دردسر ساز است. همچنین در اغلب غذاهای فست فودی از مقادیر زیاد پنیر استفاده میشود که کالری زیادی دارد و باعث وزن‌گیری نامناسب مادر در‌دوران بارداری می‌شود. اگر هوس کردید که فست فود مصرف کنید، سعی کنید در منزل تهیه کنید.

خوردن فست فود در بارداری مضرات زیادی برای مادر و نوزاد دارد که در ادامه به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم:

مضرات مصرف غذاهای فست فودی برای نوزاد

  • کودک را به غذاهای چرب علاقه‌مند می‌کند: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که چگونه رژیم مادر می‌تواند بر ترجیحات غذایی کودک اثر بگذارد. این مطالعات نشان می‌دهد مادرانی که غذاهای پرچرب مصرف می‌کنند بچه های چاق‌تری به دنیا می‌آورند که به غذاهای چرب علاقه‌مندند. مدار مغزی آنها به گونه‌ای تغییر خواهد کرد که در بزرگسالی در مورد غذاهای چرب سست می‌شوند و کنترلی روی خود ندارند. در هر حال با یک رژیم متعادل می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
  • خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد: وجود مقدار زیادی قند در رژیم غذایی می‌تواند منجر به آلرژی و آسم شود. قند آزاد یه معنای غذاهایی است که قند به آنها اضافه شده است حال چه به صورت ساکارز و چه شربت فروکتوز، عسل و ... 

طبق تحقیقات انجام شده در نوزاد زنانی که در دوران بارداری میزان غیرقابل کنترلی قند آزاد مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به آسم بین سن 7 تا 9 سالگی افزایش می‌یابد. 

  • احتمال بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهای با چربی و قند بالا توسط مادر، منجر به اختلال در سیگنال دهی انسولین محیطی در عملکرد میتوکندری نوزاد می‌شود و این موضوع تا سه نسل بعدی نیز منتقل می‌یابد. 
  • منجر به افزایش مصرف آکریلامید می‌شود: آکریلامید یک ماده‌ی شیمیایی است که ممکن است در اثر سرخ کردن مواد غذایی در دماهای بسیار بالا ( مثل سیب زمینی سرخ کرده) ایجاد شود. مطالعات نشان می‌دهد سطح بالای این ماده می‌تواند منجر به کوچکتر شدن دور سر و وزن کم هنگام تولد در نوزادان شود.
  • احتمال بروز بیماری‌های گوارشی را‌افزایش می‌دهد: سوسیس و‌کالباس بیش از همه، سیستم گوارش را درگیر کرده و‌بر آن تاثیر مخرب دارد. در‌تمام کارخانجات تولید سوسیس و کالباس از‌نیترات و‌نیتریت در‌تهیه این‌محصولات استفاده می‌کنند. نیترات در‌مجاورت باکتری‌های روده به ماده‌ای به نام نیتروزامین تبدیل می‌شود. نیتروزامین به میزان بالایی خطر بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده را افزایش می‌دهد. البته باید گفت یک یا دو بار استفاده از فست‌فودها مشکل جدی ایجاد نمی‌کند اما افرادی را می‌بینیم که به‌طور متوسط یک روز در میان فست‌فود می‌خورند. این افراد در معرض خطرات جدی هستند. کودکانی که‌مادرانشان در‌دورانبارداری مقدار زیادی فست‌فود مصرف می‌کنند بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به‌ناراحتی‌های گوارشی هستند.
  • باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود: سیستم گوارشی با سیستم ایمنی در ارتباط است؛ هر آنچه که بتواند بر سیستم گوارش تاثیر بگذارد، بر سیستم ایمنی هم تاثیرگذار است؛ بنابراین فست‌فودهایی که سیستم گوارشی  را درگیر می‌کنند می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر سیستم ایمنی هم تاثیر تخریبی داشته باشند، از این‌رو کودکان متولد شده از این مادران بیشتر در معرض ابتلا به‌انواع بیماری‌ها به‌دلیل سیستم ایمنی ضعیف هستند.

مضرات فست فود در بارداری

مضرات مصرف غذاهای فست فودی برای مادر

  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهد: تحقیقات نشان می‌دهد در زنانی که رژیم‌های حاوی قند و چربی بالا مصرف می‌کنند و از افزایش وزن قبل از بارداری رنج می‌برند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت افزایش می‌یابد. همچنین غذاهای فست فودی حاوی درصد بالایی سدیم و نمک بوده که مصرف بالای نمک در بارداری باعث اختلال عملکرد قلب همراه است. 
  • باعث ایجاد ناراحتی در زن باردار می‌شود: بارداری خود به تنهایی یک شرایط خاص و گاهاً ناراحت کننده برای زن به حساب می‌آید و این غذاهای ناسالم تنها میزان ناراحتی او را افزایش می‌دهند. آنها می‌توانند منجر به ایجاد باد فتق، بواسیر، نفخ و سوء هاضمه ‌شوند.
  • می‌تواند باعث کاهش انرژی در زنان باردار شود: این غذاها حجم زیادی از کربوهیدرات به بدن منتقل می‌کند که باعث می‌شود سطح قند خون بالا رفته و تولید انسولین تحریک شود. وقتی این اتفاق می‌افتد فرد احساس انرژی زیاد می‌کند اما درست چند دقیقه بعد او احساس بی حالی کرده و دوست دارد بخوابد. 
  • می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب شود: در دوران بارداری سلامت روانی یک زن نه تنها برای خودش بلکه برای سلامت نوزادش نیز اهمیت بسیاری دارد. هنگامی که مادر از نظر روانی در شرایط خوبی نباشد کودک او نیز مستقیماً تحت تاثیرش قرار می‌گیرد. مواد شیمیایی موجود در غذا با مسائل مربوط به سلامت روانی به شدت در ارتباط اند. تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای فست فودی حاوی درصد زیادی چربی و قند هستند که تاثیر بسیار زیادی بر افسردگی افراد دارد.
  • سلامت دندان را به خطر می‌اندازد: در طول بارداری، جنین مواد مغذی مورد نیازش را از مادر دریافت می‌کند. این یعنی کلسیم و سایر مواد مغذی از غذایی که مادر مصرف می‌کند بدست می‌آید. وقتی شما مصرف فست فودها را افزایش می‌دهید دریافت کلسیم کاهش می‌یابد و نوزاد کلسیم مورد نیازش را از دندان و استخوانتان می‌گیرد که می‌تواند باعث خرابی دندان یا نازکی ناخن‌ها شود.
  • باعث افزایش وزن می‌شود: مصرف زیاد مواد غذایی فست فود در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد شود که زن باردار و نوزادش را در معرض عوارض مختلفی از جمله پره اکلامپسی؛ تولد نوزاد بزرگ و زایمان زودرس قرار می‌دهد. ضمناً دیابت حاملگی، وقفه‌ی تنفسی، افزایش نقص در هنگام تولد، سقط جنین و مرگ و میر از مشکلا دیگر اضافه وزن در دوران بارداری هستند. 
  • غذاهای فست فود فاقد ارزش غذایی هستند: بسیاری از غذاهای فست فود دارای قند، نمک، چربی و کلسترول زیادی هستند که مصرف آن‌ها بخصوص مصرف چربی در دوران بارداری باید به شدت کنترل شوند.
  • باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند: مصرف بیش از حد مواد فست فود در دوران بارداری ممکن است باعث ناراحتی معده شود. و علاوه بر اینکه باعث ایجاد گاز، نفخ و سوءهاضمه می‌شوند، بسیاری از آنها فاقد فیبر هستند که برای حرکات روده‌ای ضروری است.
  • باعث افزایش خطر دیابت می‌شود: غذاهای فست فود اغلب قند و کالری بالایی دارند که منجر به دیابت بارداری می‌شوند که خود مشکلات زیادی را به همراه دارد.

نکات بهداشتی در‌مصرف فست‌فود‌ها

  • انواع پنیر کممبر، پنیر دانمارکی، پنیر بری، پنیر استیلتون در‌انواع فست‌فود‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از یک نوع باکتری به نام لیستریا، ممنوع می‌باشند.
  • بسیاری از‌گوشت‌هایی که استفاده می‌شود در‌تهیه فست‌فود می تواند به باکتری های توکسوپلاسموز و لیستریوز آلوده باشد که برای سلامتی مادر و جنین بسیار خطرناک است.
  • در صورتی که تمایل به مصرف فست‌فود داشتید، یاید از پخته شدن آن در دمای بالا و از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها اطمینان حاصل کنید، زیرا فقط در صورتی که این‌غذا‌ها در دمای بالایی پخته شود، خوردن آن می‌تواند بی خطر باشد، همچنین بعد از پخت، اجازه ندهید تا سرد شود، زیرا امکان اینکه میکروب‌ها مجددا در آن رشد نمایند، زیاد است.
  • هیچگاه از فست فود‌هایی که در کنار خیابان ها و جاده ها، تهیه می‌شوند، خریداری نکنید و بهتر است در مورد تازه بودن مواد تشکیل دهنده آن‌ها در این مکان‌ها و نیز بهداشت مکانی که این غذا‌ها در آن تهیه می شود، همچنین بهداشت محیط اطراف آن اطمینان حاصل کنید.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست +نبایدهای دوران بارداری

روش‌های کنترل مصرف فست فود 

رفتار تغذیه‌ای والدین تاثیر مستقیم بر‌رفتار غذایی فرزندان دارد از‌سویی با‌توجه به‌نقش مهم مادران در‌خانواده، الگوپذیری فرزندان از‌آنان بیشتر است. بنابراین یکی از‌راه‌های ارتقاء  دانش مادران در‌زمینه چگونگی انتخاب مواد‌غذایی می‌باشد. حالا که با بخشی از مضرات خوردن فست فود در دوران بارداری آشنا شده‌اید، حتماً متوجه‌ی اهمیت شدید کنترل مصرف آنها نیز شده‌اید. اما نگران نباشید این کار چندان دشوار نیست. ابتدا باید تصمیم قاطع بگیرید که در طول بارداری برای حفظ سلامت نوزادتان هم که شده باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. روش‌های زیادی برای کنترل میل به غذاهای فست فود وجود دارد:

  1. قفسه‌های خود را با غذاهای سالم پر کنید.
  2. غذاهای پخته شده نسبت به غذاهای سرخ شده سالم تراند سعی کنید غذاهای خود را در خانه بپزید و از تنقلات بدون نگهدارنده‌ی خانگی لذت ببرید.
  3. به عنوان میان وعده از میوه و مصرف آجیل در باردای استفاده کنید. میوه‌های خشک و تازه هر دو می‌تواند مفید باشد آنها می‌توانند گرسنگی را برطرف کنند و مواد مغذی را در اختیارتان قرار دهند. 
  4. غذاهای خود را هوشمندانه انتخاب کنید هرچه شما می‌خورید همان چیزی است که کودک شما دریافت می‌کند. 
  5. مقداری غذای پخته شده در خانه داشته باشید در این صورت در زمان هوس فست فود مثل سوسیس و کالباس در بارداری، می‌توانید از این غذاها استفاده کنید.
  6. مصرف صبحانه را فراموش نکنید. اگر شما روز را با تغذیه‌ی کامل شروع کنید احتمال اینکه در طول روز غذاهای فست فود یا اسنک‌های دیگر را هوس کنید بسیار کاهش می‌یابد.
  7. ورزش کنید. انجام روتین فعالیت‌های ورزشی یک راه مناسب برای مقابله با احساس گرسنگی و مقاومت در برابر هوس های نامناسب غذایی است. 
  8. حمایت احساسی داشته باشید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند شما را در وضعیت‌های احساسی عجیب و غریبی قرار دهد که منجر به غذا خوردن احساسی یا عصبی شود. غذا خوردن با یک دوست و حامی که به شما در کنترل حجم غذایی‌تان کمک کند می‌تواند بسیار مفید باشد.
  9. ذهن خود را روی اندازه متمرکز کنید. یعنی سعی کنید این را به خود بقبولانید که خوردن یک اسکوپ از بستنی می‌تواند به اندازه‌ی خوردن کل ظرف بستنی جذاب باشد. 

مقدار مجاز مصرف فست فود در بارداری

جایگزین‌های سالم‌تر برای ویار فست فود در دوران باداری

گاهی شما همه‌ی تلاش خود را می‌کنید اما نتیجه نمی دهند. در این شرایط بهتر است به این ضرب المثل رجوع کنید: در شهر کورها یک چشم پادشاه است! یعنی اگر قرار است مضرات این مواد غذایی را به جان بخرید، حداقل با یک انتخاب هوشمندانه‌تر، اثرات منفی آن را به حداقل برسانید. در ادامه به معرفی برخی موادی می‌پردازیم که اگرچه خود با مضراتی همراه هستند اما خطراتشان کمتر از فست فودها است:

  • بستنی (به ویژه بستنی‌های با پایه‌ی ماست، بستنی‌های کم چرب یا بستنی‌های میوه‌ای)
  • دونات یا شیرینی (نان‌های کشمشی، یا یک پیراشکی کوچک)
  • یک برش کوچک کیک(به ویژه کیک‌های بر پایه‌ی میوه‌جات مانند کیک موز یا پای سیب)
  • انواع آبمیوه
  • چیپس سیب زمینی
  • پاپ کورن 
  • همبرگر(به ویژه همبرگرهای با درصد گوشت بالا که روی زغال پخته شده باشند) 
  • مرغ کباب شده یا بریان
  • بوقلمون کباب شده
  • پیتزای سبزیجات
  • استیک کاملاً پخته شده
  • ماهی کبابی یکی از بهترین غذاهای حجم دهنده

ویار فست فود در بارداری و جنسیت جنین

حتماً شما هم با افراد زیادی برخورد کرده‌اید که سعی داشتند از روی نوع ویار شما به جنسیت نوزادتان پی ببرند مثلا اگر شما به‌غذاهای شور یا کربوهیدراتی ویار داشته باشید بچه‌ی شما پسر است و اگر محصولات لبنی و گوشت را دوست داشته باشید و از غذاهای شور، چای، شکلات و میوه بدتان بیاید فرزند شما دختر است. اگر این حرف‌ها حقیقت داشته باشد پس محال است تا به حال کسی توانسته باشد نوزاد دختر به دنیا بیاورد!

اما حقیقت این است که این باورها ریشه‌ی علمی ندارند و ممکن است به صورت تصادفی درست از آب درآیند. ویارهای دوران بارداری اکثراً در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند و به هیچ وجه علامتی از جنسیت خاصی نیستند.  

مقدار مجاز خوردن فست فود در بارداری

هوس فست فود در دوران بارداری یک مسئله‌ی کاملاً جدی است و در اکثر زنان باردار رخ می‌دهد. پس چاره چیست؟ آیا زمان مناسبی برای مصرف فست فود در دوران بارداری وجود دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فست فود در دوران بارداری در یک نقطه‌ی زمانی یعنی در اواخر بارداری خطرناک‌تر است. خبر خوب این است که به مادران این فرصت داده می‌شود که رفته رفته عادت خود را تنظیم کنند. 

سوال بعدی این است که آیا می‌توان یک میزان مجاز برای مصرف این مواد تعیین کرد؟ حقیقت این است که این مواد مضر هستند و هیچ نیازی به مصرف آنها در هیچ دورانی از زندگی وجود ندارد. چه برسد دورانی به حساسیت دوران بارداری. اما از طرفی مقابله‌ی همیشگی با هوس‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد. پس زیاد به خودتان سخت نگیرید اگر هر یک یا دو ماه دو تا سه برش پیتزا خوردید، لازم نیست عذاب وجدان داشته باشید. در عوض سعی کنید با افزایش فعالیت آن را جبران کنید.