سوسیس و کالباس در بارداری | عوارض مصرف سوسیس و کالباس در دوران حاملگی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوسیس و کالباس در بارداری

خوردن سوسیس و کالباس در بارداری با توجه به طعم تند و و خوشمزه و همیشه در دسترس بودن، به شدت برای مادر وسوسه انگیز است. شاید قبل از بارداری با خوردن سوسیس و کالباس مشکلی نداشته‌اید اما این بدین معنا نیست که می‌توانید در دوران حاملگی نیز به مصرف آنها ادامه دهید. این غذاهای فست فود در بارداری در لیست پرهیز غذایی در بارداری قرار دارند. آیا می‌توانید سوسیس و کالباس در بارداری بخورید یا آیا باکتریهای پنهان در این مواد روی بدن شما و کودک تاثیر می‌گذارند. 

آیا خوردن سوسیس و کالباس در بارداری بی‌خطر است؟

سوسیس و کالباس در بارداری توسط متخصصین تغذیه توصیه نمی‌شود. زیرا‌سوسیس های موجود در بازار معمولا از گوشت های مرغوبی تهیه نشده و حاوی مقدار بیش از حد مجازی از افزودنی ها هستند. اگر به شدت تمایل به خوردن سوسیس دارید، توصیه می کنیم آن را خودتان در منزل و با گوشتهای مرغوب تهیه کرده و طبق دستورالعمل، آن را درست و کامل طبخ کنید. مصرف این گروه از موادغذایی به دلیل اینکه می‌تواند سلامت مادران باردار را تهدید کند توصیه نمی‌شود.

خوردن سوسیس و کالباس در بارداری

عوارض مصرف سوسیس و کالباس در بارداری

در حالی که می‌توانید به طور کامل از سلامت سوسیس و کالباس‌های خانگی مطلع باشید هیچ تضمینی وجود ندارد که محصولات آماده‌ی بیرون سالم و عاری از باکتری باشند. اما تهیه‌ی سوسیس و کالباس در خانه به یک سری مواد اولیه‌ی خاص نیاز دارد و تهیه‌ی آنها دشوار است از این رو شاید نتوان خیلی روی آنها حساب کرد. سوسیس و کالباس در بارداری می‌توانند به روش‌های مختلفی شما را تحت‌تاثیر قرار دهند:

  1. چربی و نمک (سدیم) بالا : دو قطعه سوسیس حدوداً حاوی 170 کالری و 15 گرم چربی هستند. غذاهای پرکالری باعث اضافه وزن در بارداری می‌شوند که خود مشکلات زیادی را به همراه دارد. مصرف چربی در بارداری و کلسترول برای رشد مناسب کودک ضروری است با این حال در حد تعادل باید مصرف شود. بنابراین باید در مصرف این مواد غذایی احتیاط کرد. از طرفی دیگر دو عدد سوسیس می‌توانند حاوی 6 گرم نمک یعنی 50 درصد از نیاز روزانه باشند. سوسیس و کالباس دو ماده‌ی غذایی هستند که حاوی نمک پنهان و غیرپنهان زیادی هستند از این روز مصرف آن‌ها در بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. سدیم بالای موجود در نمکِ سوسیس و کالباس می‌تواند بر رشد کلیوی جنین تاثیر منفی بگذارد. همچنین مادر را دچار سایر عوارض مصرف زیاد نمک در بارداری می‌کند.
  2. بروز چاقی: مصرف زیاد غذاهای ناسالم در دوران بارداری منجر به اضافه وزن زیاد می‌شود و مادر باردار و جنین را در معرض خطر مشکلات متعددی قرار می‌دهد، از جمله پره‌اکلامپسی، نوزاد بزرگ تر، زایمان زودرس، دیابت بارداری، سقط جنین و مرده زایی.
  3. لیستریا : باکتری لیستریا مونوسیتوژنز یک باکتری بسیار خطرناک و عامل بیماری لیستریا است. این بیماری می‌تواند منجر به سقط جنین، بیماری شدید و زایمان نوزاد نارس یا مرده شود. سوسیس‌‌های تخمیر نشده یا خشک خطر ابتلا به لیستریا را افزایش می‌دهند.
  4. توکسوپلاسموز و سایر باکتری ها : توکسوپلاسموز در زنان باردار بسیار نادر است اما می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به آسیب مغز یا نابینایی در نوزاد، تولد زودرس، زردی و مشکلات رشد روانی شود. توکسوپلاسموز توسط توکسوپلاسما گوندی موجود در گوشت خام و فراورده‌‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس ایجاد می‌شود. سوسیس نیم پز، می‌تواند حاوی باکتری‌های دیگری مانند سالمونلا و ای.کلای باشد. سالمونلا باعث بروز اسهال، استفراغ؛ تب، کم آبی و گرفتگی شکم می‌شود. ای.کلای منجر به کم خونی و عفونت ادراری می‌شود.
  5. سوزش سر دل : مقادیر بیش از حد ادویه‌ی اضافه شده به سوسیس و کالباس می‌تواند منجر به تحریک اسید معده و سوزش سر دل به خصوص در سه ماهه‌ی اول بارداری که رحم در حال رشد است و به معده فشار وارد می‌کند، شود. فشار، اسید معده را به داخل مری سوق می‌دهد. این برای کودک مضر نیست اما اسیدی بودن می‌تواند در شما ایجاد ناراحتی کند. خوردن یک لیوان شیر در بارداری می‌تواند این سوزش را از بین ببرد. 
  6. دیابت بارداری: نشاسته و‌کربوهیدرات بالای سوسیس و‌کالباس خطرابتلا به‌دیابتبارداری را افزایشمی‌دهد.
  7. مصرف آن‌ها در کنار غذاهای غیرضروری : معمولاً مصرف سوسیس و کالباس و سایر مواد غذایی فست فودی به تنهایی انجام نمی‌شود و همراه با نوشیدن میزان زیادی نوشابه و استفاده از انواع سس است که می‌تواند کالری‌‌های بیش از حد نیاز در اختیار شما قرار دهد که افزایش وزن را به همراه دارد. 
  8. بروز آسم و آلرژی در نوزاد : به دلیل وجود مواد افزودنی زیاد و ادویه در بارداری با افزایش خطر ابتلای مادران و‌نوزاد به آلرژی و آسم همراه است، زیرا مادران در دوران بارداری سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده و‌بیشتر در معرض عوارض ناشی از‌مصرف این مواد هستند.

عوارض مصرف سوسیس و کالباس در بارداری

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست و چه کارهایی را نباید انجام داد

سوسیس و‌کالباس گیاهی

سوسیس وکالباس‌های گیاهی که اخیرا برای افرادی که گیاه خوار هستند تولید می شود، عمدتا از پروتئین سویا و موادغذایی گیاهی دیگر استفاده می‌شود، لازم به ذکر است این نوع کالباس‌ها نیز مانند کالباس‌های گوشتی از لحاظ ساختاری و مواد تشکیل دهنده تقریبا یکسان هستند، با این تفاوت که به جای گوشت از پروتئین‌های گیاهی در ان استفاده می شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که در مصرف آنها نباید زیاده روی کنید و حتی سوسیس و کالباس گیاهی هم می تواند تهدیدی برای سلامتی شما باشد اگر در مصرف آن زیاده روی کنید.

با هوس سوسیس و کالباس در بارداری چه کنیم؟

اگر ولع سوسیس و کالباس در بارداری رفع نشد می‌توانید از خوردن مواد گوشتی به عنوان جایگزین استفاده کنید. یا از سوسیس و کالباس‌‌های با درصد بالای گوشت در بارداری استفاده کنید. بهترین راه نیز می‌تواند تهیه آن‌ها درخانه باشد تا‌حداقل از نظر تازگی و‌سلامت گوشت،همچنین نداشتن مواد نگهدارنده نگرانی نداشته باشیم. با این‌حال هوس‌‌ها هرگز نباید نادیده گرفته شوند زیرا می‌تواند نواقص جدی در نوزاد ایجاد کند. بیشتر این هوس‌‌ها نشان‌دهنده‌ی کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌‌ها هستند. همچنین ترفندهای دیگری برای مصرف این مواد در این دوران وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

نکات بهداشتی در‌خوردن سوسیس و کالباس در بارداری

  • هوس‌‌های دوران بارداری گاهی منجر به نافرمانی شده و باعث می‌شوند شما از مسیر رژیم سالم خود خارج شوید پس اگر قرار است سوسیس و کالباس در بارداری مصرف کنید لازم است به نکاتی توجه داشته باشید:
  • حتما سوسیس و‌کالباس را‌از جای معتبر خریداری کنید که علامت سیب سلامت و‌استاندارد داشته باشد.
  • وقتی هنوز داغ هستند آن‌ها را مصرف کنید. 
  • از مصرف سوسیس نیم پز خودداری کنید. کالباس عموماً پخته نمی‌شود پس می‌تواند ضررش بیشتر باشد. 
  • سوسیس و کالباس با نمک کمتر را انتخاب کنید.
  • سعی کنید از سوسیس و کالباسی که از گوشت مرغ و بوقلمون تهیه شده است استفاده کنید.
  • می توانید تهیه‌ی سوسیس کالباس در خانه را در نظر بگیرید. 
  • حدالامکان سعی کنید ساندویچ را خودتان در منزل تهیه کنید و از خوردن ساندویچ‌‌های بیرونی خودداری کنید. 
  • برای کاهش خطر سرطان‌زایی نیتروزآمین‌ها از‌منابع ویتامین C همراه آن‌ها استفاده کنید.

آیا نیترات موجود در سوسیس و کالباس در بارداری ضرر دارد؟

نیترات و‌نیتریت سدیم به‌عنوان نگهدارنده به‌سوسیس و‌کالباس اضافه می‌شوند تا‌مانع رشد باکتری‌های خطرناکی مانند کلستریدیوم بوتولینوم گردند. همچنین این‌مواد با‌ترکیب شدن با‌میوگلوبین و‌هموگلوبین گوشت، باعث ایجاد رنگ مطلوب صورتی در‌گوشت شده که به‌آن حالتی جذاب و‌تازه می‌بخشد. با ورود نیترات به دستگاه گوارشی، حدود 5% از کل نیترات خورده شده در بزاق، معده، روده بزرگ و مثانه با کمک آنزیم ردوکتاز تبدیل به نیتریت می شود، نیتریت از طریق ترکیب با اسید آمینه در سیستم گوارش به نیتروزآمین تبدیل می شود.دوز مجاز مصرفی (IDA) برای نیترات از سوی کارشناسان در JECFA (کمیته غذا و کشاورزی) و WHO (سازمان جهانی بهداشت) تعیین گردیده است و در صورتی که بیش از حد مجاز در فراورده های گوشتی، سبزیجات آب و ... مصرف شود خطرات زیادی را برای سلامتی انسانها به همراه دارد در این مقاله شواهد کافی برای حمایت از فرضیه سرطانزا بودن نیتروز آمین وجود دارد بنابر این قرار گرفتن در معرض غلظت های مختلف ترکیبات نیتروز یک ریسک برای ابتلا به سرطان می باشد.

عوارض مصرف سوسیس و کالباس در بارداری

چه ساندویچی در بارداری بخوریم

خوردن ساندویچ چندان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و علت اصلی آن این است که این غذا با دست خورده می‌شود و ممکن است به خاطر آلودگی دست‌‌ها منجر به بیماری‌‌های ناخواسته شوید. 

اگر در بارداری هوس ساندویچ کردید یا خواستید در خارج از منزل غذا بخورید می‌توانید از ساندویچ‌‌های سالم‌تری استفاده کنید مانند ساندویچ مرغ یا حتی همبرگر با درصد گوشت بالا. اگر با این حال خواستید ساندویچ سوسیس و یا کالباس استفاده کنید انواع بدون پنیر را سفارش دهید و سعی کنید از سس، نوشابه یا سیب زمینی در کنار آن استفاده نکنید. 

مصرف سوسیس و کالباس در دوران شیردهی

همانطور که گفته شد با توجه به عوارض مصرف سوسیس و کالباس در بارداری به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند، باید محدود شوند. این موضوع در مورد شیردهی نیز صدق می‌کند. از آنجایی که تغذیه مادر در دوران شیردهی از طریق شیر به نوزاد می رسد باید به غذایی که می خورید بیشتر اهمیت دهید. مواد غذایی صنعتی، کنسروی و پر ادویه در طعم و بوی شیر مادر تاثیر دارد و آن را برای نوزاد ناخوشایند می کند. همچنین آنها مواد مغذی که شما در دوران شیردهی نیاز دارید را به شما نمی‌دهند. بنابراین باید از مصرف آنها در این دوران خودداری کنید. سوسیس و کالباس باعث افزایش وزن و مشکلات مربوط به آن نظیر دیابت؛ فشار خون بالا، افزایش خطر سکته‌ی مغزی و افسردگی می‌شوند. چربی اشباع شده سطح کلسترول را بالا می‌برد و بدن را در معرض بیماری‌‌های قلبی قرار می‌دهد. نمک زیاد موجود در سوسیس و کالباس می‌تواند باعث تشنگی شدید و مصرف بیش از اندازه‌ی آب شود. آب زیاد باعث اختلال در عملکرد کلیه‌‌ها می‌شود. و در طول زمان می‌تواند منجر به تورم و افزایش فشار خون گردد.